Jump to content
IGNORERAD

Thailändare dricker 3l alkohol per 1l mjölk

MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailändare dricker i snitt tre liter alkoholhaltiga drycker per en liter mjölk, detta enligt siffror som släppts som en del i en kampanj för att styra bort människor från alkohol mot mer hälsosamma alternativ.

Songkran Phakchokdee, direktör för Stop Drink Network från stiftelsen Thai Health Promotion Foundation, stödjer kampanjen att folk ska undvika att dricka under den buddhistiska fastan. Han poängterade att thailändare dricker runt 14,19 liter mjölk per person och år - långt under det sydostasiatiska snittet på 60 liter - medan man dricker runt 44 liter alkoholhaltiga drycker per person och år, en enligt honom alarmerande siffra.

Alkoholhaltiga drycker är en stor orsak till trafikolyckor, sade Jadet Chaowilai, rådgivare till Network of People Affected by Alcoholic Drinks. Han tillade att runt 30 personer dör i trafikolyckor om dagen, och att den siffran höjs till 50-60 under högtider så som nyårsfirandet och Songkran-festivalen.

Källa: http://www.bangkokpo...mption-alarming

32fe2d7eff9782dbda7b724a675d744d.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Ändrades av MPR Nyheter
Dela på andra sajter

• Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Wangthong

6

• Khun Ken

6

• NKP

5

• andrejsdenruskige

3

Mest aktiva i denna tråd

Spännande. Siffrorna ser förstås helt annorlunda ut i Sverige. Åtminstone mjölksiffrorna.

Men, man nämnde inget om detta med laktosintolerans bland asiater, som vi pratat en del om förut.

Dela på andra sajter

Hur ska det gå till?

Mjölk dricker man väl bara dagen efter. Man blir så tjock annars.

Kan väl vara bra för barn som inte är spritmyndiga att dricka, men inte för mogna män och kvinnor i sina bästa dagar.

Undrar dessutom hur nyttig den thailändska mjölken kan vara?

Är det inte mest tillsattser och socker i den?

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Spännande. Siffrorna ser förstås helt annorlunda ut i Sverige. Åtminstone mjölksiffrorna.

Men, man nämnde inget om detta med laktosintolerans bland asiater, som vi pratat en del om förut.

Tror nog att dom klarar av att ordna fram laktosfri mjölk. Om inte annat så kan väpropellerministern forska om det.

Dela på andra sajter

Ganska snurrig jämförelse. Har aldrig sett en vuxen thai dricka mjölk. Vad jag känner till så är det barn som dricker, ifall föräldrarna har råd... 1L mjölk kostar tror jag ca 40 B. Så i exemplet jämför man vuxnas alkoholintag med barnens mjölkonsumtion

Ändrades av chiangmai
Dela på andra sajter

Det är väl så att vi västerlänningar har något fel i våra gener och kan dricka mjölk i vuxen ålder, asiater och svarta har väl sämst med den egenskapen dsv laktosintolleranta, men det är iofs jag också.

Så gräddtårta med laktos grädde går tyvärr bort :-(

Dela på andra sajter

Det är väl så att vi västerlänningar har något fel i våra gener och kan dricka mjölk i vuxen ålder, asiater och svarta har väl sämst med den egenskapen dsv laktosintolleranta, men det är iofs jag också.

Naturligtvis kan vi dricka mjölk i vuxen ålder, men det blir lite fel marknadsföring, när vi går och skryter om magomfånget. Vem vill gå omkring och skryta om hur många mjölkpacket man druckit kvällen innan för att bygga på ölkaggen.

Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Själv är jag glad att vara från mellanmjölkens land :great:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

Dela på andra sajter

Min erfarenhet från byn är att dom dricker 3l sprit om dagen. Iaf om jag bjuder :-) Tycker det krökas friskt bland thaiarna så det borde vara ett blivande samhällsproblem om det inte redan är d et. Sedan kan man fråga sig om det krökas mer på landet än i städerna.

Dela på andra sajter

En paradox. Vi Svenskar dricker mest mjölk i Världen samtidigt har vi mer benbrott än i något annat land.
Dela på andra sajter

Till maten är vatten bäst på vardagarna nu ska ju vi Svenskar ha Läsk till allt, när man lunchar ute ser man vuxna dricka läsk till maten, ungarna får läsk i stort sätt varje dag. Sånt såg man inte förr.

Så man kanske ska jämföra Thailändarnas vatten intag mot oss Svenskars, jag menar rent vatten inte smaksatt.

Nu är det tom svårt att få tag i naturellt sodavatten, det ska f**n vara smak på allt!

Dela på andra sajter

För Massajerna i Östafrika är komjölk uppblandat med blod från den samma, en viktig föda.
Dela på andra sajter

Läsk är ett fördärv. Det är ju mer socker än vatten i den. Förr drack man 33 cl läskeburkar. Nu köps det 3 liters flaskor. Inte undra på att barnfetman ökar. Det plus datan då.

Dela på andra sajter

Det som hustrun och jag diskuterar ibland är detta...

I bästa drömfall har lågutbildad thai mini lönen 300 B/dag. mer vanligt med ca 200 B

Trots detta dricks det Chang flitigt alla dagar i veckan.. . flaska vid stenbordsrestaurang ca 45 till 50B..

dvs ,,,,i värsta fall 25% av en daglönares inkomst.

Dela på andra sajter

Det som hustrun och jag diskuterar ibland är detta...

I bästa drömfall har lågutbildad thai mini lönen 300 B/dag. mer vanligt med ca 200 B

Trots detta dricks det Chang flitigt alla dagar i veckan.. . flaska vid stenbordsrestaurang ca 45 till 50B..

dvs ,,,,i värsta fall 25% av en daglönares inkomst.

I bästa fall 25% av lönen, i värsta fall 100% av lönen.
Dela på andra sajter

I frugans hemby dricker dom mest risbrännvin för 60 baht flaskan. Blir ju lite billigare men som sagt dom tjänar ju inte så mycket per dag. Om dom jobbar ens. Antar dom lever för dagen. By the way risbrännvinet som heter Tiger är fullt drickbart i Thailand. Hemma smakar det tåbira.

Ändrades av Peolito
Dela på andra sajter

mjölken kommer väl från danmark tror jag o jag har då aldrig sett nån över 15 år som druckit mjölk snarare laokao eller 285 eller nått billigt så det är min värld i Thailand alla fall

För mycket är lagom

Dela på andra sajter

Den höga mjölkkonsumtionen i nordiska länder sägs vara en stor anledning till att vi också ligger i topp när det gäller prostatacancer.

Om det sen är bättre med ett högt alkoholintag och ligga i topp när det gäller alkoholrelaterade trafikolyckor är väl tveksamt.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Dela på andra sajter

Den höga mjölkkonsumtionen i nordiska länder sägs vara en stor anledning till att vi också ligger i topp när det gäller prostatacancer.

Om det sen är bättre med ett högt alkoholintag och ligga i topp när det gäller alkoholrelaterade trafikolyckor är väl tveksamt.

Nej, men en kall öl är ju så mycket godare än ett glas mjölk.

Själv dricker jag aldrig mjölk men använder det i matlagning.

Det är min personliga åsikt att vuxna människor inte skall dricka mjölk.

Dela på andra sajter

Att vi har så många fall av prostatacancer i Sverige läste jag någonstans att det beror på att vi har för lite selen i jorden. Kan tyvärr bara länka till selenhalten i jorden

http://www.kvicksilv.../abs/selen.html

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Att vi har så många fall av prostatacancer i Sverige läste jag någonstans att det beror på att vi har för lite selen i jorden. Kan tyvärr bara länka till selenhalten i jorden

http://www.kvicksilv.../abs/selen.html

Mycket möjligt att du har rätt, jag kan bara länka till det som jag har läst om prostatacancer.

http://www.svd.se/ma...cer_6716791.svd

När det gäller intag av en kall öl så kan jag bara instämma med dig.

Ändrades av NKP

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Dela på andra sajter

Mycket möjligt att du har rätt, jag kan bara länka till det som jag har läst om prostatacancer.

http://www.svd.se/ma...cer_6716791.svd

När det gäller intag av en kall öl så kan jag bara instämma med dig.

Ett kort utdrag av artikeln i min länk.

Delar av befolkningen i USA får i sig sådana mängder utan negativa konsekvenser, tvärtom har man betydligt lägre cancerfrekvens i selenrika områden. RDA tar ingen hänsyn till ev. cancerskyddande effekter, skydd mot tungmetaller mm. Experimentellt och epidemiologiskt finner man att skyddseffekterna sannolikt fordrar ett avsevärt högre selenintag än RDA (70 mikrogram resp. 55).

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Hur ska det gå till?

Mjölk dricker man väl bara dagen efter. Man blir så tjock annars.

Kan väl vara bra för barn som inte är spritmyndiga att dricka, men inte för mogna män och kvinnor i sina bästa dagar.

Undrar dessutom hur nyttig den thailändska mjölken kan vara?

Är det inte mest tillsattser och socker i den?

Har druckit mjölk hela mitt liv. Senaste 10 åren 2 liter om dagen. I Sverige mellan mjölk i Thailand den med vita skruvlocket. Har aldrig brutit någon ben eller varit sjuk, vet inte om det har med mjölken att göra. Är 66 år

Dela på andra sajter

Har druckit mjölk hela mitt liv. Senaste 10 åren 2 liter om dagen. I Sverige mellan mjölk i Thailand den med vita skruvlocket. Har aldrig brutit någon ben eller varit sjuk, vet inte om det har med mjölken att göra. Är 66 år

Du har helt enkelt bra gener, grattis!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...