Jump to content
IGNORERAD

Bosse Hansson nu har det gått för långt

sakaeo

Recommended Posts

Det må vara hänt... men om man inte talar om vad som retar en blir det ingen förändring. Många thailändare vet helt enkelt inte att något som är en bagatell i deras ögon kan irritera mig. Ganska onödigt om det inte är någon större ansträngning för dom att ändra sig lite.

Likaväl som jag fått tjata på exfru Chang att hon ska tala om vad som stör henne. Efter några år i Sverige blev det gradvis bättre, till slut fick jag kanske mer sanningar än vad jag önskat mig :wink:

Men hellre det än att gå irritera sig i tysthet på sådant som är lätt åtgärdat.

Herr Chang har talat.

Och det kan också, som du vet, vara att det som är en bagatell i dina ögon kan vara irriterande för en thailändare.

Men de kanske inte säger något, eftersom de förstår att du inte begriper bättre..

Ibland är det nog bättre med lite mai pen rai istället för att reta upp sig på småsaker.

Jag tror att det är många som retar upp sig på bagateller lite då och då. Jag med och du med.

Därmed inte sagt att du är helt ute och reser... :-)

Dela på andra sajter

• Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• burrabus

14

• andrejsdenruskige

10

• Tommy

10

• sakaeo

7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och det kan också, som du vet, vara att det som är en bagatell i dina ögon kan vara irriterande för en thailändare.

Men de kanske inte säger något, eftersom de förstår att du inte begriper bättre..

Ibland är det nog bättre med lite mai pen rai istället för att reta upp sig på småsaker.

Jag tror att det är många som retar upp sig på bagateller lite då och då. Jag med och du med.

Därmed inte sagt att du är helt ute och reser... :-)

Åh, jag brukar hålla käft om det mesta som irriterar mig i Thailand och bland thailändare. Utom på detta forum ;)

Men just detta med farang har jag svårt med.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

@Roggigol hualigen om det skulle finnas mikrofoner i ens närhet på matcherna..

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Dela på andra sajter

Hmm... tja, det finns ju en del som inte gillar att bli kallade farang i Thailand. Själv är jag ganska kluven vad gäller det.

Herr Chang har talat.

Många gånger kallas jag farang. Speciellt om jag frågar något och de, thai, skall hämta någon som pratar lite engelska, pekar och säger farangen.

Ser det inte som nedsättande, snarare tvärtom... farangen är mer som gästen i vårt land...

Dela på andra sajter

Många gånger kallas jag farang. Speciellt om jag frågar något och de, thai, skall hämta någon som pratar lite engelska, pekar och säger farangen.

Ser det inte som nedsättande, snarare tvärtom... farangen är mer som gästen i vårt land...

Ja, det är väl inga problem. Den som ska tolka vet ju inte du heter.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Tydligen mer PK att påpeka att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk..tror ingen blev arbetslös pga det uttalandet :)

Apropå Kameruns avbytarbänk.det går trögt för dem nu på bänken :afro: :afro: :afro: :afro: :afro: :afro: :afro:

Citat SVT Text;

FOTBOLL Samuel Eto'os comeback

räckte inte för Kamerun som åkte ur

kvalet till afrikanska mästerskapen.

Kap Verde höll undan när man föll med

2-1 (vinnare 3-2 sammanlagt). Det är

ögruppens första avancemang till

mästerskapet som inleds i januari.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Det var ju värre förut om nu detta verkligen är sant

[size=3]

“Putte” var kommentator i en TV-sänd match i Europacupen på 1960-talet, där en av kontrahenterna var det portugisiska laget Benfica. I laget ingick en mörkhyad afrikansk spelare vars namn Kock inte riktigt kunde uttala. Han valde därför att kalla spelaren rätt och slätt “negern.” Eftersom denne deltog mycket aktivt i spelet blev det åtskilliga gånger Kock fick säga “negern”. Till slut tröttnade kontrollrummet i Stockholm på detta och uppmanade “Putte” Kock att sluta säga “negern” och i stället kalla spelaren i fråga vid namn. Kock, som var en aning lomhörd och dessutom stördes av publikljudet, hade emellertid svårt att uppfatta vad man sade från kontrollrummet och frågade flera gånger vad man menade.[/size][size=3]

Den uppringande mannen från kontrollrummet röt därför i med hög röst: “Säg inte NEGERN. Jag bokstaverar: Niklas-Erik-Gustav-Erik-Rudolf-Niklas, NEGERN.” Varpå “Putte”, något konsternerad, gick ut i sändning och sade: “Nu säger de i Stockholm att negern heter Niklas Erik Gustav…” :14: .[/size]

Dela på andra sajter

I fredags var jag in på en 7-Eleven i Göteborg. Bakom mig i kön står en man med Afrikanskt ursprung.

När jag handlat och plockar till mig mina varor hör jag N-grn bakom mig lägga sin beställning:

- En vit Marlboro och två negerbollar. :ahh:

Jag var tvungen att vända mig om och kontrollera hans ursprung, jo men visst, Afrikanskt.

Förbryllad lämnar jag 7-Eleven för möte med annan MPR medlem.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

I fredags var jag in på en 7-Eleven i Göteborg. Bakom mig i kön står en man med Afrikanskt ursprung.

När jag handlat och plockar till mig mina varor hör jag N-grn bakom mig lägga sin beställning:

- En vit Marlboro och två negerbollar. :ahh:

Jag var tvungen att vända mig om och kontrollera hans ursprung, jo men visst, Afrikanskt.

Förbryllad lämnar jag 7-Eleven för möte med annan MPR medlem.

/Siamkap

"En vit Marlboro och två negerbollar",

tja de kontrasterande färgerna tog väl ut varandra kan jag tro, därav acceptansen,

ungefär som med Jing o Jang?

Dela på andra sajter

[size=2]Det finns betydligt värre i andra länder :[/size]

[size=2]"Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare" (Bulgarisk TV under VM-94 när Anders Limpar ersätter Martin Dahlin)[/size]

Dela på andra sajter

Varför ska vi Vitingar anpassa oss Dom som frivilligt har flyttat hit får väl anpassa sig " Ta seden dit du kommer "

Tycker Offe

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Varför ska vi Vitingar anpassa oss Dom som frivilligt har flyttat hit får väl anpassa sig " Ta seden dit du kommer "

Tycker Offe

I och för sig var väl Bosses uttalande om "neger på plan" inte någon "svensk sed" utan mer ett personligt uttryck som han drog till med.

Att han inte skulle få säga så är ganska absurt tycker jag.

Uttalandet kunde ju inte tolkas som mobbning av spelaren och ej heller lär hans spel ha blivit lidande för att

en gammal gubbe på läktaren inte har lärt sig att man idag bör kalla negrer för mörkhyad eller att man

helst inte alls bör nämna dessa personers utseende eller bakgrund överhuvud taget.

Detta pga att det från "högre instans" har bestämts att dessa personers utseende eller ursprung är något som de förmodligen skäms över.

Att hitta på nya benämningar om samma sak följer samma mönster som med exempelvis städerskor

som många lite "finare" människor rynkar på näsan åt.

Dessa välbeställda och evigt tyckande människor som får sina skrivbord och kontorstoaletter rengjorda av "städerskor"

förutsätter att det måste vara förnedrande att utföra dessa sysslor.

För att lindra och skyla över den i deras tycke pinsamma arbetssituationen så uppfinner de ett nytt ord för samma yrke.

Därefter bestämde de "fina" människorna att det numera inte finns några städerskor;

- nej då . . . de ska istället kallas för lokalvårdare.

Påbud kommer därefter från PK-maffian om att ordet städerska hädanefter skall ses som ett nedvärderande skällsord, så det så!

Den som bryter mot detta påbud skall omedelbart hudflängas i pressen och i bästa fall få sparken! :crazy:

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Dela på andra sajter

I och för sig var väl Bosses uttalande om "neger på plan" inte någon "svensk sed" utan mer ett personligt uttryck som han drog till med.

Att han inte skulle få säga så är ganska absurt tycker jag.

Uttalande kunde ju inte tolkas som mobbning av spelaren och ej heller lär hans spel ha blivit lidande för att

en gammal gubbe på läktaren inte har lärt sig att man idag bör kalla negrer för mörkhyad eller att man

helst inte alls bör nämna dessa personers utseende eller bakgrund överhuvud taget.

Detta pga att det från "högre instans" har bestämts att dessa personers utseende eller ursprung är något som de förmodligen skäms över.

Att hitta på nya benämningar om samma sak följer samma mönster som med exempelvis städerskor

som många lite "finare" människor rynkar på näsan åt.

Dessa välbeställda och evigt tyckande människor som får sina skrivbord och kontorstoaletter rengjorda av "städerskor"

förutsätter att det måste vara förnedrande att utföra dessa sysslor.

För att lindra och skyla över den i deras tycke pinsamma arbetssituationen så uppfinner de ett nytt ord för samma yrke.

Därefter bestämde de "fina" människorna att det numera inte finns några städerskor;

Påbud kommer därefter från PK-maffian om att ordet städerska hädanefter skall ses som ett nedvärderande skällsord, så det så!

Den som bryter mot detta påbud skall omedelbart hudflängas i pressen och i bästa fall få sparken! :crazy:

SN

Varför inte vända på det och låta människor få vara stolta över sitt ursprung, egenhet och yrke.

Nä, i stället lär vi ut att städare är minsann inget jobb att vara stolt över samt att mörkhyade människor är något som vi vitingar egentligen inte ser som en positiv egenhet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

SN

Lokalvårdare det heter hygientekniker nu för tiden :thumbsup:

Dela på andra sajter

Lokalvårdare det heter hygientekniker nu för tiden

Och sopgubbe = miljötekniker

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Och sopgubbe = miljötekniker

Nej nej sanitetsingenjör är det

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Mina jobbarkompisar (Iranier m.fl.) kallar sig själva för terrorister, självmördare m.m. Mycket ironi-god kamratskap !

Dela på andra sajter

Mycket ironi-god kamratskap !

Jag har jobbat med pakistanier i typ 10-15 år .det tog brått slut efter attacken i USA. Beroende

på deras uttalande efter

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Jag brukar skämta om svenskar brukar kalla oss bleka

Ändrades av burrabus
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...