Jump to content
IGNORERAD

Varg!


amja

Recommended Posts

  • Svar 394
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    29

  • Soengsang

    29

  • flor

    26

  • Wanchai

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Såvitt mig inte ett enda enskilt fall där en fri varg angripit och skadat en människa.

Motbevisa mig!

Läs, men du kanske vet bättre.

<p>Gysingevargen var en

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mellan 1983 och 2008, alltså under 26 år, dog 48 personer av vad som kallas vådaskott i samband med jakt"

Citatet ovanför är hämtat från svenska jägareförbundet...här är en länk till artikeln

http://www.jagarefor...inskar-i-antal/

Fy fan vilket skämt det är när jägare vill skjuta av varg för att dom är farliga,helt sinnessjukt att en grupp som jägare sitter och skrämmer upp folk med scenarion där vargen är boven när dom har tagit livet 48 personer på 26 år.

Jägarn är ett farligt djur. Många gånger tas även en stänkare eller två under turen. Många jägare har dåligt omdöme och dålig syn, så med en kombination av dessa kan de bli livsfarliga i sin upphetsning.

Tänker på en story från Kanada.

En bonde fick varje år under älgjakten någon kossa skjuten av misstag av älgjägare. Till sist tröttnade han och inför älgjakten tog han rödfärg och målade "KO" på varje kossa ute i det fria.

Älgjakten gick i gång, och tro det eller ej, en kossa blev skjuten. Bonden blev väldigt upprörd över hur det kunde hända och frågade jägaren hu i helvete han kunde skjuta kossan trots den stora texten med röd färg som han borde sett. Svaret blev att jägarn tyckte att det stod "ÄLG" på kossan och därför sköt han kossan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, detta skulle nog kunna bli en infekterad debatt...

Men jag håller med ovanstående skribent :"Fanns en anledning att vi sköt ut 99,8 % av dessa odjur, men är det någon 08 som vill ha dessa, är det bara att komma och hämta skiten!

I Gävleborg / Dalarna finns tydligen halva sveriges vargstam!"

Bara att skuta av skiten igen, det är bara en tidsfråga innan den tar ett barn !...och skulle det vara en Stockholmsunge på sportlovsresa eller dylikt så blir det nog annat ljud.

Javla skitsnack, Stockholmare ar precis lika bra eller daligt upplysta som du uppenbarligen ar!

Och det hände senast ?

Och dra inte upp Kolmården o andra attacker som sker i "onormala miljöer"

Själv har jag inga synpunkter på rovdjurs rätt att finnas till eller inte, ställde bara

en fråga. För om vi skall utrota vargen ,så är det väl samma sak med ;tiger ,lejon krokodiler,

ormar och vilket djur somhelst som kan skada potentiellt döda en människa?

Bra pouint!

Forstår nu bättre hur /varför det spårar ut så ofta i trådar på detta forum, jag har sanningsenligts

om jag skrev egentligen (tyvärr)inga synpunkter på varken vargar eller andra rovdjurs existensberättigande.

Men jag undrar vart skall det sluta ?

Enbart mäniskan kvar och tamdjur typ kor ?

Underskatta inte kossan, t.o.m. Kurt Olsson hade upptackt folksjukdomen "koskrack"!

Eftersom människan är ett rovdjur så börjar vi med människor :crazy:

Det finns uppenbarligen en del manniskor runt om i varlden som uppmarksammat detta och gor sa gott dom kan!

Tror ni snackar en massa skit när ni gafflar om hur farlig vargen är,är det inte bättre att du erkänner att du mest är lack för att det blir lite mindre vilt för dig att döda ute i skogen.

Nog fan är det mycket farligare att springa på en jägare ute i skogen,hur många människor har inte blivit dödade av såna dom senaste 25 åren i Sverige.

Och hundar ska vi fan inte ens prata om,det går ju knappt en dag utan att man läser om någon form av attack på Svensk mark.

Här är ett klipp från Brunnsparken i Göteborg för några dagar sen,är inte alltför långt mellan såna här händelser i städerna så det där snacket 08:or sitter på säkert

avstånd och gillar "farliga vargar"är ju ett skämt.Nä Odin,när det gäller vad som är farligast i dina trakter står det mellan dig och din hund...och sen kommer en jävla massa saker så du behöver nog en hel lunta att skriva på innan det är dags att plita ner stora stygga vargen.

http://www.youtube.com/watch?v=ri9ob11XF_s

Fy fan, den hundagaren skulle sattas pa vatten o brod valdigt lange samt berovas all ratt att i framtiden aga hund, stackars unge som rakade rasta jycken vid incidnten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Javla skitsnack, Stockholmare ar precis lika bra eller daligt upplysta som du uppenbarligen ar!

Nu var det inte frågan om hur upplysta någon var, kanske snarare vilket begrepp någon har.och där har väl kanske inte Stockholmare det bästa när det inte gäller betong och asfalt ;)

Seriöst så menade jag så här(trodde det var underförstått), det är jävligt lätt för det som inte bor mitt i något att ha åsikter, "gulligt med lite rovdjur runt knuten " etc etc, men när de själv blir drabbade så ändras åsikten snabbt, tex om en familj som inte bor i ett problemområde med varg, plötsligt blir av med sitt husdjur, eller ännu värre ett barn..tro mig då skulle ljudet i skällan snabbt ändras.

Givetvis måste det också finnas plats för rovdjur som varg och lo i vår natur, men som det blivit nu så är stammen på tok för stor i bebodda trakter, iaf enl de som bor och lever där..och de borde väl veta bäst?.

Och ni som har det DÅLIGA exemplet av att fler skadas av hundattacker än av rovdjur, kan jag också meddela att fler människor också skadas i trafiken i bil än med MC...är då bilen farligare än MC:n?, se så dåligt resonemang ni har!

Men som jag skrev i början av denna tråd....detta kommer att bli infekterat!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig Tumordoc,det största skälet motståndare har använt för att skjuta av varg i den här tråden är att dom är farliga för människor...detta trots att man inte hittar en enda attack av varg i modern tid om man googlar på det.

Inte konstigt då att folk undrar hur dom ställer sig till andra djur som bevisligen står för mycket skador och en hel del dödsfall.och detta konstant hela tiden och inget man behöver länka till nåt som hände i början på 1800-talet.

Känns som att det nästam alltid är ekonomiska orsaker i form av vilttillgång och tamboskap som ligger bakom hatet mot varg men istället för att stå för det så körs det med nån skräckpropaganda om att era barn är i livsfara som är helt befängd med tanke på en total avsaknad incidenter.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig Tumordoc,det största skälet motståndare har använt för att skjuta av varg i den här tråden är att dom är farliga för människor...detta trots att man inte hittar en enda attack av varg i modern tid om man googlar på det.

Inte konstigt då att folk undrar hur dom ställer sig till andra djur som bevisligen står för mycket skador och en hel del dödsfall.och detta konstant hela tiden och inget man behöver länka till nåt som hände i början på 1800-talet.

Känns som att det nästam alltid är ekonomiska orsaker i form av vilttillgång och tamboskap som ligger bakom hatet mot varg men istället för att stå för det så körs det med nån skräckpropaganda om att era barn är i livsfara som är helt befängd med tanke på en total avsaknad incidenter.

Du bor i en stad på västkusten, så jag har full förståelse för din åsikt..ni förstår helt enkelt inte bättre :wink:

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns varg här ochså bäste bror,så även jägare som målar upp skräckscenarion trots att det är älgköttet som har hamnat i magen på en varg istället för i deras frysbox som är den verkliga vageln i ögat.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

För något år sedan var det en intervju i SVT med någon högt uppsatt i jägarförbundet angående jakt på lodjur.

Han var uppfriskande ärlig. Det kom till slut fram att den egentliga anledningen till att de ansåg att lodjursjakten var befogad att de fällde för många rådjur.

Rent egoistiska skäl alltså. Han sa något i stil med, nästan vädjande:

- Jamen, om vi inte skjuter dem blir det ju inga rådjur kvar för oss!

Tycker att för många jägare hymlar med om varför de vill jaga. Hänvisar till djurvård, att hålla stammen på rätt nivå, ordna mat (hur många är det som inte är jägare eller bekanta med någon jägare som brukar tillaga vilt hemma?), etc. Varför inte bara säga som det är (som mannen ovan)? Att jakt är kul och spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag bor har vi vargar springer i samhället och i närliggande stad. Det är inte ett naturligt beteende då dom skall vara skygga för människan.

Självklart skall vargen få finnas i vår fauna men dom individer som blir orädda för mäniskor bör skjutas.

Annars får vi fram ett beteende som på sikt faktist kan vara farligt för oss.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns varg här ochså bäste bror,så även jägare som målar upp skräckscenarion trots att det är älgköttet som har hamnat i magen på en varg istället för i deras frysbox som är den verkliga vageln i ögat.

Naturligtvis är detta en av aspekterna, men tänk lite frammåt säg 50-75 år av fri förökning av rovdjuren. Då när populationerna har blivit så stora att viltstammarna inte orkar bära `ùttaget´´och kollapsar, tror du vargen säger- jaha nu finns det ingen mat kvar åt mej så jag får nog ta självmord ??.

Nä Vargen är ett födgeni med en anpassningsförmåga som är otrolig, dom kommer alltid att ha mat oavsett om det är hundar, katter eller människor.

Det är inte min mening att måla fan på väggen, men jag tror dom flesta förstår mitt resonemang.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis är detta en av aspekterna, men tänk lite frammåt säg 50-75 år av fri förökning av rovdjuren. Då när populationerna har blivit så stora att viltstammarna inte orkar bära `ùttaget´´och kollapsar, tror du vargen säger- jaha nu finns det ingen mat kvar åt mej så jag får nog ta självmord ??.

Nä Vargen är ett födgeni med en anpassningsförmåga som är otrolig, dom kommer alltid att ha mat oavsett om det är hundar, katter eller människor.

Det är inte min mening att måla fan på väggen, men jag tror dom flesta förstår mitt resonemang.

Tyvärr så tror inte jag det...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som inte kan förstå hur indier och thailändare kan döda de få tigrar som finns,kan i samma andetag önska livet ur våra vargar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ser redan detta uppe i Dalarna, vi ser inga Älgkalvar längre. Visst finns det kalvar (eftersom vi ser fjolingar ibland) men Björn och Varg tar dom lättaste först.

Det händer åxå allt oftare att vi skjuter Älg som vid Slakten uppvisar slag och bitmärken.

Och by the way...

Om jag hade varit Älg så hade jag tusen gånger hellre blivit skjuten än offer för ett rovdjur, för fy f-n vilket grymt sätt att dö på...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst alla blir saliga på sin tro.

Jag lämnar denna olösliga diskussion i och med detta inlägg.

För det kommer att bli så j-a infekterat och om det inte stäms i bäcken så kommer det bara att urarta med avstängningar och osämja till följd...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredan börjar tidigt idag, kan det ligga Vargblod i groggen kanske :crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så tror inte jag det...

Menar du rent generellt eller avser du MPR?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig Tumordoc,det största skälet motståndare har använt för att skjuta av varg i den här tråden är att dom är farliga för människor...detta trots att man inte hittar en enda attack av varg i modern tid om man googlar på det.

Inte konstigt då att folk undrar hur dom ställer sig till andra djur som bevisligen står för mycket skador och en hel del dödsfall.och detta konstant hela tiden och inget man behöver länka till nåt som hände i början på 1800-talet.

Känns som att det nästam alltid är ekonomiska orsaker i form av vilttillgång och tamboskap som ligger bakom hatet mot varg men istället för att stå för det så körs det med nån skräckpropaganda om att era barn är i livsfara som är helt befängd med tanke på en total avsaknad incidenter.

Det är skjutkåta jägare som vill ha ett djur till att jaga och hänga på väggen. Snacket om att vargen är en mördarmaskin är bara snack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl ingen större vän till vargar i Sverige men kan väl till nöds acceptera om de håller sig långt från bebyggda trakter. Men nu är det så att de unga varghannarna tvingas lämna flocken och det är då som de i sitt sökande efter hona och revir syns i närapå hela Sverige. En del av mina grannar tror alldeles bestämt att regeringen planterar ut varg i det stora skogs området mellan sala och uppsala. Själv tror jag att det var en tillfällighet att en ungdjursflock av 3 vargar passerade oss härute i somras men som sedan har dragit vidare. Inga rapporter av attacker på får eller hundar har jag då hört. Och visst kan de angripa människor om de blir triggade av någon anledning.

Minns att en ung kvinna blev dräpt av 3 vargar härom året när hon var ute och joggade någon km utanför samhället. Det var inte i sverige och vargarna hittades av helikopter och sköts. Annars verkar det som att vargarna mest är ute efter hundarna de träffar på och verkar inte vara alltför rädda för människan som står bakom kopplet.En kvinna som har mens verkar också trigga igång dem..

För min del får de gärna skjuta av vargstammen då de inte är ett naturligt inslag i faunan för jag skulle då inte vilja möta en flock i skogen.

http://www.vargfakta.se/nyheter/tre-joggande-kvinnor-angreps-av-sju-vargar/

http://www.vargfakta.se/nyheter/inbiten-vargvan-andrade-uppfattning-efter-rapporter-om-vargattacker/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst alla blir saliga på sin tro.

Jag lämnar denna olösliga diskussion i och med detta inlägg.

För det kommer att bli så j-a infekterat och om det inte stäms i bäcken så kommer det bara att urarta med avstängningar och osämja till följd...

Tror som du, och förespådde så i mitt första inlägg i denna tråd.

Så jag passar också.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...