Jump to content
IGNORERAD

Köpa svensk inlagd sill och ansjovis i Thailand?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Jomenvisst, riktig stor fetsill, blev rackarns god. Ska testa med stekning och inläggning nu. Min granne köpte dem på Makro för några dar sen, frysdisk nära fisk och ostavdelningen sa han.

Gjorde Dillsill av 2 sillar för två dagar sedan. Inte helt lätt då gubbfingrarna hade problem med att dra av skinnet och att göra snygga filéer. Blev som det blev, så det där med att göra steksill hoppar jag nog över. De rökta var ju rackarns goda.

OK, med Thaivinäger, 5%, så blandade jag 2,2,3. Kokade upp med 2 lagerbärsblad, 6 nejlikor, 6 krossade kryddpepparkorn och krossad svartpeppar.

Saltade fiskbitarna och la dem i kylen tills lagen kallnat.

Varvade (mycket) klippt dill, skivad Thai 'hom daeng' (ingen vanlig rödlök hemma) och sillbitar i glasburk och hällde i lagen.

Test efter 2 dagar, absolut inget fel på den sillen.

post-5702-0-69229900-1350543777_thumb.jp

Godis.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    11

  • stefan5300

    6

  • Mankan

    6

  • kenke

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gjorde Dillsill av 2 sillar för två dagar sedan. Inte helt lätt då gubbfingrarna hade problem med att dra av skinnet och att göra snygga filéer. Blev som det blev, så det där med att göra steksill hoppar jag nog över. De rökta var ju rackarns goda.

OK, med Thaivinäger, 5%, så blandade jag 2,2,3. Kokade upp med 2 lagerbärsblad, 6 nejlikor, 6 krossade kryddpepparkorn och krossad svartpeppar.

Saltade fiskbitarna och la dem i kylen tills lagen kallnat.

Varvade (mycket) klippt dill, skivad Thai 'hom daeng' (ingen vanlig rödlök hemma) och sillbitar i glasburk och hällde i lagen.

Test efter 2 dagar, absolut inget fel på den sillen.

post-5702-0-69229900-1350543777_thumb.jp

Godis.

Oscar.

Ser jävligt gott ut hoppas jag hittar dom det där med skinnet man kan ju tina upp dom och ge fiskhandlaren en slant om han drar av skinnet och jag menar inte det skinnet ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Har IKEA kräftor i Bangkok nu? :14: :14: :14: :14: :14:

Kräftor fanns det på IKEA i söndags!

Däremot ingen sill, det ryktas om att de har problem med den Thailändska tullen. Tydligen vill inte IKEA betala utan kvitton...

Villa Market på¨Sukhumvit hade ABBAS sill innan men har inte sett det där på länge, hur går det för dem som skulle ta över Scan Deli?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Kräftor fanns det på IKEA i söndags!

Däremot ingen sill, det ryktas om att de har problem med den Thailändska tullen. Tydligen vill inte IKEA betala utan kvitton...

Villa Market på¨Sukhumvit hade ABBAS sill innan men har inte sett det där på länge, hur går det för dem som skulle ta över Scan Deli?

Vet du priset på kräftorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du priset på kräftorna?

Nix, kollade inte det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga ansjovis på wienerschnitzeln är ett skandinaviskt hittipå och tillika oskick!

http://sv.wikipedia.Wienerschnitzel

Helt rätt, sån ohyra kan man vara utan på en härlig wienerschnitzel!

Bangkokkille, sa vi 10 Kg? :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Helt rätt, sån ohyra kan man vara utan på en härlig wienerschnitzel!

Bangkokkille, sa vi 10 Kg? :crazy:

Hm, vi sa nog 15 st burkar, men kan ta 20 st också utan problem :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde Dillsill av 2 sillar för två dagar sedan. Inte helt lätt då gubbfingrarna hade problem med att dra av skinnet och att göra snygga filéer. Blev som det blev, så det där med att göra steksill hoppar jag nog över. De rökta var ju rackarns goda.

OK, med Thaivinäger, 5%, så blandade jag 2,2,3. Kokade upp med 2 lagerbärsblad, 6 nejlikor, 6 krossade kryddpepparkorn och krossad svartpeppar.

Saltade fiskbitarna och la dem i kylen tills lagen kallnat.

Varvade (mycket) klippt dill, skivad Thai 'hom daeng' (ingen vanlig rödlök hemma) och sillbitar i glasburk och hällde i lagen.

Test efter 2 dagar, absolut inget fel på den sillen.

post-5702-0-69229900-1350543777_thumb.jp

Godis.

Oscar.

Tips på att dra av skinnet ,,,Lägg sillen i frysen en fem tio min först

Funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kräftor fanns det på IKEA i söndags!

Däremot ingen sill, det ryktas om att de har problem med den Thailändska tullen. Tydligen vill inte IKEA betala utan kvitton...

Villa Market på¨Sukhumvit hade ABBAS sill innan men har inte sett det där på länge, hur går det för dem som skulle ta över Scan Deli?

Fan det hade vart gott med kräftor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du priset på kräftorna?

Det bjöds på IKEA-kräftor i söndags på ett 60-årskalas jag var på och där nämndes priset, men eftersom det också bjöds på den där drycken som är så lämplig till kräftor, så stannade inte beloppet kvar i huvvet. Kommer bara ihåg att jag reagerade på att det var ganska billigt. Smaken var helt ok!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör beakta att ansjovis, i glas eller plåtförpackning måste förvaras SVALT. Ställ den i rumstemperatur någon vecka så har all fisk lösts upp, blir bara en tjock välling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min Norska granne, så köpte en Dansk, som har restaurang i Bang Sare, alla sillarna på Makro i Pattaya för att göra inläggningar tills i jul. Makro ska få in mer sill sägs det.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Enligt min Norska granne, så köpte en Dansk, som har restaurang i Bang Sare, alla sillarna på Makro i Pattaya för att göra inläggningar tills i jul. Makro ska få in mer sill sägs det.

Oscar.

Vilken tur att man är på väg till Pattaya just nu över helgen, får bli ett besök på Makro för att se om man kan köpa och lägga in lite sill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tag på frusen sill på Makro Samui idag.

29 baht / kilo

Nu ska jag pröva och göra massaman sill. :)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tag på frusen sill på Makro Samui idag.

29 baht / kilo

Nu ska jag pröva och göra massaman sill. :)

Det var billigt ,vet du var den kommer ifrån ?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var billigt ,vet du var den kommer ifrån ?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

okänt, ingen förpackning bara lösvikt.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-7652-0-29945300-1350643679_thumb.jp

Den där kan du köpa färsk på samui är jag nästan säker på ,åk till fiskehamnen där färjorna lägger till och kolla

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där kan du köpa färsk på samui är jag nästan säker på ,åk till fiskehamnen där färjorna lägger till och kolla

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Inte samma.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte samma.

Den ser så ut tycker jag ,har du prövat den från samui och vad tyckte du i så fall

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är du i Pattaya nu? tar 1tim ca ner till Ban Phe där ligger en butik vid namn Petras de har massa svensk sill abbas vanliga o lite olika varianter! även Kalles kaviar olika ostar m.m klart värt ett besök :) även en hel del svenska kryddor , såser snus m.m

Är själv i Pattaya nu så vill du ha skjuts till Ban Phe kan köra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Är du i Pattaya nu? tar 1tim ca ner till Ban Phe där ligger en butik vid namn Petras de har massa svensk sill abbas vanliga o lite olika varianter! även Kalles kaviar olika ostar m.m klart värt ett besök :) även en hel del svenska kryddor , såser snus m.m

Är själv i Pattaya nu så vill du ha skjuts till Ban Phe kan köra :)

Jag är i Bangkok nu men tänkte ev ta mig till Pattaya nästa helg, inget bestämt, var ligger Petras i Ban Phe, jag har aldrig varit där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Swe Dish (före detta ScanDeli) har väl sill nu om jag minns rätt.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i Bangkok nu men tänkte ev ta mig till Pattaya nästa helg, inget bestämt, var ligger Petras i Ban Phe, jag har aldrig varit där.

det ligger mittimot hamnen där färjorna till koh samet bara över vägen bredvid polisstationen obs ej turistpolisen för den ligger längre bort på andra sidan , har du kommit bort till tesco lotus har du åkt för långt!

Nästa helg är jag tyvärr inte i Pattaya ska upp till Surin på Elefantfestivalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Swe Dish (före detta ScanDeli) har väl sill nu om jag minns rätt.

Jag var på SweDish för ca 1 månad sedan, då hade dom inte någonting, ingen ost, ingen sill, det var helt tomt. Var där en lördag em, tänkte äta men dom hade inte ens mat, dom kunde inte servera någonting, fattar inte varför det var öppet, kunde bara köpa öl och dricka då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...