Jump to content
IGNORERAD

National Anti-Corruption Commission har granskat den förra regeringens tillgångar.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

När man har något i sin ägo som är värt 54 miljoner baht så kan man göra vad man vill med dom, även sälja dom.

Men det intresanta är väl hur dom hamnade hemma hos honom, har allt gått rätt till, har militären delat ut mer värdefullt material till politiker eller sig själva?

Dom är ju trots allt värda en liten förmögenhet, och en justitie minister får ju inte ens misstänkas för bestickning och bör absolut inte ta emot sånt här gåva (muta).

Mvh isan Lover

Vad menar du med "hemma hos honom"

Hade han dom i vardagsrummet ?

Och hur kan man ha flygsimulatorer "i sin ägo" ? Vet inte om det ens är möjligt.

Vad menar du med gåva ? Har du läst det någonstans ?

Och eftersom inga F18-plan finns i Thailand eller dess närhet är dom totalt värdelösa rent funktionellt sett

Hur dom redovisas som han egendom vet vi inte än eftersom det är under utredning

Vi får hålla oss tills detta är klart !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    17

  • Khun Ken

    13

  • Vaxet

    11

  • MaiChai

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Vad menar du med "hemma hos honom"

Hade han dom i vardagsrummet ?

Och hur kan man ha flygsimulatorer "i sin ägo" ? Vet inte om det ens är möjligt.

Vad menar du med gåva ? Har du läst det någonstans ?

Och eftersom inga F18-plan finns i Thailand eller dess närhet är dom totalt värdelösa rent funktionellt sett

Hur dom redovisas som han egendom vet vi inte än eftersom det är under utredning

Vi får hålla oss tills detta är klart !

Hej

Enligt NACC är han numera ägare av simulatorer för F-14, F-16 och F-18 värda 54 miljoner baht, om detta kunde man läsa i The Nation http://www.nationmultimedia.com/politics/Korn-declared-richest-Democrat-while-Sutheps-debts-30191739.html

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "hemma hos honom"

Hade han dom i vardagsrummet ?

Och hur kan man ha flygsimulatorer "i sin ägo" ? Vet inte om det ens är möjligt.

Vad menar du med gåva ? Har du läst det någonstans ?

Och eftersom inga F18-plan finns i Thailand eller dess närhet är dom totalt värdelösa rent funktionellt sett

Hur dom redovisas som han egendom vet vi inte än eftersom det är under utredning

Vi får hålla oss tills detta är klart !

Lugna dig IL! Det finns säkert en naturlig förklaring..55

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt NACC är han numera ägare av simulatorer för F-14, F-16 och F-18 värda 54 miljoner baht, om detta kunde man läsa i The Nation http://www.nationmul...s-30191739.html

Mvh isan lover

Jo. Det är vi fullt medvetna att det står

Men har du aldrig funderat på vad detta innebär ?

En justitieminister som äger sådana har dom till vaddå ?????

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Mer fall gällande misstänkta olagligheter och ev.korruption som i några fall verkar länkas till den f.d regeringen ska utredas sa DSI häromdagen, om detta kunde man läsa i Bangkok Post http://www.bangkokpost.com/breakingnews/316359/dsi-to-probe-btsc-contract-extension

DSI to investigate eight new cases

The Special Cases Committee agreed today to accept eight cases for the Department of Special Investigation to investigate, DSI chief Tarit Pengdith said on Wednesday.

They include the legality of Bangkok Metropolitan Administration's extension of a contract for the Bangkok Mass Transit System Plc (BTSC) and East Water's donation for flood relief through the Democrat Party.

The purchase of ineffective GTX 2000 and Alpha 6 bomb detectors will also be investigated.

The BTSC case concerns the granting of a 190-billion-baht contract extension - without calling for open bids - for BTSC to operate electric trains on extended routes of the Green Line until 2042.

The ruling Pheu Thai Party filed a complaint with the DSI, asking the agency to look into the contract's legality.

The East Water case involves the group's donations to the Democrat-run flood relief centre in 2010 when the party was in power.

The Democrats are accused of violating laws governing donations accepted by political parties when it was revealed a bank account was set up under a party member's name.

The other cases accepted for the DSI to investigate are: Alleged encroachment and stealing of sand from a national park in Phangnga province; encroachment of a national park in Phetchabun province; corruption in the red onion-pledging scheme in Si Sa Ket province; irregularities in the purchases of GTX 2000 and Alpha 6 bomb detectors; threats to life in connection with a murder case involving the Baikhan family; and the operation of online gambling in many northeastern provinces.

Mr Tarit said the Special Cases Committee paid special attention to the East Water flood relief donation and the extension of the BTSC elevated electric trains contract, both involving the Democrat Party.

The committee instructed the DSI to work closely with the prosecutors. The DSI investigators and prosecutors are required to make a joint decision before charging anyone. Nobody has been charged in connection with the cases, he said.

The decision for the DSI to take up these cases is only a step to an investigation. If wrongdoing is not found, the investigation would be called off.

The DSI and the prosecutors would meet to lay down a guideline for the investigation of these cases, Mr Tarit said.

Today's meeting of the Special Cases Committee was chaired by Deputy Prime MInister Chalerm Yubamrung.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du har säkert rätt i att den f.d justitie ministern har fått simulatorer för 54 miljoner gratis av en slump, det var naturligtvis inte det faktum att han innehade posten som justitie minister i Apishits regering som spelade in, det kunde lika gärna varit en man på gatan eller i Klong Toeys slum som hade fått hem dom. :y16:

Tror du verkligen på det här själv?

Mvh Isan lover

Tjaaa... vad vet du eller jag om det? Ingenting! Det framgår ingenstans vad som egentligen har hänt i frågan om simulatorerna. Du brukar med emfas, när det gäller din jesus, peka på skillnaden mellan moral och vad som är lagligt. Nu helt plötsligt så blir du väldigt indignerad av en artikel i Bangkok Post där det beskrivs att han ev. har dessa simulatorer i sin ägo. hahahaaaa!

Den stora frågan om att du uppenbarligen inte fattade innehållet i artikeln som visar att ingen av de som uppräknades har ökat sin förmögenhet nämnvärt under regeringsperioden.

Jag förstår att det är svårt för dig att ta in när ditt gäng beter sig som värsta rånarna OCH när du själv hela tiden argumenterat för att regeringen med PM Abhisit inte kunnat vara rena. Med din måttstock har vi nu fått det klarlagt att dom var det! Kanske ditt gäng någon gång hamnar i närheten av att bli fria från korruption men det händer nog inte under vår livstid.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo. Det är vi fullt medvetna att det står

Men har du aldrig funderat på vad detta innebär ?

En justitieminister som äger sådana har dom till vaddå ?????

Hej

Vad han använder dom till eller förvarar dom är väl inte det primära för NACC, det intresanta är ju naturligtvis hur han kom över dom.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad han använder dom till eller förvarar dom är väl inte det primära för NACC, det intresanta är ju naturligtvis hur han kom över dom.

Mvh isan Lover

Allt är ju spekulationer tills det utretts men det verkar du inte bry dig om

Försök tänk lite logiskt för en gång skull

Var en simulator redovisas kan skilja från vem som är brukaren, vem som bär nyttoeffekten, vad den används till, vem betaalar drift, vem betalar underhåll (extremt dyrt för dessa) etc etc etc

Det är inte som att äga ett privatflygplan precis

En privatperson kan liksom inte annonsera ut en sådan på Blocket och få kontanter för den

Sådana säljs från försvarsindustrier till försvarsmakter enbart och hanteras, ägs, säljs eller nyttjas inte av privatpersoner

Min personliga spekulation är att det skett oklarheten i redovisningen av tillhörigheten hos dom men det är som sagt spekulationer i väntan på utredningens resultat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har säkert rätt i att den f.d justitie ministern har fått simulatorer för 54 miljoner gratis av en slump, det var naturligtvis inte det faktum att han innehade posten som justitie minister i Apishits regering som spelade in, det kunde lika gärna varit en man på gatan eller i Klong Toeys slum som hade fått hem dom. :y16:

Tror du verkligen på det här själv?

Mvh Isan lover

Hur kan du ljuga så mycket, INGEN, ABSOLUT INGET, säger eller har sagt att han fått dessa flygsimulatorer, sluta ljuga!

"Former justice minister Pirapan, meanwhile, announced that he, his wife and his children - all under 20 - had assets worth Bt629.88 million against debts worth Bt12.357 million. His assets include antique furniture, paintings and clocks. He also owns simulators of F-18, F-16 and F-14 fighter jets, worth a total of Bt54 million. The value of his assets has dropped by Bt58.5 million from the value he declared upon leaving office. "

Minus 60 miljoner baht, han måste i så fall vara den sämsta korrumperade politikern i Thailands historia.

IL, du må kunna Thailändska, odla ris,dricka Lhaukhau etc, men oärligare debatör har jag aldrig sett på ett forum, du gör dig själv till en löjlig fjant!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Mer fall gällande misstänkta olagligheter och ev.korruption som i några fall verkar länkas till den f.d regeringen ska utredas sa DSI häromdagen, om detta kunde man läsa i Bangkok Post http://www.bangkokpo...tract-extension

DSI to investigate eight new cases

The Special Cases Committee agreed today to accept eight cases for the Department of Special Investigation to investigate, DSI chief Tarit Pengdith said on Wednesday.

They include the legality of Bangkok Metropolitan Administration's extension of a contract for the Bangkok Mass Transit System Plc (BTSC) and East Water's donation for flood relief through the Democrat Party.

The purchase of ineffective GTX 2000 and Alpha 6 bomb detectors will also be investigated.

The BTSC case concerns the granting of a 190-billion-baht contract extension - without calling for open bids - for BTSC to operate electric trains on extended routes of the Green Line until 2042.

The ruling Pheu Thai Party filed a complaint with the DSI, asking the agency to look into the contract's legality.

The East Water case involves the group's donations to the Democrat-run flood relief centre in 2010 when the party was in power.

The Democrats are accused of violating laws governing donations accepted by political parties when it was revealed a bank account was set up under a party member's name.

The other cases accepted for the DSI to investigate are: Alleged encroachment and stealing of sand from a national park in Phangnga province; encroachment of a national park in Phetchabun province; corruption in the red onion-pledging scheme in Si Sa Ket province; irregularities in the purchases of GTX 2000 and Alpha 6 bomb detectors; threats to life in connection with a murder case involving the Baikhan family; and the operation of online gambling in many northeastern provinces.

Mr Tarit said the Special Cases Committee paid special attention to the East Water flood relief donation and the extension of the BTSC elevated electric trains contract, both involving the Democrat Party.

The committee instructed the DSI to work closely with the prosecutors. The DSI investigators and prosecutors are required to make a joint decision before charging anyone. Nobody has been charged in connection with the cases, he said.

The decision for the DSI to take up these cases is only a step to an investigation. If wrongdoing is not found, the investigation would be called off.

The DSI and the prosecutors would meet to lay down a guideline for the investigation of these cases, Mr Tarit said.

Today's meeting of the Special Cases Committee was chaired by Deputy Prime MInister Chalerm Yubamrung.

Mvh isan lover

:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

Det kan verkligen inte ligga NÅGOT politiskt bakom detta :rotfl::rotfl:

Så förbannat naivt så jag kan bara skratta.

Om man vill starta en kommission kring korruptionsaffärer bland alla politiker så är jag förste man att stödja detta. Det röda gänget har så många korruptionsaffärer bakom sig att det är lika långt som ett svenskt höstregn. Nu blir det patetiskt när det röda gänget så grovt kackar i eget bo. Dom får nog skit upp till knäna av sin egen dynga.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa de politiska trådarna här. Vad jag slås av är vilken polarisering det är. Men kul underhållning helt klart. Har fått många glada skratt för mig själv när t.ex Isan lower naagelfar Abhisit med länk efter länk som visar att Abhisit är en ovanligt korruptions fri politiker men han får det till motsatsen. Vill man ha en korruptionsfri PM får de allt välja Abhisit framför familjen Shinawatra. Som någon skrev var Abhisit tyvärr inte den mest handlingskraftige pm som Thailand haft men i valet av en korrupt Shinawatra eller en ärlig men svag Abhisit som försöker göra gott vet jag vad jag väljer. Jag vet vad Thaksin gjorde för sin son när han med droger i kroppen körde ihjäl en människa. Han satt inte en dag i fängelse utan betalade en annan (kusin till min tjejs ex) att ta på sig dådet och sitta i fängelse. Nu behövde han inte sitta länge med all den juridiska hjälp han fick från familjen Thaksin. Men av det jag vet och lärt om Thaksin och Abhisit föredrar jag Abhisit sju dagar i veckan men jag är kanske störd som farang och förstår inte thailogiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa de politiska trådarna här. Vad jag slås av är vilken polarisering det är. Men kul underhållning helt klart. Har fått många glada skratt för mig själv när t.ex Isan lower naagelfar Abhisit med länk efter länk som visar att Abhisit är en ovanligt korruptions fri politiker men han får det till motsatsen. Vill man ha en korruptionsfri PM får de allt välja Abhisit framför familjen Shinawatra. Som någon skrev var Abhisit tyvärr inte den mest handlingskraftige pm som Thailand haft men i valet av en korrupt Shinawatra eller en ärlig men svag Abhisit som försöker göra gott vet jag vad jag väljer. Jag vet vad Thaksin gjorde för sin son när han med droger i kroppen körde ihjäl en människa. Han satt inte en dag i fängelse utan betalade en annan (kusin till min tjejs ex) att ta på sig dådet och sitta i fängelse. Nu behövde han inte sitta länge med all den juridiska hjälp han fick från familjen Thaksin. Men av det jag vet och lärt om Thaksin och Abhisit föredrar jag Abhisit sju dagar i veckan men jag är kanske störd som farang och förstår inte thailogiken.

Störd? Abolut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa de politiska trådarna här. Vad jag slås av är vilken polarisering det är.

Visst har det blivit en polarisering. Jag tycker den är ganska oroväckande och tror tyvärr att det blir än fler blodbad innan det blir bättre. Kanske en naturlig utveckling av att den stora massan inte tidigare inbjudits till att delta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har det blivit en polarisering. Jag tycker den är ganska oroväckande och tror tyvärr att det blir än fler blodbad innan det blir bättre. Kanske en naturlig utveckling av att den stora massan inte tidigare inbjudits till att delta.

Du har helt rätt! Jag hoppas blodbladen kommer snart för jag tror inte att de blir mindre ju längre vi väntar. Det här med lugna övergångar till demokrati är mycket ovanliga och det är stort sätt bara i Sverige som det har hänt (förutom Ådalen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt! Jag hoppas blodbladen kommer snart för jag tror inte att de blir mindre ju längre vi väntar. Det här med lugna övergångar till demokrati är mycket ovanliga och det är stort sätt bara i Sverige som det har hänt (förutom Ådalen).

Jag är inte lika sugen på ett blodbad som du verkar utan hoppas att olika intressen, typ Thaksin, slutar hetsa mot just blodbad. Thailand med sin buddistiska sed borde inte ha något problem med demokrati om såna som Thaksin slutar med sitt egoistiska spel både bakom och framför öppen ridå. Abhisit visade sitt ödmjuka buddistiska sinne vid protesterna i bkk, tror inte att Thaksin gjort detsamma om han vart i samma situation. Två månader utan business at usually för Thaksin med demonstranter i bkk hade slutat i det blodbad du vill ha men med många fler döda än vad som blev fallet.

Peace brother

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte lika sugen på ett blodbad som du verkar utan hoppas att olika intressen, typ Thaksin, slutar hetsa mot just blodbad. Thailand med sin buddistiska sed borde inte ha något problem med demokrati om såna som Thaksin slutar med sitt egoistiska spel både bakom och framför öppen ridå. Abhisit visade sitt ödmjuka buddistiska sinne vid protesterna i bkk, tror inte att Thaksin gjort detsamma om han vart i samma situation. Två månader utan business at usually för Thaksin med demonstranter i bkk hade slutat i det blodbad du vill ha men med många fler döda än vad som blev fallet.

Peace brother

Thaksin.blabla Thaksin...blabla.Thaksin

Vilka OLIKA intressen syftar du på? Förutom Thaksin då.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

Det kan verkligen inte ligga NÅGOT politiskt bakom detta :rotfl::rotfl:

Så förbannat naivt så jag kan bara skratta.

Om man vill starta en kommission kring korruptionsaffärer bland alla politiker så är jag förste man att stödja detta. Det röda gänget har så många korruptionsaffärer bakom sig att det är lika långt som ett svenskt höstregn. Nu blir det patetiskt när det röda gänget så grovt kackar i eget bo. Dom får nog skit upp till knäna av sin egen dynga.

och hur tror du att du anses att ska bemötas, sorry men en större tomte än dig är svårt att få träffa på. Kanske att jag blir bannad för detta men det vete fan om det inte är värt det. Tomte!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag anser mig inte gå off topic i trådar med andra ämnen genom att blanda in Thaksin överallt, men jag besvarar ofta dessa inlägg i olika trådar som går off topic med Thaksin och det kanske är är dumt men visst startar jag trådar där han förekommer.

Jag ägnar mig mest åt att kritisera kuppmakarna, PAD, kungliga rådgivarna, militären och den av dom tillsatta regeringen i dom politiska trådarna och att lyfta fram det positiva hos dom folkvalda regeringarna med stöd ifrån gräsrötterna som nu den PT ledda regeringen med Yingluck som PM.

Mvh Isan Lover

Jag skulle nog vilja säga att du bara ägnar dej åt detta. Sanning, halvsanning, sned vinkling eller lögn spelar mindre roll. Och så fort det råkar komma fram något negativt om personen ifråga är det locket på. Eller strutsmentalitet som en annan var inne på. Din tystnad i den tråden om en ny arrestreringsorder på din husgud säger nog mer än om du gör ett inlägg där, eftersom du blir överbevisad varje gång.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Intressant att läsa de politiska trådarna här. Vad jag slås av är vilken polarisering det är. Men kul underhållning helt klart. Har fått många glada skratt för mig själv när t.ex Isan lower naagelfar Abhisit med länk efter länk som visar att Abhisit är en ovanligt korruptions fri politiker men han får det till motsatsen. Vill man ha en korruptionsfri PM får de allt välja Abhisit framför familjen Shinawatra. Som någon skrev var Abhisit tyvärr inte den mest handlingskraftige pm som Thailand haft men i valet av en korrupt Shinawatra eller en ärlig men svag Abhisit som försöker göra gott vet jag vad jag väljer. Jag vet vad Thaksin gjorde för sin son när han med droger i kroppen körde ihjäl en människa. Han satt inte en dag i fängelse utan betalade en annan (kusin till min tjejs ex) att ta på sig dådet och sitta i fängelse. Nu behövde han inte sitta länge med all den juridiska hjälp han fick från familjen Thaksin. Men av det jag vet och lärt om Thaksin och Abhisit föredrar jag Abhisit sju dagar i veckan men jag är kanske störd som farang och förstår inte thailogiken.

Hej

Du behöver inte alls vara störd om du personligen föredrar och gillar Abhisit, det enda jag kräver är att man accepterar valresultaten i landet och tar avstånd ifrån militärkupper så att majoriteten av dom som deltar i landets val får tillsätta regeringar som det är tänkt i ett land som kallar sig demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst har det blivit en polarisering. Jag tycker den är ganska oroväckande och tror tyvärr att det blir än fler blodbad innan det blir bättre. Kanske en naturlig utveckling av att den stora massan inte tidigare inbjudits till att delta.

Hej

Jag är väl i princip lika pessimistisk som du, dom krafter som motarbetar en demokratisk utveckling i landet är fortfarande lika starka och dom kan slå till när som helst, landet är lika polariserat och splittrat som tidigare, klyftorna lika avgrundsdjupa mellan ammart och phrai, den politiska pajkastningen fortsätter, och ingen försoning är i sikte.

Så det lär nog tyvär behövas fler sammandrabbningar innan viljan till kompromisser ökar och möjligheterna till en verklig försoning ges en chans, ännu så länge verkar båda sidor tro sig tjäna på fortsatt konflikt.

Det stora avståndet mellan landets gräsrötter och elit verkar bestå och bäddar för nya konflikter, det enda som kanske kan rubba på maktbalansen är när prinsen tar över, det är ju inte självklart att han kommer att fortsätta alliera sig med PAD och Demokraterna, kanske är prinsen lite modernare och kan tänka sig tillåta en lite mer demokratisk utveckling och lättnader i LM-lagarna.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

och hur tror du att du anses att ska bemötas, sorry men en större tomte än dig är svårt att få träffa på. Kanske att jag blir bannad för detta men det vete fan om det inte är värt det. Tomte!

:thumbsup: Det där inlägget ser jag mer som en mätare av din förmåga att uttrycka dig :14: Jag hoppas verkligen att du inte blir bannad för det är alltid kul med någon som förhöjer stämningen i forumet!

När någon gör självmål, vilket jag uppfattade att du just gjorde så är det bättre att inlägget är kvar till allmänt beskådande :thumbsup:

Vad anser du i sakfrågan??? Du kanske inte har tänkt så långt som att nu kan du ju säga vad du tycker i frågan men..det blir lite för svårt kanske?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad han använder dom till eller förvarar dom är väl inte det primära för NACC, det intresanta är ju naturligtvis hur han kom över dom.

Mvh isan Lover

54 millioner thb för tre flygsimulatorer, kan inte vara mycket av flygsimulatorer snarare dyra leksaker.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...