Jump to content
IGNORERAD

Odubbade vinterdäck


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran..

Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is..

http://www.rezulteo-däck.se/kleber-dack/krisalp-3-dack/test-12552

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • pigge01

    12

  • andrejsdenruskige

    10

  • Mr Ning Ning

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kör med odubbat, och har gjort i många år

Fungerar bra så länge det inte blir ishalka

Snö och modd är de nog designade för.

Men det beror nog lite på var du ska köra.

De är ju mjuka och sköna att använda på bar asfalt som det trots allt är stora delar av vintern här i mellansverige

Link to comment
Dela på andra sajter

På snö kan det funka, men på is är det bara dubbat som gäller.

Satt något liknande på min bil när jag köpte den, körde den vintern, bytte till nästa och sa aldrig mer...

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ska tillägga att jag kör en Toyota Avensis med antisladd och antispinn

Det underlättar ju lite när det blir halkigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det beror lite på var man bor. Jag har fräscha dubbade vinterdäck, men kan ändå tappa grepp ibland då jag åker på isiga, icke behandlade, vägar hemma i skogen. Är det is, kanske med lite vatten på, då är det otrevligt att inte ha dubb.

Det är klart, Micran har ju små smala däck och just smala däck är väl ganska bra vintertid.

Du får väl ha ett stort spann med sand fram i bilen, som tynger ner och du kan grusa om du kör fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror mest pa foraren, och, sjalvklart att pa blankis galler det att ha lite aggkansla i fotterna, men jag tror du kan bedomma det sjalv, dubbat ar skit pa asfalt i synnerhet pa en liten bil med smala dack, for egen del skulle valet vara odubbat, men, lat dom inte sitta pa for lange, dom har mycket kortare livstid an sommardack pa sommarvaglag,,MYCKET alltsa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart, Micran har ju små smala däck och just smala däck är väl ganska bra vintertid.

Nja, det tror jag inte alls. Möjligtvis om det är nysnö så planar du ju inte lika lätt med smala däck men är det inte lössnö på vägen så har du definitivt bättre grepp ju bredare däck du har.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran..

Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is..

http://www.rezulteo-...dack/test-12552

Har använt friktionsdäck sedan tvångs lagarna kom.

Dom är bra två vintrar på fram sedan kör man slut dem på sommaren.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det tror jag inte alls. Möjligtvis om det är nysnö så planar du ju inte lika lätt med smala däck men är det inte lössnö på vägen så har du definitivt bättre grepp ju bredare däck du har.

Fritz..

Detta var något jag hörde för länge sedan.

Vi bilägare säger såhär;

"På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag?"

FRÅGA:

På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag? Ett brett däck får en större kontaktyta mot underlaget men samtidigt då ett lägre marktryck. Ett smalt däck får då omvänt en mindre kontaktyta men ett högre marktryck.

Rent instinktivt känns det som att ett brett däck vid snöföre torde löpa högre risk att gå ovanpå snön utan att komma ner till den hårda vägytan och därmed få sämre grepp än ett smalt däck, men hur är det vid hårt underlag (is)? Vinner där kontaktyta eller marktryck, eller spelar det ingen teater?

SVAR:

Det är en svår fråga att ge ett enkelt svar på. Marktrycket bestäms av kontaktytan, däckkonstruktionen och inte minst av lufttrycket i däcket. Vid djup snö, hårdpackad snö och snöslask är ofta ett smalare däck att föredra men här är även profilförhållandet avgörande.

På blank is är gummikvaliteten oftast avgörande. Generellt ger ett något smalare däck de bästa vinteregenskaperna men det däcket får något sämre egenskaper på våta och torra vägar. Håller man sig till de av bilfabrikanten rekommenderade däckdimensionerna så riskerar man inte att råka ut för några obehagliga överraskningar.

http://www.vibilagar...reda-dack-30827

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul fråga, eller rättare sagt annorlunda svar, många har ju helt olika förutsättningar då vi bor i ett tämligen avlångt land med olika klimat..när man diskuterar vinterdäck kanske man inte kan jämföra tex Hälsingborg och Gävle, det är ju helt olika förutsättningar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara halla med om att smala "sparar" battre pa vinterfore, pa den tiden det begavsig korde vi sa smala o harda som mojligt med dubbade dack, dels for sparningen som sagt, men ocksa for att dubben stadgade upp sig och satt kvar battre medans vi anvande bredare, mjuka pa grusvag med los yta for storsta mojliga friktion, dagens friktionsdack haller formodligen lite langre an forntidens men mer an tusen mil tror jag inte greppet i sajpningen finns kvar, dock fortfarande battre an sommardack yttrligare nagra hundra mil, men inte racker dom lange!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran..

Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is..

http://www.rezulteo-...dack/test-12552

Jag har alltid kört odubbad. Det går hur bra som helst.

På Gotland som jag bodde förut så saltar de inte väger alla sa att man kommer att köra ihjäl sig

Men hur ofta är det rent is på vägarna? Nu bor jag i Mariestad sedan 3 år tillbaka och det går förfarande utmärkt att köra odubbad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul fråga, eller rättare sagt annorlunda svar, många har ju helt olika förutsättningar då vi bor i ett tämligen avlångt land med olika klimat..när man diskuterar vinterdäck kanske man inte kan jämföra tex Hälsingborg och Gävle, det är ju helt olika förutsättningar.

Det har du rätt i och åker man från Hälsingborg till Gävle så är man inte ens halvvägs till där jag kommer ifrån. När jag var ung var jag ofta till nordnorge och där brukade dom tvätta slitbanorna då och då på däcken med nåt fettlösande under vintern. Låter knäppt men jag tror det funkar speciellt om det växlar mellan bar asfalt och redigt vinterföre.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med dubbdäck på bar asfalt då?

Jag upplever greppet som lite sämre jämfört med odubbat, men det kanske bara är som jag fått för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med dubbdäck på bar asfalt då?

Jag upplever greppet som lite sämre jämfört med odubbat, men det kanske bara är som jag fått för mig.

Dom är farliga och ger längre bromssträcka.

Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare.

inte för vanligt bruk.

Om du inte bor på långa enskilda vägar.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är farliga och ger längre bromssträcka.

Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare.

inte för vanligt bruk.

Om du inte bor på långa enskilda vägar.

Hälsar pigge01

Har du hört talas om norra norrlands inland och fjälltrakter Pigge ? ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med dubbdäck på bar asfalt då?

Jag upplever greppet som lite sämre jämfört med odubbat, men det kanske bara är som jag fått för mig.

Helt ratt, dom har utstickande dubb som ger dacket mindre anlaggningsyta, men den stora skillnade ar att dubbdacken ar hardare for att dubben skall sitta kvar och att inte vika sig som dom gor i mjuka gummin!

Alltsa mindra friktion!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är farliga och ger längre bromssträcka.

Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare.

inte för vanligt bruk.

Om du inte bor på långa enskilda vägar.

Hälsar pigge01

Tror inte TS bor vid skånekusten, så dina erfarenheter därifrån är nog irrelevanta.

-Och förresten, att inte sydlänningar och rappsnegrer kan köra bil i vinterväglag är ju allmänt känt och konstaterat ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kNASEN

dU BOR JU I SKOGEN Så köp du däck med dubb, sen får du byta när du kommer in till stan å tar E4:an ut till väsk-kastarplacet

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft odubbat nu i två vintrar och tycker det funkar kanon. har en Maxicaddy.

Fast det gäller nog att andra kör med dubbat och ruggar upp körbanan. Ett stort + är är däcken rullar så tyst mycket bättre än sommardäck

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i och åker man från Hälsingborg till Gävle så är man inte ens halvvägs till där jag kommer ifrån. När jag var ung var jag ofta till nordnorge och där brukade dom tvätta slitbanorna då och då på däcken med nåt fettlösande under vintern. Låter knäppt men jag tror det funkar speciellt om det växlar mellan bar asfalt och redigt vinterföre.

Fritz..

Timmerkörarna i Jämtland brukar också tvätta däcken när de kommer från saltad väg till osaltad. Det jävla saltet som fastnar på däcken gör det snorhalt när de kommer på en osaltad kall vägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran..

Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is..

http://www.rezulteo-...dack/test-12552

Tittar du på testen är de oövervinnerliga på is? ????? 10 av 10 möjliga vid inbromsning.

Tvärt emot den erfarenhet jag har av odubbat. Nu ska vi inte grubbla över det.

Har kört ett år på svinigt dåliga däck. Annars kör jag med dubbat, på blankis är det det enda som är riktigt bra. Har även kört ett år med en bil med friktionsdäck. Har aldrig varit inblandad i en vinterolycka trots att jag vissa år legat ute på vägarna 6/7000 mil.

Jag skulle aldrig skicka ut min dotter med sådana däck, men är man erfaren och vet begränsningen på ekipaget så blir det en annan sak. Anpassar du bara väglaget efter hastigheten så är det inga problem. :crazy: På vissa vägar är det svårare gjort än sagt. Då får man väl fundera lite extra om det är värt det. Tycker att det är du själv som måste ta beslutet. Detta eftersom du vet vilka vägar du kör på, och du vet också hur sakta du kan köra på dessa, utan att du blir en trafikfara för andra.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...