Jump to content
IGNORERAD

Månadsbudget i Thailand?


Up2You

Recommended Posts

Va?? Jag har rest i hela mitt liv hit å dit

Thailand 2009 första gången sen har det blivit ett antal resor med längre vistelser så jag anser mig inte som en newbe längre

tror ca 8 resor med den totala tiden på ca 1,5 år

Måste man ha varit i Thailand 100 ggr för att inte kallas newbe?? Vi lär oss olika

Jag är lika här i sverige åssa, super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan

Folk sitter i Thailand med en dålig pension (vissa av er) eller är förtidspensionärer (vissa av er) å beklagar er på dom som lever livet kanske en gång om året

kan människan inte få göra det ???

Den svenska avundsjukan

Jag har sett själv med egna ögon där medlemmar från MPR beter sig som barn då kärringen inte är med

Hej jag är förtidspensionär efter en stroke men jag missunnar inte dig dina ekonomiska urladdningar om dom gör dig lycklig.Men jag har heller aldrig vad

jag vet gnällt över min situation.Jag flyttade hit när jag inte kunde jobba längre och det bestämde jag redan i 25-30 årsåldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • måne

    9

  • Baa

    8

  • Tack och Hej

    6

Mest aktiva i denna tråd

Det som är konstig eller inte är att. Nu är vi fyra och det kostar ungefär lika mycket som när jag och frugan var ensamma. Då körde vi Jomtien eller Phuket. Nu blir det en mindre del Jomtien sedan Udonthani. Det som ökat ordentligt är dom fasta kostnaderna. Medans party pengarna minskat betydligt. Men slita för detta måste man i alla lägen. För mig är det värt varenda öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har grubblat själv på detta.. Får man i sig 6 bira om dagen = 220Bath. Röka 2 paket = 100bath. Där har vi 320bath avrunda upp 400 bath.

Fruns mat och småinköp m.m. per dag max 250 bath. 650 bath per dag. Storhandlar 1 gång i veckan c:a 2.000 bath sen soppa 500bath/vecka.

min å frugans dagsnöje 20.000 bath/mån. Matinköp 8.000bath/mån Soppa 2000batt/mån. vatten samt el 1000bath/mån cirka .. OM MAN ÄR I BYN.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har varit nere dom flesta resorna som ungkarl så gick det mellan 500 kr - 1000 kr i snitt per dag

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Måste väl vara en jävla skillnad på månadsbudget om man e på semester eller boende i Thai fullt ut, hoppas alla är vuxna här och vet var sin gräns går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Måste väl vara en jävla skillnad på månadsbudget om man e på semester eller boende i Thai fullt ut, hoppas alla är vuxna här och vet var sin gräns går.

För mig är det ingen skillnad då det går åt lika mycket pengar som i byn eller i fiskebyn

Jag bor och har semester samtidigt i 5-6 månader

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lite nyfiken på en sak. Varje år då jag åker ner till Thailand i 3 månader tycker jag att jag spenderar allt för mycket pengar och varje år säger jag till mig själv att detta året så ska jag inte spendera så mycket som sist,men saken upprepar sig år efter år. :)

Så min nyfikna fråga är..Hur mycket spenderar ni på en månad i Thailand när ni är där på semester?

Det finns ju lite andra frågor som är avgörande för hur mycket man spenderar i Thailand såsom:

Var i Thailand man semestrar.

Vill man bo på ett lyxigt hotell eller är det budget som gäller.

Är man där med en familj eller åker man dit som singel.

Har man något fritidsintresse som man kommer att lägga mycket pengar på.

Kommer man att besöka lampaffärerna vare dag och kosta på sig extra mycket.

Vill man äta på dom bästa farang-restaurangerna eller blir det hålet i väggen.

Vill man vara sparsam så blir det ju inte mycket utgifter - vill man leva livet så plockar det ju på.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

För mig är det ingen skillnad då det går åt lika mycket pengar som i byn eller i fiskebyn

Jag bor och har semester samtidigt i 5-6 månader

Själv lyfter jag i dagens läge en bra lön, när jag går i pension kommer jag få mindre eller inga pengar alls, tror du inte man måste lägga om sin budget? Om du har råd att bränna cash hur som helst måste va jävligt skönt, men majoriteten av oss har det ej så bra,

Har ingen avundsjuka, allt jag vill säga e att man ska bränna så mycket man har råd med och säga att 10000 eller 1000000 baht e det rätta känns bara löjligt, tycker att alla efter sina resurser ska kunna ha en bra semester eller pension utan att hamna hos lyxfällan...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mina tidigare resor har jag alltid gjort upp en budget på.

Blås allt på sparkontot, förutom 10.000:- så man klarar sig hemma till nästa lön.

Det har aldrig blivit fel på den budgetplaneringen.

Så vad jag har gjort av med beror på hur mycket pengar jag haft på kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För egen del ser jag ingen som helst anledning eller känner något behov av att spendera mer än vi gör, vi bor ju näst intill gratis, mat finns både vild och odlad på tomten och våra marker, vi fångar, plockar, fiskar själva en stor del av det vi äter, det vi inte har själva köper vi billigt, färskt, nyslaktat, levande och ibland färdiglagat på dom lokala marknaderna i närområdet, vi skulle kunna äta dagens samtliga mål ute men ändå klara oss på 500-1000 baht per dag, det är i princip omöjligt att spendera mycket pengar om man lever ett traditionellt byliv.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För egen del ser jag ingen som helst anledning eller känner något behov av att spendera mer än vi gör, vi bor ju näst intill gratis, mat finns både vild och odlad på tomten och våra marker, vi fångar, plockar, fiskar själva en stor del av det vi äter, det vi inte har själva köper vi billigt, färskt, nyslaktat, levande och ibland färdiglagat på dom lokala marknaderna i närområdet, vi skulle kunna äta dagens samtliga mål ute men ändå klara oss på 500-1000 baht per dag, det är i princip omöjligt att spendera mycket pengar om man lever ett traditionellt byliv.

Mvh isan lover

Jag kommer definivt att prova en längre period i Isaan byn nästa resa. Både för att jag trivs med livet där samt att möjliggöra att åka oftare än 2 x 1 mån./år. Känner inte samma behov av "bus" i Pattis och BKK längre. "Farbror" kanske börjar bli gammal :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kommer definivt att prova en längre period i Isaan byn nästa resa. Både för att jag trivs med livet där samt att möjliggöra att åka oftare än 2 x 1 mån./år. Känner inte samma behov av "bus" i Pattis och BKK längre. "Farbror" kanske börjar bli gammal :wink:

Hej

Jag tycker absolut att du ska pröva och önskar dig lycka till.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha 100 rai är inte så svårt. Det har vi oxå nästan(97). Men att odla på alla är svårare. Det krävs att du är där 100% och kollar. Du kan odla ris 3 gånger per år

men då måste du pumpa upp vatten för 2 skördar. Där sprack det med thailogiken... kostar det att vattna så struntar man helldre i det..När vi testade att odla majs på 4 rai ville alla släppa ut sina bufflar där för plantorna var ju gröna m.a.o. föda för boskapen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha 100 rai är inte så svårt. Det har vi oxå nästan(97). Men att odla på alla är svårare. Det krävs att du är där 100% och kollar. Du kan odla ris 3 gånger per år

men då måste du pumpa upp vatten för 2 skördar. Där sprack det med thailogiken... kostar det att vattna så struntar man helldre i det..När vi testade att odla majs på 4 rai ville alla släppa ut sina bufflar där för plantorna var ju gröna m.a.o. föda för boskapen.

Se om jag hittar ,har ju lite kort på din berömda majsodling

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att ha 100 rai är inte så svårt. Det har vi oxå nästan(97). Men att odla på alla är svårare. Det krävs att du är där 100% och kollar. Du kan odla ris 3 gånger per år

men då måste du pumpa upp vatten för 2 skördar. Där sprack det med thailogiken... kostar det att vattna så struntar man helldre i det..När vi testade att odla majs på 4 rai ville alla släppa ut sina bufflar där för plantorna var ju gröna m.a.o. föda för boskapen.

Hej

Vi odlar inte heller ris två gånger per år trots att det är fullt möjligt på några platser, svärfar har för sig att fåglarna kommer att äta upp det mesta om man odlar på tid när inga andra odlar ris, kanske rätt vad vet jag men det skulle ha varit kul att prova ett år, vi har inga problem med att någon missköter eller skor sig på våra odlingar under tiden vi inte är där, allt fungerar bra.

Men ändå ger prisökningarna på marken och markaffärer mer än själva inkomsterna ifrån jordbruket, förmodligen för att vi ännu inte har gummiträd som går att tappa, men det är helt ok tycker jag, vi gör ju bra affärer genom att köpa vanskött och igenväxt mark billigt, röja den, anlägga vägar, gräva dammar och odla den, odlingarna bekostar lön till anställda, röjning av marken, plantering och skörd av det vi planterar och lite pengar på kontot blir det också, och när vi säljer mark får vi normalt ca fem gånger mer än vi köpte den för, skulle vi sälja mark med gummiträd på så kan det bli sju gånger mer än vad vi köpte marken för.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar som det bästa sättet att tjäna pengar i Thailand är att göra som Thailändare lura och bedra outbildade bönder som inte kan räkna. Ser också att mark priser går upp finns inte en möjlighet att räkna hem en sådan investering för att odla på marken.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det verkar som det bästa sättet att tjäna pengar i Thailand är att göra som Thailändare lura och bedra outbildade bönder som inte kan räkna. Ser också att mark priser går upp finns inte en möjlighet att räkna hem en sådan investering för att odla på marken.

Hej

Lura skulle jag inte vilja säga, det är helt enkelt många som drar sig för det arbete som krävs för att iordningställa marken eller kanske helt enkelt inte ser vilken potential den har, och så måste man ju ligga ute med pengar en tid, dom flesta vill bara ha och det direkt, men man är inte beredda att satsa tid, arbete och pengar på något som ger avkastning längre fram.

Att köpa jordbruksmark nära byar, städer eller stora vägar kan också vara en bra affär även om det inte är direkt billigt. på sikt kommer den att styckas i småbitar och bli bebyggd med hus, affärer eller företag och då är värdet helt annorlunda, och även här får man ju en liten inkomst (ränta) av det man odlar under tiden man väntar på att kunna stycka och sälja den.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ar jakligt bra pa att lura varandra ocksa, hustrun berattade idag om en av grannarnas familj, dar skulle jag inte vilja vara medlem.

Syster nr 1 kan vi kalla henne hittade en norrman, flyttade dit och driver dar en skonhetssalong som ger mycket bra avkastning.

Syster nr 2 ar skild fran sin Thaiman, langt ifran barskrapad men inspirerad an nr 1 har hon "skaffat" en norrman hon med.

nr 2 och hennes norrman va i grannstaden och fick nys pa en markplatt,, pris 1 100 000 THB. Det gjordes affar med modern som kopare,, varpa syster 2 ringer syster 1 och sager sig ha hittat en markbit med mojligheter for "bara" 2 500 000 THB, syster 1 slar till och skickar ner slantarna till modern som ju redan agde marken som syster 2 betalt..

Modern ska nu salja marken, fick ett bud pa 1 600 000 och raknade hem 500 000 pa nagra manader och syster 2 har gjort en blasvinst pa 2,5 mille, visserligen har modern overtalat 2 an att ge 1 an 1 mille tillbaka, hur det blir far tiden utvisa!

Inte bara faranger aker dit!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ar jakligt bra pa att lura varandra ocksa, hustrun berattade idag om en av grannarnas familj, dar skulle jag inte vilja vara medlem.

Syster nr 1 kan vi kalla henne hittade en norrman, flyttade dit och driver dar en skonhetssalong som ger mycket bra avkastning.

Syster nr 2 ar skild fran sin Thaiman, langt ifran barskrapad men inspirerad an nr 1 har hon "skaffat" en norrman hon med.

nr 2 och hennes norrman va i grannstaden och fick nys pa en markplatt,, pris 1 100 000 THB. Det gjordes affar med modern som kopare,, varpa syster 2 ringer syster 1 och sager sig ha hittat en markbit med mojligheter for "bara" 2 500 000 THB, syster 1 slar till och skickar ner slantarna till modern som ju redan agde marken som syster 2 betalt..

Modern ska nu salja marken, fick ett bud pa 1 600 000 och raknade hem 500 000 pa nagra manader och syster 2 har gjort en blasvinst pa 2,5 mille, visserligen har modern overtalat 2 an att ge 1 an 1 mille tillbaka, hur det blir far tiden utvisa!

Inte bara faranger aker dit!

Tycker jag känner igen det där :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ar jakligt bra pa att lura varandra ocksa, hustrun berattade idag om en av grannarnas familj, dar skulle jag inte vilja vara medlem.

Syster nr 1 kan vi kalla henne hittade en norrman, flyttade dit och driver dar en skonhetssalong som ger mycket bra avkastning.

Syster nr 2 ar skild fran sin Thaiman, langt ifran barskrapad men inspirerad an nr 1 har hon "skaffat" en norrman hon med.

nr 2 och hennes norrman va i grannstaden och fick nys pa en markplatt,, pris 1 100 000 THB. Det gjordes affar med modern som kopare,, varpa syster 2 ringer syster 1 och sager sig ha hittat en markbit med mojligheter for "bara" 2 500 000 THB, syster 1 slar till och skickar ner slantarna till modern som ju redan agde marken som syster 2 betalt..

Modern ska nu salja marken, fick ett bud pa 1 600 000 och raknade hem 500 000 pa nagra manader och syster 2 har gjort en blasvinst pa 2,5 mille, visserligen har modern overtalat 2 an att ge 1 an 1 mille tillbaka, hur det blir far tiden utvisa!

Inte bara faranger aker dit!

"Dom" är jäkligt bra på att vara ärliga och uppriktiga också!

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dom" är jäkligt bra på att vara ärliga och uppriktiga också!

Absolut, men det ena utesluter ju inte det andra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Absolut, men det ena utesluter ju inte det andra!

Hej

Det gör det ju inte, men man kan nog råka illa ut överallt om "oturen" är framme.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker tråden halkat ut lite i en risodlar debatt :thumbsup:

Ja de kan väl ändå inte vara så vanligt att man odlar ris på semestern. Dessa diskussioner hade kanske passat bättre i en annan tråd.

Men va fan ibland glider man in på sidospår :)

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...