Jump to content
IGNORERAD

För alla i Rayong med omnejd


Tallviking

Recommended Posts

Speedboat till Ko Samet kostar 2000 t/r, eller ca 250 pr pers om ni delar båt. Valfri av och påstigning i Ko Samet och ofta slipper man nationalparks avgiften om man hoppar av inne i parken.

Många bra hotell och bungalows längs med strandvägen i Ban Phe, priser från 300 till 1500 b. T ex. Christies och Tawanin. Minibuss till BKK, Pattya och Koh Chang flera gånger per dag. Regulär buss till BKK Ekamai varje timme, ca 140 bath. Taxi till BKK 2000 bath, och billigare om man hittar en BKK taxi som vill ha returkunder.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • sköndal

    8

  • Drivern

    7

  • smillalilla

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

pikelocator

Hallå ja!

Har hus i Ban chang och är nere och vänder minst två ggr om året.

Är jättenöjd med stränder folk osv...

Kanske läge för en Rayong träff till jul. Jag ska själv inte ner förrän 15/12

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

Jag bor i Payoon, Ban Chang året runt sen 1 September 2008. Minst 6 st. svenskhus här, immigrationen i Mapthaput påstår att det skall finnas c:a 200 svenskar i Ban Chang.

Janthon, du är ju nästan granne så det kan nog bli någon pilsner i November när ni kommer. Din granne, med samma förnamn som dej, flyttar ner 'på allvar' i slutet av September.

Ha det... Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Oscar

Det låter som en bra idè, Min namne är ju hemma i sverige just nu men han skulle

nog tillbaka i slutet av september, så nu bara man väntar på att komma ner igen.

För sommarn har ju inte vart något vidare i Sverige.

Ha det gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders, som är trädgårdsmästare i Nang Nooch tropical Garden sedan många år, bor permanent i Ban Sare. Är det fler som träffat honom där ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

har inte hunnit komma till garden ännu fastän jag bor i bang sare 10 minuter till garden ska klämma den nu i dec

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

PM:a mig så får du hans mobilnummer. Kunde kanske vara kul för dig som dessutom bor i samma samhälle som honom. Han har bott där i 16 år

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej på er alla.

Jag är ny på forumet så detta ska bli intressant.

Jag och min sambo har skaffat oss ett hus i Ban Phe, tillsammans med min mor och hennes man.

Alla tips om Rayong och Ban Phe med omnejd är välkomna.

//Smilla

rolleyes.gif SmillaStina

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag är ny i området bor vid SuanSon beach. Eller bor och bor. Jag bor ju i sthlm annars men vill tillbringa mer tid i Rayong

glasses.gif

Hej!

Då är vi "grannar" - känner igen poolbilden.

Hälsningar

Smilla

rolleyes.gif SmillaStina

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla glada

Vi är ett par från skåne (utan att nån av oss är skåning) som letar lägenhet i Rayongtrakten. Vi har tittat på en del "condos" och vi har massor av funderingar som många av er säkert kan svara på.

Vi är i snart 50 års åldern och vill ha ett lugnare liv och hade tänkt oss Thailand.

Vi har hittat en lägenhet som verkar OK, den ligger i VIP. Vad har ni alla att säga om den byggnaden och området? Är det OK eller ska man undvika det helt. Vi vill ha lägenhet och inget hus eftersom vi MÅSTE vara kvar i Sverige några år till. Meningen är att vi ska ta längre och längre semestrar :yes:

Men eftersom vi är helt "färska" på boende i Thailand så har vi en massa frågor.

Vad kostar en AC (med installation)?

Vad kostar elen i Thailand? Har hört runt 6 bath/kwh, kan det stämma?

Kök, det finns en vask med 1 kran (ljummet vatten antar jag) Hur löser man det? En liten "beredare" på väggen? Pris på en sån?

Fallgropar vid köp?

Bankkonto? Vad krävs?

Överföring av pengar? Problem?

Vad tänka på vid kontakt med mäklare?

Vi har fler frågor men vill inte tråka ut er direkt.

Skriv gärna om egna erfarenheter, vi läser allt.

Mvh

SoS (Stefan o Siv) :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte hyra en lägenhet istället för att köpa, så slipper ni oroa er för alla de frågorna och ni behöver inte satsa era sparpengar heller.

Mycket mindre bekymmer och ni kan flytta precis när ni vill.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vi har funderat på det också. Trivs man inte är det bara att flytta enkelt och bra men det känns lite som att bo på hotel.

Vi vill nog ha något eget och kunna sätta vår egen prägel på boendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vi har funderat på det också. Trivs man inte är det bara att flytta enkelt och bra men det känns lite som att bo på hotel.

Vi vill nog ha något eget och kunna sätta vår egen prägel på boendet.

Ok !! Köp då något eget!!

Men . kom ihåg vad du fick för tips innan . Du kommer att ångra dig bittert om du som ny i Thailand skall köpa eget. Det går säker bra, men lär dej lite om landet och området innan.provbo och hyr första 2 åren. Minst.

Din frågelist ovan berättar att du har mycket att lära dej Det är inget fel , men varför uppfinna hjulet 2 ggr, om du förstår.

Lycka Till men simma lungt!!

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Nypan om att hyra första två åren kan vara lämpligt. Man hinner observera mycket man kan ha nytta av under dessa två år utan att riskera några stora summor.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SoS,

Några svar på dina frågor:

AC 9000 BTU färdig installerad under 20000 bath

KWh ca 3 bath i Ban Phe

Direkverkande vattenvärmare från 1900 bath plus 200-300 för installation.

Adress i Thailand för att få bankkonto.

Bangkok Bank, överföringar från Sverige 3 arbetsdagar, meddelande på SMS när pengarna har kommit.

Mvh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Tasa för ett vettigt svar på våra frågor.

Låter på resten av gänget att det inte går att sälja om man inte trivs och alla pengar försvinner?????

Uppfinna hjulet????? Varför tror ni vi frågar???????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stiffe,

du fick en del svar som lät lite aggresiva men jag tror de var i all välmening.Jag och min familj har hus i Rayong och det är ett trevligt område,lungt och nära till det mesta.Jag håller dock med de som tyckte att du skall hyra först för att känna dig för,att sälja sedan kan vara svårt hur du än gör så lycka till

vänliga hälsningar Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bygger för närvarande hus strax utanför själva Rayong i Taphong och har många släktingar som bor där också

Håller också med om att du bör hyra lägenhet eller hus första tiden

Sedan kan ni medans ni är där nere lägga tid på att åka runt och titta på vad ni vill köpa som fast plats i livet

Och dessutom bättre på plats se vad saker och ting kostar

Just nu slår lågkonjunkturen in hårt på marknaden så utbudet den närmsta tiden framåt blir stort och prutmånerna höga

Att långtidshyra kan vara en mycket lockande prisalternativ

Och har man inte redan lång erfarenhet av en plats i Thailand bör man först "prova på" och se om det är rätt plats

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske inte var riktigt tydlig i mitt första inlägg.

Vi har varit i Thailand flera gånger tidigare på massa olika platser och vi har valt Rayong av flera olika anledningar.

Det är inte exploaterat i samma omfattning som tex Hua Hin, Samui, Phuket, Pattaya, Jomtien mm.

Det ligger bra i förhållande till flygplatsen.

Priserna är hyfsade, både på boende och "att leva"

Inte så mycket turister (än i alla fall)

Nära till mycket om det blir för "tråkigt"

Vi vill ha det lugnt och skönt men inte isolerade på en öde ö. Vi vill ha närhet till vatten (hav) inte för att vi kommer att ligga att pressa men vi trivs vid vattnet.

Men jag kan väl hålla med om att det är vettigt att hyra ett år eller två men jag tror att priserna kommer att vända uppåt snart och det rör sig inte om så mycket pengar.

Lägenheten vi tittat på kostar runt 200 000:- SEK Men saknar just varmvatten och AC.

Jag kan ju inte påstå att jag som turist går runt och tittar på vad en AC och vvb kostar. Jag vet inte om jag är "udda" som inte gör det. Har även försökt hitta nåt pris på AC på internet men inte lyckats med det. Det är ju sååååå mycket enklare i Sverige och där vet jag vad en AC med installation kostar.

Övriga frågor som fallgropar tycker jag är en självklarhet att fråga om. Jag menar, hur ofta köper man lägenhet utomlands eller i Sverige för den delen? Jag trodde att forum var ett ypperligt tillfälle att kunna fråga andra som redan har flyttat att berätta om ev. misstag, svårigheter mm.

Jag har läst en hel del om vad som gäller vid köp av både hus och lägenhet men kan ha missat något. Därför frågar jag.

Att jag frågar om området är för att man som "turist" inte får fram samma info och hör inte rykten på samma sätt som bofasta.

Jag har redan pratat med en vän som har hus strax öster om Ban Phe och hon sa att hon inte hade valt området vid VIP, men det är ju hennes åsikt. Jag hade förhoppningar om att få lite mer info från andra källor.

Men om man ska läsa mellan raderna så tror de flesta här att vi kommer att ångra oss. Vad är det för fel på Rayong då? Ska vi välja ett annat område? Thailand passar oss perfekt, det vet vi redan.

Ber om ursäkt om mitt svar var lite "snäsigt" men det var tidig morgon och inte de svar jag hade väntat mig.

Mvh

Stiffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en hel del nyttigt att läsa om lägenhetsköp här:

Ursäkta en fråga med vad är VIP i Rayong för ett place ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Då är vi "grannar" - känner igen poolbilden.

Hälsningar

Smilla

Hejsan.

Kul då hoppas jag att vi ses där nerre någon gång. Jag kom hem i fredags, så nu får jag hålla mig till April.

Har ni bott där länge?

Jag har hus 145 & 146.

vart bor ni då?

mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Kul då hoppas jag att vi ses där nerre någon gång. Jag kom hem i fredags, så nu får jag hålla mig till April.

Har ni bott där länge?

Jag har hus 145 & 146.

vart bor ni då?

mvh

Fredrik

Hej igen.

Vi (jag och sambon) åker den 27 jan. Min mamma och hennes man som vi delar huset med, åker nu den 17 okt, min dotter ska med dem också.

Vi har hus H59, ligger nästan längst in på området till höger och vi köpte det ganska nyligen.

Håller på med en del renovering nu.

Okej, vilka hus är de? Vart ligger de i förhållande till poolen?

Hälsningar

Stina

post-6293-125300182338_thumb.gif

post-6293-125300182338_thumb.gif

rolleyes.gif SmillaStina

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej smillalilla och Fredrik (sköndal).

Finns det ngn sajt för det projekt som ni köpt hus i? Finns det hus kvar?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...