Jump to content
IGNORERAD

Månadsbudget i Thailand?


Up2You

Recommended Posts

Guest Forden34

Kanske, eller formodligen fel trad men kan inte riktigt fatta varfor det:

1 Skall skrytas sa inihelvete om vilken javla ball snubbe man ar som kan branna si o sa mycket i en bar, det ar bland det lattaste man kan gora i Thailand (och annorstades).sa inte imponerar det pa mig i alla fall!

2. Skryts om hur lite man ger/bidrager med till sin Thailandska familj! "Dom kan tamefan klara sig sjalva" attityden stinker, unnar man inte sin familj nagonting vardagliga? Finns ett ord for det med, egoism!

De som tycker att jag inte har med ert liv att gora har alldeles ratt, men predika da for fan inte ut det offentligt om ni inte vill ha svar!

Tycker det inte är att skryta när man talar sanningsenligt hur mycket man gör av med eller inte

men å andra sidan behöver man ju inte tala om hur mycket man bränner eller inte

men vad är då meningen med ett forum om man inte kan få lufta sig lite med lite skryt

Vad är skryt??

När man sitter å ska vara värst hela tiden

å tala om hur duktig man är

Vad är inte skryt??

När man sitter på ett forum å inte säger ett skit

Jag behöver inte skryta då allt jag gör är helt otroligt

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • måne

    9

  • Baa

    8

  • Tack och Hej

    6

Mest aktiva i denna tråd

Tycker det inte är att skryta när man talar sanningsenligt hur mycket man gör av med eller inte

men å andra sidan behöver man ju inte tala om hur mycket man bränner eller inte

men vad är då meningen med ett forum om man inte kan få lufta sig lite med lite skryt

Vad är skryt??

När man sitter å ska vara värst hela tiden

å tala om hur duktig man är

Vad är inte skryt??

När man sitter på ett forum å inte säger ett skit

Jag håller med Baa vad han skriver.

Tror nog beteendet han beskriver kan appliceras på en person utan större resvana, eller vana att vara utanför Sveriges gränser, jag har full förståelse för att en "newbe" släpper lös och tycker det är skitcoolt att slänga pengar runt sig ena dagen, för att nästa dag skryta om att han blir minsann inte blåst på 5bth av taxin...koll på läget vetdu.

Tex Forden, anar att du inte har så många års resande i bagaget, eller speciellt många trippar till Thailand..inget fel i det, alla är newbe i början!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag håller med Baa vad han skriver.

Tror nog beteendet han beskriver kan appliceras på en person utan större resvana, eller vana att vara utanför Sveriges gränser, jag har full förståelse för att en "newbe" släpper lös och tycker det är skitcoolt att slänga pengar runt sig ena dagen, för att nästa dag skryta om att han blir minsann inte blåst på 5bth av taxin...koll på läget vetdu.

Tex Forden, anar att du inte har så många års resande i bagaget, eller speciellt många trippar till Thailand..inget fel i det, alla är newbe i början!

Va?? Jag har rest i hela mitt liv hit å dit

Thailand 2009 första gången sen har det blivit ett antal resor med längre vistelser så jag anser mig inte som en newbe längre

tror ca 8 resor med den totala tiden på ca 1,5 år

Måste man ha varit i Thailand 100 ggr för att inte kallas newbe?? Vi lär oss olika

Jag är lika här i sverige åssa, super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan

Folk sitter i Thailand med en dålig pension (vissa av er) eller är förtidspensionärer (vissa av er) å beklagar er på dom som lever livet kanske en gång om året

kan människan inte få göra det ???

Den svenska avundsjukan

Jag har sett själv med egna ögon där medlemmar från MPR beter sig som barn då kärringen inte är med

Link to comment
Dela på andra sajter

Va?? Jag har rest i hela mitt liv hit å dit

Thailand 2009 första gången sen har det blivit ett antal resor med längre vistelser så jag anser mig inte som en newbe längre

tror ca 8 resor med den totala tiden på ca 1,5 år

Måste man ha varit i Thailand 100 ggr för att inte kallas newbe?? Vi lär oss olika

Jag är lika här i sverige åssa, super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan

Folk sitter i Thailand med en dålig pension (vissa av er) eller är förtidspensionärer (vissa av er) å beklagar er på dom som lever livet kanske en gång om året

kan människan inte få göra det ???

Den svenska avundsjukan

Jag har sett själv med egna ögon där medlemmar från MPR beter sig som barn då kärringen inte är med

Kan jag fa din autograf??

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va?? Jag har rest i hela mitt liv hit å dit

Thailand 2009 första gången sen har det blivit ett antal resor med längre vistelser så jag anser mig inte som en newbe längre

tror ca 8 resor med den totala tiden på ca 1,5 år

Måste man ha varit i Thailand 100 ggr för att inte kallas newbe?? Vi lär oss olika

Jag är lika här i sverige åssa, super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan

Folk sitter i Thailand med en dålig pension (vissa av er) eller är förtidspensionärer (vissa av er) å beklagar er på dom som lever livet kanske en gång om året

kan människan inte få göra det ???

Den svenska avundsjukan

Jag har sett själv med egna ögon där medlemmar från MPR beter sig som barn då kärringen inte är med

Jag skulle också vilja ha ett överflöd av pengar!,,,,,,grattis!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Kan jag fa din autograf??

Av vilken anledning??

Hoppas bara du inte tog åt dig Baa

Jag pratar över lag aldrig om enskild person

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag skulle också vilja ha ett överflöd av pengar!,,,,,,grattis!

Jag kan dela med mig av den varan

Kluddar sällan ironigubbar då man kan tänka lite själv

Jag har inge mer pengar än någon annan men när jag åker till Thailand så unnar jag mig lite mer än jag gör i sverige

då jag inte har någon fritid att tala om här i sverige

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Av vilken anledning??

Hoppas bara du inte tog åt dig Baa

Jag pratar över lag alldrig om enskild person

NJa, det ar bara det att jag rest jorden runt ett par ggr, varit i LOS sedan 86 med stora glipor i tiden naturligtvis, men aldrig kunnat valtra mig i pengar trots att min sandlada ar storre an din, dessutom va min pappa polis, sadesa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan dela med mig av den varan

Kluddar sällan ironigubbar då man kan tänka lite själv

Jag har inge mer pengar än någon annan men när jag åker till Thailand så unnar jag mig lite mer än jag gör i sverige

då jag inte har någon fritid att tala om här i sverige

Jag gillade kommentaren iaf, allrahelst när det i meningen före kommenteras ang. ev. fattigpensionärer."super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan"

-Ödmjukhet är en dygd, brukar det heta ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

NJa, det ar bara det att jag rest jorden runt ett par ggr, varit i LOS sedan 86 med stora glipor i tiden naturligtvis, men aldrig kunnat valtra mig i pengar trots att min sandlada ar storre an din, dessutom va min pappa polis, sadesa!

Vad det allt du kunde komma med??

Klent tycker jag

Sandlådenivå

Ja å min pappa är död så du vann

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade kommentaren iaf, allrahelst när det i meningen före kommenteras ang. ev. fattigpensionärer."super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan"

-Ödmjukhet är en dygd, brukar det heta :wink:

"super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan"

Den meningen kan tolkas på två sätt.

Att Forden alltid har ett överflöd av pengar

eller

Att han super och vältrar sig i pengar vid de stunder då han tjänat ihop så mycket pengar att han har ett överflöd, jag tror att det är det senare han menar men han får själv kommentera det om han vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

"super å vältrar mig i pengar då jag har överflöd av den varan"

Den meningen kan tolkas på två sätt.

Att Forden alltid har ett överflöd av pengar

eller

Att han super och vältrar sig i pengar vid de stunder då han tjänat ihop så mycket pengar att han har ett överflöd, jag tror att det är det senare han menar men han får själv kommentera det om han vill.

Helt säkert det sista alternativet..men det var rätt kul skrivet :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite intressant med dessa återkommande pengadiskussioner. Det förutsätts att farangen skall acceptera thaisystemet och hjälpa thaifamiljen ekonomiskt. Men vi som inte är 20 å roch nykammade...har ju en egen familj i Sverige. Jag kanske vill hjälpa mina barn ekonomiskt i första hand.

Ja jag vet att jämfört med Thailand har alla det bra i Sverige,,,och behöver ingen hjälp...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lite intressant med dessa återkommande pengadiskussioner. Det förutsätts att farangen skall acceptera thaisystemet och hjälpa thaifamiljen ekonomiskt. Men vi som inte är 20 å roch nykammade...har ju en egen familj i Sverige. Jag kanske vill hjälpa mina barn ekonomiskt i första hand.

Ja jag vet att jämfört med Thailand har alla det bra i Sverige,,,och behöver ingen hjälp...

Fast när man ser vad många thailändare gör med hjälpen så tappar man lusten att hjälpa.

Kanske bättre att skicka pengarna till Indonesien eller något annat land där någon kanske gör något vettigt med stålarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Lite intressant med dessa återkommande pengadiskussioner. Det förutsätts att farangen skall acceptera thaisystemet och hjälpa thaifamiljen ekonomiskt. Men vi som inte är 20 å roch nykammade...har ju en egen familj i Sverige. Jag kanske vill hjälpa mina barn ekonomiskt i första hand.

Ja jag vet att jämfört med Thailand har alla det bra i Sverige,,,och behöver ingen hjälp...

Mycket av tjaffset som blir är att många är avundsjuka på dom som har mer pengar och att dom har det bättre ekonomiskt

och att andra har en annan syn på pengar än vad kanske jag har

Glömde att skriva;;; Jag är avundsjuk på dom som bor där året runt men inte gnäller jag på dom

jag missunnar ingen ett bra liv så varför göra det med mitt liv

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd · Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given
Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given

Lagens ramar?? Förklaring tack

Tja, det är väl inte så lagligt att t ex köpa knark för pengarna. Men det var inget jag anklagade dig för att göra. Inget annat olagligt heller.

Mycket av tjaffset som blir är att många är avundsjuka på dom som har mer pengar och att dom har det bättre ekonomiskt

och att andra har en annan syn på pengar än vad kanske jag har

Glömde att skriva;;; Jag är avundsjuk på dom som bor där året runt men inte gnäller jag på dom

jag missunnar ingen ett bra liv så varför göra det med mitt liv

Är nog ingen som missunnar dig det. Alla borde få ha ett bra liv. Nästan. Känner du ingen ånger när du vaknar upp efter att ha bränt 10-15 000 spänn under en

natt i fiskebyn så är det väl bara att gratulera dig :)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Guest Forden34
Inlagd · Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given
Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given

Tja, det är väl inte så lagligt att t ex köpa knark för pengarna. Men det var inget jag anklagade dig för att göra. Inget annat olagligt heller.

Är nog ingen som missunnar dig det. Alla borde få ha ett bra liv. Nästan. Känner du ingen ånger när du vaknar upp efter att ha bränt 10-15 000 spänn under en

natt i fiskebyn så är det väl bara att gratulera dig :)

Fattar inte varför du drar in knark i detta, tycker det känns som ett påhopp

Link to comment
Inlagd · Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given
Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given

Fattar inte varför du drar in knark i detta, tycker det känns som ett påhopp

Fattar inte varför du tar det som ett påhopp på dig så jag föreslår att du läser mitt tidigare svar igen.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment

Ang månadsbudget så vet jag inte har pengar kvar på kontot när jag kommer hem ,men uppskattar att jag ligger på 5000 b om dagen

Link to comment
Dela på andra sajter

TS har svaret på sin fråga i sitt nick=UP2YOU

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi i hembyn uppe i djupaste Isaan så går det inte åt många bath per dag!

Bara jag får några Leo så är jag nöjd...

Gissar på att vi ligger på mellan 1000-2000 bath per dag utslaget på en resa.

Då ingår allt, boende, mat o allt annat som går åt.

Vi åker kanske en gång om året och då vill i alla fall jag leva gott o unna mig lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vem fan räknar pengar på semestern.

Det enda jag försöker hålla reda på är vilket kort som jag inte överskridit max uttag på/vecka.

Sedan får man snällt knalla in på banken med kort och pass.

Konstaterandet gör man när man kommer hem.

Det börjar bli billigare nu än vad det var för några år sedan då man gjorde av med runt det dubbla per vecka, jämfört med vad man sprättar nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Inlagd · Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given
Hidden by Jonasn, Oktober 14, 2012 - No reason given

Fattar inte varför du tar det som ett påhopp på dig så jag föreslår att du läser mitt tidigare svar igen.

Jag föreslår att du lägger ner knarksnacket då det inte har någonting med tråden å göra

Starta en egen knarktråd om du ska snacka knark

Tänker inte kommentera dig nå mer så ödsla ingen tid på skitsnack som du vill ha svar på från min sida

Link to comment

När jag är längre tid (6 mån) i Thailand försöker jag hålla mig till en budget på drygt 1600 THB/dag.

Alltså ca 50,000 THB per månad. Och då ingår alla löpande kostnader för mat, logi, resor, nöjen etc.

Ovanpå detta kommer alla fasta kostnader för försäkringar, barnens skolgång, nyanskaffningar och övriga förpliktelser mot fru Singha och hennes familj.

Jag tycker vi lever ganska gott med de pengar och behöver aldrig snåla. Men visst förutsätter det en viss kostnadsanpassing till thailändska förhållanden som man lär sig med tiden.

Uppriktigt sagt, så tycker jag att jag får betydligt mera valuta för en mindre budget idag än tidigare där pengarna bara rann iväg på kortare resor.

Men det viktigaste är trots allt att man, åtminstone som pensionär, inte har mindre pengar i kassan när man kommer hem, dvs att man kan finansiera långresor enbart med sin lön/pension. Att gå med ett för stort underskott är som att såga av den grenen som man sitter på. Resorna blir allt svårare att finansiera och det blir väldigt surt att spara för nästa resa som ständigt måste flyttas fram för att få balans i ekonomi igen.

För de som yrkesarbetar och därför inte kan resa till Thailand längre perioder än max 2 månader är det kanske inget oöverstigligt problem att jobba in alla "försyndelser" under resten av året. Men för alla de som för varje år vill tillbringa längre tid i solen är det säkert en bra ide att ta sig en funderare hur man kan hålla sin budget på en vettig nivå och framförallt hur man håller kontroll på den.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, vafan, uppenbarligen tar manga det javligt allvarligt och forsoker urskulda sitt beteende, eller sa tar man det med en klackspark, att "vi" som bor har ar mindre bevagna att kasta in tusenlappar i baren an de som ar har pa semester ar val i o for sig inte konstigt, men tank ett snapp langre, vi gar dit betydligt oftare, tar ett par bars och ger nagra 20 bathingar i driiks aret runt, tror inte skillnaden blir sa stor da "latt kommet latt forganget" inte bara galler i Sverige! Aven "fattigpensionarer" kan atnjuta den servicen nar det inte ar peakseason, och da tanker vi pa er som jobbar arselet av er for att gora om samma sak nasta ar igen och.bara ler,, de flesta av oss har varit i samma sits,, tro det eller ej!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...