SatanG Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 De flesta i allafall på detta forum flyttar väl till Thailand för att deras käresta kommer därifrån eller? Ja sannolikt är det så. Är det det du menar med att det inte blev som man tänkt sig i Sverige? Själv flyttade jag hit för att parta loss ordentligt, vilket gjordes grundligt. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bangkokbusen Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Livet blev bättre här än vad jag hade tänkt mig.Gift var jag redan så det var ett arbete som lockade.Kan inte tänka mig att flytta tillbaks till Sverige.Det jag kan sakna är en kylig dag eller två men det får jag om jag åker tillbaks och hälsar på.De flesta vännerna man hade gled man ifrån till pga de lever sitt liv och jag mitt här med tidsförskjutningen men här har man funnit många nya trevliga i gengäld. Nackdelen med Thailand är väl trafiken som kan vara frustrerande emellanåt.Även de sköna kvinnorna var svåra att inte hålla fingrarna ifrån i starten men det har nästan gått över. Det är bättre att ta steget och misslyckas istället för att drömma om det resten av livet annars vet man inte vad man missat när man ligger på bädden och väntar på Sankte Perre. Fingerfärdige-Busen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Man blir inte utskriven per så länge man har en bostad och/eller betalar skatt. Blir man inte utskriven om dygnsvilan överstiger 6 månader oavsett om man betalar skatt, om det är som du säger så ska jag överklaga. Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Blir man inte utskriven om dygnsvilan överstiger 6 månader oavsett om man betalar skatt, om det är som du säger så ska jag överklaga. Ha det Hur kan en dygnsvila överstiga 6 månader? Jag sover max 8 timmar per dygn! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 (ändrad) Man blir inte utskriven per så länge man har en bostad och/eller betalar skatt. Man skall vara skriven där man har största delen av sin dygnsvila! Detta har inget med skatten att göra. Vill du fortsätta att skatta i Sverige , så gör du det. Har du din huvudsakliga dygnsvila någon annanstans, så får du ansöka om att skatta där. Håll isär begreppen! Ändrades Oktober 8, 2012 av Jive Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Tex vad då..skit eller pankaka? För att förtydliga mig som kanske behövs i vissa fall.vad menar du, kommer det bra saker eller dåliga saker.och syftar du då på materiella ting eller beteenden etc? Tex ditt egna beteende Hej,du far nog fundera lite djupare for att forsta,ibland ar det inte "redigt" latt att forsta,du kan ju fundera en stund och har du fler fragor ar du valkommen tillbaka. Mvh Chan2011 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Hej,du far nog fundera lite djupare for att forsta,ibland ar det inte "redigt" latt att forsta,du kan ju fundera en stund och har du fler fragor ar du valkommen tillbaka. Mvh Chan2011 Detta är väl ingen tankesmedja, så dina tykna svar känns ju en aning osmidiga minst sagt. Vad är din mening med dem för jag tror väldigt få uppskattar dem? Tråkigt i byn? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Detta är väl ingen tankesmedja, så dina tykna svar känns ju en aning osmidiga minst sagt. Vad är din mening med dem för jag tror väldigt få uppskattar dem? Tråkigt i byn? Fan Bibben,ga och lagg dej,eller knegar du nattskift,jag ar inte ute efter att nagon ska uppskatta mej eller mina inlagg,jag bor inte i nagon by,och jag har skitkul mest varje dag,jag bor i djunglen alldeles ensam,"redigt" fint kan du tro,om du och "valdigt fa" inte uppskattar dom ,sa kan ni ju alltid ingnorera mina inlagg,det ar val inget att reta upp sig pa. Undrar vem som verkar ha trakigt?Tror gor man i kyrkan.fakta ar en helt annan femma. Lantliga Halsningar Chan2011 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Fan Bibben,ga och lagg dej,eller knegar du nattskift,jag ar inte ute efter att nagon ska uppskatta mej eller mina inlagg,jag bor inte i nagon by,och jag har skitkul mest varje dag,jag bor i djunglen alldeles ensam,"redigt" fint kan du tro,om du och "valdigt fa" inte uppskattar dom ,sa kan ni ju alltid ingnorera mina inlagg,det ar val inget att reta upp sig pa. Undrar vem som verkar ha trakigt?Tror gor man i kyrkan.fakta ar en helt annan femma. Lantliga Halsningar Chan2011 Nu är du, såvitt jag förstår, väldigt oklar. Varför ska du bestämma mina sovtider? Du bor inte i någon by men i djungeln alldeles själv. I mitt tycke samma sak. Att du du har kul i djungeln alldeles själv säger väl lite om dig som en person, inte en person som fungerar så bra med andra människor va? Hälsningar från stan B manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Muimatt Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 För mig blev det bättre än vad någonsin kunnat tänka mig. Jag har en framgångsrik firma (ihop med en annan svensk och två engelsmän) och har det bättre ekonomiskt än vad jag hade det i Sverige. Jag saknar ingenting från Sverige annat än gammla vänner men man skaffar sig nytt kontaktnät och dem gammla vännerna finns kvar genom kontakt på internet osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Man skall vara skriven där man har största delen av sin dygnsvila! Detta har inget med skatten att göra. Vill du fortsätta att skatta i Sverige , så gör du det. Har du din huvudsakliga dygnsvila någon annanstans, så får du ansöka om att skatta där. Håll isär begreppen! Jag lovar att förbättra mig och hålla isär begreppen bättre. Jag är nog inte ensam om det misstaget. Den svenska folkbokföringslagen säger ingenting om att man skall vara skriven där man har största delen av sin dygnsvila. Däremot säger den att den som inte har den i Sverige inte skall vara skriven där. Avregistrering från folkbokföringen 20 § Den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av andra stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist utom landet. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maitan Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 För min del blev inget som man hade tänkt sig, men är rätt så nöjd ändå. Bara att jobba vidare och försöka glömma det gamla...Mvh Maitan. Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Hej,du far nog fundera lite djupare for att forsta,ibland ar det inte "redigt" latt att forsta,du kan ju fundera en stund och har du fler fragor ar du valkommen tillbaka. Mvh Chan2011 Så vad var så oklart med min fråga, där syftade på "saknar inget som inte finns har,och det som inte finns har kommer hit av nagon anledning.". Så, vad menade du ?, vad kommer, materiella ting eller annat? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Jag lovar att förbättra mig och hålla isär begreppen bättre. Jag är nog inte ensam om det misstaget. Den svenska folkbokföringslagen säger ingenting om att man skall vara skriven där man har största delen av sin dygnsvila. Däremot säger den att den som inte har den i Sverige inte skall vara skriven där. Avregistrering från folkbokföringen 20 § Den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av andra stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist utom landet. Nä, du är långt ifrån ensam om att blanda ihop beskattningslagen och folkbokföringslagen. Tack för att du tog dej tid att söka upp den korrekta ordalydelsen i folkbokföringslagen Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Så vad var så oklart med min fråga, där syftade på "saknar inget som inte finns har,och det som inte finns har kommer hit av nagon anledning.". Så, vad menade du ?, vad kommer, materiella ting eller annat? Hej,det kan vara "rediga" saker t.ex en bit harlig Jarlsberg ost,mjuk sot lakrits,vidare kan det vara kanslor,njutningar och att bara finnas till pa denna underbara plats pa jorden,har jag uttryckt mej tillrackligt klart? Halsningar Chan2011 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Nu är du, såvitt jag förstår, väldigt oklar. Varför ska du bestämma mina sovtider? Du bor inte i någon by men i djungeln alldeles själv. I mitt tycke samma sak. Att du du har kul i djungeln alldeles själv säger väl lite om dig som en person, inte en person som fungerar så bra med andra människor va? Hälsningar från stan B Bibben, Vad ar det som ar oklart?Det var du som borjade att tyka dej,det dar uttrycket du ar kand for "hur menar du da" ar endast provokativt menat.eller hur? Fungerar alldeles utmarkt med andra manniskor,men jag valjer mina vanner och dom valjer mej efter den jag ar. Enligt mej sa bestar en by av fler an ett hushall,vet tyvarr inte kriteriet for att det skall kallas by,men nagon kanske vet? Det ar mycket stor skillnad pa dej och mej Bibben,du bor i fororten,jobbar hacken av dej for att kunna ta dej ut lite da och da pa lite SPOTTING som du uttrycker det i dina resetradar,sjalvklart bara min personliga spekulation efter att ha foljt dej har pa forumet. Jag har ocksa jobbat hacken av mej i 30 ar,jagat materiella ting,fin villa vid kusten, kort Ferrari,ett liv i sus och dus som jag inte saknar en sekund av,hade formanen att pensionera mej vid 55,kunde forverkliga en livsdrom att sla mej ner i naturen,tycker jag ar valdigt priviligerad att kunna ha detta livet men resan har varit lang och krokig,att vakna varje morgon och ha den kanslan att ha forverkligat en drom ar helt underbart. Halsningar Chan2011 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Hej,det kan vara "rediga" saker t.ex en bit harlig Jarlsberg ost,mjuk sot lakrits,vidare kan det vara kanslor,njutningar och att bara finnas till pa denna underbara plats pa jorden,har jag uttryckt mej tillrackligt klart? Halsningar Chan2011 Ok, det var mest det du skrev "av någon anledning" jag funderade på..fattade inte riktigt hur du menade där. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Bibben, Vad ar det som ar oklart?Det var du som borjade att tyka dej,det dar uttrycket du ar kand for "hur menar du da" ar endast provokativt menat.eller hur? Fungerar alldeles utmarkt med andra manniskor,men jag valjer mina vanner och dom valjer mej efter den jag ar. Enligt mej sa bestar en by av fler an ett hushall,vet tyvarr inte kriteriet for att det skall kallas by,men nagon kanske vet? Det ar mycket stor skillnad pa dej och mej Bibben,du bor i fororten,jobbar hacken av dej for att kunna ta dej ut lite da och da pa lite SPOTTING som du uttrycker det i dina resetradar,sjalvklart bara min personliga spekulation efter att ha foljt dej har pa forumet. Jag har ocksa jobbat hacken av mej i 30 ar,jagat materiella ting,fin villa vid kusten, kort Ferrari,ett liv i sus och dus som jag inte saknar en sekund av,hade formanen att pensionera mej vid 55,kunde forverkliga en livsdrom att sla mej ner i naturen,tycker jag ar valdigt priviligerad att kunna ha detta livet men resan har varit lang och krokig,att vakna varje morgon och ha den kanslan att ha forverkligat en drom ar helt underbart. Halsningar Chan2011 Tvivlar starkt på sanningshalten i det du skriver men om det får dig att må bättre av att framstå som nån slags glidare så kör på det. Jag köper det inte iaf. manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 10, 2012 Dela Inlagd Oktober 10, 2012 Man blir inte utskriven per så länge man har en bostad och/eller betalar skatt. Man skall vara skriven där man har största delen av sin dygnsvila! Detta har inget med skatten att göra. Vill du fortsätta att skatta i Sverige , så gör du det. Har du din huvudsakliga dygnsvila någon annanstans, så får du ansöka om att skatta där. Håll isär begreppen! Hur skulle detta gå till? Man betalar skatt till Sverige, vare sig man vill eller inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Oktober 10, 2012 Dela Inlagd Oktober 10, 2012 Hur skulle detta gå till? Man betalar skatt till Sverige, vare sig man vill eller inte. Total blackout - fattar inte själv varför jag skrev så. Jag försöker igen.. Om du vill ha SINK-skatt när du är utskriven, så måste du ansöka. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Oktober 10, 2012 Dela Inlagd Oktober 10, 2012 Hur skulle detta gå till? Man betalar skatt till Sverige, vare sig man vill eller inte. Så är det, inkomstskatten slipper man inte undan. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 10, 2012 Dela Inlagd Oktober 10, 2012 (ändrad) Man betalar ingen inkomstskatt till Sverige om man är utskriven och skattar i ett annat land tex Thailand. Pension från Sverige beskattas förstås. Kolla med Farrang staffing, det skall tydligen gå att jobba nästan halva året (minus en dag) i Sverige om man jobbar för ett utländskt företag och är utskriven, man måste dock visa att man betalar skatt nånstans... Intressant är att sinkskatten kan sökas retroaktivt i upp till 5 år, kan bli en rar slant om man har rätt till det och missat att söka (som en god vän till mej gjort). MVH Tommy Ändrades Oktober 10, 2012 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bond1 Inlagd Oktober 10, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 10, 2012 Så är det, inkomstskatten slipper man inte undan. Inkomstskatt betalar man i det land man är skriven, uppehåller sig den mesta tiden. Det finns regler som skall följas för detta enligt SKV. Inga konstigheter. Skatten på inarbetad pension däremot. Den kommer man inte undan. Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 10, 2012 Dela Inlagd Oktober 10, 2012 Inkomstskatt betalar man i det land man är skriven, uppehåller sig den mesta tiden. Det finns regler som skall följas för detta enligt SKV. Inga konstigheter. Skatten på inarbetad pension däremot. Den kommer man inte undan. Inget konstigt med det heller. Man har skjutit upp skatt på de pengar som avsätts till pension, och det spelar ingen roll var man befinner sig när det till slut blir dags att betala denna uppskjutna skatt. Pengarna är intjänade i Sverige. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 12, 2012 Dela Inlagd Oktober 12, 2012 Ni som flyttade till Thailand - Blev livet som ni tänkte? Javisst, vad väntar du på, kom hit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu