Jump to content
IGNORERAD

Militärtjänstgöring i Thailand

Alarik

Recommended Posts

Hur stor är risken för en grabb med både thailändskt och svenskt medborgarskap att vid besök i Thailand bli uttagen för militärtjänstgöring där.

Dela på andra sajter

• Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Alarik

12

• Drivern

4

• ole

4

• mamma bäng fan pappa käng

3

Mest aktiva i denna tråd

Hur stor är risken för en grabb med både thailändskt och svenskt medborgarskap att vid besök i Thailand bli uttagen för militärtjänstgöring där.

Varför ska han resa in i Thailand med Thailänsk pass vid besök? om han reser enbart med Svenskt pass kommer han aldrig bli uttagen för något.

Dela på andra sajter

Tack och Hej

50/50

En del kan muta till sig frisedel för andra hjälper inget. De som en gång har lyckats muta sig åkte dit nästa gång medan andra åker till Thailand

ut och in utan problem.

Jag tror inte det finns någon regel, mer tur och pengar som styr.

Dela på andra sajter

50/50

En del kan muta till sig frisedel för andra hjälper inget. De som en gång har lyckats muta sig åkte dit nästa gång medan andra åker till Thailand

ut och in utan problem.

Jag tror inte det finns någon regel, mer tur och pengar som styr.

Har hört att det är någon form av "lottdragning" och att den kan göras om.

Men man hör ju så mycket...

Dela på andra sajter

Varför ska han resa in i Thailand med Thailänsk pass vid besök? om han reser enbart med Svenskt pass kommer han aldrig bli uttagen för något.

Är detta helt säkert? :)

Dela på andra sajter

Är detta helt säkert? :)

Om inte Thailand skiljer sig fran de lander dar jag har bekanta med barn som har dubbla medborgarskap har bada landerna ratt att krava militartjanst om den ar obligatorisk.

Detta gallde i Brasilien och Argentina for 25 ar sedan sa mycket kan ha hant!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Har hört att det är någon form av "lottdragning" och att den kan göras om.

Men man hör ju så mycket...

Jo, det är lottdragning, men har aldrig hört att den kan göras om.

Dela på andra sajter

Hej,

någon har nämnt om en lottdragning där det finns typ tre olikfärgade bollar där en står för inryckning,en för fribrev och en för ytterligare lottdragnin.

Låter lite bingo och skumt,men man vet aldrig,har en polisgranne och skall fråga vad som gäller.

Dela på andra sajter

Det där är högintressant, hoppas på ett entydigt svar, annars kanske vår son får avsäga sig sitt thailändska medborgarskap när den dagen kommer, det är 12 år kvar så ingen stress nu.

Han kommer naturligtvis att få bestämma själv, men jag ser ingen fördel för honom med Thailändsk värnplikt, tvärtom.

det skall finnas enklare värnplikt om mannen har typ högskoleutbildning eller annat som kan vara nyttigt för Thailand, men det där har jag hört från frugan, som har bra koll för det mesta.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Att man som som Thailändsk medborgare skulle bli stoppad vid gränsen för att göra militärtjänstgöring tycker jag låter osannolikt. Någon form av kallelse bör ju skickas till den adressen ( i Thailand) som man är bokförd på först!

Om man då reser in på sitt Svenska pass, som dubbel medborgare så borde det vara ännu mer orimligt att bli stoppad?

Men risken att bli inkallad kan ju uppstå om man stadigvarande bor i Thailand och är över 18 och under 25.

Annars bedömer jag risken som minimal.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det där är högintressant, hoppas på ett entydigt svar, annars kanske vår son får avsäga sig sitt thailändska medborgarskap när den dagen kommer, det är 12 år kvar så ingen stress nu.

Han kommer naturligtvis att få bestämma själv, men jag ser ingen fördel för honom med Thailändsk värnplikt, tvärtom.

det skall finnas enklare värnplikt om mannen har typ högskoleutbildning eller annat som kan vara nyttigt för Thailand, men det där har jag hört från frugan, som har bra koll för det mesta.

MVH Tommy

Hej.

Man kan göra sin militärtjänstgöring under gymnasietiden genom att delta vid ett antal övningar ett antal helger.

Sist såg vi en sådan grupp vid Science Museum eller något liknande. Såg inte allt för betungande ut.

Tror den utbildningen är öppen för tjejer också, och undrar om inte gumman gjort den.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Hej,

någon har nämnt om en lottdragning där det finns typ tre olikfärgade bollar där en står för inryckning,en för fribrev och en för ytterligare lottdragnin.

Låter lite bingo och skumt,men man vet aldrig,har en polisgranne och skall fråga vad som gäller.

Skumt eller inte. Det verkar inte bättre än att det är just så det går till.

Dela på andra sajter

MVH Tommy

Värnplikt och kanske så småningom ner till de södra delarna av Thailand.

Bara som ett exempel.

Dela på andra sajter

Värnplikt och kanske så småningom ner till de södra delarna av Thailand.

Bara som ett exempel.

Svammel.

Dela på andra sajter

Har nu fått förklarat för mig att vid 21 års ålder får man göra en lottdragning där två alternativ finns,inryckning eller frisedel och den lottdragningen görs bara en gång,som Nemo nämde.

Det finns ju även de som vill göra militärtjänst och då får de söka själva från 18 års ålder,så jag antar att kvoten fylls på ganska mycket redan där.

Frun har ju en son på 20 som bor kvar i Sverige och de kan ta honom vid inresa för denna lottdragning.Nu har ju han svenskt pass och har även tagit mitt efternamn och tagit ett nytt tilltalsnamn så chansen är nog liten,han bör väl dock lämna thaipass och id-kort i Sverige.

En lösning till är att man tar kontakt med myndigheterna i Thailand där man är skriven och där meddelar att han är boende eller studerande utomlands och då strykes man ur rullorna.

Detta fick jag förklarat för mig av grannen och det låter trovärdigt tycker jag

Dela på andra sajter

Svammel.

Det är bättre att du säger varför du tycker så istället för att vara oförskämd..

Dela på andra sajter

Ingen större risk om han åker på svenskt pass! Kollade på Thai amdassaden för min grabb är 20 år.Antingen åker han på svensk pass eller får han väl hålla sig från Thailand tills han fyllt 30 år enligt ambassaden.De ska väl veta bäst..eller?
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Va faan är det du skriver !! Risk att göra militären!!!! Sått dig ner på en karaoke bar och snacka med dom yngre thai killarna och fråga om dom har gjort lumpen, dom som inte har gjort det får en helvetes omgång stryk av dom andra som har gjort lumpen, bara handikappade och bögar gör inte värnplikten här

Dela på andra sajter

Va faan är det du skriver !! Risk att göra militären!!!! Sått dig ner på en karaoke bar och snacka med dom yngre thai killarna och fråga om dom har gjort lumpen, dom som inte har gjort det får en helvetes omgång stryk av dom andra som har gjort lumpen, bara handikappade och bögar gör inte värnplikten här

Jag tror inte att grabbar som har bott i Sverige, gått i skolan i Sverige, arbetat i Sverige, är så roade av att göra militärtjänst om de åker till Thailand för att t ex besöka sina morföräldrar.

Dina svordomar kan du behålla för dig själv och inte vräka ur dig här.

Dela på andra sajter

Aflever det thailandske pas og ID kort på ambassaden.

Hvis man ikke vil kæmpe for kongen og fædrelandet,

hvorfor så være medborger.

Ändrades av ole
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag tror inte att grabbar som har bott i Sverige, gått i skolan i Sverige, arbetat i Sverige, är så roade av att göra militärtjänst om de åker till Thailand för att t ex besöka sina morföräldrar.

Dina svordomar kan du behålla för dig själv och inte vräka ur dig här.

Dom behöver väll för fan inte göra militärtjänst här bara för att dom kommer hit ett par veckor och hälsar på familjen

Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Minimal chans/risk hur man nu ser det.

Har dem dubbla medborgarskap är det inga problem.

Ett stort nej, tack från militären.

Om jag fattat det hela rätt så sker all mönstring baserat på husboken och vilka som är registrerade där,

ingen registrering ingen mönstring.

Den har ganska dålig koll militären,

lite OT men när exets bror som varit död i ett år skulle bli hämtad till mönstring av militär polisen, höll svärfar på att smälla av.

Ok, sa han och visade dem grav urnan, "Ta han om han duger" sa han.

Så risken för en svensk/thai att åka på lumpen är försvinnande med den dåliga kollen dem har.

Ändrades av Roi Et Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Dela på andra sajter

Om jag fattat det hela rätt så sker all mönstring baserat på husboken och vilka som är registrerade där

I husboken måste man jo vara registrerat , för att få id-kort/pass så det argumentet går bort

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Har nu fått förklarat för mig att vid 21 års ålder får man göra en lottdragning där två alternativ finns,inryckning eller frisedel och den lottdragningen görs bara en gång,som Nemo nämde.

Det finns ju även de som vill göra militärtjänst och då får de söka själva från 18 års ålder,så jag antar att kvoten fylls på ganska mycket redan där.

Frun har ju en son på 20 som bor kvar i Sverige och de kan ta honom vid inresa för denna lottdragning.Nu har ju han svenskt pass och har även tagit mitt efternamn och tagit ett nytt tilltalsnamn så chansen är nog liten,han bör väl dock lämna thaipass och id-kort i Sverige.

En lösning till är att man tar kontakt med myndigheterna i Thailand där man är skriven och där meddelar att han är boende eller studerande utomlands och då strykes man ur rullorna.

Detta fick jag förklarat för mig av grannen och det låter trovärdigt tycker jag

Även om han skulle ha sitt gamla namn kommer han aldrig bli uttagen för mönstring om han reser med sitt Svenska pass. Om du reser in i Thailand med Svenskt pass är du svensk turist i Thailand reser du med Thailänsk pass blir du Thailändare i Thailand.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...