Guest Oregistrerad knasen Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran.. Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is.. http://www.rezulteo-däck.se/kleber-dack/krisalp-3-dack/test-12552 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Jag kör med odubbat, och har gjort i många år Fungerar bra så länge det inte blir ishalka Snö och modd är de nog designade för. Men det beror nog lite på var du ska köra. De är ju mjuka och sköna att använda på bar asfalt som det trots allt är stora delar av vintern här i mellansverige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 På snö kan det funka, men på is är det bara dubbat som gäller. Satt något liknande på min bil när jag köpte den, körde den vintern, bytte till nästa och sa aldrig mer... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Kanske ska tillägga att jag kör en Toyota Avensis med antisladd och antispinn Det underlättar ju lite när det blir halkigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Inget antisladd och antispinn på mitt monster Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Jag tror det beror lite på var man bor. Jag har fräscha dubbade vinterdäck, men kan ändå tappa grepp ibland då jag åker på isiga, icke behandlade, vägar hemma i skogen. Är det is, kanske med lite vatten på, då är det otrevligt att inte ha dubb. Det är klart, Micran har ju små smala däck och just smala däck är väl ganska bra vintertid. Du får väl ha ett stort spann med sand fram i bilen, som tynger ner och du kan grusa om du kör fast. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Beror mest pa foraren, och, sjalvklart att pa blankis galler det att ha lite aggkansla i fotterna, men jag tror du kan bedomma det sjalv, dubbat ar skit pa asfalt i synnerhet pa en liten bil med smala dack, for egen del skulle valet vara odubbat, men, lat dom inte sitta pa for lange, dom har mycket kortare livstid an sommardack pa sommarvaglag,,MYCKET alltsa! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Får nog testa dom på lite vinterväglag innan jag bestämmer mig då.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 (ändrad) Det är klart, Micran har ju små smala däck och just smala däck är väl ganska bra vintertid. Nja, det tror jag inte alls. Möjligtvis om det är nysnö så planar du ju inte lika lätt med smala däck men är det inte lössnö på vägen så har du definitivt bättre grepp ju bredare däck du har. Fritz.. Ändrades September 24, 2012 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran.. Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is.. http://www.rezulteo-...dack/test-12552 Har använt friktionsdäck sedan tvångs lagarna kom. Dom är bra två vintrar på fram sedan kör man slut dem på sommaren. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Nja, det tror jag inte alls. Möjligtvis om det är nysnö så planar du ju inte lika lätt med smala däck men är det inte lössnö på vägen så har du definitivt bättre grepp ju bredare däck du har. Fritz.. Detta var något jag hörde för länge sedan. Vi bilägare säger såhär; "På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag?" FRÅGA: På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag? Ett brett däck får en större kontaktyta mot underlaget men samtidigt då ett lägre marktryck. Ett smalt däck får då omvänt en mindre kontaktyta men ett högre marktryck. Rent instinktivt känns det som att ett brett däck vid snöföre torde löpa högre risk att gå ovanpå snön utan att komma ner till den hårda vägytan och därmed få sämre grepp än ett smalt däck, men hur är det vid hårt underlag (is)? Vinner där kontaktyta eller marktryck, eller spelar det ingen teater? SVAR: Det är en svår fråga att ge ett enkelt svar på. Marktrycket bestäms av kontaktytan, däckkonstruktionen och inte minst av lufttrycket i däcket. Vid djup snö, hårdpackad snö och snöslask är ofta ett smalare däck att föredra men här är även profilförhållandet avgörande. På blank is är gummikvaliteten oftast avgörande. Generellt ger ett något smalare däck de bästa vinteregenskaperna men det däcket får något sämre egenskaper på våta och torra vägar. Håller man sig till de av bilfabrikanten rekommenderade däckdimensionerna så riskerar man inte att råka ut för några obehagliga överraskningar. http://www.vibilagar...reda-dack-30827 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Kul fråga, eller rättare sagt annorlunda svar, många har ju helt olika förutsättningar då vi bor i ett tämligen avlångt land med olika klimat..när man diskuterar vinterdäck kanske man inte kan jämföra tex Hälsingborg och Gävle, det är ju helt olika förutsättningar. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Kan bara halla med om att smala "sparar" battre pa vinterfore, pa den tiden det begavsig korde vi sa smala o harda som mojligt med dubbade dack, dels for sparningen som sagt, men ocksa for att dubben stadgade upp sig och satt kvar battre medans vi anvande bredare, mjuka pa grusvag med los yta for storsta mojliga friktion, dagens friktionsdack haller formodligen lite langre an forntidens men mer an tusen mil tror jag inte greppet i sajpningen finns kvar, dock fortfarande battre an sommardack yttrligare nagra hundra mil, men inte racker dom lange! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran.. Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is.. http://www.rezulteo-...dack/test-12552 Jag har alltid kört odubbad. Det går hur bra som helst. På Gotland som jag bodde förut så saltar de inte väger alla sa att man kommer att köra ihjäl sig Men hur ofta är det rent is på vägarna? Nu bor jag i Mariestad sedan 3 år tillbaka och det går förfarande utmärkt att köra odubbad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Glömde lägga till. Föredetta kör micra på Gotland odubbad på M+S däck. No problem Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Kul fråga, eller rättare sagt annorlunda svar, många har ju helt olika förutsättningar då vi bor i ett tämligen avlångt land med olika klimat..när man diskuterar vinterdäck kanske man inte kan jämföra tex Hälsingborg och Gävle, det är ju helt olika förutsättningar. Det har du rätt i och åker man från Hälsingborg till Gävle så är man inte ens halvvägs till där jag kommer ifrån. När jag var ung var jag ofta till nordnorge och där brukade dom tvätta slitbanorna då och då på däcken med nåt fettlösande under vintern. Låter knäppt men jag tror det funkar speciellt om det växlar mellan bar asfalt och redigt vinterföre. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Hur är det med dubbdäck på bar asfalt då? Jag upplever greppet som lite sämre jämfört med odubbat, men det kanske bara är som jag fått för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Hur är det med dubbdäck på bar asfalt då? Jag upplever greppet som lite sämre jämfört med odubbat, men det kanske bara är som jag fått för mig. Dom är farliga och ger längre bromssträcka. Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare. inte för vanligt bruk. Om du inte bor på långa enskilda vägar. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Dom är farliga och ger längre bromssträcka. Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare. inte för vanligt bruk. Om du inte bor på långa enskilda vägar. Hälsar pigge01 Har du hört talas om norra norrlands inland och fjälltrakter Pigge ? Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 (ändrad) Hur är det med dubbdäck på bar asfalt då? Jag upplever greppet som lite sämre jämfört med odubbat, men det kanske bara är som jag fått för mig. Helt ratt, dom har utstickande dubb som ger dacket mindre anlaggningsyta, men den stora skillnade ar att dubbdacken ar hardare for att dubben skall sitta kvar och att inte vika sig som dom gor i mjuka gummin! Alltsa mindra friktion! Ändrades September 24, 2012 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 (ändrad) Dom är farliga och ger längre bromssträcka. Dubbar är för tidningsbud och Lantbrevbärare. inte för vanligt bruk. Om du inte bor på långa enskilda vägar. Hälsar pigge01 Tror inte TS bor vid skånekusten, så dina erfarenheter därifrån är nog irrelevanta. -Och förresten, att inte sydlänningar och rappsnegrer kan köra bil i vinterväglag är ju allmänt känt och konstaterat Ändrades September 24, 2012 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 kNASEN dU BOR JU I SKOGEN Så köp du däck med dubb, sen får du byta när du kommer in till stan å tar E4:an ut till väsk-kastarplacet Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Har haft odubbat nu i två vintrar och tycker det funkar kanon. har en Maxicaddy. Fast det gäller nog att andra kör med dubbat och ruggar upp körbanan. Ett stort + är är däcken rullar så tyst mycket bättre än sommardäck “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Det har du rätt i och åker man från Hälsingborg till Gävle så är man inte ens halvvägs till där jag kommer ifrån. När jag var ung var jag ofta till nordnorge och där brukade dom tvätta slitbanorna då och då på däcken med nåt fettlösande under vintern. Låter knäppt men jag tror det funkar speciellt om det växlar mellan bar asfalt och redigt vinterföre. Fritz.. Timmerkörarna i Jämtland brukar också tvätta däcken när de kommer från saltad väg till osaltad. Det jävla saltet som fastnar på däcken gör det snorhalt när de kommer på en osaltad kall vägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 (ändrad) Någon som har erfarenhet av sådana där friktionsdäck på mindre osaltade vägar som kan bli lite isiga? Sitter såna på min micra och som det ser ut nu så blir det bara den kommande vintern med den och har ingen lust att lägga pengar på dubbdäck som med stor sannolikhet inte kommer passa på nästa bil jag köper eftersom det är 13" på micran.. Hittade ett test på dom som jag har och enligt det så verkar dom ju vara skapliga på snö och is.. http://www.rezulteo-...dack/test-12552 Tittar du på testen är de oövervinnerliga på is? ?? 10 av 10 möjliga vid inbromsning. Tvärt emot den erfarenhet jag har av odubbat. Nu ska vi inte grubbla över det. Har kört ett år på svinigt dåliga däck. Annars kör jag med dubbat, på blankis är det det enda som är riktigt bra. Har även kört ett år med en bil med friktionsdäck. Har aldrig varit inblandad i en vinterolycka trots att jag vissa år legat ute på vägarna 6/7000 mil. Jag skulle aldrig skicka ut min dotter med sådana däck, men är man erfaren och vet begränsningen på ekipaget så blir det en annan sak. Anpassar du bara väglaget efter hastigheten så är det inga problem. På vissa vägar är det svårare gjort än sagt. Då får man väl fundera lite extra om det är värt det. Tycker att det är du själv som måste ta beslutet. Detta eftersom du vet vilka vägar du kör på, och du vet också hur sakta du kan köra på dessa, utan att du blir en trafikfara för andra. Ändrades September 24, 2012 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu