bond1 Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Du som flyttat till Thailand och nu bott i landet x antal år. Är det någonting som du saknar från ditt gamla liv? Jag tänker inte på inlagd sill, ett svetsaggregat eller saltlakrits utan kanske mer sånt som relationer med gamla vänner, barn, föräldrar, syskon osv. Känslan av att passa in, hitta en plats att kalla hemma. Känner du dig osäker någon gång på att ditt val att flytta var rätt eller inte? Vad saknar du från Sverige om du nu saknar någonting alls? Skulle vara intressant att höra från er med erfarenhet av att bo i Thailand en längre tid och med planen att fortsätta med det. Pensionär eller inte. Finns liknande trådar men jag tänkte att det kan vara intressant med en till då de gamla arkiverats. Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Du som flyttat till Thailand och nu bott i landet x antal år. Är det någonting som du saknar från ditt gamla liv? Jag tänker inte på inlagd sill, ett svetsaggregat eller saltlakrits utan kanske mer sånt som relationer med gamla vänner, barn, föräldrar, syskon osv. Känslan av att passa in, hitta en plats att kalla hemma. Känner du dig osäker någon gång på att ditt val att flytta var rätt eller inte? Vad saknar du från Sverige om du nu saknar någonting alls? Skulle vara intressant att höra från er med erfarenhet av att bo i Thailand en längre tid och med planen att fortsätta med det. Pensionär eller inte. Finns liknande trådar men jag tänkte att det kan vara intressant med en till då de gamla arkiverats. Jag är inne på mitt 10:e boendeår här nere och de första två åren var en riktig berg o dalbana känslomässigt. Jag fick under denna tid några ordentliga hemlängtansattacker, men det planade ut och nu vill jag inte tillbaks till Sverige. Vad jag saknar, såhär spontant, är förutom att ha barn och barnbarn inpå knuten, diskussionerna med vänner och bekanta om allt mellan himmel och jord och att ibland gå på teater eller liknande. F ö får jag nog tänka till om det är något annat jag saknar. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Jag bodde i Bkk i 6 år och saknade inget speciellt, skulle vara kyla utomhus och ren luft isåfall. Nu har vi flyttat till Sverige och jag saknar Thailand ibland, varje dag faktiskt, men har inga planer på att flytta dit igen... Saknar billiga restauranger i varje kvarter den lugna atmosfären "maipenrai" och idag blev det ett extra sug... Jag menar vafaaan, 14.90 för en 33cl 3,5% Chang på Willys MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Allvarligt, nej, det blev inte alls vad jag hade i tankarna,, hade ju besokt landet ganska manga ganger som turist,, rest runt lite men nar den dagen kom med ny karlek och utslappt fran arbetsmarknaden och reslustwn, reskassan med for den delen, borjat avta och drommen om svensk sommar och Thailandsk vinter visade sig inte vara sa helt latt att leva med sa blev det mer o mer Thailand, manga hemma tyckte det var som en drom att kunna leva sa, men alltefter att tiden gar tappar man kontakten med sina vanner och aven dessvarre med sin familj, telefon o datorer kan aldrig ersatta den manskliga varmen! Nu, efter 8 ar varav de senaste utan hembesok kanns det ibland som att ha tappat fotfastet i verkligheten och lever stundom i en bubbla av osakerhet,. tack o lov har jag halsan att skylla pa, har valdiga problem med kallt o fuktigt klimat, och det hjalper till att for mig sjalv forsvara mitt val, men jag tror man ska vara forsiktig med glorifieringen av att leva i Thailand, det tar pa krafterna emellanat! Trots det har mitt "nya" liv fort med sig en massa possitiva inputs, min nya familj, nya vanner med liknande situationer och drommar, friheten att kunna unna sig att gora det man kanner for, om inte idag sa i alla fall i morgon, eller nar det passar mig. Dessvarre finns aven den trista baksidan nar nagra blivit svart sjuka, karleken som havererat, for mycket alkohol m.m. som gjort livet har omojligt och darfor brytit upp. eller snarare brutit ihop och forsvunnit. Sa svaret ar nog ett nej med fragetecken, det va/ar inte sa helt latt att leva har, men mycket blir ju vad man sjalv gor det till och dar ar vi tack o lov valdigt olika varandra! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Farbror Baa En väldigt klarsynt analys. Som jag köper till 100. Vad som är viktigt tror jag är att ha intressen som man kan göra tillsammans med likasinade. Som vi golf. Tyvärr tror jag också strikta regler gällande alkohol är nödvändigt. Annars är det lätt att åka dit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Det blev inte alls som jag tänkt mig, jag blev kvar. Jag var 26 år och hade varit i Thailand 1 gång (3 dagar) när jag helt på chans flyttade hit, för vad jag tänkte skulle bli ett år. Jag hade egentligen tänkt ta ett år i Taiwan då det var enda Asiatiska landet vi hade kunder i på den tiden samt att jag hade flickvän där. Flygförbindelserna från Kaohsiung, där jag tänkt bo, var dock lite dåliga på den tiden samt att lägenheterna var lite dyra för min beskedliga trainee-lön så det fick bli Bangkok. 1998 var inget lätt år att flytta till Thailand och försöka göra affärer runt om i ett Asien som precis börjat hämta sig från den ekonomiska krisen 1997. Vi gjorde inte en affär på nästan ett år trots att jag reste och besökte kunder varenda vecka och efter ett halvår vågade jag inte skicka in några reseräkningar, i rädsla att ägaren skulle avbryta äventyret, så jag lade ut flygbiljetter och hotellräkningar ur egen ficka, där rök de 80,000 SEK jag tjänat under tiden som FN-soldat Jag trivdes dock med livet i Thailand och lyckligtvis började turen vända precis innan jag gick bankrupt. De första 6 åren var dock ekonomiskt tuffa och den dyraste kapitalvara vi investerade i under de åren var en TV. Så här i efterhand undrar jag lite vad som drev mig men jag antar att jag var lite mer energisk och orädd i min ungdoms glansdagar Jag saknar egentligen inget från Sverige utom det sociala skyddsnätet och möjligheten att lätt byta jobb. Vi trivs oerhört bra med vårt liv i Thailand som delas mellan Bangkok och landet men det finns alltid en gnagande oro över vad som skulle hända om man blir svårt sjuk eller råkar ut för en olycka, jag har ju ingen pension eller möjlighet till sjukpenning att falla tillbaka på. Vi semestrar 3 veckor i Sverige varje år och en jul någon gång då och då samt att jag indirekt jobbar för ett svenskt företag och därför besöker Sverige ytterligare ett par gånger per år. Jag har fortfarande bra kontakt med många gamla vänner och släktingar i Sverige och visst skulle man vilja träffa vissa av dem mer än en gång om året men samtidigt har man ju byggt upp ett nytt nätverk av vänner och in-laws här så det går nog på ett ut. Jag kan sakna Sverige på Julafton eller Midsommarafton och kanske under ett fotbolls-VM men då frågar jag bara mig själv om jag vill gå till jobbet 24 november i ett kolsvart snöslaskigt Stockholm och då byts den bitterheten snabbt i ett leende Vi tar dock gärna 1 år eller 2 i Sverige om något intressant dyker upp. Vi bodde 1 år i Hong Kong året innan Atom föddes och att röra på sig ibland är bra för att vidga ens vyer, även om man bara flyttar från Tibro till Skövde. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Känner du dig osäker någon gång på att ditt val att flytta var rätt eller inte? Vad saknar du från Sverige om du nu saknar någonting alls? För att svara på frågorna. Nej, och ingentng. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag bodde i Bkk i 6 år och saknade inget speciellt, skulle vara kyla utomhus och ren luft isåfall. Nu har vi flyttat till Sverige och jag saknar Thailand ibland, varje dag faktiskt, men har inga planer på att flytta dit igen... Saknar billiga restauranger i varje kvarter den lugna atmosfären "maipenrai" och idag blev det ett extra sug... Jag menar vafaaan, 14.90 för en 33cl 3,5% Chang på Willys MVH Tommy He he, pisset kostar! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaiger Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Är det inte så att många flytar till Thailand för livet inte blev som de tänkte i Sverige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Är det inte så att många flytar till Thailand för livet inte blev som de tänkte i Sverige Jag tror många, inklusive mig, flyttar till Thailand för att vi kan / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Det jag blev varse efter en tid här var att det inte är speciellt billigt, om man vill leva sk. svenskt liv med alla bekvämligheter och förmåner. Mina kompisar förundradas över hur mycket pengar jag gör av med varje månad. Deras bild av Thailand, är att äta billigt och dricka billigt, bo på litet hotell m.m. Dessutom, är man gift som jag , blir ju plånboken gemensam. I Sverige i ett äktenskap är ju lönerna ofta samspelta . Här är en thailön en bråkdel av en faranglön, så den gemensamma inkomsten dras ner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Den största risken med att flytta till Thailand är att man blir ensam, jovisst många bekanta, ofta dryckesvänner, men vännner blir det ofta få av. Själv hade jag förmånen att träffa några riktigt goda vänner, men alla har ju sitt eget liv så ensamheten var det jag kände starkast av. Har sett några få som verkligen klarat av att må bra, Jive på detta forum är ett bra exempel, men det skall till extraordinärt starka människor för detta. Har tyvärr sett massor med folk supa ner sig, supa ihjäl sig, tappa gnistan, förlora pengar och folk som bara mått skitdåligt i sin ensamhet, min bästa vän tog livet av sig. För de flesta personer tror jag att det är oerhört viktigt att behålla ena foten i sitt ursprungsland, annars är risken stor att man tynar bort i sin ensamhet. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Står ni som flyttat till Thailand skriva i swe eller thai? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Den största risken med att flytta till Thailand är att man blir ensam, jovisst många bekanta, ofta dryckesvänner, men vännner blir det ofta få av. Själv hade jag förmånen att träffa några riktigt goda vänner, men alla har ju sitt eget liv så ensamheten var det jag kände starkast av. Har sett några få som verkligen klarat av att må bra, Jive på detta forum är ett bra exempel, men det skall till extraordinärt starka människor för detta. Har tyvärr sett massor med folk supa ner sig, supa ihjäl sig, tappa gnistan, förlora pengar och folk som bara mått skitdåligt i sin ensamhet, min bästa vän tog livet av sig. För de flesta personer tror jag att det är oerhört viktigt att behålla ena foten i sitt ursprungsland, annars är risken stor att man tynar bort i sin ensamhet. Varför är du ensam Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Står ni som flyttat till Thailand skriva i swe eller thai? Man blir utskriven efter sex månader och en dag men vissa bluffar tror jag Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaiger Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag tror många, inklusive mig, flyttar till Thailand för att vi kan / SatanG Den största risken med att flytta till Thailand är att man blir ensam, jovisst många bekanta, ofta dryckesvänner, men vännner blir det ofta få av. Själv hade jag förmånen att träffa några riktigt goda vänner, men alla har ju sitt eget liv så ensamheten var det jag kände starkast av. Har sett några få som verkligen klarat av att må bra, Jive på detta forum är ett bra exempel, men det skall till extraordinärt starka människor för detta. Har tyvärr sett massor med folk supa ner sig, supa ihjäl sig, tappa gnistan, förlora pengar och folk som bara mått skitdåligt i sin ensamhet, min bästa vän tog livet av sig. För de flesta personer tror jag att det är oerhört viktigt att behålla ena foten i sitt ursprungsland, annars är risken stor att man tynar bort i sin ensamhet. De flesta i allafall på detta forum flyttar väl till Thailand för att deras käresta kommer därifrån eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 De flesta i allafall på detta forum flyttar väl till Thailand för att deras käresta kommer därifrån eller? Flyttade till Thailand 2 ar fore jag traffade min fru(karesta),saknar inget,battre an forvantat,har inte besokt Sverige pa 6 ar,saknar inget som inte finns har,och det som inte finns har kommer hit av nagon anledning. Halsningar Chan2011 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 och det som inte finns har kommer hit av nagon anledning. Hur menar du då? Finns/finns inte manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Hur menar du då? Finns/finns inte OCH,varfor lade du dej i detta for?Provikation?Du ar ju en hogt varderad medlem som ar oantastbar!Har ju blivit varnad for dina provikationer.tydligen nagot standard uttryck fran din sida."Hur menar du da?"...det kan du fundera pa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Varför skulle livet i Thailand bli som man tänkt när livet överhuvudtaget sällan blir som man tänkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 (ändrad) saknar inget som inte finns har,och det som inte finns har kommer hit av nagon anledning. Tex vad då..skit eller pankaka? För att förtydliga mig som kanske behövs i vissa fall.vad menar du, kommer det bra saker eller dåliga saker.och syftar du då på materiella ting eller beteenden etc? Tex ditt egna beteende Ändrades Oktober 8, 2012 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 OCH,varfor lade du dej i detta for?Provikation?Du ar ju en hogt varderad medlem som ar oantastbar!Har ju blivit varnad for dina provikationer.tydligen nagot standard uttryck fran din sida."Hur menar du da?"...det kan du fundera pa. Jag hade en validerad fråga, är det svårt att förstå? För att vara en värderad medlem så var jag avstängd för ett par månader sen, innan dess ska vi nog inte diskutera... '' I've served my time... Jop, jag funderar fortfarande på hur du tänker, förklara det är du snäll manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Man blir utskriven efter sex månader och en dag men vissa bluffar tror jag Ha det Man blir inte utskriven per så länge man har en bostad och/eller betalar skatt. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Man blir inte utskriven per så länge man har en bostad och/eller betalar skatt. Man blir inte utskriven per så länge man har en bostad och/eller betalar skatt. Hm..lurigt det där, jag betalar skatt men har ingen bostad i Sverige.fick faktiskt inget redigt svar på skatteverket när jag frågade hur jag skulle göra. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 (ändrad) Jag säger som Atom och tar mig friheten att citera honom: "Så här i efterhand undrar jag lite vad som drev mig, men jag antar att jag var lite mer energisk och orädd i min ungdoms glansdagar". När jag bodde där i Bkk på 1980-talet var det roligt mest hela tiden och ofta även spännande i överkant. Dock tröttnade jag efter ett antal år i det höga tempot i Bkk. Lyckan vände också, och det som slutligen fick mig att sälja kåken och ta med lillgrabben och flytta tillbaka till Sverige berodde kort och gott på att jag inte längre stod ut med all återkommande "Bull-shit" i Thailand. Jag kan fortfarande inte tänka mig att bo där igen, det räcker med att ögna igenom Bangkok Post m.fl. tidningar vilken dag som helst så förstår jag att det är Status Quo och att det allrig kommer att bli någon ordning och reda i detta land. Men jag åker gärna dit på någon semesterresa ibland. Det kan ju vara kul att sitta där i värmen på sniskan och bara garva åt tokerierna en stund . Men sedan vill jag allt hem igen, så att jag inte blir helt miljöskadad. SN Ändrades Oktober 8, 2012 av Siam-Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu