Jump to content
IGNORERAD

Varg!


amja

Recommended Posts

Arne har ni fortfarande rea på morötter eller är de slut efter som att du har tid att sitta här och svamla

Ica Orresta i Flen har nog stängt vid det här laget. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 394
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    29

  • Soengsang

    29

  • flor

    26

  • Wanchai

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ica Orresta i Flen har nog stängt vid det här laget. :crazy:

Tror du det han kanske sitter utanför och väntar på att vara först i kön :thumbsup:
Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns en anledning att vi sköt ut 99,8 % av dessa odjur, men är det någon 08 som vill ha dessa, är det bara att komma och hämta skiten!

I Gävleborg / Dalarna finns tydligen halva sveriges vargstam! Så ni behöver inte åka så långt...

Här börjar vapnen hos många åka fram, för en tur i svampskogen...

Nä fy tusan!

Mvh. borje222

Det finns några 100 vargar och omk 60 000 jägare Börja med att ta bort ett par % av jägarna istället

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns några 100 vargar och omk 60 000 jägare Börja med att ta bort ett par % av jägarna istället

Offe

Ska de också skjutas menar du?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska de också skjutas menar du?

Jag föreslår att de utbildas i det civila samhället till att börja med och därefter i god jaktsed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att de utbildas i det civila samhället till att börja med och därefter i god jaktsed.

Haha.du har inte riktigt koll på detta ser jag..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.du har inte riktigt koll på detta ser jag..

Vadå, anser du att dessa rambo-wannabees är outbildbara?

:-)

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.du har inte riktigt koll på detta ser jag..

Vad är det jag missat? Berätta vad jag inte vet/fattat som du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag missat? Berätta vad jag inte vet/fattat som du vet.

Verkligheten är inte som riktigt som i filmen "Jägarna".tyvärr tycks många tro så!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligheten är inte som riktigt som i filmen "Jägarna".tyvärr tycks många tro så!

Jag tror att de flesta fattat det, men idi*ter finns överallt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de flesta fattat det, men idi*ter finns överallt!

Nja, att Jägarna inte var en dokumentär är tydligen en stor nyhet i vissa kretsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att Jägarna inte var en dokumentär är tydligen en stor nyhet i vissa kretsar.

:14:

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst kunde han sjunga fint, den där Lennart Jähkel. Synd att han dog...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

E han död?

Ja, han brann ju ihjäl i husbranden han själv satte igång. Sorgligt på en sån talang. Tanterna i kyrkan älskade ju honom...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man ska komma ihåg vad gäller vargens status i Sverige är att det, efter att arten utrotats på sextiotalet, började med ett (inplanterat?) ensamt vargpar som plötsligt dök upp i Värmland runt -79. Visst det fanns under sjuttiotalet ett par vargförekomster här i Norrbotten, b la en ensam varg i malmbergsområdet som rev hundratals renar på bara någon vecka plus en hel flock i Pessinki-området söder om Karesuando men de blev snabbt avlivade av renskötare och utgjorde därför bara en parantes i historien.

Under många år så fanns sedan ett försvinnande litet antal vargar i mellanSverige men stammen ökade sakta men säkert till dagens kanske runt 300. Och när antalet börjar vara i de numerärerna så ökar vargarna väldigt mycket fortare än tidigare. Bara till sommaren föds antagligen runt 150 nya vargar och om bara några få år så kommer det att födas flera hundra varje år. Vargen har ett relativt högt reproduktionstal, står högst upp i näringskedjan och har inga andra fiender än människan så chansen att stammen formligen exploderar antalsmässigt finns om inga motåtgärder vidtas.

I länder med intakt vargstam, såsom Usa (Alaska), Canada och Ryssland så ses vargen ungefär som ett ogräs, i princip omöjligt att bekämpa. Man jagar dem från flygplan, helikoptrar, skotrar och andra motorfordon, man förgiftar åtlar, använder sig av saxar och andra typer av fällor i sina försök att hålla ned antalet. utan att lyckas särskilt bra. I Sverige är ingen av de jaktmetoderna tillåtna.

Så vare sig vi vill det eller inte så tror jag vargen nu har uppnått den numerär där den inte längre går att stoppa så att diskutera vargens vara eller inte känns lite otidsenligt, vargen är redan här för att stanna. Istället borde diskussionen här i tråden handla om hur många vargar vi ska ha, var de ska få finnas, samt hur vi ska förvalta stammen.

Det är inte för inte vargen ses som ett ogräs i de länder där den förekommer rikligt.

Som en jämförelse så kan väl nämnas vildsvinet som utrotades i Sverige redan på sextonhundratalet men som återinförts genom rymningar från vilthägn under modern tid och nu kan ses som ett stort problem på många håll i landet, i princip omöjlig att bli av med trots den fria jakten året om.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I länder med intakt vargstam, såsom Usa, Canada och Ryssland så ses vargen ungefär som ett ogräs, i princip omöjligt att bekämpa. Man jagar dem från flygplan, helikoptrar, skotrar och andra motorfordon, man förgiftar åtlar, använder sig av saxar och andra typer av fällor i sina försök att hålla ned antalet. utan att lyckas särskilt bra. I Sverige är ingen av de jaktmetoderna tillåtna.

Skulle bra gärna vilja ha en källa på detta påståendet Kim.

Det jag vet om USA är att i Yellowstone nationalpark så har man haft ett himla jobb att försöka inplantera varg igen efter att skjutglada jägare i borjan av 30 talet hade utrotat dem med precis samma argument som våra varghatande MPR medelmmar. Följderna blev att man rubbade hela eko-systemet och att man fick en ej naturlig fauna med vargen hogst uppe i naringskjedjan och for att fa tillbaka detta sa bestamde man att inplantera varg i Yellowstone igen.

bob

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bra gärna vilja ha en källa på detta påståendet Kim.

Det jag vet om USA är att i Yellowstone nationalpark så har man haft ett himla jobb att försöka inplantera varg igen efter att skjutglada jägare i borjan av 30 talet hade utrotat dem med precis samma argument som våra varghatande MPR medelmmar. Följderna blev att man rubbade hela eko-systemet och att man fick en ej naturlig fauna med vargen hogst uppe i naringskjedjan och for att fa tillbaka detta sa bestamde man att inplantera varg i Yellowstone igen.

bob

Tvekade med att ta med USA utan att nämna att jag menade Alaska men gjorde det ändå eftersom det finns gott om varg även på vissa håll nere i det egentliga USA. Men vi kan väl stryka USA och skriva Alaska istället även om det också är USA.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl Thaigirlfrenden som hört det från någon kompis som hört det från någon kompis som vanligt. Kunde vi förbjuda bilar hade det nog redan varit gjort att bilar behövs tror jag vi är överens om, vad vargar är bra för i jämförelse funderar nog många på

Jag har en fråga Flor,vet inte riktigt var du bor men förmodar att det är en mindre ort eller by och att det finns hyffsat mycket varg runt knutarna.

Är i stort sett alla av uppfattningen att varg borde utrotas på ett sån ställe eller är det mest jägare och hundägare?...hade varit kul med en uppskattning av hur många som är för och emot i ett sånt område.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvekade med att ta med USA utan att nämna att jag menade Alaska men gjorde det ändå eftersom det finns gott om varg även på vissa håll nere i det egentliga USA. Men vi kan väl stryka USA och skriva Alaska istället även om det också är USA.

Tyvärr Kim, jag kan inte hitta något om att man i Alaska och Canada ser vargen ungefär som ett ogräs, i princip omöjligt att bekämpa. Utan i både i Alaska och Cananda är det förbjudet att skjuta varg, men precis som i Sverige så sker det en olaglig jakt på varg, där man går så långt att man lägger ut gift för att ta död på vargen...

Hur det är med Ryssland det vet jag ej

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det är med Ryssland det vet jag ej

bob

Men det vet jag, diskuterade det med en kolega här om dagen, han är aktiv jägare och bor en bit norr om SPB, han sa bara enkelt.ser de varg i bebodda trakter eller i närheten av hus och hem...så skjuter de helt enkelt den, ingen tvekan om det enl han, för den är ju farlig!.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga Flor,vet inte riktigt var du bor men förmodar att det är en mindre ort eller by och att det finns hyffsat mycket varg runt knutarna.

Är i stort sett alla av uppfattningen att varg borde utrotas på ett sån ställe eller är det mest jägare och hundägare?...hade varit kul med en uppskattning av hur många som är för och emot i ett sånt område.

När jag inte är i Thailand bor jag i en liten by i Dalarna, här är nog ung 50% av de som bor här jägare.Har ju själv slutat jaga men kan nog uppskatta att nästan alla som jagar och deras familjemedlemmar vill, kanske inte utrota vargen, men att den får större spridning och inte bara blir koncentrerad på några få ställen som nu är fallet. Även de som inte jagar men som har vargar strykande runt husknuten tycker nog också att de inte hör hemma där.Hade vi inte varit med i EU hade vi nog haft licensjakt och i och med detta kanske fått en lite skyggare stam och tror jag större acceptans för vargen. Som det är nu så har en del bönder fått sluta med fåravel då de fått större delen av sin besättning dödade av vargar som ju tyvärr inte nöjer sig med att döda det som de behöver för att äta utan dödar så länge något djur rör sig.Har själv,då jag fortfarande jagade, sett varg vid två tillfällen och vid det ena tillfället på endast 10 m. Visst var det en vacker syn och hade jag den gången inte jagat med en lånad hund hade jag nog kunnat njuta av den men då blev jag enbart orolig innan jag som tur var fick tillbaka drevern.Kan väl även nämna att jag det sista året jag var med på älgjakten fick en rungande utskällning av några medlemmar i jaktlaget för att jag pläderat och även röstat för ett medlemskap i EU, så även den frågan är infekterad. Ska man festa med kompisar här är det nästan tabu att tala om jakt och politik.

Tycker också att det är en något konstig ordning som det är nu om man ringer polisen och anmäler inbrott får man till svar att vi får se om vi hinner komma denna veckan. Ringer du däremot och anmäler att du dödat en varg för att försvara din hund eller boskap hinner du knappt lägga på luren förrän du har en polisbil på gårdsplanen.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl Thaigirlfrenden som hört det från någon kompis som hört det från någon kompis som vanligt. Kunde vi förbjuda bilar hade det nog redan varit gjort att bilar behövs tror jag vi är överens om, vad vargar är bra för i jämförelse funderar nog många på

Förstår inte riktigt vad du menar.

Vem är denna thaigirlfrend du nämner? Och vad har denna thaigirlfrend med denna debatt att göra?

Och varför skulle vi förbjuda bilar? För att de kör över hundar?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...