Soengsang Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Timmerkörarna i Jämtland brukar också tvätta däcken när de kommer från saltad väg till osaltad. Det jävla saltet som fastnar på däcken gör det snorhalt när de kommer på en osaltad kall vägg. Undrar hur mycket tömmer de går på en micra? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Undrar hur mycket tömmer de går på en micra? Han får nog hålla sig till en famn med ved! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Ähh, jävla odubbat. Jag har 4wd å ändå kommer jag att köpa nya dubbade Hakkor til vintern, mitt och de minas liv och välbefinnande går före miljömupparnas önskningar och visioner Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bond1 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Dubbat. Finns inte annat om man kör på vägar som har is, vilket är de flesta i mellansverige. En vinter åkte jag odubbat. Aldrig mer Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 (ändrad) Har du hört talas om norra norrlands inland och fjälltrakter Pigge ? Fritz.. Ja där går det bra med friktions däck men det är ju undantag Det flesta som kör bil bor söder om Gävle. Hälsar pigge01 Tror inte TS bor vid skånekusten, så dina erfarenheter därifrån är nog irrelevanta. -Och förresten, att inte sydlänningar och rappsnegrer kan köra bil i vinterväglag är ju allmänt känt och konstaterat Inte bor han i Norrland heller. Du har nog inte kört bil över 1000mil. Jag kör 2000-2500 på ett år. Söder om Halsberg Samt en massa mil med tjänste/hyrbilar per år. Hälsar pigge01 Ändrades September 24, 2012 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Ähh, jävla odubbat. Jag har 4wd å ändå kommer jag att köpa nya dubbade Hakkor til vintern, mitt och de minas liv och välbefinnande går före miljömupparnas önskningar och visioner Mitt tips är att du ger fan i Hakka och köper continental. Nokian lever om något så jävligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Ja där går det bra med friktions däck men det är ju undantag Det flesta som kör bil bor söder om Gävle. Hälsar pigge01 Inte bor han i Norrland heller. Du har nog inte kört bil över 1000mil. Jag kör 2000-2500 på ett år. Söder om Halsberg Samt en massa mil med tjänste/hyrbilar per år. Hälsar pigge01 Hallå i stugan, nu lyser det väl ändå fast ingen är hemma!.hur tusan vet du hur många mil jag har kört, när hur och var eller hur du nu menar? Jag vill nog ändå tillstå att TS inte efterfrågade dina erfarenheter ang brevbärare och tidningsutdelare söder om Halsberg (stort distrikt du måste ha föresten, mycket post blir det). Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Timmerkörarna i Jämtland brukar också tvätta däcken när de kommer från saltad väg till osaltad. Det jävla saltet som fastnar på däcken gör det snorhalt när de kommer på en osaltad kall vägg. Ambulans-förare också har jag läst. Tvättar däcken vid varje möjlighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Slipp halkolyckor kör på stål dvs dubbat inte skall man väl vara så dum att man tror att gummi skyddar mot mer än könssjukdomar och oönskad graviditet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Hallå i stugan, nu lyser det väl ändå fast ingen är hemma!.hur tusan vet du hur många mil jag har kört, när hur och var eller hur du nu menar? Jag vill nog ändå tillstå att TS inte efterfrågade dina erfarenheter ang brevbärare och tidningsutdelare söder om Halsberg (stort distrikt du måste ha föresten, mycket post blir det). Då svarar TS inte du på detta Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 (ändrad) Då svarar TS inte du på detta Hälsar pigge01 Solklart vad du menar Pigge!? Om du läser väldigt sakta och noga kan du se att jag inte har svarat TS, bara påpekat att en sydlänning generellt inte har mycket att tillföra vad det gäller bilkörning i vinterväglag och där kommentera den utrustning som då behövs. För att svara på topic då, i många år förespråkade jag friktionsdäck så länge man körde det mesta söder om Gävle/Dalaälven, men för några år sedan var jag väldigt nära att "köra åt helvete" med bil och familj på E4:an Söder om Sthlm, och det är bara att se sanningen i vitögat, finns inget som kan ersätta dubbdäck av god kvalitet, och tänk också på att vinterdäck är färskvara. Har efter det kört på Continental c-däck, till min familjebuss, känns så mycket tryggare vid eländigt väglag.så tveklöst ska man ha dubbdäck om man kör i vinterland! Ändrades September 24, 2012 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Då svarar TS inte du på detta Nu var det ju mig du svarade och jag bor faktiskt i Norrland, om det nu ska spela någon roll. Vill minnas att det fanns is och snö även i stockholmstrakten när jag bodde där... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 24, 2012 Dela Inlagd September 24, 2012 Solklart vad du menar Pigge!? Om du läser väldigt sakta och noga kan du se att jag inte har svarat TS, bara påpekat att en sydlänning generellt inte har mycket att tillföra vad det gäller bilkörning i vinterväglag och där kommentera den utrustning som då behövs. För att svara på topic då, i många år förespråkade jag friktionsdäck så länge man körde det mesta söder om Gävle/Dalaälven, men för några år sedan var jag väldigt nära att "köra åt helvete" med bil och familj på E4:an Söder om Sthlm, och det är bara att se sanningen i vitögat, finns inget som kan ersätta dubbdäck av god kvalitet, och tänk också på att vinterdäck är färskvara. Har efter det kört på Continental c-däck, till min familjebuss, känns så mycket tryggare vid eländigt väglag.så tveklöst ska man ha dubbdäck om man kör i vinterland! Och vad vet du om våra vägar? Begriper du dig på dessa våta saltade eller två torra hjulspår på våra vägar. Hala som själva fan på sen natten torra på dagen. Du har en del att lära. Friktionsdäcken är mycket bra och får mycket skit från okunniga. Dom får inte bli för gamla eller för slitna. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Och vad vet du om våra vägar? Begriper du dig på dessa våta saltade eller två torra hjulspår på våra vägar. Hala som själva fan på sen natten torra på dagen. Du har en del att lära. Friktionsdäcken är mycket bra och får mycket skit från okunniga. Dom får inte bli för gamla eller för slitna. Hälsar pigge01 Lille vän, jag har inte uttalat mig om era vägar men du skriver vad du har förstånd till...inget fel med det Men fatta att Sverige är ett långt land och de trafikförhållanden som gäller större delen av vintern i tex mellersta Sverige kan du inte sätta i relation till vad som råder i Skånes kustland, för det var väl det du menade med "våra vägar". Men jag kan hålla med dig, friktionsdäck färska och fina, och av bra fabrikat är bra, men ska man köra mycket i vinterväglag(och då menar jag inte Skåne) då håller de ej måttet i längden, är det så svårt att begripa? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Friktionsdäcken är mycket bra och får mycket skit från okunniga Ja, dom är bra, men dubbat är bättre så länge det inte är ren asfalt. Men saken är den att vissa delar av Sverige har 10månader vinter och två månader dåligt skidföre. När, eller om "sajpningarna" blir igenkletade med skit så är inte däcken så bra. Varför går det alltid åt helvete under vintern när skåningarna (och 08) ska ut och köra bil? Det är inte bara det att dom inte kan köra, det är även det att däcken dom har på bilen är värdelösa. Din vinter är ju lik den i Chiang Mai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 (ändrad) Ja, dom är bra, men dubbat är bättre så länge det inte är ren asfalt. Men saken är den att vissa delar av Sverige har 10månader vinter och två månader dåligt skidföre. När, eller om "sajpningarna" blir igenkletade med skit så är inte däcken så bra. Varför går det alltid åt helvete under vintern när skåningarna (och 08) ska ut och köra bil? Det är inte bara det att dom inte kan köra, det är även det att däcken dom har på bilen är värdelösa. Din vinter är ju lik den i Chiang Mai Man ska inte bara skylla på bilförarna i södra Sverige. Generellt ser jag det så här,, Norr om Gävle finns det oftast en bättre beredskap för snöröjning. I Sthlm är den tyvärr mkt dålig. Om Sthlm får 15cm snö kl 15-16 så kommer plogbilarna sällan ut före 02 på natten.(har själv plogat) Detta trots att varningar gått ut i ett dygn från SMHI. Julen -10 var jag i Malmö som hade -20gr och 15-20 cm snö på gatorna. Och inte en plogbil ute. Jag skulle köra min mamma till affären, en resa på 6km t o r. Det tog 3tim i körtid. Dan före julafton fick jag fly från Malmö pga varning för snöstorm. Det blev en besvärlig resa upp till östergötland. Flera långtradare blåste av E4 bl a. Och inte en plog eller salt/sandbil ute. Sen vaggas många in en falsk säkerhet med all utr i bilen=antisladd-antispinn. Många tror nog att detta ger antiåkavvägen också. Ändrades September 25, 2012 av Mr Ning Ning Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Man ska inte bara skylla på bilförarna i södra Sverige. Generellt ser jag det så här,, Norr om Gävle finns det oftast en bättre beredskap för snöröjning. I Sthlm är den tyvärr mkt dålig. Om Sthlm får 15cm snö kl 15-16 så kommer plogbilarna sällan ut före 02 på natten.(har själv plogat) Detta trots att varningar gått ut i ett dygn från SMHI. Julen -10 var jag i Malmö som hade -20gr och 15-20 cm snö på gatorna. Och inte en plogbil ute. Jag skulle köra min mamma till affären, en resa på 6km t o r. Det tog 3tim i körtid. Dan före julafton fick jag fly från Malmö pga varning för snöstorm. Det blev en besvärlig resa upp till östergötland. Flera långtradare blåste av E4 bl a. Och inte en plog eller salt/sandbil ute. Sen vaggas många in en falsk säkerhet med all utr i bilen=antisladd-antispinn. Många tror nog att detta ger antiåkavvägen också. Vintern kommer som en överraskning för folket i södra Sverige...varje år. Sedan är det så att oavsett hur bra däck man har så kan man inte köra likt man gör på sommaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Vintern kommer som en överraskning för folket i södra Sverige...varje år. Sedan är det så att oavsett hur bra däck man har så kan man inte köra likt man gör på sommaren. Ja tyvärr sant. Vägverket och kommunerna har glömt att vi lever i norra Europa. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 (ändrad) Ja tyvärr sant. Vägverket och kommunerna har glömt att vi lever i norra Europa. Ja Trafikverket gör bort sig i ur och skur. Ofta är ett Ploglok som oftast inte beställes i tid. Hälsar pigge01 Ändrades September 25, 2012 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 (ändrad) Vintern kommer som en överraskning för folket i södra Sverige...varje år. Sedan är det så att oavsett hur bra däck man har så kan man inte köra likt man gör på sommaren. Det är det som många gör. De har dubbdäck och tror att det är bara att gasa på. Dubbdäck är falsk säkerhet. Det finns alldeles för många exempel på avkörningar där dubbdäck gav falsk säkerhet. Det gäller att sänka hastigheten på isiga och igen snöade vägar. På Gotland där de inte saltar finns det regel som säger att är det 90 sträcka så kör man 80 är det 70 så sänker man hastighet till 60. Det fungerar faktisk mycket bra. Gå 5 minuter tidigare så hinner ni i tid utan att riskera era och andras hälsa. Ändrades September 25, 2012 av Lobuz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Ja Trafikverket gör bort sig i ur och skur. Detta är ett Ploglok som oftast inte beställes i tid. Vintern 2010 åter i Kristianstad Efter en tur till Falköping och åter. Hälsar pigge01 Solklart som alltid. ploglok -check! Falköping -check! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 (ändrad) Det är det som många gör. De har dubbdäck och tror att det är bara att gasa på. Dubbdäck är falsk säkerhet. Det finns alldeles för många exempel på avkörningar där dubbdäck gav falsk säkerhet. Det gäller att sänka hastigheten på isiga och igen snöade vägar. På Gotland där de inte saltar finns det regel som säger att är det 90 sträcka så kör man 80 är det 70 så sänker man hastighet till 60. Det fungerar faktisk mycket bra. Gå 5 minuter tidigare så hinner ni i tid utan att riskera era och andras hälsa. Falsk säkerhet, är kanske ett ganska dåligt argument. Givetvis så ska hastighet och körsätt anpassas efter väglaget, det är man uppväxt med, om man är född norr om Dalaälven. Säkerhetsbälte, airbag, fallskärm, kondom etc etc etc är det också falsk säkerhet Ändrades September 25, 2012 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 (ändrad) Ja Trafikverket gör bort sig i ur och skur. Detta är ett Ploglok som oftast inte beställes i tid. Vintern 2010 åter i Kristianstad Efter en tur till Falköping och åter. Hälsar pigge01 Vintern ser ju onekligen trevlig ut i Kristianstad. Men ska man behöva knuffa plogloket? dessutom verkar plogloket klent byggt. Klarar den av snömängderna? EDIT: Verkar klara av snömängderna förträffligt. Inte en gnutta snö så långt ögat kan nå. Ändrades September 25, 2012 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Ploglok?? Trodde bara de kördes på räls. Måste vara dieseldrivet då, eftersom det saknas elledningar på bilvägarna. Men hur svänger man, finns det ratt i loket? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 25, 2012 Dela Inlagd September 25, 2012 Solklart som alltid. ploglok -check! Falköping -check! Det blev fel bild men här är de rätta. Dom har samma nummer men jag tog i fel map. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu