Jump to content
IGNORERAD

National Anti-Corruption Commission har granskat den förra regeringens tillgångar.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Thaksin är ju egentligen en affärsman och inte en yrkespolitiker.

Mvh Isan Lover

Yrkeskriminell ligger nog nära sanningen.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    17

  • Khun Ken

    13

  • Vaxet

    11

  • MaiChai

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Själv är jag tämligen övertygad om att Thaksins förmögenhet i första hand har byggts upp via bra affärer och skatteplanering, inte via korruption som många verkar tro, jag tror helt enkelt att han hade lite tur och gick in i telekomranschen vid rätt tidpunkt, men att rikedom och framgång väcker avundsjuka är ju inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Som Peter Wahlbeck säger: Svår humor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag tämligen övertygad om att Thaksins förmögenhet i första hand har byggts upp via bra affärer och skatteplanering, inte via korruption som många verkar tro, jag tror helt enkelt att han hade lite tur och gick in i telekomranschen vid rätt tidpunkt, men att rikedom och framgång väcker avundsjuka är ju inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Nu vet ju alla att han förändrade lagarna så det skulle gynna hans affärer precis som Berlusconi gjort.. De verkar vara helt skrupellösa och besatta av makt och jag skulle vilja påstå att de endast är ute efter makten för att kunna styra sina egna privata affärer. Tack och lov att Thailand till slut fick nog och tvingade Thaksin till landsflykt.

Med tanke på att du följer vad som händer i Thailand är det oerhört förvånande att du inte är mer kritisk till Thaksins agerande. Har svårt att tro att du egentligen innerst inne tror att Thaksin är bra för den röda rörelsen. Men för min del får de gärna vinna alla framtida val om de minskar korruptionen och utjämnar klyftorna i landet men denna regering som nu sitter i makten är bara Thaksins förlängda arm och därför ger jag inte mycket för den. Jag kan bara hoppas att den röda folkliga rörelsen växer på gräsrotsnivå och rensar ut de affärsmän som blir politiker för att gynna sina affärer

http://sv.wikipedia.org/wiki/Silvio_Berlusconi

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu vet ju alla att han förändrade lagarna så det skulle gynna hans affärer precis som Berlusconi gjort.. De verkar vara helt skrupellösa och besatta av makt och jag skulle vilja påstå att de endast är ute efter makten för att kunna styra sina egna privata affärer. Tack och lov att Thailand till slut fick nog och tvingade Thaksin till landsflykt.

Med tanke på att du följer vad som händer i Thailand är det oerhört förvånande att du inte är mer kritisk till Thaksins agerande. Har svårt att tro att du egentligen innerst inne tror att Thaksin är bra för den röda rörelsen. Men för min del får de gärna vinna alla framtida val om de minskar korruptionen och utjämnar klyftorna i landet men denna regering som nu sitter i makten är bara Thaksins förlängda arm och därför ger jag inte mycket för den. Jag kan bara hoppas att den röda folkliga rörelsen växer på gräsrotsnivå och rensar ut de affärsmän som blir politiker för att gynna sina affärer

http://sv.wikipedia.lvio_Berlusconi

Hej

Det var kuppmakarna, poIitiska motståndare och kungliga rådgivare som fick nog och bad militären kuppa och inte det Thailändska folket, folket utsåg honom till landets populäraste PM någonsin efter det att militären hade installerat Abhisit på PM posten.

Själv tror jag att Thaksin hade haft ungefär lika mycket pengar om han bara ägnat sig åt sina affärer och aldrig gett sig in i politiken, det är nog en mycket liten del av hans förmögenhet som kommer ifrån statskassan genom korruption, här skiljer han sig nog ifrån många andra politiker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thaksin är ju egentligen en affärsman och inte en yrkespolitiker.

Mvh Isan Lover

Hej

Själv är jag tämligen övertygad om att Thaksins förmögenhet i första hand har byggts upp via bra affärer och skatteplanering, inte via korruption som många verkar tro, jag tror helt enkelt att han hade lite tur och gick in i telekomranschen vid rätt tidpunkt, men att rikedom och framgång väcker avundsjuka är ju inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Kopierade båda ovanstående inlägg och tänkte svara, läste dem igen och ja vad skall man säga, man blir mållös, så det blir inget svar, alla som kan läsa ser ju ändå hur knäppt denna medlem argumenterar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tror jag att Thaksin hade haft ungefär lika mycket pengar om han bara ägnat sig åt sina affärer och aldrig gett sig in i politiken, det är nog en mycket liten del av hans förmögenhet som kommer ifrån statskassan genom korruption, här skiljer han sig nog ifrån många andra politiker.

Mvh Isan Lover

Undrar om han fixat skattefrihet åt sig själv även om han inte suttit som PM, men det är du säkert övertygad om.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Undrar om han fixat skattefrihet åt sig själv även om han inte suttit som PM, men det är du säkert övertygad om.

Hej

Det är nästan inga större företag som betalar skatt i Sverige heller eftersom man skatteplanerar, det är omoraliskt men inte olagligt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nästan inga större företag som betalar skatt i Sverige heller eftersom man skatteplanerar, det är omoraliskt men inte olagligt.

Mvh Isan lover

Loke A Like Ikea??

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nästan inga större företag som betalar skatt i Sverige heller eftersom man skatteplanerar, det är omoraliskt men inte olagligt.

Mvh Isan lover

Jag vet att du i din iver att avguda Thaksin även anser att han som PM har rätt att stifta lagar som bara han själv tjänar på, och sedan ändra tillbaka dem så att ingen annan får samma fördel.

Men vilken politisk medveten och omedveten person som helst ser ju hur genomkorrupt detta är, även du, bara det att du inte orkar medge det.

Patetiskt.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag tämligen övertygad om att Thaksins förmögenhet i första hand har byggts upp via bra affärer och skatteplanering, inte via korruption som många verkar tro, jag tror helt enkelt att han hade lite tur och gick in i telekomranschen vid rätt tidpunkt, men att rikedom och framgång väcker avundsjuka är ju inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Är väl bara du och carpenter som kan försvara vad du skriver. Du tycker alltså det är ok att som PM ändra lagarna för att slippa skatt och sedan ändra tillbaka igen för att ingen annan ska kunna göra likadant? Och detta försvarar du med att han är affärsman. Hade Fredrik gjort nåt liknande i Sverige tror jag faktiskt att även vi tröga svenskar gjort något mera än knutit näven i byxfickan men antar att du även där hade hade som fackföreträdare försvarat detta.

Om du inte skojar med oss när du skriver och bara vill ha en debatt så måste jag erkänna att jag inte fattar ett dugg.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag tämligen övertygad om att Thaksins förmögenhet i första hand har byggts upp via bra affärer och skatteplanering, inte via korruption som många verkar tro, jag tror helt enkelt att han hade lite tur och gick in i telekomranschen vid rätt tidpunkt, men att rikedom och framgång väcker avundsjuka är ju inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Thaksin and his wife began several businesses while he was still in the police, including

a silk shop, a movie theater, and an apartment building. All were failures and left him

over 50 million baht in debt. In 1982 he established ICSI; using his police contacts, he

leased computers to government agencies with modest success. However, later ventures in

security systems (SOS) and public bus radio services (Bus Sound) all failed.

In April 1986, he founded Advanced Info Service (AIS), which started off as a computer

rental business.

Under sin tid som polis startade Thaksin och hans fru flera affärsrörelser en "silkes affär,

en bio och ett hyreshus. Alla rörelser var ett misslyckande och lämnade Thaksin med

skulder på över 50 millioner thb.

Genom sina poliskontakter etablerade han ICSI, han leasade ut datorer till flera Statliga instanser utan större framgång.

Senare satsningar inom "säkerhetssystem" (SOS) och en allmän buss radio service gick i stöpet.

I April 1986 grundade han Advanced Info Service (AIS) som började med att hyra ut datorer

In 1989 he launched IBC, a cable television company. At that time, Thaksin had a very good

relationship with Chalerm Yoobumrung the Minister of the Prime Minister Office who was in

charge of Thai press and media. It is a question that remains unanswered whether Chalerm

granted the right to Thaksin to establish IBC just to benefit his close friend, seeing that

this project had been denied by the previous administration but instantly accepted a very

short period after Chalerm came to office.[44] However, it turned out to lose money and he

eventually merged this company with the CP Group's UTV

1989 startad han IBC ett kabel TV företag. På den tiden var han god vän med Chalerm Yoobumrung

som då var Minister med ansvar för Thai Press och Media.

Thaksin kanske inte är den framstående affärsman som många hävdar. Han kanske fick hjälp att starta

och driva ett företag med monopol.

Hur svårt kan det vara att driva ett företag då?

Det är fortfarande en fråga som ej fått svar, om Charlem hjälpte sin vän med rättigheterna att driva IBC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker alltså det är ok att som PM ändra lagarna för att slippa skatt och sedan ändra tillbaka igen för att ingen annan ska kunna göra likadant?

Thaksin har inte ändrat några lagar för egen vinning. Det är bara elakt förtal av landets odemokratiska krafter och det här forumets högerextremister som vurmar för adeln och generalerna. Thaksin var en väldigt framgångsrik affärsman som offrade sin karriär eftersom han sympatiserade med Thailands fattiga och ville utjämna orättvisa klyftor och skapa perfekt demokrati. Han har inte tjänat några pengar på att vara PM och om han har det iaf så beror det bara på att han förvarar folkets pengar på sina egna konton eftersom pengarna annars skulle försvinna genom korruption. Det är därför han kuppades bort och hans konton frystes eftersom de onda krafterna inte vill ge de fattiga någon hjälp. Detta förklarar varför han är landets populäraste PM någonsin.

När tiden är inne kommer han likt messias återvända till sitt folk och leda dem till rikedom och demokrati. Det vet eliten och adeln och därför försöker de hela tiden hitta på lögner och annat. Så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin har inte ändrat några lagar för egen vinning. Det är bara elakt förtal av landets odemokratiska krafter och det här forumets högerextremister som vurmar för adeln och generalerna. Thaksin var en väldigt framgångsrik affärsman som offrade sin karriär eftersom han sympatiserade med Thailands fattiga och ville utjämna orättvisa klyftor och skapa perfekt demokrati. Han har inte tjänat några pengar på att vara PM och om han har det iaf så beror det bara på att han förvarar folkets pengar på sina egna konton eftersom pengarna annars skulle försvinna genom korruption. Det är därför han kuppades bort och hans konton frystes eftersom de onda krafterna inte vill ge de fattiga någon hjälp. Detta förklarar varför han är landets populäraste PM någonsin.

När tiden är inne kommer han likt messias återvända till sitt folk och leda dem till rikedom och demokrati. Det vet eliten och adeln och därför försöker de hela tiden hitta på lögner och annat. Så är det.

Jag fick läsa din post två gånger, första gången blev min tanke jaha han har "rökt på" ganska bra.

Men andra gången förstod jag ironin.

Frågan är om vi någon gång får uppleva Thaksin gå på vatten, eller dela ut bröd ris och fiskar till dom fattiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag förvisso att Abhisit och Korn är rena, åtminstonde med thailändska mått mätt, men det här är ju dessvärre långt ifrån något bevis. Tyvärr har NACC en närmast omöjlig uppgift, lite som WADA och andra dopingjägare, och de enda som åker dit är de som är riktigt korkade. Hur mycket pengar en thailändsk politker, statstjänsteman, general eller affärsman har i Thailand säger ju inget om hur mycket pengar han egentligen har.

Jag har en bekannt som är Wealth Manager på HSBC och han sade att för varje miljon en rik thailändare har i Thailand så har han minst 100 i Hong Kong och Singapore och ingen är ju så dum att han ber någon sätta in en 100-miljoners kick-back på sitt Bangkok Bank konto.

.

Abhisit har anklagats för mycket men jag har hittills inte sett den minsta mot att han skulle ha gynnat sin egen ekonomi på olagliga vägar. Tittar man på en del av de pettitesser hans motståndare har försökt vaska fram antar även jag att han är helt ren eller så kan han trolla. Oavsett vilket är det goda egenskaper för en PM i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om vi någon gång får uppleva Thaksin gå på vatten, eller dela ut bröd ris och fiskar till dom fattiga.

Oj oj oj, du har hängt med dåligt. Precis allting som är bra under de senast 12 åren är ett resultat av Thaksin. Alla sociala reformer, alla vägar, nybyggda skolor, alla pengar i plånboken, alla arresterade skurkar osv. i all oändlighet. Allt som är dåligt beror på Abhisit, militären, adeln, Nobuzz och Tallviking.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom i håg surfplattor( om dom kommer )och översvämmningar (om dom inte kommer) fixar det sig så blir det jättebra, eller hur carpenter?

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick läsa din post två gånger, första gången blev min tanke jaha han har "rökt på" ganska bra.

Men andra gången förstod jag ironin.

Frågan är om vi någon gång får uppleva Thaksin gå på vatten, eller dela ut bröd ris och fiskar till dom fattiga.

Det konstiga är att en del, utan att röka på (inte alla, nämner inga namn) skriver detta, utan ironi och på fullt allvar och, tror jag, allvarligt tror på det och utnämner de som inte tror på det som de fattigas fiender, millitärkramare och kungahusivrare

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nästan inga större företag som betalar skatt i Sverige heller eftersom man skatteplanerar, det är omoraliskt men inte olagligt.

Mvh Isan lover

Visst är det så, men samtidigt har inte Kamprad suttit i någon form av regeringsställning. Det är den stora skillnaden.

HM-Persson, för att ta ett exempel, är väl en av dom personer som betalar mest skatt i Sverige.

Dom håller isär begreppen och inte sammanflätar affärer och politik för att gynna dom själva.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin har inte ändrat några lagar för egen vinning. Det är bara elakt förtal av landets odemokratiska krafter och det här forumets högerextremister som vurmar för adeln och generalerna. Thaksin var en väldigt framgångsrik affärsman som offrade sin karriär eftersom han sympatiserade med Thailands fattiga och ville utjämna orättvisa klyftor och skapa perfekt demokrati. Han har inte tjänat några pengar på att vara PM och om han har det iaf så beror det bara på att han förvarar folkets pengar på sina egna konton eftersom pengarna annars skulle försvinna genom korruption. Det är därför han kuppades bort och hans konton frystes eftersom de onda krafterna inte vill ge de fattiga någon hjälp. Detta förklarar varför han är landets populäraste PM någonsin.

När tiden är inne kommer han likt messias återvända till sitt folk och leda dem till rikedom och demokrati. Det vet eliten och adeln och därför försöker de hela tiden hitta på lögner och annat. Så är det.

Jag ser att du har varit på studiebesök i Shangri-La vid Mekongfloden...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har det gått med surfplattorna?

Sist jag läste något om det så var det 190 000 st, men till dags dato har jag ingen information. Man förstår ju att det kommer att ta tid innan alla 11 000 000 läsplattorna

når ut till eleverna.

Många av dom hinner väl gå färdigt skolan innan dom får se några läsplattor.

Hur dom skall få läsplattorna att fungera i dom 2000 skolor som saknar el, kan jag för mitt liv inte lista ut.

Från The Nation.

http://www.nationmultimedia.com/national/Tablet-project-under-pressure-30174293.html

[size=3]Schools without electricity or adequate facilities to support tablet use in classrooms (e.g., electrical outlets and televisions), or whose teachers are unable to make use of such technological tools, will not be eligible to receive the tablets. More than 2,000 schools do not have electricity.[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hur mycket kostade det i mutor ?

Jag har inte en aning...har du? Fanns det mutor med i den affären?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Själv är jag tämligen övertygad om att Thaksins förmögenhet i första hand har byggts upp via bra affärer och skatteplanering, inte via korruption som många verkar tro, jag tror helt enkelt att han hade lite tur och gick in i telekomranschen vid rätt tidpunkt, men att rikedom och framgång väcker avundsjuka är ju inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

:rotfl::rotfl::rotfl: Säg att du skojar!! Snälla IL, säg att det var ett skämt!

Om inte så är du mer än lovligt naiv! Taxen startade hela sin affärsmanna-karriär :17: som polis. Han sålde datorsystem till hela polisväsendet. Redan då mutade han sig till kontraktet.

hela hans telekom-äventyr (inklusive lagändringen so tillfälligt gav honom möjlighet att sälja Shin group) är kantad av mutor, hot och manipulation kring licenskostnader mm.

Alpine golfbana är byggd med pengar som företag mutat honom med. hans äventyr med köpet av den marken är också en enda sörja.

Tur?? Nej skicklighet i att stjäla maximalt av folket!! Det är taxens varumärke.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det är nästan inga större företag som betalar skatt i Sverige heller eftersom man skatteplanerar, det är omoraliskt men inte olagligt.

Mvh Isan lover

På vilket sätt har Sveriges lagar att göra med diskussionen kring Thailands lagar? Nu är du på sandlådenivå "jag kastade sand på Sven för att han kastade sand på mig" Skärp dig lite IL.

Men att ändra en lag för att genomföra sin egen affär och därefter ändra tillbaka lagen igen; hur kan du överhuvudtaget fundera på att detta kan vara ok? Det rör sig i underliga banor i din argumentation. Du påstår dig värna om de fattiga. Det tror jag inte ett dugg på längre. Det enda du vill, det är att det införs en en-partistat i Thailand på samma sätt som i Kuba, Venezuela och Kambodja. Nu vill det Thailändska folket lyckligtvis annorlunda än du och dina gelikar.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Läser rubriken och börjar läsa posterna, tog inte länge innan det handlar om Thaksin, igen.

Hur var det nu med Abhisit och hans regering, var det inte det som skulle diskuteras här.

Som ett inlägg säger, så för varje miljon som finns på en thailändsk bank finns 100 utomlands,

varför skulle hans regering vara ett undantag?

Personligen tror jag att dem är/var smartare och la pengarna där dem inte syns, istället för som den gamla Thaksin regeringen visa det öppet.

Dem lärde av den tidigare regeringens misstag.

Tror ni verkligen att Abhisit eran var ren?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...