Jump to content
IGNORERAD

Militärtjänstgöring i Thailand

Alarik

Recommended Posts

Tack och Hej

Även om han skulle ha sitt gamla namn kommer han aldrig bli uttagen för mönstring om han reser med sitt Svenska pass. Om du reser in i Thailand med Svenskt pass är du svensk turist i Thailand reser du med Thailänsk pass blir du Thailändare i Thailand.

Det är faktisk lite fel. Har du bubbel medborgarskap så gäller thai lagar om du befinner dig i Thailand. Svenska myndigheter kan inte göra så mycket.

Thailand kan vägra dig kontakt med svenska ambassaden.

Den information får man tillsammans med sim medborgarskap. Men vem fan bryr sig att läsa de små finstilta bokstäver?

Bara man har fått sitt dubbla medborgarskap så tror alla att det är frid och fröjd.

Dela på andra sajter

• Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Alarik

12

• Drivern

4

• ole

4

• mamma bäng fan pappa käng

3

Mest aktiva i denna tråd

En lottning.

Röda "lotter" - militärtjänstgöring

Svarta "lotter" - ej militärtjänstgöring

Uppgifter från en polis i Thailand som fick svart lott och alltså ej gjorde militärtjänstgöring.

Ej heller är vare sig handikappad eller homosexuell.

Och skulle inte tro att någon skulle ge sig till att hota honom med stryk för att han inte gjort militärtjänsten

eller våga påstå att han är bög.

Dela på andra sajter

Enligt vad andra med kunskap i frågan beskrivit här på forumet tidigare så är den thailändska militären inte intresserade av manspersoner uppväxta i utlandet med bristande utbildning/kunskaper i skriftlig och muntlig thai. De får med automatik frisedel med anledning av detta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Seriöst vad är det för fel att göra militärtjänst bli fostrad till en soldat som har yxan i byxan :police:

Dela på andra sajter

Seriöst vad är det för fel att göra militärtjänst bli fostrad till en soldat som har yxan i byxan :police:

Det är en rättighet som både tjejer och grabbar skall ha, att på frivillig väg, få göra militärtjänstgöring.

Dela på andra sajter

Det är en rättighet som både tjejer och grabbar skall ha, att på frivillig väg, få göra militärtjänstgöring.

När jag gjorde militärtjänst hade man den rättigheten att innfinna sig på anvisat datum för innkallelse av mönstring.Vid mönstringen blev man anvisad en plats där själva militärtjänsten skulle äga rum sedan var det bara att åka dit lider jag av detta nej.Lärde man sig något av detta ja.Man blir fostrad till att lära sig att ta hand om sig själv och andra.VAR DETTA FRIVILLIGT NEJ VÄLJ MELLAN FÄNGELSE ELLER MILITÄRTJÄNST det daltas för mycket med dagens ungdommar
Dela på andra sajter

När jag gjorde militärtjänst hade man den rättigheten att innfinna sig på anvisat datum för innkallelse av mönstring.Vid mönstringen blev man anvisad en plats där själva militärtjänsten skulle äga rum sedan var det bara att åka dit lider jag av detta nej.Lärde man sig något av detta ja.Man blir fostrad till att lära sig att ta hand om sig själv och andra.VAR DETTA FRIVILLIGT NEJ VÄLJ MELLAN FÄNGELSE ELLER MILITÄRTJÄNST det daltas för mycket med dagens ungdommar

Efter militärtjänstgöringen

valde jag att frivilligt även fortsättningsvis ikläda mig militäruniform.

Det var ingen som behövde beordra mig till detta

och det kändes bra att kunna göra detta frivilligt

Dela på andra sajter

Efter militärtjänstgöringen

valde jag att frivilligt även fortsättningsvis ikläda mig militäruniform.

Det var ingen som behövde beordra mig till detta

och det kändes bra att kunna göra detta frivilligt

Vissa saker kan man göra frivilligt andra saker behöver man hjälp att förstå att det är inget fel att kunna hjälpa sitt FOSTERLAND.Men har man lämnat sitt fosterland och vill inte ha med det att göra då är det en annan sak.Skall man då vara som ungdomarna i dag lata och oförskämda.Gå ut på stan idag och snacka med dem en kväll så fattar du vad jag menar.De behöver någon som talar om för dem hur man skall bete sig tack för mig nu lämnar jag detta ämne mvh BURRABUS :thumbsup:
Dela på andra sajter

Inlägg värdelöst vetande: En av frugans bröder drog nitlotten (enligt honom) och fick göra miltärtjänstgöring i 2 år. Han höll på att bli våldtagen av några andra värnpliktiga. Ingen skit i siktet där.

Dela på andra sajter

Roi Et Perra

I husboken måste man jo vara registrerat , för att få id-kort/pass så det argumentet går bort

Nja, pass kan man få även om du inte har husbok, det har då inte mina barn som bor i Sverige,

ID kort vet jag inte för det har vi aldrig försökt göra från Sverige.

Så där, då var det argumentet tillbaka :)

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Enligt Thai lag så skall alla mönstra före en viss ålder. Har man sedan inte gjort detta så räknas man som desertör. Och detta är ett ganska grovt brott.

Sedan detta med att Thai pojkar som dessutom har ett Svenskt pass klarar sig stämmer inte. iom man har fördelseort/land i det svenska passet så får ju militären en hint om att de har en Thai framför sig. Och militären brukar göra tillslag lite då och då. Ex brukar dom stå på flygplatser och kolla ankommande flyg. Ex i Chang Mai, Khon Kaen osv. Och då kollas alla med Thai utseende.

Sedan att det skulle hjälpa med bytt efternamn osv. Kanske det stämmer men annars brukar nog militären få fram sanningen när dom vill ha den.

Sedan kanske hasip barnen klara sig bättre än dom som har Thai pappa stämmer kanske.

hf

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Enligt Thai lag så skall alla mönstra före en viss ålder. Har man sedan inte gjort detta så räknas man som desertör. Och detta är ett ganska grovt brott.

Sedan detta med att Thai pojkar som dessutom har ett Svenskt pass klarar sig stämmer inte. iom man har fördelseort/land i det svenska passet så får ju militären en hint om att de har en Thai framför sig. Och militären brukar göra tillslag lite då och då. Ex brukar dom stå på flygplatser och kolla ankommande flyg. Ex i Chang Mai, Khon Kaen osv. Och då kollas alla med Thai utseende.

Sedan att det skulle hjälpa med bytt efternamn osv. Kanske det stämmer men annars brukar nog militären få fram sanningen när dom vill ha den.

Sedan kanske hasip barnen klara sig bättre än dom som har Thai pappa stämmer kanske.

hf

Hej.

Min son har födelseort Stockholm i passet. Ska till en klurig mlitär för att lista ut att han har dubbla medborgarskap utifrån det. :)

Skämt åsido. Skickas det ut kallelser till mönstring eller förväntas man själv söka upp mönstringsenhet?

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Hej,

som några verkar tro här, så bytte inte min frus son till mitt efternamn för att slippa militärtjänst,utan av den anledningen att han hade sin thaipappas efternamn och han måste ha sitt förnamn kvar som andra namn enligt lagen.Militärdiskussionen har kommit upp senare.Bara så ni vet

Dela på andra sajter

Hej.

Min son har födelseort Stockholm i passet. Ska till en klurig mlitär för att lista ut att han har dubbla medborgarskap utifrån det. :)

Skämt åsido. Skickas det ut kallelser till mönstring eller förväntas man själv söka upp mönstringsenhet?

mvh

Enligt min polisgranne kommer en kallelse till adressen han är skriven på i Thailand och då meddelar släkten att han bor utomlands och efter ett år kommer en ny kallelse.Sedan två år till nästa kallelse och därefter skrivs han fri.

Dela på andra sajter

Har vi ikke et problem når vi kun vil have de gode

ting fra begge lande?

Bättre det än tvärtom

och

det är väl ett än större problem att det finns de som tycker att det dåliga är bra.

Dela på andra sajter

Man skall inställa sig innan man fyllt 30.

Om man inte har gjort det åker man till amphuren och betalar 300 baht i böter.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Bättre det än tvärtom

och

det är väl ett än större problem att det finns de som tycker att det dåliga är bra.

Nu er alting jo ikke fri, nogle gange må man vælge.

Dela på andra sajter

Nja, pass kan man få även om du inte har husbok, det har då inte mina barn som bor i Sverige,

ID kort vet jag inte för det har vi aldrig försökt göra från Sverige.

Så där, då var det argumentet tillbaka :)

Har dom Thai-pass utan att vara inskrivna i en husbok ?

ID-kort får man på Amphur när du presenterar husboken, och för

att få ett pass visar du upp ID-kort och husbok.

Men vad vet man, om du fick Thai-pass till dina barn utan husbok

så är det jo så, bara att konstatera att det är olika.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...