Jump to content
IGNORERAD

Varg!


amja

Recommended Posts

Det vore ju en förhoppning, men det tror jag inte. Skulle du själv offra en eller två semesterveckor och en himla massa pengar för att stå och frysa på en myr i meterdjup snö i Dalarna i januari bara för att ha runt 0,3% chans att få skjuta något som du sedan bara kan använda som matta vid öppna spisen?

Jag?

Mina semesterveckor skulle jag vilja spendera i Thailand. Varenda en.

Och där är, numera, myggor de enda djur jag jagar.... :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 394
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    29

  • Soengsang

    29

  • flor

    26

  • Wanchai

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är varken intresserad av vildsvinsjakt eller vargjakt och kommer vare sig fälla det ena eller det andra. Här uppe finns dessutom ingetdera så varför bry mig?

Undrar varför vargen inte får något fotfäste i norrbotten. Det ser ju inte ut att vara någon avskjutning av vargen som jag kan förstå?

De stora rovdjuren i Norrbotten

Norrbotten är ett rovdjurslän. Här kan du läsa mer om antal och utbredning av de fem stora rovdjuren i länet. Under förvaltning av rovdjur hittar du mer om hur rovdjuren förvaltas, vilka mål för stammarna som finns och hur inventeringarna av de olika arterna går till.

Alla de stora rovdjuren finns i Norrbottens län. Lodjursstammen i länet omfattar cirka 250 djur. Lodjuren finns framför allt i fjällområdet men också i östra delen av länet.

När det gäller järv har Norrbotten huvuddelen av landets järvbestånd, cirka 350 individer. De flesta av dem finns i fjällområdet.

Björnstammen i länet uppskattas till omkring 800-900 djur. Björn finns över större delen av länet, men mest i de centrala delarna. Utifrån en björnspillningsinventering 2010 uppskattade forskare att Norrbotten hade 760 björnar. Inventeringen täckte dock inte hela länet och antalet prover var i minsta laget för att ge ett säkert resultat.

Norrbottens län har också en stor del av den svenska kungsörnspopulationen, med cirka 500 individer.

Det rovdjur som det finns minst av i länet är varg. Vargen har ingen fast stam här, men enstaka individer kommer ibland invandrande från Mellansverige, Norge eller Finland. Invandringen österifrån är av stor betydelse då dessa vargar kan föra in nytt blod till den mellansvenska vargpopulationen så att problemen med inavel minskar. Våren 2011 flyttade Naturvårdsverket för första gången en varg från Norrbotte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag?

Mina semesterveckor skulle jag vilja spendera i Thailand. Varenda en.

Och där är, numera, myggor de enda djur jag jagar.... :)

Förstod väl det... ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför vargen inte får något fotfäste i norrbotten. Det ser ju inte ut att vara någon avskjutning av vargen som jag kan förstå?

De stora rovdjuren i Norrbotten

Norrbotten är ett rovdjurslän. Här kan du läsa mer om antal och utbredning av de fem stora rovdjuren i länet. Under förvaltning av rovdjur hittar du mer om hur rovdjuren förvaltas, vilka mål för stammarna som finns och hur inventeringarna av de olika arterna går till.

Alla de stora rovdjuren finns i Norrbottens län. Lodjursstammen i länet omfattar cirka 250 djur. Lodjuren finns framför allt i fjällområdet men också i östra delen av länet.

När det gäller järv har Norrbotten huvuddelen av landets järvbestånd, cirka 350 individer. De flesta av dem finns i fjällområdet.

Björnstammen i länet uppskattas till omkring 800-900 djur. Björn finns över större delen av länet, men mest i de centrala delarna. Utifrån en björnspillningsinventering 2010 uppskattade forskare att Norrbotten hade 760 björnar. Inventeringen täckte dock inte hela länet och antalet prover var i minsta laget för att ge ett säkert resultat.

Norrbottens län har också en stor del av den svenska kungsörnspopulationen, med cirka 500 individer.

Det rovdjur som det finns minst av i länet är varg. Vargen har ingen fast stam här, men enstaka individer kommer ibland invandrande från Mellansverige, Norge eller Finland. Invandringen österifrån är av stor betydelse då dessa vargar kan föra in nytt blod till den mellansvenska vargpopulationen så att problemen med inavel minskar. Våren 2011 flyttade Naturvårdsverket för första gången en varg från Norrbotte

Här finns bara enstaka vargar, som aldrig blir särskilt långlivade, eftersom staten bestämt att detta är ett område där det inte ska få finnas vargar. Vargar går liksom inte ihop med modern renskötsel.

Men för mitt eget vidkommande så kunde vi lika gärna från statens sida lösa in och lägga ned all renskötsel, låta renarna förvildas och låta de utgöra vargmat istället. Så kunde lapparna leva på att slöjda och guida naturturister istället. Fast jag tror nog inte de ca 2000 personer som har sin huvudsakliga utkomst från rennäringen tycker detsamma som jag. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns bara enstaka vargar, som aldrig blir särskilt långlivade, eftersom staten bestämt att detta är ett område där det inte ska få finnas vargar. Vargar går liksom inte ihop med modern renskötsel.

Men för mitt eget vidkommande så kunde vi lika gärna från statens sida lösa in och lägga ned all renskötsel, låta renarna förvildas och låta de utgöra vargmat istället. Så kunde lapparna leva på att slöjda och guida naturturister istället. Fast jag tror nog inte de ca 2000 personer som har sin huvudsakliga utkomst från rennäringen tycker detsamma som jag. :wink:

Angående rennäringens inte vara är det inte bara samer utan även många andra som inte tycker som du.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns bara enstaka vargar, som aldrig blir särskilt långlivade, eftersom staten bestämt att detta är ett område där det inte ska få finnas vargar. Vargar går liksom inte ihop med modern renskötsel.

Men för mitt eget vidkommande så kunde vi lika gärna från statens sida lösa in och lägga ned all renskötsel, låta renarna förvildas och låta de utgöra vargmat istället. Så kunde lapparna leva på att slöjda och guida naturturister istället. Fast jag tror nog inte de ca 2000 personer som har sin huvudsakliga utkomst från rennäringen tycker detsamma som jag. :wink:

Jo,man har förstått att vargen inte passar in renbetes landet men hur i fridens namn får man dem att stanna vid gränsen.Och inte tycker jag vargen passar bättre här nere i Uppland där vi har mycket får. Har själv ett flertal grannar som föder upp får och de skulle inte vara glada om vargen får fotfäste här och det är nog som de säger att det är nog bara en kort tidsfråga.Efterlyser wikileaks dokument som kan visa upp de hemliga beslut som visar var varg skall finnas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo,man har förstått att vargen inte passar in renbetes landet men hur i fridens namn får man dem att stanna vid gränsen.Och inte tycker jag vargen passar bättre här nere i Uppland där vi har mycket får. Har själv ett flertal grannar som föder upp får och de skulle inte vara glada om vargen får fotfäste här och det är nog som de säger att det är nog bara en kort tidsfråga.Efterlyser wikileaks dokument som kan visa upp de hemliga beslut som visar var varg skall finnas

Var varg ska få förekomma enligt staten är ingen hemlighet, det är i mellansveriges skogsbygder. Ej i renbetesland och ej vid söderns befolkningscentran. Och Nej, det går inte att få vargarna att stanna vid de politiskt bestämda gränserna, det går däremot att ha fri jakt på de som råkar gå fel. Med helikopter om det så behövs.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående rennäringens inte vara är det inte bara samer utan även många andra som inte tycker som du.

Helt säkert, samer är ju minst lika gulliga som vargar. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor blir en svensk varg? Läste någonstans att vargen kan bli 75 kg men det gäller väl inte den varianten vi har här, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää, vi har inga problem med vildsvin här i norr så de kan gott få finnas och frodas. Vore ju kul om man kunde råka få se någon vid en biltur söderöver nån gång.

Norrländska jägaren Kim

Nä, skämt åsido, de ickejägare som önskar bli av med vildsvinen hemmavid får väl gå ihop och betala ut någon, eller några tusenlappar i skottpengar per fällt svin eller nåt. Eller så får vi alla betala dessa skottpengar via skattsedeln om vi vill bli av med djuren. Regeringen har redan gjort sitt i saken och tillåter jakt året runt utan begränsningar.

Enda anledningen till att vargen utrotades en gång i tiden var att värdet av en vargpäls + de statliga skottpengarna Sverige betalde ut utgjorde en hel förmögenhet för en fattig svensk bybo/jordbrukare/ skogsarbetare/renskötare. Inbillas inte att tro att den moderna vargjakten, när den väl uppstår kommer att locka speciellt många jägare. Det är för dyrt, för svårt och alldeles för tidskrävande att jaga varg så det kommer nog att sluta som med vildsvinen ungefär. M a o, det kommer inte att skjutas tillräckligt många per år.

Alternativet är väl att staten börjar utlova en månadslön eller nåt till alla de som lyckas fälla en varg så blir åtminstone omkostnaderna för jakten betalda. Förr i tiden utgjorde en varg ett värde motsvarande en årslön eller mer för en skogsarbetare och folk var både fattiga, bodde ute i byarna samt var van med skog, mark och jakt. Tillåt mig därför att vara pessimistisk angående att dagens urbaniserade, vardagsstressade jägarkår kommer att ha den tid, det intresse, den ekonomi och den ork som krävs för att satsa seriöst på vargjakt, med allt vad det innebär.

Vargjakten kommer nog till stor del att utgöras endast en tillfällighetsjakt där individer skjuts vid annan typ av jakt eller om de börjar stryka kring gårdsplaner. Varg är inget lättjagat djur.

'Samma typ av problem ser vi med dagens björnjakt där jägarna inte lyckas fälla de kvoter statsmakten räknat ut bör skjutas av för att inte stammen ska bli för stor. Och då utgör ändå björnen ett reelt värde för de som fäller den eftersom både skinn och kött tas tillvara och kan säljas för en normalsvensk månadslön ungefär. Vargen har inget ekonomiskt värde alls egentligen, möjligen som trofé på väggen vid öppna spisen. Men det betalar ju inga omkostnader.

Jag tycker det är lite märkligt att inte vildsvinsjakt drar fler jägare,har förståt att det är svår jakt men det är ju ett rätt imponerande djur och borde ge en viss status för en jägare att fälla något av trofestorlek och dessutom kan det väl inte vara fel att frysen full av vildsvinsstek...förökar dom sig i en helt orlimlig takt eller vad beror det på att det inte går att hålla stammen på den önskade nivån.

Kommer ihåg Från Nya Zeeland att jag träffade några som var väldigt glada i vildsvinsjakt och som stolt visade bilder på några riktiga bestar dom fält,fast där var det iofs ett av dom få stora djur som gick och jaga och när dom pratade om den kommande vildsvinsjakten lät ungefär som när älgjägare pratar om höstens älgjakt.

Ändrades av omarama

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor blir en svensk varg? Läste någonstans att vargen kan bli 75 kg men det gäller väl inte den varianten vi har här, eller?

Om jag inte minns fel så sköt den gamle tjuvjägaren och berömde storviltsskytten Per "Järva-Per" Blind en 70 kilos hanne på sextiotalet. Så jo, den vargstam vi har (Canis lupus) tillhör den största nordliga rasen av varg. Varg är för övrigt, tillsammans med råttan, den mest spridda arten i världen. En riktig överlevnadskonstnär.

Mindre varianter av varg storleksmässigt förekommer på andra håll i världen.

Ps Han Järva-Per hade en gång mage att kalla mig och mina kompisar för "tjuv-fiskare", den rackarn.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite märkligt att inte vildsvinsjakt drar fler jägare,har förståt att det är svår jakt men det är ju ett rätt imponerande djur och borde ge en viss status för en jägare att fälla något av trofestorlek och dessutom kan det väl inte vara fel att frysen full av vildsvinsstek...förökar dom sig i en helt orlimlig takt eller vad beror det på att det inte går att hålla stammen på den önskade nivån.

Kommer ihåg Från Nya Zeeland att jag träffade några som var väldigt glada i vildsvinsjakt och som stolt visade bilder på några riktiga bestar dom fält,fast där var det iofs ett av dom få stora djur som gick och jaga och när dom pratade om den kommande vildsvinsjakten lät ungefär som när älgjägare pratar om höstens älgjakt.

Det jagas nog en hel del vildsvin i Sverige och dess status som byte är nog gott. Men intresset är välhelt enkelt inte tillräckligt för att hålla ned stammens ökning. Skulle själv inte ha något emot att ha dem här så man kunde få sig en vildsvinsstek i frysen då och då. Men vintrarna här uppe tenderar att vara för bistra för arten, dess naturliga utbredningsområde når helt enkelt inte hit.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl ingen fanatisk motståndare mot rovdjur iofs och de får gärna finnas men bara inte i mina skogar. :lol: Ute på landet där jag bor verkar många tro att en hemlig inplantering sker som länsstyrelsen iofs förnekar.Personligen tror jag det var en slump att de 3 vargarna passerade här i somras. Men för några dagar sedan sågs en varg följa efter en tjej som var ute och red några km härifrån.

ENERGI & MILJÖ

17:05 11 apr. 2011

Antalet vargar i Skandinavien måste växa och bli åtminstone 450 stycken, 150 fler än i dag. Men först måste inaveln bland djuren stoppas, menar regeringens utredare.

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående vildsvinsjakt tror jag även det beror på att intresset för jakt bland allmänheten är mindre där nere där dom finns än här där jag bor, hade det funnits vildsvin här tror jag nog stammen hållits nere genom jakt mycket bättre än vad som sker i södra Sverige.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte var du fått informationen att vargjakt skulle vara förbjudet i Alaska? Gjorde en snabb googling och på den första kontrollerade länken (wikipedia) stod det så här om vargjakt i nordamerika. Tydligen får man på ställen i t ex Canada t o m 300 $ per dödad varg i skottpengar och året runt jakt tillåts. Och i Alaska har de tydligen vargkontrollprogram igång för att minska stammarna.

North America

In Alaska, it is illegal to shoot a wolf with a rim-fire rifle because wolves are classified as big game.[50] The state predator control program includes aerial shooting. In 2007 state biologists' goal was to have volunteer hunters kill 407 to 680 wolves by the time the predator-control season ended April 30, but high fuel prices and poor flying conditions kept hunters from meeting that goal. A subsidy of $150 per wolf offered by the Alaska Department of Fish and Game was overturned by a judge on the grounds that only the Board of Game had the power to offer bounties.[51] Despite relatively heavy hunting and trapping over the last century in Alaska, wolves occur on nearly all of their traditional habitat throughout mainland Alaska.[52] Alaska currently has five wolf control programs that comprise about 9.4% of the state's land area. A closely controlled permit system is used in allowing aerial or airborne methods to remove wolves in designated areas. Wolf numbers are temporarily reduced in these areas, but are not permanently eliminated from any area.[53] Wolf populations in North America commonly sustain annual harvests or natural mortality rates of 20-40% without experiencing a year-to year decline in numbers.[52] Sarah Palin of Alaska in 2007 approved the use of this provision in the law to shoot wolves and bears while flying for the purpose of protection of property.[54]

Many scientists believe that this artificial inflation of game populations is actually detrimental to both caribou and moose populations as well as the ecosystem as a whole; artificially-boosted populations "could result in habitat destruction by moose and caribou, and ultimately, a crash in these populations." [55] This is why large numbers of people support the Protect America’s Wildlife (PAW) Act which was proposed to Congress by George Miller, the state representative of California in July 2009. This legislation has already received official support from nine former members of Alaska’s Board of Game and Wildlife and conservation groups, including Defenders of Wildlife. According to Miller, “The state of Alaska has been operating an airborne hunting program that has blatantly ignored federal law, ignored Alaskans’ opposition, ignored the science, and ignored even their own wildlife experts. It’s time to ground this air assault on wolves. The PAW Act is urgently needed to close the loophole in federal law and protect our nation’s wildlife from the unethical and unsportsmanlike practice of airborne hunting.” [56] The PAW Act has been created to close the loophole in the existing Airborne Hunting Act that has allowed Alaska legislators and officials to continue to aerial hunt. The bill would clarify under which conditions it is acceptable to use aircraft to aid in the management of wildlife. It would bar states from using aerial hunting to artificially boost game species when they are not at risk and to clarify the prohibition of harassing animals from planes which is part of the “land and shoot” hunting that is being utilized in Alaska. The PAW Act acknowledges the right of states to manage wildlife by clearly stating that wildlife agencies may use planes to respond to legitimate biological emergencies in wildlife populations. It also states that aircraft may be used for animal control where land, livestock, water, pets, crops, or human health are at risk.[55]

An estimated 15% of Canada and Alaska's wolf population of 6,000-7,000 is harvested annually. Ontario ceased its wolf bounty system in 1972, though retaining a year round open season for wolves.[2] In Alberta, wolves bounties are still offered by some local governments. Starting in 2010, the Municipal District of Big Lakes offered a bounty of C$300 per adult wolf, leading to 290 wolves worth $87,000 by mid-2012.[57]

http://en.wikipedia.g#North_America

Som du vet så är det i Sverige riksdagen som har gett tillstånd till jakt av varg, men det betyder ju inte att det är rätt pga att de folkvalda har bestämt att det är tilllåtet och det samma gäller i Alaska.

Den kände vargforskaren Gordon Haber, Ph.D säger följande rörande vargen i Alaska, låt mig citera

“Unfortunately there are major problems for wolves in Alaska and elsewhere from heavy government-sanctioned killing, including with the use of airplanes and snowmobiles. There have even been Mengele-like experiments to convert their vibrant family groups (so-called packs) to sterile pairs across large regions. The vital underlying patterns of variation that define natural wolf-prey systems are being ignored and replaced. This is being done with parochial, anti-adaptive farming approaches to management that seldom if ever produce and sustain the high, stable numbers and yields of moose and caribou touted by proponents. Perhaps worst of all, these problems originate primarily from biologists and remain largely hidden from public notice due to outright deception”

Jag antar att även i Alaska så som i Sverige så har man en stark lobbyversamhet för att övertyga de folkvalda om den farliga vargen. En vargskräck som grundar sig på skrönor och myter från en tid då människor i Sverige fortfarande trodde på tomtar och troll.

Här finns bara enstaka vargar, som aldrig blir särskilt långlivade, eftersom staten bestämt att detta är ett område där det inte ska få finnas vargar. Vargar går liksom inte ihop med modern renskötsel.

Men för mitt eget vidkommande så kunde vi lika gärna från statens sida lösa in och lägga ned all renskötsel, låta renarna förvildas och låta de utgöra vargmat istället. Så kunde lapparna leva på att slöjda och guida naturturister istället. Fast jag tror nog inte de ca 2000 personer som har sin huvudsakliga utkomst från rennäringen tycker detsamma som jag. :wink:

När du ändå tar upp same problemet så kan jag upplyssa att det var ingen som sa något när man sa upp 1000 tals arbetar på Volvo 2008 och framöver, men nåde den som skulle komma med ett sådant förslag som du kommer med. Det är lika tabu som att ta upp att vi har problem med en del av våra invandrande och att vi bör "mota Ole i grind..."

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns bara enstaka vargar, som aldrig blir särskilt långlivade, eftersom staten bestämt att detta är ett område där det inte ska få finnas vargar. Vargar går liksom inte ihop med modern renskötsel.

Men för mitt eget vidkommande så kunde vi lika gärna från statens sida lösa in och lägga ned all renskötsel, låta renarna förvildas och låta de utgöra vargmat istället. Så kunde lapparna leva på att slöjda och guida naturturister istället. Fast jag tror nog inte de ca 2000 personer som har sin huvudsakliga utkomst från rennäringen tycker detsamma som jag. :wink:

När man ser renägande samer i media så verkar dom hata rätt mycket mer en varg,hade det varit upp till dom så hade det nog inte funnits järv,lo eller kungsörn heller.

Undrar hur det hade varit i det scenariot du målar upp Kim,i ett Sverige där dom flesta tycker att vargstammen är för stor och jakten har släppts fri.

Då skulle det inte vara något problem att dom sköts av fårägare om dom strök omkring och dom vargar som höll sig nära samhällen hade rykt första av alla medans skyggare djur hade varit dom som premierats.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du vet så är det i Sverige riksdagen som har gett tillstånd till jakt av varg, men det betyder ju inte att det är rätt pga att de folkvalda har bestämt att det är tilllåtet och det samma gäller i Alaska.

Den kände vargforskaren Gordon Haber, Ph.D säger följande rörande vargen i Alaska, låt mig citera

“Unfortunately there are major problems for wolves in Alaska and elsewhere from heavy government-sanctioned killing, including with the use of airplanes and snowmobiles. There have even been Mengele-like experiments to convert their vibrant family groups (so-called packs) to sterile pairs across large regions. The vital underlying patterns of variation that define natural wolf-prey systems are being ignored and replaced. This is being done with parochial, anti-adaptive farming approaches to management that seldom if ever produce and sustain the high, stable numbers and yields of moose and caribou touted by proponents. Perhaps worst of all, these problems originate primarily from biologists and remain largely hidden from public notice due to outright deception”

Jag antar att även i Alaska så som i Sverige så har man en stark lobbyversamhet för att övertyga de folkvalda om den farliga vargen. En vargskräck som grundar sig på skrönor och myter från en tid då människor i Sverige fortfarande trodde på tomtar och troll.

När du ändå tar upp same problemet så kan jag upplyssa att det var ingen som sa något när man sa upp 1000 tals arbetar på Volvo 2008 och framöver, men nåde den som skulle komma med ett sådant förslag som du kommer med. Det är lika tabu som att ta upp att vi har problem med en del av våra invandrande och att vi bör "mota Ole i grind..."

bob

Jag tror inte att det är vargens "farlighet" för människor som utgör jaktargumentet i Alaska eller Canada, där har nog vargens påverkan på caribou och moose bestånden större betydelse. I norra nordamerika har människa och varg levt i symbios i alla tider och de känner nog betydligt bättre till den låga sannolikheten för vargattacker mot människa än vad urbana stadssvenskar gör.

Hur varg och bytesdjur samverkar beståndsmässigt finns det förresten unika och intressanta studier på från Isle Royal som ligger i Lake Superior, Michigan. Där har forskarna följt de från människans sida opåverkade älg- och vargstammarna nogrannt ända sedan 1958 så du kan ju googla för att läsa lite beståndsstatistik och vetenskapliga slutsatser om du vill.

Vad gäller gamla skrönor om varg i Sverige så härör de ju från en tid när det vimlade av varg samtidigt som det knappt fanns några bytesdjur alls för dem i skogen. Älgen var ju extremt nära utrotning i Sverige i historisk tid och t ex vår världsberömda botanist Carl von Linné såg aldrig en vild älg under hela sitt liv trots sina otaliga resor runt om i kungariket. Så det tror fan att vargflockarna flockades runt fattigt folks boskap och husdjur i byarna och gjorde sig därmed hatade.

I Alaska och Canada har denna brist på naturliga bytesdjur aldrig funnits och där förekommer nog därför inte heller samma typ av skrönor.

Idag har vi dock "hur mycket älg som helst" i Sverige och det kan man t ex se på att forskningen visat att svenska vargar dödar ungefär 3 ggr fler älgar än vad vargarna på Isle Royale gör. Antagligen eftersom bytesdjur och predatorer på den ön redan uppnått en naturlig balans medan det här fortfarande råder obalans. När älgstammen på Isle Royal minskar pga hårt rovdjurstryck dör vargarna till slut av svält samt tvärtom i det omvända scenariot och så håller det på och fluktuerar från år till år. Om man genomförde jakt på vargarna där så skulle antagligen både varg- och älgstammen hållas på en mer konstant och jämn nivå, antalsmässigt i medeltal dock ungefär likadant som om ingen jakt sker.

Vad gäller frågan om Volvo vs rennäringen så har väl de näringarna inte lika många år på nacken. Medan lapparna levt av renen de sista 5000 åren eller nåt sånt så har väl Volvos fabriker inte funnits så många deccenier. Så jag håller nog samernas kulturargument som aningen hållbarare. Tidigare levde de med vargen närvarande och tvingades då personligen vakta sina små renflockarna dygnet runt. Idag sker renskötseln mer rationellt och tiden att sitta ute och vakta hjordarna nattetid går inte ihop med moderna lönsamhetskrav mm.

Kommer ihåg en gammal 85 årig lappgubbe som berättade att det i hans ungdom fanns gott om varg men inga järvar och lodjur alls. Idag är vargen borta från hans trakter och järv och lo har istället tagit vargens plats. Den enes död, den andres bröd. Rovdjurstrycket förblir nog mer eller mindre konstant över tid, det ändrar bara skepnad och andra tar över om tillfälle ges.

Vad gäller flyg/motorfordon och jakt så håller jag med forskaren i din text om att det är oetiskt utav helvete.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser renägande samer i media så verkar dom hata rätt mycket mer en varg,hade det varit upp till dom så hade det nog inte funnits järv,lo eller kungsörn heller.

Undrar hur det hade varit i det scenariot du målar upp Kim,i ett Sverige där dom flesta tycker att vargstammen är för stor och jakten har släppts fri.

Då skulle det inte vara något problem att dom sköts av fårägare om dom strök omkring och dom vargar som höll sig nära samhällen hade rykt första av alla medans skyggare djur hade varit dom som premierats.

Jo samerna hatar nog alla fyrfota djur som tar deras pengar. Och vad gäller scenariot med en för stor vargstam i Sverige så tror jag inte den tiden är så långt borta faktiskt. Ge det ett deccenium till eller så med den avsaknad av vargförvaltningsplaner som råder så blir nog vargdebattens fokus väldigt annorlunda än den var för bara ett deccenium sedan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo samerna hatar nog alla fyrfota djur som tar deras pengar. Och vad gäller scenariot med en för stor vargstam i Sverige så tror jag inte den tiden är så långt borta faktiskt. Ge det ett deccenium till eller så med den avsaknad av vargförvaltningsplaner som råder så blir nog vargdebattens fokus väldigt annorlunda än den var för bara ett deccenium sedan.

Får inte samerna ersättning av staten för rovdjursdrivna renar ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte samerna ersättning av staten för rovdjursdrivna renar ?

Fritz..

Till skillnad från dödade renar av bil/tåg så används tydligen ett annat beräkningssätt..Samebyarna får ekonomisk ersättning enligt ett system baserat på förekomsten av rovdjur...

http://www.viltskade...=740#ersattning

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från dödade renar av bil/tåg så används tydligen ett annat beräkningssätt..

http://www.viltskade...=740#ersattning

Tack för den länken. Det var det jag hade för mig att det utgår chablonbelopp till samebyn när det gäller renar dödade av rovdjur. Det måste ju vara det enklaste.

Jag har kört ihjäl ett antal renar med bil i mina dar men nu är det många år sen. Då betalade försäkringsbolaget renägaren för renen och jag fick ta hand om offret. Inte så pjåkigt när man var medlem i Älgskadefondsföreningen och dom stod för självrisken. :thumbsup:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast bara samerna i Norrbotten vars renar behövs skyddas så hur tänker regeringen(om de tänker) om de andra skogslänen där det finns renar.Intressant fråga kan jag tycka om det är så att vargen skjuts av bara de ens närmar sig Norrbotten?

http://op.se/lanet/harjedalen/1.5185019-vargkontakt-for-algjagare

http://op.se/lanet/harjedalen/1.1506892-varg-tar-renar-i-hedeviken?articleRenderMode=image&image=bigTop

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo samerna hatar nog alla fyrfota djur som tar deras pengar. Och vad gäller scenariot med en för stor vargstam i Sverige så tror jag inte den tiden är så långt borta faktiskt. Ge det ett deccenium till eller så med den avsaknad av vargförvaltningsplaner som råder så blir nog vargdebattens fokus väldigt annorlunda än den var för bara ett deccenium sedan.

På några sätt borde det kunna inbringa turistpengar i olika former,år väl väldigt svårt att leverera med någon form av safari i skogsmark men i fjällmiljö där man kan se såpass långt borde det inte vara omöjligt.

Tror även att jägare nerifrån kontinenten hade kunnat tänka sig att betala rätt mycket pengar för att skjuta en varg i rätt miljö...gjorde en snabb googling och lodger,guider och fällavgifter läggs det rätt stora summor på.

Om nya tider för med sig nya tankar så kanske inte allt är av ondo även om man är emot det i stort.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

På några sätt borde det kunna inbringa turistpengar i olika former,år väl väldigt svårt att leverera med någon form av safari i skogsmark men i fjällmiljö där man kan se såpass långt borde det inte vara omöjligt.

Tror även att jägare nerifrån kontinenten hade kunnat tänka sig att betala rätt mycket pengar för att skjuta en varg i rätt miljö...gjorde en snabb googling och lodger,guider och fällavgifter läggs det rätt stora summor på.

Om nya tider för med sig nya tankar så kanske inte allt är av ondo även om man är emot det i stort.

Mja, även om man kan se långt när man är på ett fjäll så är väl chansen att få se en varg ungefär lika stor som att få alla rätt på Lotto. Ska man sen få den inom skotthåll så är nog chanshen ganska precis noll.

Att man ogillar varg kan jag förstå men när det spårar ur som det ges många exempel på i denna länk har jag svårt för att ta till mig.

http://www.vargreviret.com/brottslighet.htm

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...