Jump to content
IGNORERAD

Korrespondens med Pensionsmyndigheten


Jive

Recommended Posts

Nej du har fel där.Mitt namn och adress är skriven på fyra rader, får plats med två rader till.

När jag läste ditt inlägg hämtade jag kuväret. Och mitt fönster är ca 10 x3cm,

Jag skrev "förmodligen", men det är egentligen ovidkommande vad jag tror.

Jag har fått beskedet att de inte "får" använda mer än 35 tecken och om de skulle få plats med fler rader i fönstret så skulle ju fönsterkuvertet inte utgöra ett hinder för fler tecken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    8

  • Herr Chang

    5

  • Mr Ning Ning

    3

  • Singha711

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag skrev "förmodligen", men det är egentligen ovidkommande vad jag tror.

Jag har fått beskedet att de inte "får" använda mer än 35 tecken och om de skulle få plats med fler rader i fönstret så skulle ju fönsterkuvertet inte utgöra ett hinder för fler tecken.

Kan det inte vara 35 tecken per rad?

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara 35 tecken per rad?

/GSt

Möjligt, men det framgår inte av deras svar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten komplikation här.

De använder fönsterkuvert och adressen som syns i fönstret är skriven på ett bifogat informationsblad. En adress med ett större antal tecken skulle förmodligen inte få plats i det tämligen lilla fönstret.

Jag har föreslagit att de skriver adressen på en självhäftande etikett som fästes utanpå kuvertet.

Då måste de ju anställa en person extra, som klistrar på etiketten.

Link to comment
Dela på andra sajter

"All heder åt Skatteverket..." är säkert sagt med tanke på deklarationen i åtanke. Men lik förbaskat så envisas SV att vägra kommunicera med oss via mail när de tex vill ha kompletterande uppgifter eller svar på ev frågor, e-leg eller ej. SV litar inte ens på sitt eget system (kommer inte ihåg namnet, är nu på resande fot) som SKA vara till för att kommunicera med dem. SV envisas fortfarande med att skicka allt via snigelposten och därmed får man inte brevet förens man är i Sverige igen eller ev eftersänt till Thailand när svars-/överklagandetiden gått ut.

Mvh

BBJ

:ph34r:

Skickat från mitt mobila center HTC!

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bara en reflektion, är detta ett vanligt förekommande problem?

Det är troligen ganska många vid det här laget som flyttat ut från Sverige vid sin pension till Thailand, eller hur?

Hur fungerar det för övriga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som försökt ge Pensionsmyndigheten adressen skriven med thailändska bokstäver? Blir kanske färre tecken då ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som försökt ge Pensionsmyndigheten adressen skriven med thailändska bokstäver? Blir kanske färre tecken då :wink:

Herr Chang har talat.

Och mycket lättare för den thailändska posten att avkoda. :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mycket lättare för den thailändska posten att avkoda. :wink:

Hehe... utan tvivel!

Det är väl orealistiskt att man gör sådana ingrepp i ett befintligt system, men om man gör ett nytt vore det mycket märkligt om man inte väljer någon form av UniCode. Detta gäller väl för övrigt alla länder som inte skriver med västerländskt alfabet. Landet måste förstås skrivas på svenska eller engelska.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har idag i ett annat ärende haft kontakt med pensionsmyndigheten.

Av en händelse tog jag upp problemet med levnadsintyg och postgången i länder som tex. Thailand.

Handläggaren menade då att det går bra att ringa/mejla kundtjänsten och be dem att skicka levnadsintyget som en bilaga via e-mail. Den går sedan att skriva ut på vilken skrivare som helst även om den innehåller streckkoder o dyl.

Det skulle iaf underlätta en del i avvaktan tills levnadsintyget kan laddas ner mha e-legitimation (som att ladda ner ett personbevis tex).

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har idag i ett annat ärende haft kontakt med pensionsmyndigheten.

Av en händelse tog jag upp problemet med levnadsintyg och postgången i länder som tex. Thailand.

Handläggaren menade då att det går bra att ringa/mejla kundtjänsten och be dem att skicka levnadsintyget som en bilaga via e-mail. Den går sedan att skriva ut på vilken skrivare som helst även om den innehåller streckkoder o dyl.

Det skulle iaf underlätta en del i avvaktan tills levnadsintyget kan laddas ner mha e-legitimation (som att ladda ner ett personbevis tex).

//Singha711

Det var ju intressant.

Får se om min handläggare kommer på denna lösningen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varje år skickar Pensionsmyndigheten ut Levnadsintyg till pensionärer bosatta i utlandet för deras påskrift samt vidimering av densamma av t ex konsulatet och därefter skall intyget returneras och finnas hos myndigheten ett visst senastedatum. Har det inte kommit fram till detta datum, så betalas ingen pension ut.

I fjol fick jag intyget i min postlåda drygt 2 1/2 mån efter deras försändelsedatum och det var på håret att jag klarade tidsgränsen.

I år verkade det också dra ut på tiden, så därför gjorde jag egna spårningar och först på tredje postterminalen jag besökte hittades kuvertet.

När jag (min fru) frågade varför brevet inte hade delats ut till mej, fick jag svaret att adressen var otydlig och svårförstådd och att brevet därför hade gått runt på olika ställen.

Jag kunde då se att Pensionsmyndigheten hade gjort flera avkortningar i adressen som klart försvårade tydandet.

Jag skrev då ett mail till Pensionsmyndigheten och berättade historien enl ovan och ber dem att i fortsättningen skriva ut den korrekta adressen oavkortad, så intyget inte riskerar att komma på omvägar och att jag får en rimlig chans att returnera intyget i tid.

Idag kom deras svar:

"Hej,

Vi reg. din adress men får inte skriva mer än 35 tecken.

Med vänlig hälsning

Pensionsmyndigheten"

Ridå! Vad gör man?

En adress i Thailand med mindre än 35 bokstäver.

Snälla myndigheter öppna dörren och ta ett kliv ut i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Ja ibland blir man orolig hur kan man ha regler kring det? Känns mer som om dom investerat i något värdelöst program som i just det fältet inte tillåter mer tecken. suck. Man får väl räkna på det själv så man bosätter sig någonstans det det blir mest 35 tecken när det börjar dra ihop sig för pension för en själv.

En Thailändsk adress med mindre än 35 tecken är nog sällsynt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju bra!

All heder till Skatteverket som ordnade så man slipper sitta och plita på optisk läsbar skattedeklaration.

Herr Chang har talat.

Hej Mr Chang

Du svarade mycket bra för länge sedan " Om fördel att flytta ut " Det var om jag inte missminer mig Du slapp Förmögenhets skatt Nu är den ju borta liksom Arvsskatten Är det nu någon fördel att utflytta

Undar Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mr Chang

Du svarade mycket bra för länge sedan " Om fördel att flytta ut " Det var om jag inte missminer mig Du slapp Förmögenhets skatt Nu är den ju borta liksom Arvsskatten Är det nu någon fördel att utflytta

Undar Offe

Hej Offe,

Nu minns jag inte vad du menar att jag skulle ha skrivit ;)

Men rent allmänt ser jag just nu för min del ingen större skattemässig fördel med att flytta till Thailand. Inte för att jag undersökt saken särskilt noga.

Sen är det förstås så att mycket är betydligt billigare i Thailand, men det var väl inte det du menade.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...