Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar till byn?


Jerker

Hur mycket pengar skickar du varje månad?  

128 röster

  1. 1. Hur mycket pengar skickar du varje månad?

    • 5000 bath
      35
    • 10000 bath
      19
    • 15000 bath
      8
    • 20000 bath
      6
    • 30000 bath
      1
    • Ingenting
      61


Recommended Posts

Svarten ger uttrycket "chip on your shoulder" en helt ny mening...

Nåja, alla kan begå små misstag, mig själv inkluderad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • pigge01

    3

  • Jerker

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Svarten,  UT skrev "Polls" vilket som du vet betyder "Undersökningar", inte Polis...

MVH Tommy

Tackar Tommy!

Det var roligt att kunna göra en stor miss! Givetvis förväntades jag mig svenska ord och omedvetet hittade på ett svensk ord där det inte fanns!

Hej UT006!

Jag tar tillbaka min de nedre delarna av mitt inlägg. Förlåt misstag!

Vi får gärna prata om svensk hälso- och sjukvårdsstatistik en annan gång!  :yes::mdr:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Eftersom jag har skickat noll pengar tidigare när kursen mot bahten varit så bra... :gasp:

Och kronan nu är usel mot bahten,så då får det väl bli på det sättet att dom får

skicka pengar till mig istället :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sänder 5000 Bath i månaden till mamma och en massa pengar till sonens läkareutb i Bangkok..där tar pengarna slut...  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Eftersom jag har skickat noll pengar tidigare när kursen mot bahten varit så bra... :gasp:

Och kronan nu är usel mot bahten,så då får det väl bli på det sättet att dom får

skicka pengar till mig istället :na:

Njae... hade du nu skickat när kursen var bra på det hållet så hade de garanterat skickat till dig nu när kursen e bra på det andra hållet...  :whistle::crazy:

Men nu visade du upp din snåla sida i somras och då kan du glömma något tillbaka nu.  :D:D:D:D:D

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Njae... hade du nu skickat när kursen var bra på det hållet så hade de garanterat skickat till dig nu när kursen e bra på det andra hållet...  :whistle::crazy:

Men nu visade du upp din snåla sida i somras och då kan du glömma något tillbaka nu.  :D:D:D:D:D

Ja visst f..n tänkte inte på det :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillhör tydligen dom som skickar " på tok " för mycket enligt många, men..

Jag har ju tagit hit deras enda inkomstkälla, när jag " knyckte " deras mamma.

Nedan ser ni hur vi arbetade fram en budget som justerats under resans gång och nu mer eller mindre

stämmer för deras levende.Naturligtvis så hade inte frugan denna inkomst när hon arbetade i Thailand,

så skola,medicin,moppe,data mm hade fått stryka på foten.

Fickpengar till ensamstående dessutom sjuk svärmor, inkl en hel del läkar o medicinkostnader          1600 bath

Fickpengar till 2 st tonårsdöttrar som bor ihop med svärmor och sköter både henne,hushåll o skola.  3000 bath

Avbetalning på moppen ( dock bara 3 månader kvar av 36 )                                                      1150 bath

El o matkostnader för ovan personer                                                                                      3250 bath

Skolkostnader för ungarna 8500+13500=22000 året                                                                  1850 bath

X.a skolböcker o skolkläder samt övrig skolavgift                                                                        150 bath

Övrigt  såsom kläder,hygien,nöjen o dylikt                                                                                750 bath

Så har jag fixat en data med mobilt bredband för kontakt med sin mamma / min fruga                      250 bath

Total summa c:a 12000 bath

Ena dottern har ett av mina ATM kort som hon använder till ovan utgifter.

Detta sköter hon extremt noga o redovisar varje gång jag kommer ner, o det stämmer till 100 %

varje gång. Detta sätt har jag valt med tanke på att hon nu...när hennes mamma är hos mig i Sverige,

påtagit sig rollen som familjens överhuvud, då svärfar är död sedan en tid tillbaka.

Naturligtvis så går det åt extra pengar till...födesledags presenter, lite ombyggnad av huset etc.

Men va fan...12000 bath.. c:a 2500 till 3000 SEK motsvarar en helkväll på krogen, o med motsvarande  summa så

förser jag 3 personer i Thailand med ett drägligt liv o utbildning.

Ibland tänker jag så här..jag röker c:a 25 cigg per dag = 1800 spänn i månaden o med denna summa

kan man finansiera halva deras månadskostnad.

Nä, man är bortskämd...samtidigt trivs jag med att vara det.

Nog tänkt för idag...ha de

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Thaifiskaren!

Det blir extra karma för den förnuftiga och verklighetsförankrade budgeten.

Skönt att äntligen finna någon person som har en realistisk verklighetsuppfattning.

Ibland när man läser vad vissa gubbs spenderar och skickar till varglyorna på den Isanska landsbygden blir man ju oerhöer betänksam.

Men det är klart är man störtförälskad och rädd att förlora prinsessan så kanske man spenderar mer än man borde rent förnuftsmässigt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thaifiskaren!

Det blir extra karma för den förnuftiga och verklighetsförankrade budgeten.

Skönt att äntligen finna någon person som har en realistisk verklighetsuppfattning.

Ibland när man läser vad vissa gubbs spenderar och skickar till varglyorna på den Isanska landsbygden blir man ju oerhöer betänksam.

Men det är klart är man störtförälskad och rädd att förlora prinsessan så kanske man spenderar mer än man borde rent förnuftsmässigt.

BTT

Du har ju facit högst upp BTT, tydligen skickar ca 80% mindre än 5000 baht, varav största gruppen ingenting.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thaifiskaren!

Det blir extra karma för den förnuftiga och verklighetsförankrade budgeten.

Skönt att äntligen finna någon person som har en realistisk verklighetsuppfattning.

Ibland när man läser vad vissa gubbs spenderar och skickar till varglyorna på den Isanska landsbygden blir man ju oerhöer betänksam.

Men det är klart är man störtförälskad och rädd att förlora prinsessan så kanske man spenderar mer än man borde rent förnuftsmässigt.

BTT

Jag tror nog om du hade haft råd så skulle du också skickat en slant. Javisst ja ! Du har ju ingen att skicka till.  :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sambon skickar ca THB 5 000 per månad till sin mamma, av egna tjänade pengar.

Därutöver kan vi "stötta" gemensamt hennes systrar vid speciella tillfällen, likaså

vid underhållet av huset i Roi Et, så kan det bli extra pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT, jag tror att du i din iver blandade ihop denna trad med sinsodtraden  :yes: Thaifiskaren ar ju enligt undersokningen en av de givmildare

och skickar lika mycket pengar varje manad som du anser att man som Farang kan leva pa har nere. Med ditt resonemang sa maste han ju

verkligen blivit lurad och styrd av sin Thaidam.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Moss, jag och tjejen skickar pengar till hennes familj varje månad ca 2000 baht. Vi har använt oss av ICA bankkort en tid nu. Men den ATM automat som de tar ut sina pengar tar en avgift på ca 150 b./uttag + att ICA tar ju ut en egen avgift för själva kortinnehavet årligen. Men detta alternativ har fungerat bra och det gör det fortfarande.

Vilket sätt överför ni era pengar på? Är nyfiken på om det kanske finns något annat bättre alternativ än just ICA grejen.

MVH Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Moss, jag och tjejen skickar pengar till hennes familj varje månad ca 2000 baht. Vi har använt oss av ICA bankkort en tid nu. Men den ATM automat som de tar ut sina pengar tar en avgift på ca 150 b./uttag + att ICA tar ju ut en egen avgift för själva kortinnehavet årligen. Men detta alternativ har fungerat bra och det gör det fortfarande.

Vilket sätt överför ni era pengar på? Är nyfiken på om det kanske finns något annat bättre alternativ än just ICA grejen.

MVH Lars

Ja det finnes men det är totalt sett dyrara och mera jobb.

Skandia Banken kommer närmast.

159b avgiften slipper vi nog inte!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

... saknar alternativet mottar ... /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

. för om man räknar 'på svensk vis' ,öre per öre så är det ju faktiskt så att just VI får mer än vi ger. smile.gif

När vi käkar i Thailand är det alltid någon annan som bjuder.

När vi reste från Thailand fick vi en massa presenter varav vi fick se sedan när vi packade upp i Sverige ett kuvert med 45.000 THB från våran faster (4gol).

Själv tycker jag Thai kultur är omöjlig att förstå. varför var det inte 40 eller 50 tusen i kuvertet? varför just 45 tusen?? Måste vara ngn sån mystisk thai ritual som vi inte förstår???

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Singha får av mig en ”lön” på 15000 THB varje månad. Detta oberoende om vi är tillsammans i Thailand eller i Sverige eller på var sitt håll.

Hon har inga föräldrar i livet men har ansvar för 3 barn i åldrarna 13, 15 resp. 19 år. Det är deras skolgång som drar de flesta pengarna eftersom alla tre går numera på ”välrenomerade” privatskolor. Denna prioritering har jag själv varit med om för att jag vet hur viktigt det är i Thailand för ungdommarnas senare liv att hamna på ”rätt” skola. Jag hoppas bara att de utnyttjar sina chanser och att det går bra för dem. Tillfälliga svackor och skoltrötthet mutas effektivt med allehanda presenter som telefoner, iPod etc som belöning för framgång (=bra betyg). Det fungerar utmärkt men kostar på en aning. Men å andra sidan är ”farangen” mäkta populär hos ungarna och kombinerat med äkta eller spelat tacksamhet har de verkligen hittat på effektiva sätt att få mig lätta på lädret.

Fru Singha sponsrar sin ännu levande mormor med ca 1000 THB varje månad vilket jag tycker är rimligt och det är de enda pengarna som hamnar utanför vår egen familj. Sen får vi inte glömma att de krävs en hel del slantar för olika tjänster (plöjning, ur- och bevattning, plantsättning, skörda etc. ) för att få en lyckat riskörd när man inte själv tar hand om detta i sitt antletes svett. Ja, det blir en hel del rissäckar över då som släkten får köpa för marknadspris. Inga almoser här heller.

Sedan har vi fru Singhas hus som bara blir större och större för varje år vars utbyggnad och modernisering fru Singa bekostar på egen hand med sin lön. Det är en ren fröjd att se hur huset och gården makar sig varje gång jag är i byn.

Att avstå dryga 3400 SEK på sin lön/pension varje månad kan ibland kännas lite tungt, i synnerhet då jag även behöver spara för de många flygresor som vårt ”pendlande” mellan Sverige och Thailand medför. Som invandrare har jag lärt mig att det går att förena det bästa med alla världar genom att bli som en ”fyttfågel”. Det kostar på men är säkert värt det, speciellt nu efter det att jag inte längre är uppbunden genom arbete etc. Mot denna bakgrund är kostnaden för fru Singhas lön närmast försumbar, samtidigt som jag får väldigt mycket i gengäld, i alla verkligen viktiga avseenden.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...