Jump to content
IGNORERAD

Lång väntan i Istanbul, vad göra?


somsak

Recommended Posts

Tack för det Musse. Lite off topic, men visst får man ha 30 kg. baggage utan extra kostnad med turkarna?

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • somsak

    13

  • hasseigöteborg

    8

  • mussemannen

    7

  • Singha711

    4

Mest aktiva i denna tråd

Exakt, så är det. Man får fri hotell, transfer och mat om man behöver tillbringa mer än 10 timmar på flygplatsen.

Kolla här: http://www.turkishai...ervice-requests

Jag har själv utnyttjat denna möjlighet och fick en övernatting på ett riktikt lyxhotell i centrala Istanbul inkl. transfer och måltider. Receptionen bevakade också att jag kom tillbaks till flygplaten i rätt tid.

Uppriktigt sagt så går jag numera nästan in för att hitta billiga flyg över Istanbul med lång väntetid på flygplatsen. Har man gott om tid så är det inte fel att dela den långa resan i 2 bekväma ettaper. Och det är alltid kul att strosa omkring längs Bosporus en kväll när man också får betalt för omkostnaderna.

//Singha711

nu har jag ringt turkish airlines kontor i arlanda och dom säger att jag inte kan få ett hotellrum för att mitt flyg inte är "automatic flight",förstod inte vad hon menade med det men brorsans flyg som går 17,20 från arn är tydligen det men inte mitt som går 00,35 samma dag.

hon sa dock att jag kunde prata med dom på "hoteldesk" i ataturk o kolla om det fanns hotellrum,förmodligen mot avgift då...

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Musse. Lite off topic, men visst får man ha 30 kg. baggage utan extra kostnad med turkarna?

Ser ut som vanliga 20kg men dom är säkert som Thai inte så hårda på det så länge det inte överstiger 30kg men jag är osäker beror mest på vilken klass http://www.turkishairlines.com/en-int/travel-information/baggage/domestic-international-flights-free-baggage-allowance

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt dig på en stol och fundera på om du inte skall åka Thai nästa gång. :nyam:

Eller roa dig med att räkna ut hur mycket du spenderar under den långa väntan. Eller du har kanske mackor med dig?

MVH Nonki :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt dig på en stol och fundera på om du inte skall åka Thai nästa gång. :nyam:

Eller roa dig med att räkna ut hur mycket du spenderar under den långa väntan. Eller du har kanske mackor med dig?

MVH Nonki :thumbsup:

får göra som sam sip sam sade och ta med nån sex-pack o sen köpa en falukorv att lyxa till me haha.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det 30kg som gäller inte fel väskan blir lätt tyngre på väg hem

Hejsan

Kolla ordentligt att det inte är turkiska kilo som det gäller..

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

nu har jag ringt turkish airlines kontor i arlanda och dom säger att jag inte kan få ett hotellrum för att mitt flyg inte är "automatic flight",förstod inte vad hon menade med det men brorsans flyg som går 17,20 från arn är tydligen det men inte mitt som går 00,35 samma dag.

hon sa dock att jag kunde prata med dom på "hoteldesk" i ataturk o kolla om det fanns hotellrum,förmodligen mot avgift då...

Anledningen är ju ganska enkel. Man skall inte boka flyg som ger ett stopover i Istanbul och då få ett gratis hotel när det finns flyg så man inte behöver denna långa väntan.

Utan regeln är mer typ. Man vill flyga bkk-newyork. Och det inte finns några andra flyg att välja än att man får en lång väntan. Och då får man gratis hotell.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

En undran, finns det Wi-Fi på flygplatsen i Istanbul?

Jag har inte hittat något öppet Wi-Fi nät när jag väntat på flygplatsen. Har letat och testat det som man får svar av men då krävs det att man laddar Turkpengar innan det fungerar.

Så istället har jag offrat dessa turkpengar på att köpa in mig i en lounge istället. Då får man lösenordet till deras WiFi plus en massa annat. Men dom flesta byten har ju varit så korta så man skippat detta,

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen är ju ganska enkel. Man skall inte boka flyg som ger ett stopover i Istanbul och då få ett gratis hotel när det finns flyg så man inte behöver denna långa väntan.

Utan regeln är mer typ. Man vill flyga bkk-newyork. Och det inte finns några andra flyg att välja än att man får en lång väntan. Och då får man gratis hotell.

hf

jo nu var ju det inte meningen heller utan råkade bara beställa fel biljett.inte ens intresserad att ta en natt där utan vill komma hem så fort som möjligt.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

jo nu var ju det inte meningen heller utan råkade bara beställa fel biljett.inte ens intresserad att ta en natt där utan vill komma hem så fort som möjligt.

Är det nerresan som blivit fel.

Hemresan brukat Turkarna boka om lättare (och billigare).

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nerresan som blivit fel.

Hemresan brukat Turkarna boka om lättare (och billigare).

hf

jepp,resan till arn är på 17tim vilket e helt ok för mig.o då åker jag ensam oxå.

ditresan var ju menad att brorsan o jag åker me samma flyg då han inte är så van att resa.o hade varit roligare med sällskap.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Själv har vi 3 timmar och undersöker nu Loungemöjligheter.

Ska finnas lounge för ca 25€uro inkl. mat, dryck och surf..

Jag har ett flertal gånger nyttjat Millenium Lounge . Man åker upp med rulltrappan vid Burger King. Och sedan ligger den till vänster. Priset var senast 50 Turkpengar (det drogs 182:- på mitt kort).

Och maten skulle jag nog beskriva som tilltugg (soppa , mackor och kakor).

Sedan med 3 timmar så kanske det inte är lönt att betala detta. Dom vill oftast att man infinner sig vid utgång en timma innan avgång. Och ganska ofta får man åka buss till/från planet. Gäller normalt när man landar på morgonen från Bangkok på väg hem.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Istanbul har ju många bra forbollslag så kolla upp om något av dem spelar.

usch för all sport.man kan få hjärtattack för mindre.. :crazy:

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker med Turkish den 9 december och på min biljett står det bagagevikt 40 kg. Är det någon som har erfarenhet av det och tror ni att man kan fördela vikten på flera väskor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen är ju ganska enkel. Man skall inte boka flyg som ger ett stopover i Istanbul och då få ett gratis hotel när det finns flyg så man inte behöver denna långa väntan.

..

Visst är det så men den listige hittar alltid flyg med stopover i Istanbul där det inte finns några andra alternativ.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker med Turkish den 9 december och på min biljett står det bagagevikt 40 kg. Är det någon som har erfarenhet av det och tror ni att man kan fördela vikten på flera väskor?

Ja det är nog säkrast att du fördelar det på 2 väskor

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

jepp,resan till arn är på 17tim vilket e helt ok för mig.o då åker jag ensam oxå.

ditresan var ju menad att brorsan o jag åker me samma flyg då han inte är så van att resa.o hade varit roligare med sällskap.

Går det inte att boka om brorsans biljett då, så han kan göra dig sällskap? Det borde väl inte vara omöjligt att få boka om billigt om det blir till resenärens nackdel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog säkrast att du fördelar det på 2 väskor

32 kilo max i en väska enkelt o klart

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker med Turkish den 9 december och på min biljett står det bagagevikt 40 kg. Är det någon som har erfarenhet av det och tror ni att man kan fördela vikten på flera väskor?

turkish hemsida verkar ligga nere men har för mig det stod 40kg fördelat på 2 väskor om man flyger business eller har nå rabatter.kanske något sånt flyg du har?

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...