Jump to content
IGNORERAD

Hjälp hinner jag med flyget från Trat (Kommer att bo på Koh Chang)?

marcooleo

Recommended Posts

Hej!

Jag kommer att bo på coconut beach resort på Koh Chang, ska till Udon Thani via Bangkok efter min vistelse där. Planet från Trat (TDX) airport går kl 10:00, jag är rädd att jag inte hinner med planet. Tidigaste färjorna går kl 06:00 från Koh Chang och sen måste jag ju ta mig till Trat också och jag vet inte hur tidigt man måste checka in. Någon som vet hur jag ska gå tillväga och vilken pir på Koh Chang jag ska välja? Kommer jag att hinna? Och om jag inte hinner finns det hotell i Trat nära flygplatsen utifall jag måste åka dit dagen innan för att hinna med flyget?

Mvh

Marc

Dela på andra sajter

Ta taxi från färjestället så hinner du.Det går snabbare än att flyga.2 timmar till Suvvan.

Njae tar nog 4 timmar

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Hej!

Jag kommer att bo på coconut beach resort på Koh Chang, ska till Udon Thani via Bangkok efter min vistelse där. Planet från Trat (TDX) airport går kl 10:00, jag är rädd att jag inte hinner med planet. Tidigaste färjorna går kl 06:00 från Koh Chang och sen måste jag ju ta mig till Trat också och jag vet inte hur tidigt man måste checka in. Någon som vet hur jag ska gå tillväga och vilken pir på Koh Chang jag ska välja? Kommer jag att hinna? Och om jag inte hinner finns det hotell i Trat nära flygplatsen utifall jag måste åka dit dagen innan för att hinna med flyget?

Mvh

Marc

Förbeställ en taxi från koh Chang på ngn resebyrå som står på andra sidan och skjutsar dig till trats flygplats

Dela på andra sajter

Men Trat ligger väl bara 1-2 mil från färjeläget? Hur som helst så har jag bokat ett hotell i Trat dagen innan så det blir att jag lämnar Koh Chang en dag tidigare för att vara säker. Men jag vill ju helst vara på Koh Chang och åka på morgonen till Trat, frågan är bara om jag hinner?

Dela på andra sajter

För mig låter det som att du har gott om tid och vad gäller flygplatsen så ligger den ju inte speciellt långt från färjeläget, dessutom i motsatt riktning jämfört med stan Trat. Gissningsvis bör du vara på flygplatsen runt 07:30 om du tar första färjan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Men Trat ligger väl bara 1-2 mil från färjeläget? Hur som helst så har jag bokat ett hotell i Trat dagen innan så det blir att jag lämnar Koh Chang en dag tidigare för att vara säker. Men jag vill ju helst vara på Koh Chang och åka på morgonen till Trat, frågan är bara om jag hinner?

Du har gott om tid om du tar forsta farjan,ta farjan till Centerpoint,och som 33;an namner forbestall transport fran fastlands sidan,tror sakert hotellet kan fixa det till dej.

Halsningar

Chan2011

Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Njae tar nog 4 timmar

Om man tar genvagen mellan Klaeng-Chonburi,vag 344,sa ar det ganska exakt 30 mil fran Centerpoint och Suvvan,sen beror det sjalvklart pa hur forstandig foraren ar som kor=tidsatgang,3.5-4 tim stammer nog val.

Halsningar

Chan2011

Dela på andra sajter

Ingen panik, du hinner många gånger!

Den första färjan går strax efter soluppgången (ca. kl. 6) och du bör vara på fastlandet senast kl. 7.

Ta en taxi eller songteaw därifrån till flygplatsen som ligger ca 15 km från färjelägret i riktning mot Bankgkok.

OBS! OBS! OBS! TA EJ TAXI TILL TRAT FÖR DET LIGGER ÅT ETT ANNAT HÅLL! OBS! OBS! OBS!

Du har då gott om marginaler om man utgår från att du bör checka in ca. kl. 9 om flyget går kl.10.

//Singha711

Dela på andra sajter

Ok tack så jättemycket för era svar, men säg att jag bor på hotell i Trat och ska åka till flygplatsen, hur långt är det till flygplatsen från centrala Trat?

Dela på andra sajter

Ok tack så jättemycket för era svar, men säg att jag bor på hotell i Trat och ska åka till flygplatsen, hur långt är det till flygplatsen från centrala Trat?

Som sagt ligger Trat åt ett annat håll sett från färjelägret. Att övernatta på fastlandet i Trat skulle enligt min mening bara komplicera saken ytterligare eftersom Trat ligger i princip åt motsatt håll.

Vill du övernatta på fastlandet finns det bättre alternativ i närheten av färjelägret. Det finns ett antal hotell där eftersom det händer ofta att bilister missar den sista färjan til Koh Chang (ca. 18.30). Det finns också ett större samhälle (Saen Tung) på vägen från färjelägret mot Bangkok som ligger betydligt närmare flygplatsen (Tha Song) än Trat.

Kom ihåg att det finns flera färjelägren från fastlandet till Koh Chang. När faranger besöker Koh Chang använder de nästan uteslutande det nordligaste alternativet för att nå västsidan med White Sands Beach tex. Den bofasta befolkningen bor dock företrädesvis på den östra sidan och använder därför färjan till Laem Ngop som ligger på vägen mot Trat.

Men du har ju gott om tid att utreda allt det där när du är framme i Koh Chang. Personligen skulle jag inte tveka en sekund att stanna kvar på ön även den sista natten. Du har så pass bra tid och marginaler på dig att det nästan känns som ett större risk att missa planet genom att byta till en okänd miljö i sista stund. Jag har tidigare åkt många gånger till fastlandet från Koh Chang i morgongryningen på väg mot Bangkok eller annat ställe och det har aldrig varit några problem. Dessutom finns det ett antal alternativ om det verkligen skulle köra ihop sig.

//Singha711

P.S. Har för mig att "Pickup to airport" är en ganska vanligt tjänst som många resebyråer erbjuder på Koh Chang. Det är inte speciellt dyrt och mycket tillförlitligt. De vet nog ganska bra inom vilka marginaler transporten måste organiseras så att du inte missar planet.

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Som sagt ligger Trat åt ett annat håll sett från färjelägret. Att övernatta på fastlandet i Trat skulle enligt min mening bara komplicera saken ytterligare eftersom Trat ligger i princip åt motsatt håll.

Vill du övernatta på fastlandet finns det bättre alternativ i närheten av färjelägret. Det finns ett antal hotell där eftersom det händer ofta att bilister missar den sista färjan til Koh Chang (ca. 18.30). Det finns också ett större samhälle (Saen Tung) på vägen från färjelägret mot Bangkok som ligger betydligt närmare flygplatsen (Tha Song) än Trat.

Kom ihåg att det finns flera färjelägren från fastlandet till Koh Chang. När faranger besöker Koh Chang använder de nästan uteslutande det nordligaste alternativet för att nå västsidan med White Sands Beach tex. Den bofasta befolkningen bor dock företrädesvis på den östra sidan och använder därför färjan till Laem Ngop som ligger på vägen mot Trat.

Men du har ju gott om tid att utreda allt det där när du är framme i Koh Chang. Personligen skulle jag inte tveka en sekund att stanna kvar på ön även den sista natten. Du har så pass bra tid och marginaler på dig att det nästan känns som ett större risk att missa planet genom att byta till en okänd miljö i sista stund. Jag har tidigare åkt många gånger till fastlandet från Koh Chang i morgongryningen på väg mot Bangkok eller annat ställe och det har aldrig varit några problem. Dessutom finns det ett antal alternativ om det verkligen skulle köra ihop sig.

//Singha711

P.S. Har för mig att "Pickup to airport" är en ganska vanligt tjänst som många resebyråer erbjuder på Koh Chang. Det är inte speciellt dyrt och mycket tillförlitligt. De vet nog ganska bra inom vilka marginaler transporten måste organiseras så att du inte missar planet.

Okej, men om jag typ bor i centrala trat och beställer en taxi på morgonen till flygplatsen, det borde väl inte vara något problem?

Dela på andra sajter

Okej, men om jag typ bor i centrala trat och beställer en taxi på morgonen till flygplatsen, det borde väl inte vara något problem?

Det går säkert bra i 99% av fallen.

Men varför krångla till det där du kan få närmast 100% genom "Pickup To Airport" tjänsten direkt från Koh Chang via en resebyrå. Deras chaufförer gör detta varje dag och det vet exakt inom vilka marginaler de kan agera, både tidsmässigt och med tanke på deras anseende/tilltro bland faranger. Dessutom har de varandra som backup om det krånglar.

Det är nog det värsta man göra för ett transportföretag på ett turistställe i Thailand om man av någon anledning får ryktet som otillförlitligt i synnerhet när det gäller transport till flygplatsen (vid tex. hemresa). Annat är det med en sömntuta till chaufför i Trat som blankt skiter i om du hinner med planet, bortsett från att han förlorar intäkter från en (1) körning.

//Singha711

Dela på andra sajter

Det går säkert bra i 99% av fallen.

Men varför krångla till det där du kan få närmast 100% genom "Pickup To Airport" tjänsten direkt från Koh Chang via en resebyrå. Deras chaufförer gör detta varje dag och det vet exakt inom vilka marginaler de kan agera, både tidsmässigt och med tanke på deras anseende/tilltro bland faranger. Dessutom har de varandra som backup om det krånglar.

Det är nog det värsta man göra för ett transportföretag på ett turistställe i Thailand om man av någon anledning får ryktet som otillförlitligt i synnerhet när det gäller transport till flygplatsen (vid tex. hemresa). Annat är det med en sömntuta till chaufför i Trat som blankt skiter i om du hinner med planet, bortsett från att han förlorar intäkter från en (1) körning.

//Singha711

Vad menar du med otillförlitligt vad gäller transport till flyplatsen? Det som kommer att hända är isåfall att jag checkar ut på eftermiddagen, tar en taxi till färjeläget, sedan en taxi till hotellet i Trat, sedan på morgonen tar jag en taxi till flyplatsen. Förstår inte riktigt vad det skulle bli för problem?

Dela på andra sajter

Vi kör en liknelse: Du ska med ett plan från Arlanda säger vi men istället för att stanna kvar på grand hotel i Stockholm så åker du till Enköping å sover där en natt för att det är närmare till Arlanda...

Stanna du lungt på Koh Chang och be hotellet du bor på där fixa transporten, berätta vilken tid du önskar vara på flygplatsen så fixar dom det.

Å Trat är ingen speciellt rolig stad att vara i heller, det händer tametusan ingen ting och alla stirrar på dej. Du kommer nämligen att vara nästan ensam farrang där..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Vad menar du med otillförlitligt vad gäller transport till flyplatsen? Det som kommer att hända är isåfall att jag checkar ut på eftermiddagen, tar en taxi till färjeläget, sedan en taxi till hotellet i Trat, sedan på morgonen tar jag en taxi till flyplatsen. Förstår inte riktigt vad det skulle bli för problem?

Det är säkert inga problem att göra som du tänker. Och du gör naturligtvis exakt så som det känns bäst för dig.

Men missförstå mig inte. Jag tänker i dessa sammanhang strikt från ett säkerhetsperspektiv och har den förmånen att ha tillbringat ganska mycket tid på Koh Chang (och Trat).Jag kan helt enkelt inte se några allvarliga hot mot att du inte skulle hinna med planet med de tidsmarginaler du ändå har. Visst kan det köra ihop sig ibland och då är det enligt min mening bättre att ha flera alternativ kvar.

Att köra folk till flygplatsen från Koh Chang är vardagsmat för turistnäringen på ön. De gör det varje dag. Annat är det i Trat där du är i stort sett beroende på att den taxichauffören som du har kommit överens med att plocka upp dig tidigt på morgonen inte lämnar dig i stick. Om detta skulle hända förlorar du förmodligen mycket mera tid på att organisera andra alternativ. Objektivt sett är det med dina marginaler inga större problem och du kommer nog till flygplatsen i tid men det är onödigt att riskera.

På Koh Chang är det många personer som jobbar med att bl.a. få faranger till flygplatsen i god tid. Är det något som kör ihop sig så finns det många andra alternativ att tillgå just för att öns transport i stort sett lever på det. Och de vet mycket väl hur viktigt det är för faranger att inte missa flyget etc. Mao finns det en fungerande apparat på Koh Chang för just dina behov som farang. Så är det inte i Trat där du får finna dig i lokalbefolkningens sätt att hantera sådana problem. Jag har tillbringat tillräckligt lång tid i Thailand för att förstå att det råder en väsentlig skillnad i detta avseende.

Ok, uppfatta inte det jag skriver som att jag vill lägga mig i dina beslut. Du gör naturligtvis som du tycker är bäst. Jag vill bara förklara för dig hur jag resonerar.

Och, som sagt, kommer det att gå bra till minst 99% vilket alternativ vi än väljer. Det är den sista lilla procenten upp till 100% som vi egentligen bara pratar om.

Lycka till och glöm trots flygstress inte att Koh Chang är en härlig ö där man verkligen kan koppla av.

//Singha711

Dela på andra sajter

Ok, jag förstår det du skrev nu, har tusen tankar i huvudet nu, ska åka till Thailand på söndag. Så, ska jag avboka hotellet tycker du, och sen vända mig till en resebyrå som fixar transfer till trats flygplats?

Ändrades av marcooleo
Dela på andra sajter

Vi kör en liknelse: Du ska med ett plan från Arlanda säger vi men istället för att stanna kvar på grand hotel i Stockholm så åker du till Enköping å sover där en natt för att det är närmare till Arlanda...

Stanna du lungt på Koh Chang och be hotellet du bor på där fixa transporten, berätta vilken tid du önskar vara på flygplatsen så fixar dom det.

Å Trat är ingen speciellt rolig stad att vara i heller, det händer tametusan ingen ting och alla stirrar på dej. Du kommer nämligen att vara nästan ensam farrang där..

LOL :) Ja kanske jobbigt att vara ensamt blekansikte där ;) Ok jag funderar på att avboka faktiskt, ska grunna lite till

Dela på andra sajter

Ok, jag förstår det du skrev nu, har tusen tankar i huvudet nu, ska åka till Thailand på söndag. Så, ska jag avboka hotellet tycker du, och sen vända mig till en resebyrå som fixar transfer till trats flygplats?

Så skulle jag iaf göra.

Och förmodligen behöver du inte avboka hotellet i Trat förrän du har kommit till Koh Chang och bildat dig en uppfattning om läget.

På Koh Chang finns det säkert upp till 100 små resebyråer/hotellreceptioner som alla erbjuder transfer-tjänserna med pickup från hotellet på överenskommen tid. Det är i själva verket en handfull transportföretag som sköter detta och man kan varje morgon se alla de talrika minibussar som skyfflar farangerna till båt, buss och flyg. Det går nog inte att missa såvida du inte svarar när chauffören och hotellpersonalen försöker få liv i dig på morgonen. Jag har själv varit med om ganska stora pådrag när turisterna har försovit sig.

Lycka tuill!

//Singha711

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...