Jump to content
IGNORERAD

Hårdare straff mot säljare av piratkopior i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Ja jag är fullständigt övertygad om att miljontals familjer jorden runt är helt beroende av piratkopior för sin försörjning, och det finns inte alls någon uppsjö av alternativ för dessa, du kan åka till vilken storstad som helst i u-länder och se dessa människor, följ med dom hem och se hur dom lever så kanske du förstår t.ex i, Bombay, Manilla, Karachi, Jakarta eller Bangkoks slum, för många av dessa är piratkopiorna livlinan och helt avgörande för deras existens och den sidan av saken måste också med i debatten.

Mvh Isan Lover

Besynnerligt resonemang. Du menar att det finns miljonstals familjer jorden runt som tillverkat varor som det inte finns något som helst behov av utan enda orsaken till att de kan säljas är för att de försetts med en stulen märkning.

Jag trodde att man köpte kläder,skor klockor o.s.v just för att man behövde dessa varor. Inte för att de stulit namnet från någon känd tillverkare. Och finns det ett behov av en vara så säljs den oavsett vad det står för namn på etiketten.

Att sen märkesvaror, t.ex. Rolex, kanske säljs mycket p.g.a. av statusvärde är en sak. Men man får knappast högre status av att gå om kring med en billig Rolexkopia. Eller andra, ofta ganska bedrövliga, kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    21

  • Surin P3

    18

  • MaiChai

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Så om fattiga människor runt om i världen inte längre kan gå klädda i kopior av Gucci, Prada och Lacoste så slutar dom köpa kläder och går nakna och därigenom förlorar en massa människor jobbet ?

Hej

Det handlar inte om märkeskläder på kroppen för fattiga, utan om mat i magen, boende och möjlighet att ge sina barn ett drägligt liv för miljontals familjer.

Men du har rätt i att ungdomar i tredje världen inte har råd att köpa en fotbollströja i orginal som det t,ex står Liverpool eller Barcelona på, men det känns som ett lite mindre problem även om dessa säkert skulle sakna den möjligheten.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om fattiga människor runt om i världen inte längre kan gå klädda i kopior av Gucci, Prada och Lacoste så slutar dom köpa kläder och går nakna och därigenom förlorar en massa människor jobbet ?

Du har kanske råd att köpa orginal,alla har inte det.Thailand hade inte varit vårt paradis utan kopiorna,vill du hellre bo i Burma?
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag fullständigt övertygad om att många miljoner lågutbildade och fattiga skulle få svårt med sin försörjning och att fler inte minst barn skulle få gå och lägga sig hungriga.

Mvh Isan lover

Eller så kanske barnen kan få gå till skolan i stället för att tillverka dessa käder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att man köpte kläder,skor klockor o.s.v just för att man behövde dessa varor. Inte för att de stulit namnet från någon känd tillverkare. Och finns det ett behov av en vara så säljs den oavsett vad det står för namn på etiketten.

Later ju ratt, men om det nu ar sa att det ar det billigaste alternativet sa far man ratta mun fter matsacken och svalja fortraten att ga omkring i en Lacostetroja! Hemska tanke!

Tank om man hade rad med en akta HM T-shirt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Småkul att se hur vissa lyckas få in politik i allt.

"Om inte fabrikerna som tillverkar kopior olagligt funnits hade miljoner familjer i världen svultit".

Man kan ju på detta sätt försvara vad som helst, t.e.x. så arbetar ju enormt många i asien och sydamerika med knarkodling, smuggling och tillverkning av detta.

Hade de inte haft detta jobb så hade deras familjer ju varit utan försörjning.

Ja jisses...idi*ti...

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kanske barnen kan få gå till skolan i stället för att tillverka dessa käder!

Sakert, betalar Lacoste eller Adidas skolan at dem da?

Klart att det ar valdigt manga som tvingas av sina foraldrar att fran tidig alder jobba for att forse familjen med inte bara mat utan aven droger och annat skit!

Dessvarre har det ju visat sig inte bara vara kopiemarknaden som fororsakar detta!

Men principiellt har du helt ratt, barnarbete ar av ondo och utbildning skapar battre mojligheter!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sakert, betalar Lacoste eller Adidas skolan at dem da?

Men principiellt har du helt ratt, barnarbete ar av ondo och utbildning skapar battre mojligheter!

Såvitt jag vet är skolan gratis och obligatorisk i Thailand så det medför ingen extra kostnad för föräldrarna att skicka barnen dit istället för till symaskinen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet är skolan gratis och obligatorisk i Thailand så det medför ingen extra kostnad för föräldrarna att skicka barnen dit istället för till symaskinen.

Mittat...visst ar det sa, kom pa mig sjalv att tanka lite mer globalt!

Men aven om det kostar bara lite med skoluniform bocker e..t.c. sa fallr ju inkomsten bort sa visst blir det skillnad!

Forsok nu inte fa det till att jag tyckr det ar OK med vare sig det ena aller andra, forsoker bara fa en mer dubbelsidigt fundrande pa varfor det ar/har blivit som det ar, ekonomiska intressen helt klart, och dessa pengamuskler finns forvisso inte hemma hos Somchai!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill köpa originalkläder/skor i Thaland till dyra priser, hur vet man att det är original och inte kopior man köper.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill köpa originalkläder/skor i Thaland till dyra priser, hur vet man att det är original och inte kopior man köper.

Vet man inte det och inte ser nån skillnad, så är det bättre att köpa billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet man inte det och inte ser nån skillnad, så är det bättre att köpa billigt.

Hur ser man skillnad på original och kopior?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser man skillnad på original och kopior?

Ingen aning. Jag bara menar att om man inte känner eller ser nån skillnad (och inte bryr sig), köp den billigare varianten.

Mvh - han som helst går i foppatofflor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående arbetslösheten i Thailand. Siffran 2 % har jag hört förut, och enligt statistiken har man den lägsta i världen...

Kanske sant,, jag vet inte. Det jag vet är att det har varit oerhört svårt att rekrytera folk till vår butik. Trots att vi betalar över normal butikslön m.m... Extra förmåner,, tex inga löneavdrag vid sjukdom,,tjänstemoppe , bonusar, m.m

Jag hade planer på en kedja,,, vi hade ett tag 3 butiker igång...men hela tiden personalproblem...Så jag har gett upp...

Vår granne som har en stor kedja med shoppar, han har ständiga bekymmer med rekrytering... Folk börjar och slutar hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående arbetslösheten i Thailand. Siffran 2 % har jag hört förut, och enligt statistiken har man den lägsta i världen...

Kanske sant,, jag vet inte. Det jag vet är att det har varit oerhört svårt att rekrytera folk till vår butik. Trots att vi betalar över normal butikslön m.m... Extra förmåner,, tex inga löneavdrag vid sjukdom,,tjänstemoppe , bonusar, m.m

Jag hade planer på en kedja,,, vi hade ett tag 3 butiker igång...men hela tiden personalproblem...Så jag har gett upp...

Vår granne som har en stor kedja med shoppar, han har ständiga bekymmer med rekrytering... Folk börjar och slutar hela tiden.

De vill hellre jobba i bar,sjukt icke sant.Thai i ett nötskal Ändrades av Kung Otto
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kanske det beror på att thai allra helst inte vill jobba, kan man sitta på röven hela dagarna och ändå få mat på bordet. welcom to Thailand!

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående arbetslösheten i Thailand. Siffran 2 % har jag hört förut, och enligt statistiken har man den lägsta i världen...

Kanske sant,, jag vet inte. Det jag vet är att det har varit oerhört svårt att rekrytera folk till vår butik. Trots att vi betalar över normal butikslön m.m... Extra förmåner,, tex inga löneavdrag vid sjukdom,,tjänstemoppe , bonusar, m.m

Jag hade planer på en kedja,,, vi hade ett tag 3 butiker igång...men hela tiden personalproblem...Så jag har gett upp...

Vår granne som har en stor kedja med shoppar, han har ständiga bekymmer med rekrytering... Folk börjar och slutar hela tiden.

Jag har hört samma sak från flera thailändare med företag i Pattaya/Jomtien - det är nästan omöjligt att få tag seriöst folk som vill jobba stadigvarande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I de verksamheter jag haft, kan jag inte säga att arbetsmoralen har varit den allra högsta.

Visst finns det undantag och de som är bra på att jobba, är riktigt bra. Med riktig yrkesstolthet.

Men i det stora hela... Nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite märklig diskussion. Jag har inga problem med att grabbar i byn springer omkring i fake-Barcelonatröjor eller att tonårstjejer har en fake LV-väska och jag tror varken att Barcelona eller LVMH bryr sig alltför mycket heller. Jag har heller inget problem med att folk, i brist på annat, jobbar med tillverkning och försäljning av piratkopierade kläder, väskor mm. För individen kan det i det korta perspektivet vara bra och till och med nödvändigt med piratkopiering men givetvis är det förödande för ett land, och framförallt de fattigaste invånarna, ifall det inte begränsas.

Gucci bryr sig inte alltför mycket om att det sälja piratkopierade väskor i Thailand, de vet att de som köper dessa kopior inte är deras potentiella kundgrupp iallafall. De som förlorar är mindre thailändska företag som försöker sälja sina egna väskor men konkurreras ut av företag som inte betalar skatt, inte betalar avtalsenliga löner mm. Vissa av dessa små företag hade kanske kunnat bli ett nytt Gucci om 50 år och hjälpt Thailand med export och vettiga arbetstillfällen men istället hamnar pengarna hos ett gäng samvetslösa gangsters och de korrumperade poliser och tjänstemän som låter kopierarna fortsätta. Det är ju helt meningslöst att höja minimilöner, satsa på utbildning och företagande, om alla med ambitioner och kunnande ändå ska stoppas av den kriminella eliten.

Japan, Korea, Taiwan, Singapore; de hade alla mängder av piratkopierande företag innan de tog steget in i den utvecklade världen. I alla dessa länder var det arbetarrörelsen som låg på om hårdare tag mot kopierandet då de insåg att det var deras möjligheter till vettiga arbetsvillkor som stod på spel, i denna tråd verkar "arbetarna" stå på de kriminella kapitalisternas sida. De som säger att Herrens vägar äro outgrundliga har nog aldrig läst på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite märklig diskussion. Jag har inga problem med att grabbar i byn springer omkring i fake-Barcelonatröjor eller att tonårstjejer har en fake LV-väska och jag tror varken att Barcelona eller LVMH bryr sig alltför mycket heller. Jag har heller inget problem med att folk, i brist på annat, jobbar med tillverkning och försäljning av piratkopierade kläder, väskor mm. För individen kan det i det korta perspektivet vara bra och till och med nödvändigt med piratkopiering men givetvis är det förödande för ett land, och framförallt de fattigaste invånarna, ifall det inte begränsas.

Gucci bryr sig inte alltför mycket om att det sälja piratkopierade väskor i Thailand, de vet att de som köper dessa kopior inte är deras potentiella kundgrupp iallafall. De som förlorar är mindre thailändska företag som försöker sälja sina egna väskor men konkurreras ut av företag som inte betalar skatt, inte betalar avtalsenliga löner mm. Vissa av dessa små företag hade kanske kunnat bli ett nytt Gucci om 50 år och hjälpt Thailand med export och vettiga arbetstillfällen men istället hamnar pengarna hos ett gäng samvetslösa gangsters och de korrumperade poliser och tjänstemän som låter kopierarna fortsätta. Det är ju helt meningslöst att höja minimilöner, satsa på utbildning och företagande, om alla med ambitioner och kunnande ändå ska stoppas av den kriminella eliten.

Japan, Korea, Taiwan, Singapore; de hade alla mängder av piratkopierande företag innan de tog steget in i den utvecklade världen. I alla dessa länder var det arbetarrörelsen som låg på om hårdare tag mot kopierandet då de insåg att det var deras möjligheter till vettiga arbetsvillkor som stod på spel, i denna tråd verkar "arbetarna" stå på de kriminella kapitalisternas sida. De som säger att Herrens vägar äro outgrundliga har nog aldrig läst på MPR.

Och vad har du för grunder/vet du på allt detta du skriver, kan du ge ett enkelt svar på några rader och inte en hel A4-sida

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad har du för grunder/vet du på allt detta du skriver, kan du ge ett enkelt svar på några rader och inte en hel A4-sida

Vad är det specifikt du undrar över? Om det är hela texten så blir svaret kanske för långt för din smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite märklig diskussion. Jag har inga problem med att grabbar i byn springer omkring i fake-Barcelonatröjor eller att tonårstjejer har en fake LV-väska och jag tror varken att Barcelona eller LVMH bryr sig alltför mycket heller. Jag har heller inget problem med att folk, i brist på annat, jobbar med tillverkning och försäljning av piratkopierade kläder, väskor mm. För individen kan det i det korta perspektivet vara bra och till och med nödvändigt med piratkopiering men givetvis är det förödande för ett land, och framförallt de fattigaste invånarna, ifall det inte begränsas.

Gucci bryr sig inte alltför mycket om att det sälja piratkopierade väskor i Thailand, de vet att de som köper dessa kopior inte är deras potentiella kundgrupp iallafall. De som förlorar är mindre thailändska företag som försöker sälja sina egna väskor men konkurreras ut av företag som inte betalar skatt, inte betalar avtalsenliga löner mm. Vissa av dessa små företag hade kanske kunnat bli ett nytt Gucci om 50 år och hjälpt Thailand med export och vettiga arbetstillfällen men istället hamnar pengarna hos ett gäng samvetslösa gangsters och de korrumperade poliser och tjänstemän som låter kopierarna fortsätta. Det är ju helt meningslöst att höja minimilöner, satsa på utbildning och företagande, om alla med ambitioner och kunnande ändå ska stoppas av den kriminella eliten.

Japan, Korea, Taiwan, Singapore; de hade alla mängder av piratkopierande företag innan de tog steget in i den utvecklade världen. I alla dessa länder var det arbetarrörelsen som låg på om hårdare tag mot kopierandet då de insåg att det var deras möjligheter till vettiga arbetsvillkor som stod på spel, i denna tråd verkar "arbetarna" stå på de kriminella kapitalisternas sida. De som säger att Herrens vägar äro outgrundliga har nog aldrig läst på MPR.

Lite som Redbull kan göra de e ju 50/50 farrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det specifikt du undrar över? Om det är hela texten så blir svaret kanske för långt för din smak.

Det var väl inget specefikt som jag tänkte på men du nämnde ju hur <gucci skulle reagera om man kopierade deras produkter. Så jag tänkte att du måste ju även veta vad Addidas, Nike, Puma, mm,mm tycker om att deras artiklar kopieras.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...