Jump to content
IGNORERAD

Odubbade vinterdäck


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

För mig gäller,,Dubbar på privatbilen...odubbat på taxin pga miljöregler.. hmm

I Thailand kör jag alltid odubbat..

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • pigge01

    12

  • andrejsdenruskige

    10

  • Mr Ning Ning

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Falsk säkerhet, är kanske ett ganska dåligt argument.

Givetvis så ska hastighet och körsätt anpassas efter väglaget, det är man uppväxt med, om man är född norr om Dalaälven.

Säkerhetsbälte, airbag, fallskärm, kondom etc etc etc är det också falsk säkerhet :wink:

Det är kanske det men många gömmer sig bakom uttrycket "Men jag har ju dubbdäck".

Jag hjälte för några år sedan en käring som körde om mig men ett par kilometer lägre fram

körde hon 100 meter ut i åker utan att fatta hur det var möjligt. "Jag har ju dubbdäck" sa hon

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt gamla liv i Sverige hade jag en Yaris under många år. Alltid åretrunt däck.. Bodde i västsverige och hade bara problem då jag skulle ut vintertid på byvägar då det var varken sandat eller saltat... Körde ca 5000 mil på varje uppsättning

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är farliga och ger längre bromssträcka.

Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare.

inte för vanligt bruk.

Om du inte bor på långa enskilda vägar.

Hälsar pigge01

Det här var inte ett av dina bättre inlägg, mot blankis finns inget bättre än dubbdäck..

När Ea snurrade på vägen efter Södertälje, efter det bytte FF däcken på Eas Lupo till Gislaved dubbdäck..

Sen får du snacka bäst du vill, men är det is på vägen så är det DUBBDÄCK som gäller...

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag på feeling

Det var ju intressant fortsättning på tråden..

Skulle va kul veta, på vilket underlag fungerar det bäst på...

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja kanske det är en lite mer PK förklaring än det jag tänkte på... hehehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag kör definitivt dubbat på vintern. Har provat dubbbfritt men bytate snabbt tillbaka till dubbat.

Det är sämre på barmark än odubbat men tar detta utan omsvep mot de fördelar dubbat har på ishalka och vilket vinterväglag som helst.

Det allra viktigaste för säkerheten anser jag dock körsättet är. Att köra som en idi*t på de bästa tänbara vinterdäcken är sämre än att köra med försiktighet och omdöme på bra sommardäck tycker jag.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var inte ett av dina bättre inlägg, mot blankis finns inget bättre än dubbdäck..

När Ea snurrade på vägen efter Södertälje, efter det bytte FF däcken på Eas Lupo till Gislaved dubbdäck..

Sen får du snacka bäst du vill, men är det is på vägen så är det DUBBDÄCK som gäller...

FF

Tackar

Lita inte på dubbdäcken.

Dom är endast bra när det är blank is i allt annat är friktionsdäcken bättre!

På torra vägar är dubbdäcken, på gränsen till farliga.

friktionsdäcken och ett vettigt körsätt, så fixar det sig.

Körde alltid innan tvångs lagarna på sommar däck året om.

friktionsdäcken är bättre!!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar

Lita inte på dubbdäcken.

Dom är endast bra när det är blank is i allt annat är friktionsdäcken bättre!

På torra vägar är dubbdäcken, på gränsen till farliga.

friktionsdäcken och ett vettigt körsätt, så fixar det sig.

Körde alltid innan tvångs lagarna på sommar däck året om.

friktionsdäcken är bättre!!

Hälsar pigge01

Lita inte på friktionsdäck sommartid, dom har betydligt sämre köregenskaper än vanliga sommardäck.

Om alla körde med friktionsdäck vintertid skulle alla snöbelagda vägar vara isbanor.

Gummigubben Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är om några kör dubbat och några odubbat

De dubbade däcken rubbar upp isytan så de som kör odubbat får bättre fäste

Odubbade vinterdäck på sommaren är riktigt farliga

Och kör man med dom på sommaren blir dom dessutom slitna så kanterna slipas av och dom fungerar då sen inte på vintern heller

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tackar

Lita inte på dubbdäcken.

Dom är endast bra när det är blank is i allt annat är friktionsdäcken bättre!

På torra vägar är dubbdäcken, på gränsen till farliga.

friktionsdäcken och ett vettigt körsätt, så fixar det sig.

Körde alltid innan tvångs lagarna på sommar däck året om.

friktionsdäcken är bättre!!

Hälsar pigge01

Friktionsdäck funkar bra på packad snö och barmark. Nu är det så att inga vinterdäck är något vidare på barmark, bara så att det är sagt.

Nu är det väl så att i Skåne så har man inte "vinter" lika länge som man har vinter i Sveg eller Vittangi och därmed är valet av däck olika beroende på var man bor.

Fast jag tror mig veta att blixthalka förekommer oftare i Skåne och att det då går åt helvete kanske beror på att folk gjorde som pigge och körde på sommardäck året om.

Nu väljer dom det som är mest likt sommardäck och halkar åt helvete med dom istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Friktionsdäck funkar bra på packad snö och barmark. Nu är det så att inga vinterdäck är något vidare på barmark, bara så att det är sagt.

Nu är det väl så att i Skåne så har man inte "vinter" lika länge som man har vinter i Sveg eller Vittangi och därmed är valet av däck olika beroende på var man bor.

Fast jag tror mig veta att blixthalka förekommer oftare i Skåne och att det då går åt helvete kanske beror på att folk gjorde som pigge och körde på sommardäck året om.

Nu väljer dom det som är mest likt sommardäck och halkar åt helvete med dom istället.

'

Friktionsdäcken och ett vettigt körsätt, så fixar det sig

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lita inte på friktionsdäck sommartid, dom har betydligt sämre köregenskaper än vanliga sommardäck.

Om alla körde med friktionsdäck vintertid skulle alla snöbelagda vägar vara isbanor.

Gummigubben Fritz..

DU missar att den tunga trafiken fixar så att vägarna blir bra

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

'

Friktionsdäcken och ett vettigt körsätt, så fixar det sig

Hälsar pigge01

Och vid vettigt körsätt så funkar även dubbdäck på barmark.

Link to comment
Dela på andra sajter

DU missar att den tunga trafiken fixar så att vägarna blir bra

Hälsar pigge01

Det är ju för tusan den tunga trafiken som gör spåriga vägbanor när det är osaltat... Pigge, ge dig nu...finns inget som kan ersätta dubbdäck i vinterväglag, friktionsdäck är endast ett substitut, men kanske helt ok i skåneland, med barmark 340 dagar om året, men rena skiten i norr där större delen av året är vinterväglag!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DU missar att den tunga trafiken fixar så att vägarna blir bra

Hälsar pigge01

Jag är inte alls lika säker som du på att den tunga trafiken kör med dubbade däck vintertid som du är. Vi får väl vänta och se om nån av MPR:s långtradarchaffischar kikar in och kan tala om hur det ligger till. Själv så drar jag mig tillbaka från denna tråd.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju för tusan den tunga trafiken som gör spåriga vägbanor när det är osaltat... Pigge, ge dig nu...finns inget som kan ersätta dubbdäck i vinterväglag, endast friktionsdäck som substitut, men helt ok i skåneland kanske med barmark 340 dagar om året, men rena skiten i norr där större delen av året är vinterväglag!

DU har ditt sätt att tänka och jag mitt.

I denna fråga är det inte lönt att diskutera med dig

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

DU har ditt sätt att tänka och jag mitt.

I denna fråga är det inte lönt att diskutera med dig

Hälsar pigge01

Helt riktigt, vi kommer ifrån olika landsändar av vårt avlånga land, så våra erfarenheter skiljer sig för mycket ang detta..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte alls lika säker som du på att den tunga trafiken kör med dubbade däck vintertid som du är. Vi får väl vänta och se om nån av MPR:s långtradarchaffischar kikar in och kan tala om hur det ligger till. Själv så drar jag mig tillbaka från denna tråd.

Fritz..

Dom kör mestadels odubbat.

Tyngden trycker sönder snön.

Dubbar är förbjudna i Tyskland!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

DU missar att den tunga trafiken fixar så att vägarna blir bra Hälsar pigge01
Det är ju för tusan den tunga trafiken som gör spåriga vägbanor när det är osaltat... Pigge, ge dig nu...finns inget som kan ersätta dubbdäck i vinterväglag, friktionsdäck är endast ett substitut, men kanske helt ok i skåneland, med barmark 340 dagar om året, men rena skiten i norr där större delen av året är vinterväglag!
Dom kör mestadels odubbat. Tyngden trycker sönder snön. Dubbar är förbjudna i Tyskland! Hälsar pigge01

Så vilken nytta gör den tunga trafiken för dubbfria däck?

Ja, tungtrafik i form av plogbilar gör stor nytta och även 33:ans bil när han har glömt att plocka bort kättingen.

Det märks att inte Thaiair flyger till norra Sverige eftersom du aldrig har varit där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju för tusan den tunga trafiken som gör spåriga vägbanor när det är osaltat... Pigge, ge dig nu...finns inget som kan ersätta dubbdäck i vinterväglag, friktionsdäck är endast ett substitut, men kanske helt ok i skåneland, med barmark 340 dagar om året, men rena skiten i norr där större delen av året är vinterväglag!

Kan du utveckla ditt påstående lite tack!

Jag har kört långtradare i många år och massor av mil.

Kan du kanske förklara för mig varför lastbilars spårvidd inte stämmer med dom spår som blir.

Man vinglar ur de ena och i de andra.

Nä du!

Dessa spår uppkommer till största del av personbilar med dubbdäck.

Samma spår finns även i asfalten på många ställen pga dubbdäck.

Och dom är inte roliga för lastbilstrafiken.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...