Jump to content
IGNORERAD

Varg!


amja

Recommended Posts

Får inte samerna ersättning av staten för rovdjursdrivna renar ?

Fritz..

Jodå, men det är nog ändå inte så roligt att bara föda upp rovdjursföda. Rovdjurstrycket är nog tillräckligt hårt som det är idag, utan varg. För övrigt så utgår en generell ersättning efter hur många rovdjur som finns inom samebyns område och inte per riven ren längre. Nogranna inventeringar av antalet rovdjur genomförs varje vinter.

Träffade själv en gång tre lappar och en representant från länsstyrelsen som kom åkande på skoter där jag skidrade efter vinterripa. De höll på med att följa lodjurslöpor och de hade tre djur i just det området. Dock var spåren tvungna att sammanfalla och gå tillsammans under 2 km för att de skulle kunna räkna djuren som en familjegrupp. Dvs hona med årsgamla ungar. Men de tre lodjuren gick aldrig tillsammans någonstans där de kört under dagen och därför så skulle inte heller de 160 000 kr som familjegrupp gav i ersättning utgå.

Så det är mycket om och men med de där beräkningarna.

Det är ju knappast bara samerna i Norrbotten vars renar behövs skyddas så hur tänker regeringen(om de tänker) om de andra skogslänen där det finns renar.Intressant fråga kan jag tycka om det är så att vargen skjuts av bara de ens närmar sig Norrbotten?

http://op.se/lanet/h...t-for-algjagare

http://op.se/lanet/h...ge&image=bigTop

Det är inte bara Norrbotten som ska hållas vargfri. gäller hela renskötselområdet vilket väl är ungefär halva Sverige.

På några sätt borde det kunna inbringa turistpengar i olika former,år väl väldigt svårt att leverera med någon form av safari i skogsmark men i fjällmiljö där man kan se såpass långt borde det inte vara omöjligt.

Tror även att jägare nerifrån kontinenten hade kunnat tänka sig att betala rätt mycket pengar för att skjuta en varg i rätt miljö...gjorde en snabb googling och lodger,guider och fällavgifter läggs det rätt stora summor på.

Om nya tider för med sig nya tankar så kanske inte allt är av ondo även om man är emot det i stort.

Såg ett tv-program från Yellowstone en gång där tusentals turister samlades på kvällarna bara för att höra vargar yla. så visst går det säkert att få en turistinkomst på vargen för hågade enreprenörer. Vem hade t ex för 20 år sedan trott att turisterna skulle vallfärda i massor för att bo på ishotell och se på norrsken här uppe i norra Sverige vintertid.

Och om norrskenet räcker för att locka horder av turister så nog kan säkert vargyl göra samma sak.

Skulle man sedan få jaktturister att betala dyrt för chansen att jaga vargindivider som vi ändå vill bli av med (dvs det som ryms i den årliga licensen) så skulle det ju vara ett lysande exempel på att förena nytta med nöje. Har en kompis som planerar en vargjaktresa till Mongoliet där lockjakt på stäppen är det som gäller och just lockjakt är något som intresserar honom mycket. Tror han skjuter ett 30 tal rävar varje vinter på lock och går det sälja in lockjakt utomlands för en sån som honom så går det säkert att sälja vargjakt även i Sverige så småningom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 394
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    29

  • Soengsang

    29

  • flor

    26

  • Wanchai

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men de tre lodjuren gick aldrig tillsammans någonstans där de kört under dagen och därför så skulle inte heller de 160 000 kr som familjegrupp gav i ersättning utgå. Så det är mycket om och men med de där beräkningarna.

Lodjursfamiljer måste vara storkonsumenter av renkött, 160 000 kr får man bra många kilo för. ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lodjursfamiljer måste vara storkonsumenter av renkött, 160 000 kr får man bra många kilo för. :wink:

Fritz..

Nu är det så att lo är finsmakare och ger sig bara på "bäste vaja", i sådana fall talar du inte bara om ett djur utan hur många kommande generationer kan "bäste vaja" vara upphov till?

(Samma problematik har du när du kört på en ren! Det är alltid "bäste vaja".)

160 000kr måste nog vara rena reapriset om man tänker efter!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

På dagens industri av alla..

Regeringen vill minska vargstammen

Uppdaterad 2012-10-19 13:03. Publicerad 2012-10-19 10:59

varg-1.jpg

Om den svenska vargstammen ska vara långsiktigt livskraftig behövs minst 380 vargar i landet. Dessutom krävs att minst sju nya vargar vandrar in och fortplantar sig varje årtionde. Den slutsatsen drar Naturvårdsverket från nya analyser som gjorts av vargforskare. Det är också nödvändigt att inaveln minskas kraftigt de närmaste två åren.

Forskarna slår fast att en mindre vargstam skulle kräva ständiga genetiska förstärkningar för att vara livskraftig.

empty.gif

Om exempelvis den svenska stammen omfattade 180 vargar måste invandringstakten av nya vargar vara mycket högre än hittills, och aktiva åtgärder i form av genetiska förstärkningar skulle vara nödvändiga på en kontinuerlig basis.

Samtidigt bör påpekas att det nya talet, 380 vargar, är något lägre än de uppskattningar som tidigare har presenterats. Oftast har det sagts att det krävs minst 500 vargar för att stammen ska vara livskraftig på sikt.

"Att ta fram ett värde för hur många vargar som behövs i Sverige är ett komplext arbete. Det beror på många olika faktorer som graden av inavel, vargstammens utbredning, invandring av nya vargar och hur vi lyckas med åtgärder för genetisk förstärkning", säger Ruona Burman, viltsamordnare på Naturvårdsverket.

Tidigare i år presenterades en förvaltningsplan för de svenska vargarna. Planen kompletteras nu med forskarnas nya beräkningar.

Den senaste vintern fanns ungefär 265 vargar i landet.

Miljöminister Lena Ek har dock redan bestämt sig, berättar hon för TT. Hon kommer att rekommendera den lägre siffran, en stam på 180 vargar.

"Den ligger ganska nära det riksdagsbeslut vi har i dag, på 210 vargar", säger Ek.

Hon säger sig vara medveten om att detta kommer att kräva hårt arbete, med ständig genetisk förstärkning av stammen.

"Det kommer att betyda utsättning av valpar, och ytterligare förstärkningar", säger hon.

Hennes beslut innebär också att regeringen lägger sig relativt nära det tak Jägareförbundet vill ha för vargstammen, 150 vargar.

I dagsläget finns uppemot 300 vargar i Sverige. Hur detta ska gå ihop med nya taket på 180 djur är osäkert, men måste rimligen betyda att den nuvarande stammen måste skjutas ned.

"Det här tar några år att förverkliga", säger Ek.

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen, blir först alldeles tyst i luren när TT ringer om Lena Eks uttalande om 180 vargar.

"Jag är mållös. Sverige var ju nära att dras inför EU-domstolen för taket på 210 djur och en licensjakt som sköt ned stammen till det. Nu går hon ned till en lägre siffra som saknar allt vetenskapligt stöd. Det är ungefär som att klimatpolitiken skulle handla om att öka utsläppen. Detta är fruktansvärt. Jag har nog aldrig hört någon miljöminister lägga ett så dåligt förslag", säger han sedan.

Naturskyddsföreningen riktar också kritik mot Naturvårdsverkets rapport, och hävdar att 380 djur är i underkant. Stammen borde snarare vara på 700 djur, enligt Naturskyddsföreningen.

"Sverige riskerar nu att bli fällt i EU:s domstol", säger Mikael Karlsson.

Detta kan mycket väl riskera utrotning av vargstammen och riskera Lena Eks trovärdighet.

De 380 vargar som enligt verket behövs för att stammen ska vara livskraftig och självständig skulle innebära en utökning av den nuvarande vargstammen med ett hundratal djur. Regeringens ställningstagande innebär i stället att dagens vargstam begränsas med 85 djur. Det skulle därmed krävas en avskjutning.

"Ja, det finns inget annat sätt än jakt om man vill minska vargstammen", säger Ruona Burman, viltsamordnare på Naturvårdsverket.

"Samtidigt måste friskt blod in i stammen, för att inte få för mycket inavel."

Redan Naturvårdsverkets rekommendationer ligger för lågt, anser Ann Dahlerus, generalsekreterare för Svenska rovdjursföreningen.

"Den siffran bygger på att man gör en kraftig genetisk förstärkning av vargstammen. Och på tre år har man inte lyckats sätta ut en enda varg", säger hon till TT.

Att miljöministern bestämt sig för 180 vargar är "helt orimligt", tycker Dahlerus, som kallar inställningen populistisk.

"Det är en långt mer orealistisk siffra. Det ger extremt olyckliga signaler i ett väldigt spänt läge."

Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) anser att regeringens ställningstagande om 180 vargar i landet är rimligt.

"Men det förutsätter att vargen verkligen förvaltas, med antalsreglerande jakt i vinter och framför allt att handläggningen av skyddsjaktsärenden blir snabb, liberalt tillämpad och utan försvårande villkor", säger förbundsordförande Helena Jonsson i ett pressmeddelande.

Trots att Svenska Jägareförbundet vill se ett tak på 150 vargar är ordföranden Björn Sprängare mycket nöjd med ministerns rekommendation, som ligger något över.

"Det är en siffra vi kan leva med. 180 vargar är absolut tillräckligt många", säger han till TT.

Han tycker att det är märkligt hur mycket mer tid som läggs ned på att analysera konsekvenserna för vargarna.

"Man har inte gjort en beräkning för vad det kostar för människor ute i bygderna. Lägger man sig på omkring 400 vargar kommer kostnaderna vara uppe i miljardklassen", säger han.

Nu krävs ett beslut om vargjakt till vintern, anser Sprängare.

"Den som har varg inpå knuten och får sina får rivna känner nog: Får vi inte jaga varg så får vi aldrig någon ordning på det här", säger han.

Tom Arnbom är rovdjursansvarig vid Svenska världsnaturfonden (WWF) och är både förvånad och kritisk till miljöministerns ställningstagande.

"Jag är ytterst förvånad över Lena Eks agerande i frågan. Regeringen har inte haft en öppen process och gått emot EU:s miljökommissionärs uttalande om en demokratisk process i Sverige. Detta kommer att leda till en konflikt mycket värre än vad den varit tidigare", säger han.

Han konstaterar att den nationella Vargkommittén, där en rad organisationer är representerade, inte har involverats i diskussionen.

"Det ska bli mycket intressant att höra hur Lena Ek motiverar detta för EU-kommissionen. Troligen har en mycket stark lobbygrupp, med framför allt Jägareförbundet, påverkat Centerpartiet att driva fram detta."

WWF är också mycket kritisk till det antal djur, 180, som miljöministern bestämt sig för. Det kräver avskjutning och samtidigt friskt blod. Men att sätta ut valpar från djurparker, och försöka få dem adopterade av vilda varghonor, är ett mycket vanskligt projekt som hittills inte genomförts i Sverige.

"De har lovat något som förmodligen inte går. Det är inte heller säkert att djurparkerna vill vara med", säger Tom Arnbom.

Han ser med stort intresse fram emot EU-kommissionens reaktion.

"Vad regeringen kanske inte inser är att det är tänkt att Sverige ska sätta normen för resten av EU."

Tidningarnas telegrambyrådise@di.se

http://www.di.se/#!/...ka-vargstammen/

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim när man läser om dig och vargen får jag känslan av att du tassar runt och inte vet var du ska sätta ner foten. Gillar du att vargen får finnas eller ej? Pk eller ej vad är din åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim när man läser om dig och vargen får jag känslan av att du tassar runt och inte vet var du ska sätta ner foten. Gillar du att vargen får finnas eller ej? Pk eller ej vad är din åsikt?

Jag är för en livskraftig (jaktbar) vargstam i hela landet. Skulle vilja att det fanns varg på mina jaktmarker precis som det redan idag finns björn, järv och lo.

Men vad jag personligen vill väger nog lätt i det stora sammanhanget.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för en livskraftig (jaktbar) vargstam i hela landet. Skulle vilja att det fanns varg på mina jaktmarker precis som det redan idag finns björn, järv och lo.

Men vad jag personligen vill väger nog lätt i det stora sammanhanget.

Tack för svaret för jag har fått känslan av att du antyder nåt som du inte vågar stå för. Då har jag haft fel feeling, sorry.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Man får hoppas att di inte får syn på några getingar för då utrymmer di säkert hela byn.

Fega krakar de där Dalmasarna...de borde lyssna på de som vet bättre!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu ska de stygga dalmasarna skjuta vargen..vargen som är så mysig att ha i vår natur...knäppgökar!

De borde lyssna på skåningar och andra kloka som vet bättre i denna sak!!!!

http://www.expressen.se/nyheter/nargangen-skolvarg-i-dalarna-ska-skjutas/

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de skulle aldrig läst rödluvan och vargen.

Tur att de inte läst Kalle Anka.

Ja, västkustbor, stockholmare och skåningar gör så gott de förstår....men inte är det mycket alltid ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klena svennar...

Nedan ett gott exempel på vad man gör om man blir attackerad av en varg

"A woman from a village in southern Russia fought off a wolf with her bare hands and killed it with an axe."

http://uk.news.yahoo...-071805743.html

bob

Hm..knäppa Dalmasar att inte utrusta sina ungar med en redig yxa i skolväskan..borde ju vara lika självklart som pennskrinet!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm..knäppa Dalmasar att inte utrusta sina ungar med en redig yxa i skolväskan..borde ju vara lika självklart som pennskrinet!

Det bästa är nästan att de har skuggat vargens ansikte i filmklippet, undra om det är för att de vill skona vargens familj...höhö

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, västkustbor, stockholmare och skåningar gör så gott de förstår....men inte är det mycket alltid :wink:

Jovars, det vet ju di flesta Dalmasar att vargar lurpassar kring alla skolgårdar för att så fort ungarna stormar ut till rast gå till attack.

Rödluvan är ju bara en av alla dokumenterade incidenter där man svalt allt med hull och hår, förra året försvann visst en hel skolklass med lärare och allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu ska de stygga dalmasarna skjuta vargen..vargen som är så mysig att ha i vår natur...knäppgökar!

De borde lyssna på skåningar och andra kloka som vet bättre i denna sak!!!!

http://www.expressen...na-ska-skjutas/

Mja, tror det räcker att de fullföljer den nioåriga grundskolan eller skaffar dator för att bli lite upplysta.

Förmodligen så känner de inte till följande fakta:

Älgattacker i Sverige:

  • En kvinna i Göteborg överfölls i mitten av oktober 2009 av en älg när hon rastade sin hund i en trädgård i Utby, i östra Göteborg. Älgkon sprang rakt på kvinnan och sparkade ner henne med bakbenen.
  • En man i 75-årsåldern anfölls i december 2008 av en älg i en trädgård i centrala Gällivare. Mannen fördes till sjukhus med sår i huvudet.
  • I maj 2006 blev en kvinna som var ute med sin hund vid ett motionsspår nära Öresjö utanför Trollhättan jagad av en ilsken älg. Kvinnan tvingades ta sin tillflykt upp i ett träd.
  • I juli 2006 blev en man svårt skadad efter att ha sparkats illa av en ilsken och skadad älg vid Vassara älv i Gällivare.
  • En 18-årig kvinna som en morgon i november 2004 var på väg till en buss i Oskarström blev attackerad av en älgko som plötsligt dök upp i villaområdet. Kvinnan fick föras till sjukhus med skador i huvudet och en hand efter älgens kraftiga sparkar

För då kan det ju inte ha varit många masar kvar i Dalarna så rädda som de är för vilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, tror det räcker att de fullföljer den nioåriga grundskolan eller skaffar dator för att bli lite upplysta.

Förmodligen så känner de inte till följande fakta:

Älgattacker i Sverige:

  • En kvinna i Göteborg överfölls i mitten av oktober 2009 av en älg när hon rastade sin hund i en trädgård i Utby, i östra Göteborg. Älgkon sprang rakt på kvinnan och sparkade ner henne med bakbenen.
  • En man i 75-årsåldern anfölls i december 2008 av en älg i en trädgård i centrala Gällivare. Mannen fördes till sjukhus med sår i huvudet.
  • I maj 2006 blev en kvinna som var ute med sin hund vid ett motionsspår nära Öresjö utanför Trollhättan jagad av en ilsken älg. Kvinnan tvingades ta sin tillflykt upp i ett träd.
  • I juli 2006 blev en man svårt skadad efter att ha sparkats illa av en ilsken och skadad älg vid Vassara älv i Gällivare.
  • En 18-årig kvinna som en morgon i november 2004 var på väg till en buss i Oskarström blev attackerad av en älgko som plötsligt dök upp i villaområdet. Kvinnan fick föras till sjukhus med skador i huvudet och en hand efter älgens kraftiga sparkar

För då kan det ju inte ha varit många masar kvar i Dalarna så rädda som de är för vilt.

Finns mig veterligen några fler älgar i Sverige än vargar, det där resonemanget är ju lika begåvat som att påstå att motorcyklar är mindre farliga än bilar, då fler skadas/dör i bil än MC årligen....men det är klart en skåning har ju full koll på det med varg och älg.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mig veterligen några fler älgar i Sverige än vargar, det där resonemanget är ju lika begåvat som att påstå att motorcyklar är mindre farliga än bilar, då fler skadas/dör i bil än MC årligen....men det är klart en skåning har ju full koll på det med varg och älg.

Sunt förnuft visar på att älgen är ett större problem och då har man inte ens tagit med trafikdöden.

Me Ni är ju likt ett hysteriskt fruntimmer så uppjagad av kvällstidningsjournalistiken att NI inte kan se fakta.

Hoppas NI inte möter en geting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunt förnuft visar på att älgen är ett större problem och då har man inte ens tagit med trafikdöden.

Me Ni är ju likt ett hysteriskt fruntimmer så uppjagad av kvällstidningsjournalistiken att NI inte kan se fakta.

Hoppas NI inte möter en geting.

Likaså är ju bilismen ett betydligt större problem då det gäller olyckor i trafiken än vad tex mc är...många fler skadas ju i bil än på mc.

Och getingarna får DU passa dig för när du sprätter omkring på rappsfälten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...