Jump to content
IGNORERAD

Den Demokratiske partiledaren blir av med militär grad?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Det tror jag faktiskt är möjligt, LM-lagarna är ett fruktansvärt vapen som nog får många att hålla inne med orden.

Utan dessa skulle nog dagens Thailand redan ha sett väldigt annorlunda ut.

Mvh isan lover

Därför hade det varit nobelt av Thaksin om de istället för att förstärka lagen började nedmontera den.Minns att HMK själv försökt påverka till att mildra lagen.Det går inte annat än att tro att Thaksins gäng vill ha den kvar för att kväsa oppositionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    19

  • Joints

    13

  • MaiChai

    10

  • RoiET

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Därför hade det varit nobelt av Thaksin om de istället för att förstärka lagen började nedmontera den.Minns att HMK själv försökt påverka till att mildra lagen.Det går inte annat än att tro att Thaksins gäng vill ha den kvar för att kväsa oppositionen.

Hej

Jag är som sagt övertygad om att PT och UDD vill reformera LM-lagarna men att dom tvingas vänta med detta p.g.a att motståndet är så stort ifrån oppositionen och rojlalisterna, och landets armechef har ju gjort det tydligt att minsta ändring av dessa kommer att ses som ett hot mot monarkin och då avsätts regeringen direkt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är som sagt övertygad om att PT och UDD vill reformera LM-lagarna men att dom tvingas vänta med detta p.g.a att motståndet är så stort ifrån oppositionen och rojlalisterna, och landets armechef har ju gjort det tydligt att minsta ändring av dessa kommer att ses som ett hot mot monarkin och då avsätts regeringen direkt.

Mvh Isan lover

Menar du med det att militären även krävt en skärpning för att inte de ska bli avsatta ?

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kanske det är. Men då blir ju den naturliga frågan varför? Varför lyckas tex. ett skitland som Burma producera en känd och modig demokratikämpe när Thailand inte mäktar med det. Men det finns ju även andra som tex. Morales i Bolivia som mot all logik slagit sig fram med folkets hjälp.

Thailand har som jag ser det alla möjligheter. Det finns dock en stor bromskloss och den får man inte tala om. Just nu verkar majoriteten inte vara intresserade av att köra över bromsklossen men när väl den dagen kommer och förutsättningarna ändras och bromsklossen är en person som ingen tycker om kanske fördämningarna rasar. Det kan sluta precis hur som helst och planeringen för den tiden som kommer verkar vara helt och hållet obefintlig, iaf den offentliga planeringen.

Däremot tror jag att kohandeln bakom kulliserna är väldigt intensiv och det skulle vara mycket intressant om man fick en inblick i något av det som händer.

Känns tveksamt att det skulle bli bättre efter bromsklossens frånfälle, den efterträdande bromsklossen har sålt sitt stöd till en av sydostasiens mest korrupta politiker och de kommer båda två att behöva varandra för att kunna överleva den turbulens som garanterat kommer att uppstå då bromsklossen faller ifrån. Det kan bli mycket våldsamt och blodigt för båda de två har investerar otroligt mycket i ett scenario som gör den ena till en ny bromskloss och den andre till härskare på livstid.

Men man kan ju hoppas det dyker upp en Aung San Suu Kuyi någonstans innan dessa två får ta hand om ruljansen helt och hållet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du med det att militären även krävt en skärpning för att inte de ska bli avsatta ?

Det märkliga är att det bara är oppositionspolitiker och kungen själv som gått ut offentligt och velat reformera dessa lagar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns tveksamt att det skulle bli bättre efter bromsklossens frånfälle, den efterträdande bromsklossen har sålt sitt stöd till en av sydostasiens mest korrupta politiker och de kommer båda två att behöva varandra för att kunna överleva den turbulens som garanterat kommer att uppstå då bromsklossen faller ifrån. Det kan bli mycket våldsamt och blodigt för båda de två har investerar otroligt mycket i ett scenario som gör den ena till en ny bromskloss och den andre till härskare på livstid.

Men man kan ju hoppas det dyker upp en Aung San Suu Kuyi någonstans innan dessa två får ta hand om ruljansen helt och hållet...

Den stora skillnaden är ju att den tilltänkte saknar folkets stöd. Militären kommer troligtvis att splittras än mer och en del kanske tom inbillar sig att man ska alliera sig med demokratin (vad nu det är) istället för Familjen. Tillräckligt många thailändare känner ett så starkt hat till familjen att de aldrig någonsin kan fylla upp allt det tomrum som skapas vid frånfället. Så frågan blir vad folket nu ska samlas runt. Tron på demokrati hade ju varit fint men känns helt orealistiskt just nu. Det kan gå hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden är ju att den tilltänkte saknar folkets stöd. Militären kommer troligtvis att splittras än mer och en del kanske tom inbillar sig att man ska alliera sig med demokratin (vad nu det är) istället för Familjen. Tillräckligt många thailändare känner ett så starkt hat till familjen att de aldrig någonsin kan fylla upp allt det tomrum som skapas vid frånfället. Så frågan blir vad folket nu ska samlas runt. Tron på demokrati hade ju varit fint men känns helt orealistiskt just nu. Det kan gå hur som helst.

Hör ifrån min familj att många är oroade för vad som händer när inte"HAN" finns som stabiliserande faktor. Hur mycket jag än ogillar Thaksins gäng så måste militären trots allt ställas under den parlamentiska makten även om det skulle betyda (värsta scenariot) att Thaksin och hans tillkommande springpojke finns vid makten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör ifrån min familj att många är oroade för vad som händer när inte"HAN" finns som stabiliserande faktor. Hur mycket jag än ogillar Thaksins gäng så måste militären trots allt ställas under den parlamentiska makten även om det skulle betyda (värsta scenariot) att Thaksin och hans tillkommande springpojke finns vid makten.

Det finns nog många som är oroande och det på goda grunder. Givetvis ska militären underordna sig den politiska makten som i sin tur underordnar sig folkets vilja. Om militären ägnar sig åt det den ska finns det spelar det ingen roll vem som har makten. Nu är ju den thailändska militärapparaten mer intresserad av status quo och affärer än det den egentligen ska syssla med. Alltför många har fått makt och pengar genom att leka generaler och frågan blir väl hur dessa förhåller sig till ändrade förutsättningar.

Man kan ju också diskuterar vad som är stabilt och inte. De som nu anses, av många, vara stabilt bygger på ett förhållande mellan militär och "stabilisatorn". Den senare skapades av militären (Fältmarsalk Sarit för att vara mer exakt) för att tjäna just deras syften. De har liksom inte haft någon anledning att klaga på samarbetet. Tvärtom.

Långvarig och hållbar stabilitet byggs av fungerande system, inte av enskilda personer. Det kräver också en vilja och kunskap att se igenom oheliga allianser, något som tyvärr lyser med sin frånvaro i dagens Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här slog du nog huvudet på spiken, den, dom som skulle kunna bli Thailands svar på Burmas Aung San Suu Kyi eller Bolivias Morales är förmodligen redan offer för landets LM-lagar eller skrämda och hotade till tystnad av dom verkliga makthavarna bakom kulisserna.

Mvh Isan lover

Om nu Thailands Mandela är offer så har ju han eller hon blivit det utan att väcka engagemang bland befolkningen. Det är väl just sådana egenskaper som att väcka uppmärksamhet och politisk vilja som gör en ledare till spjutspets för folkets visioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att IL kommer ut och kallar sitt hatobjekt för "DEN DEMOKRATISKE LEDAREN".

Hans husgud är ju mot demokrati.

Kallas för en Freudian slip, en parapraxis när man säger eller skriver något som man omedvetet vet eller tänker, normalt ett förtryckt eller intränat beteende. smiley-char124.gif

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du med det att militären även krävt en skärpning för att inte de ska bli avsatta ?

Hej

Om det verkligen har skett någon skärpning är nog tveksamt, jag tror fortfarande inte att Yingluck kommer att kunna matcha Abhisit och Suthep när det gäller antalet LM-fall, men att landets armechef har varit så tydlig med att inga ändringar av LM-lagarna kommer att tillåtas och att om så sker är det ett angrepp på monarkin som i sin tur berättigar en militärkupp hindrar nog alla såna försök om regeringen vill sitta kvar.

Mycket tråkigt men det visar också på hur viktigt det är att ta bort militärens politiska inflytande och underordna dessa landets parlament och regering.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den stora skillnaden är ju att den tilltänkte saknar folkets stöd. Militären kommer troligtvis att splittras än mer och en del kanske tom inbillar sig att man ska alliera sig med demokratin (vad nu det är) istället för Familjen. Tillräckligt många thailändare känner ett så starkt hat till familjen att de aldrig någonsin kan fylla upp allt det tomrum som skapas vid frånfället. Så frågan blir vad folket nu ska samlas runt. Tron på demokrati hade ju varit fint men känns helt orealistiskt just nu. Det kan gå hur som helst.

Hej

Detta är min förhoppning också, själv hoppas jag att prinsen är lite modernare och kan tänka sig en demokratisk utveckling i landet även om det innbär förlorat inflytande för honom själv (kanske p.g.a att han inte tror att han kommer att ha samma stöd som sin far) och därmed kommer att mista inflytande ändå, det ryktas ju t.o.m att han har bättre kontakter med demokratrörelsens företrädare än dom traditionella makthavarna, dom stora förlorarna blir väl dom kungliga rådgivarna och toppgeneralerna om landet demokratiseras.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den tilltänkta tid att vara i Thailand,han tillbringar ju sin mesta tid i Tyskland på diverse bordeller och andra nöjesetablisimang.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta är min förhoppning också, själv hoppas jag att prinsen är lite modernare och kan tänka sig en demokratisk utveckling i landet även om det innbär förlorat inflytande för honom själv (kanske p.g.a att han inte tror att han kommer att ha samma stöd som sin far) och därmed kommer att mista inflytande ändå, det ryktas ju t.o.m att han har bättre kontakter med demokratrörelsens företrädare än dom traditionella makthavarna, dom stora förlorarna blir väl dom kungliga rådgivarna och toppgeneralerna om landet demokratiseras.

Mvh Isan lover

Min förhoppning är att hans inkompetens leder till demokratisering och att befolkningen kan sammlas runt andra institutioner och begrepp. Att han har affärer ihop med familjen är inte samma sak som att han stödjer någon slags demokratiutveckling. Snarare tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min förhoppning är att hans inkompetens leder till demokratisering och att befolkningen kan sammlas runt andra institutioner och begrepp. Att han har affärer ihop med familjen är inte samma sak som att han stödjer någon slags demokratiutveckling. Snarare tvärtom.

Hej

Hoppas precis som du på demokratisering och nya ansikten och partier i politiken utan anknytning till dom korrumperade partier och ledare landet har haft tillgång till historiskt, och jag tror faktiskt att prinsens impopularitet och dåliga förhållande till dom traditionella makthavarna bakom kulisserna om inte annat omedvetet kan ge öppningar för en demokratisering, han lär ju inte vara överdrivet förtjust i Prem och company efter deras sågning av honom som blev offentlig, och då kan nog andra personer få lite mer inflytande på Prems och generalernas bekostnad.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hoppas precis som du på demokratisering och nya ansikten och partier i politiken utan anknytning till dom korrumperade partier och ledare landet har haft tillgång till historiskt, och jag tror faktiskt att prinsens impopularitet och dåliga förhållande till dom traditionella makthavarna bakom kulisserna om inte annat omedvetet kan ge öppningar för en demokratisering, han lär ju inte vara överdrivet förtjust i Prem och company efter deras sågning av honom som blev offentlig, och då kan nog andra personer få lite mer inflytande på Prems och generalernas bekostnad.

Mvh Isan Lover

Hoppas du då tänker på "andra personer" som INTE "har anknytning till dom korrumperade partier och ledare landet har haft tillgång till" !! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hoppas du då tänker på "andra personer" som INTE "har anknytning till dom korrumperade partier och ledare landet har haft tillgång till" !! :whistle:

Hej

Jag hoppas verkligen att det dyker upp någon Thailändsk Aung San Suu Kyi eller liknande, och gör det inte det så är det ändå positivt om männen bakom kulisserna blir av med sitt inflytande genom prinsens impopularitet och dåliga relationer med dessa motståndare till verklig demokrati, dom som vinner på detta är naturligtvis landets medborgare och demokratin.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag hoppas verkligen att det dyker upp någon Thailändsk Aung San Suu Kyi eller liknande, och gör det inte det så är det ändå positivt om männen bakom kulisserna blir av med sitt inflytande genom prinsens impopularitet och dåliga relationer med dessa motståndare till verklig demokrati, dom som vinner på detta är naturligtvis landets medborgare och demokratin.

Mvh isan lover

Hoppas verkligen du även inkluderar den extremt odemokratiske ledaren bakom kulisserna, Thaksin, i ditt resonemang !

Gör du det kan jag absolut hålla med dig...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha följt denna och andra politiktrådar en längre tid, så har det fantastiska hänt, IL och övriga tycker samma sak men uttrycker det på olika sätt. Äntligen fred i MPR politiken. :14:

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hoppas verkligen du även inkluderar den extremt odemokratiske ledaren bakom kulisserna, Thaksin, i ditt resonemang !

Gör du det kan jag absolut hålla med dig...

Hej

Thaksin har jag räknat bort inom politiken för länge sedan, att blanda ihop sina egna agffärer med sin post som PM är oacceptabelt och jag ser honom som en f.d politiker precis som Abhisit efter sina misslyckanden vid demonstrationerna 2010, enligt mig bör båda två kliva åt sidan och flytta sina personliga vendettor ifrån parlament och politiken, dom borde sluta bekämpa varandra på landets och demokratins bekostnad, det tar alldeles för mycket kraft och energi ifrån respektive parti att bedriva detta smutskastande och alla förtalskampanjer, och utkämpa ideliga fighter med varandra år efter år utan att komma ett enda steg närmare någon slags lösning

Thailand har mycket viktigare frågor än detta att jobba med t.ex ekonomi, korruption, utbildning, konstitutionen, förebygga översvämmningar, få ned militär budgeten till en rimlig nivå, m.m

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Efter att ha följt denna och andra politiktrådar en längre tid, så har det fantastiska hänt, IL och övriga tycker samma sak men uttrycker det på olika sätt. Äntligen fred i MPR politiken. :14:

Hej

Jag tror nog att vi har haft samma mål egentligen, men det som skiljer oss åt är nog hur det ska gå till.

En del verkar tro att det är Prem och generalerna som ska leda Thailand framåt demokratiskt, själv här jag mer inne på att det är väljarna.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thaksin har jag räknat bort inom politiken för länge sedan, att blanda ihop sina egna agffärer med sin post som PM är oacceptabelt och jag ser honom som en f.d politiker precis som Abhisit efter sina misslyckanden vid demonstrationerna 2010, enligt mig bör båda två kliva åt sidan och flytta sina personliga vendettor ifrån parlament och politiken, dom borde sluta bekämpa varandra på landets och demokratins bekostnad, det tar alldeles för mycket kraft och energi ifrån respektive parti att bedriva detta smutskastande och alla förtalskampanjer, och utkämpa ideliga fighter med varandra år efter år utan att komma ett enda steg närmare någon slags lösning

Thailand har mycket viktigare frågor än detta att jobba med t.ex ekonomi, korruption, utbildning, konstitutionen, förebygga översvämmningar, få ned militär budgeten till en rimlig nivå, m.m

Mvh isan Lover

Det är ju ett helt annat resonemang än du tidigare fört om Thaksin som jag uppskattar.

Tidigare har du sagt att det var han som vann valet och det är han som leder landet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju ett helt annat resonemang än du tidigare fört om Thaksin som jag uppskattar.

Tidigare har du sagt att det var han som vann valet och det är han som leder landet.

Hej

Att Thaksin har vunnit flera val och bevisligen är väljarnas val av PM är ju fakta, och eftersom jag vill att folket ska avsätta och tillsätta regeringarna och inte Prem och generalerna så stöder jag den som folket utser, men jag behöver absolut inte gilla att den som folk väljer blandar ihop egna affärer med sin tjänst som PM.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att Thaksin har vunnit flera val och bevisligen är väljarnas val av PM är ju fakta, och eftersom jag vill att folket ska avsätta och tillsätta regeringarna och inte Prem och generalerna så stöder jag den som folket utser, men jag behöver absolut inte gilla att den som folk väljer blandar ihop egna affärer med sin tjänst som PM.

Mvh isan lover

Anser du att Yinluck är utsedd av folket eller är hon utsedd av sin bror ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anser du att Yinluck är utsedd av folket eller är hon utsedd av sin bror ?

Hej

Juridiskt och demokratiskt sett är hon vald av folket eftersom hon var den ende av dom som ställde upp i valet och som det gick att rösta på.

Sen har väl hennes bror medverkat till att hon blev PT,s kandidat till PM posten, men visst fick hon sitt mandat av folket.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...