born41 Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 [ Så gräddtårta med laktos grädde går tyvärr bort :-( Stackars krake som inte kan äta gräddtårta. born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 En paradox. Vi Svenskar dricker mest mjölk i Världen samtidigt har vi mer benbrott än i något annat land. Det är vel inte så konstigt? Det är så att när man går ut från affären med famnen full av mjölkpaket så ser man inte tröskeln och så snubblar man! born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 (ändrad) Mjölk har jag inte sett mycket av då det finns och köpa pulverkaffe med mjölksmak. Lao kao har jag sett desto mer av. Köpte flera liter en gång som bjudsprit men det tog pappan till familjen och hällde i en jättestor flaska med blad och örter som medicin. Har dock lyckats bjuda på lite öl Ändrades September 29, 2012 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Jag dricker klart mera chang än mjölk.Mjölk är överreklamerat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Den höga mjölkkonsumtionen i nordiska länder sägs vara en stor anledning till att vi också ligger i topp när det gäller prostatacancer. Om det sen är bättre med ett högt alkoholintag och ligga i topp när det gäller alkoholrelaterade trafikolyckor är väl tveksamt. Fast någonting ska man ju dö av. Våran medellivsläng i Sverige och övriga Norden är trots allt mycket högre än många andra länder. Så många människor dör innan en Svensk har utveklat prostatacancer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Har druckit mjölk hela mitt liv. Senaste 10 åren 2 liter om dagen. I Sverige mellan mjölk i Thailand den med vita skruvlocket. Har aldrig brutit någon ben eller varit sjuk, vet inte om det har med mjölken att göra. Är 66 år Har inte druckit mjölk sedan jag var runt 30år. Har aldrig brutit något ben i mitt liv heller. Var nog sjuk en gång för runt 10 år sedan. Några år yngre men inte så stor skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
civona Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Har inte druckit mjölk sedan jag var runt 30år. Har aldrig brutit något ben i mitt liv heller. Var nog sjuk en gång för runt 10 år sedan. Några år yngre men inte så stor skillnad. Det är som med håret, en del har den på huvudet, andra har ingen huvud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Adistrats Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Är inte större delen av thailändarna laktosintoleranta somi många andra länder i bortre asien? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 (ändrad) Fast någonting ska man ju dö av. Våran medellivsläng i Sverige och övriga Norden är trots allt mycket högre än många andra länder. Så många människor dör innan en Svensk har utveklat prostatacancer Helt rätt, alla dör vi sooner or later men att anledningen till att man dör sooner skulle vara att man inte dricker mjölk...knappast! Ändrades September 29, 2012 av NKP The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Helt rätt, alla dör vi sooner or later men att anledningen till att man dör sooner skulle vara att man inte dricker mjölk...knappast! Inte för att man dricker mjölk heller... Och byter man ut mjölken till alkohol så blir det i alla fall inte bättre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Inte för att man dricker mjölk heller... Och byter man ut mjölken till alkohol så blir det i alla fall inte bättre Möjligen roligare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Det är som med håret, en del har den på huvudet, andra har ingen huvud Enuck då kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd September 29, 2012 Dela Inlagd September 29, 2012 Har druckit mjölk hela mitt liv. Senaste 10 åren 2 liter om dagen. I Sverige mellan mjölk i Thailand den med vita skruvlocket. Har aldrig brutit någon ben eller varit sjuk, vet inte om det har med mjölken att göra. Är 66 år Det där sjuk var jag en dag i juli -82, den var en lång dag, sen dess har jag lagt av med sjuk. Tar bara en massa tid i anspråk.. Annars är det vatten, vin och öl som gäller här lite beroende på humör och veckodag.. Med vänlig hälsning, "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Inte för att man dricker mjölk heller... Jasså..! Mjölk möjlig orsak till prostatacancer Ett band av dödlig prostatacancer sträcker sig över Skandinavien. Antalet fall har ökat i 50 år och svenska män är bland de mest drabbade i hela världen. Svaret på prostatagåtan döljer sig i vår livsstil – kanske rent av i mjölkglaset. http://www.svd.se/ma...cer_6716791.svd The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Tja, Statistiken ljuger, tycker ej om mjölk. Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Nä Erkki. Håll dig till sojamjölk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Hej Att man inte har någon tradition av att dricka mjölk i tropikerna har nog helt naturliga orsaker, för inte alltför länge sedan var det ju omöjligt att förvara och distrubuera dessa produkter i värmen, och enligt Thailändska läkare jag har talat med rekommenderar dom fortfarande inte folk att dricka mjölkprodukter p.g.a risken att åka på magsjukdomar. Och själv tar jag väl en youghert ibland men dricker väldigt sällan någon mjölk alls, tycker det verkar lite onaturligt, hade vi varit skapta för det så hade nog naturen sett till att vi fick amma längre än det halvår eller år som dom flesta gör det, men att småbarn dricker mjölk några år till efter avslutad ammning är nog t.o.m nyttigt, ,en mjölken som korna bär omkring på är nog avsedd för deras kalvar och inte för vuxna män och kvinnor. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaiger Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Laktosintolerans kan sägas vara det normala för en vuxen individ, med laktostolerans beror på en genetisk förändring (förändring i genens reglerande del som gör att genen för laktas inte stängs av i vuxen ålder).Hur vanlig denna genetiska förändring är varierar mellan olika befolkningar i en del asiatiska länder upp till nästan 100 %. Många laktosintoleranta upplever att de tål mindre mängder laktos än vanligt i samband med att de dricker alkohol. Även laktastabletter har då lägre eller ingen effekt. Laktosfri mjölk smakar sötare då det tillsatta laktatet brytit ner laktosen till enklare sockerarter som upplevs som sötare på tungan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Naturligtvis kan vi dricka mjölk i vuxen ålder, men det blir lite fel marknadsföring, när vi går och skryter om magomfånget. Vem vill gå omkring och skryta om hur många mjölkpacket man druckit kvällen innan för att bygga på ölkaggen. Är ni så rädd om vikten så antar jag att det endast är vatten som gäller för dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Jasså..! Mjölk möjlig orsak till prostatacancer Ett band av dödlig prostatacancer sträcker sig över Skandinavien. Antalet fall har ökat i 50 år och svenska män är bland de mest drabbade i hela världen. Svaret på prostatagåtan döljer sig i vår livsstil – kanske rent av i mjölkglaset. http://www.svd.se/ma...cer_6716791.svd Min morfar var en riktig karlakarl som var av åsikten att komjölk stärkte honom. Han drack minst ett glas varje dag i sitt vuxna liv, men när han fyllde 65 år så kom den elakartade Prostatacancern som ett brev på posten. Det blev akut operation och sedan livslång medicinering med kvinnligt hormontillskott för att undvika att cancern återkom. Snart var den kraftfulla och respektingivande karlakaren ett minne blott, och vi barnbarn upptäckte då att vi inte bara hade en mysmormor, helt plötsligt hade fått två, den ena tanten hade klänning och den andra gick omkring i långbyxor. Mjölk är nog bra så länge man växer, men i vuxen ålder klarar man sig säkert bra ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Är ni så rädd om vikten så antar jag att det endast är vatten som gäller för dig. Inte bygger man någon ölkagge av imponerarande format med vatten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 (ändrad) Inte bygger man någon ölkagge av imponerarande format med vatten. Ej heller med mjölk för då är det inte en öltunna utan en juver som ni går runt med. Ändrades September 30, 2012 av Percy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 Min morfar var en riktig karlakarl som var av åsikten att komjölk stärkte honom. Han drack minst ett glas varje dag i sitt vuxna liv, men när han fyllde 65 år så kom den elakartade Prostatacancern som ett brev på posten. Det blev akut operation och sedan livslång medicinering med kvinnligt hormontillskott för att undvika att cancern återkom. Snart var den kraftfulla och respektingivande karlakaren ett minne blott, och vi barnbarn upptäckte då att vi inte bara hade en mysmormor, helt plötsligt hade fått två, den ena tanten hade klänning och den andra gick omkring i långbyxor. Mjölk är nog bra så länge man växer, men i vuxen ålder klarar man sig säkert bra ändå. Hmm, oroande för mig som kan stjälpa i mig en liter eller mer varje dag. Hoppas gumman kommer hem snart. Hon dricker ingen mjölk och då brukar jag hålla mig till hennes val av måltidsdryck. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd September 30, 2012 Dela Inlagd September 30, 2012 (ändrad) [ Så gräddtårta med laktos grädde går tyvärr bort :-( Stackars krake som inte kan äta gräddtårta. born41 Visst är det synd om mig Ändrades September 30, 2012 av Rillex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu