Jump to content
IGNORERAD

Hårdare straff mot säljare av piratkopior i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Här i mitt område då räknar jag in 4 byar,sitter det runt 40 familjer och syr. De drar in ca 6 till15000 i månaden beroende hur många som jobbar i familjen.

Åter igen hur skall de få mat på bordet.

I hela ampur handlar det nog om tusen tal familjer.

Om de drar in 6-15000 per familj i månaden, så kan de ju faktiskt omvandla pengarna till mat.

Om det är totalt för alla 40 familjerna, så bör de fundera på om de inte ska ge sig in på nån annan marknad eftersom de tydligen inte är så bra på det de sysslar med idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    21

  • Surin P3

    18

  • MaiChai

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om de drar in 6-15000 per familj i månaden, så kan de ju faktiskt omvandla pengarna till mat.

Om det är totalt för alla 40 familjerna, så bör de fundera på om de inte ska ge sig in på nån annan marknad eftersom de tydligen inte är så bra på det de sysslar med idag.

Vad tror du dom gor med pengarna da? Tapetserar?

Det dar inlagget luktar overlagsen attityd, jag tror inte du menar att vara "bracker", men jag tyckler inte man ska kasta skit pa fattiga medborgare som inte har skola eller kunskap om livet utanfor byn. och dom ar formodligen stolta ovet att kunna forsorja sig och sin famil och behover inga "pekpinnar" om att inte vara duktiga nog!

Jag kan bekrafta att det aker omkring uppkopare i byarna och "ger" folk sysselsattning i textilindustrin,, t.ex. stickmaskiner for barnsockor,mossor typ ranarluvor e.t.c.

En halv dags slit for 80-120 bath, visst ar det en skitlon men det ger ju en liten extra skarv i alla fall, har man dessutom det traditionella riset att ta hand om sa klarar man sig, det forvanar mig lika mycklet var gang vika levnads, eller mer korrekt uttryckt overlevnadskonstnarer, dessa manniskor ar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du dom gor med pengarna da? Tapetserar?

Det dar inlagget luktar overlagsen attityd, jag tror inte du menar att vara "bracker", men jag tyckler inte man ska kasta skit pa fattiga medborgare som inte har skola eller kunskap om livet utanfor byn. och dom ar formodligen stolta ovet att kunna forsorja sig och sin famil och behover inga "pekpinnar" om att inte vara duktiga nog!

Jag kan bekrafta att det aker omkring uppkopare i byarna och "ger" folk sysselsattning i textilindustrin,, t.ex. stickmaskiner for barnsockor,mossor typ ranarluvor e.t.c.

En halv dags slit for 80-120 bath, visst ar det en skitlon men det ger ju en liten extra skarv i alla fall, har man dessutom det traditionella riset att ta hand om sa klarar man sig, det forvanar mig lika mycklet var gang vika levnads, eller mer korrekt uttryckt overlevnadskonstnarer, dessa manniskor ar!

Snickarns fråga var ju, hur de ska få mat på bordet med 6-15000 Baht i månaden.

Om jag med mina överlägsna kunskaper föreslår att de handlar mat, så är ju problemet löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snickarns fråga var ju, hur de ska få mat på bordet med 6-15000 Baht i månaden.

Om jag med mina överlägsna kunskaper föreslår att de handlar mat, så är ju problemet löst.

Jag anvande mig av lasa mellan raderna trixet, tar for givet att "snickarn avsag "Hur ska de ANNARS fa mat pa bordet!

Men jag viker mig for din overlagsna kunnskap! :police:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta tillräckligt stora problem att läsa vad som står på snickarns faktiska rader, så jag har aldrig ens försökt läsa mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de drar in 6-15000 per familj i månaden, så kan de ju faktiskt omvandla pengarna till mat.

Om det är totalt för alla 40 familjerna, så bör de fundera på om de inte ska ge sig in på nån annan marknad eftersom de tydligen inte är så bra på det de sysslar med idag.

Nu blir jag lite lässen, hur läser du nu.

En ensam stående drar in ca 6000,en familj bestående av mor och dotter i bland även mannen kan dra in 15000 ibland mer.

Men vad jag vill sakt om de nu inte kunde sy dessa Adidas, hur får de då pengar till uppehälle.

Och det är väl det som är intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite lässen, hur läser du nu.

En ensam stående drar in ca 6000,en familj bestående av mor och dotter i bland även mannen kan dra in 15000 ibland mer.

Men vad jag vill sakt om de nu inte kunde sy dessa Adidas, hur får de då pengar till uppehälle.

Och det är väl det som är intressant.

Ah, ok, du menar så...

Rent principiellt; Om de syr Adidas-skor, tycker jag det är fel, om de inte är Adidas officiella "fabrik".

Om de däremot syr egna skor, med eget märke eller åtminstone utan Adidasmärke, är allt frid och fröjd.

Eller vad tycker du själv om du kommer på en finfin idé i din by och bygger upp din verksamhet och dagen efter gör grannen billiga kopior av det du gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite lässen, hur läser du nu.

En ensam stående drar in ca 6000,en familj bestående av mor och dotter i bland även mannen kan dra in 15000 ibland mer.

Men vad jag vill sakt om de nu inte kunde sy dessa Adidas, hur får de då pengar till uppehälle.

Och det är väl det som är intressant.

Och vad har hemsömnad med piratkopiering att göra. Även jag känner folk som sitter hemma och syr för slavlöner. Men ingen som syr märkeskopior.

För att komma till rätta med slavlöner för både folk som syr och slavar ute på fältet krävs nog att facket tillåts etablera sig i Thailand. Något som givetvis inte kommer att inträffa så länge superkapitalisten Thaksin har makten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad har hemsömnad med piratkopiering att göra. Även jag känner folk som sitter hemma och syr för slavlöner. Men ingen som syr märkeskopior.

För att komma till rätta med slavlöner för både folk som syr och slavar ute på fältet krävs nog att facket tillåts etablera sig i Thailand. Något som givetvis inte kommer att inträffa så länge superkapitalisten Thaksin har makten.

Behovs ingen DrT till sant, men mer far vi inte skriva!

Hemsomnad har absolut inget med piratkopiering att gora, men paralellen finns i alla fall om man har en liten narbutik och dar saljer t.ex. DVD filmer.knappast original och datorn surrar i bakgrunden!

Alla satt att tjana lite mer pengar kommer alltid att forekomma, och sa lange det ar sa pass harmlost som textil o CD/DVD t.ex. sa kanns det just...harmlost! I synnerhet om det bedrivs i Sakhon Somewhere.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad har hemsömnad med piratkopiering att göra. Även jag känner folk som sitter hemma och syr för slavlöner. Men ingen som syr märkeskopior.

För att komma till rätta med slavlöner för både folk som syr och slavar ute på fältet krävs nog att facket tillåts etablera sig i Thailand. Något som givetvis inte kommer att inträffa så länge superkapitalisten Thaksin har makten.

Om du syr på olika varumärken på kläderna ex Adidas etc. Vad kallas det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du? Vem säger att ni inte får skriva mer?

Alltsa. ingen pa MPR// utan jag mnar att fackligt foretrade bromsas inte bara av politiska lager utan aven av de omamnbara!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltsa. ingen pa MPR// utan jag mnar att fackligt foretrade bromsas inte bara av politiska lager utan aven av de omamnbara!

De onämnbara... Är det kungafamiljen du menar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

De onämnbara... Är det kungafamiljen du menar då?

Tror samtliga styrande i landet, kungafamiljen, militar o polis samt regeringstjansteman av samtliga kulorer ar emot den utjamning som da skulle efterstravas!

Nu atergar jag till viktigare saker!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror samtliga styrande i landet, kungafamiljen, militar o polis samt regeringstjansteman av samtliga kulorer ar emot den utjamning som da skulle efterstravas!

Nu atergar jag till viktigare saker!

Varför skulle kungen, som gjort en hel del för sitt land och sitt folk vara emot att de fattiga fick det bättre?

Är det nåt du lärt dig i byn eller var kommer det ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle kungen, som gjort en hel del för sitt land och sitt folk vara emot att de fattiga fick det bättre?

Är det nåt du lärt dig i byn eller var kommer det ifrån?

Nja, han lar val knappast utratta sa varst mycket innan det ar for sent och facket kommer inte att byggas upp pa overskadlig tid, darav mina antaganden, men jag har ingen kunskap utan funderar lite allmant omkring situationn i landet och fordelningen av jobb, statusliv och lite andra parametrar, dock utan fargade linser!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, han lar val knappast utratta sa varst mycket innan det ar for sent och facket kommer inte att byggas upp pa overskadlig tid, darav mina antaganden, men jag har ingen kunskap utan funderar lite allmant omkring situationn i landet och fordelningen av jobb, statusliv och lite andra parametrar, dock utan fargade linser!

Ändå antar du att han är emot förbättring av de fattigas situation...? Underligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändå antar du att han är emot förbättring av de fattigas situation...? Underligt.

Var skrev jag det,,, nu lagger jag ner, ingen bra ide att provocera

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad tror du dom gor med pengarna da? Tapetserar?

Det dar inlagget luktar overlagsen attityd, jag tror inte du menar att vara "bracker", men jag tyckler inte man ska kasta skit pa fattiga medborgare som inte har skola eller kunskap om livet utanfor byn. och dom ar formodligen stolta ovet att kunna forsorja sig och sin famil och behover inga "pekpinnar" om att inte vara duktiga nog!

Jag kan bekrafta att det aker omkring uppkopare i byarna och "ger" folk sysselsattning i textilindustrin,, t.ex. stickmaskiner for barnsockor,mossor typ ranarluvor e.t.c.

En halv dags slit for 80-120 bath, visst ar det en skitlon men det ger ju en liten extra skarv i alla fall, har man dessutom det traditionella riset att ta hand om sa klarar man sig, det forvanar mig lika mycklet var gang vika levnads, eller mer korrekt uttryckt overlevnadskonstnarer, dessa manniskor ar!

Hej

Håller med dig helt, det är förmodligen okunskap som ligger bakom det faktum att en del verkar ha svårt att förstå den rådande verkligheten för många miljoner fattiga familjer i utvecklingsländer, det är en lyx att kunna byta till ett jobb som ger lika bra eller bättre inkomster och denna möjlighet saknar dom, och om det vore så lätt att politiker kunde fatta beslut som leder till att fattigdom och arbetslöshet avskaffades i ett land så hade nog politiker i länder som Sverige gjort det för länge sedan.

Det är bara att inse att människor har olika möjligheter och val att göra beroende på var och av vem man föds, vilken utbildning man får och har, ekonomiska förutsättningar, tillgång på arbeten, o.s.v, och det ser väldigt olika ut för fattiga och rika, lågutbildade och högutbildade, landsbygd och stad, o.s.v.

Och påståendet att arbetslösheten i Thailand bara är 2% skulle nog få många Thailändare att skratta, själv skulle jag göra en grov uppskattning att närmare 50% är arbetslösa delar av året, jag tror inte att myndigheterna har någon som helst uppfattning om detta i ett land som Thailand, här är ju säsongsarbete och daglönearbete verklighet för många miljoner människor och dessa skulle säkert jobba helår om möjligheten fanns, och det finns ju ingen A-kassa eller lknande att anmäla sig till om man saknar jobb, så hur man skulle ställa samman någon säker eller ens trolig statistik på detta som omfattar arbetslösa ute i landets byar förstår inte jag och ändå mindre när det gäller delårsarbetslösa.

Och jag håller med dig och några andra att jag inte har sett eller hört talas om några speciellt slavliknande villkor för tillverkare av just piratkopior, enligt mig har dom ungefär samma lön och villkor som tillverkare av andra varor, själv tror jag att det är märkesinnehavarna som försöker lura i folk detta för att smutsa ned branschen, bara det att kunna arbeta i eller nära sitt hem är ju en stor fördel, man slipper dubbelt boende, lever billigt på landet och kan fortsätta odla sin mark tillsammans med släkt och vänner.

Även denna diskussion får mig att inse hur långt ifrån verkligheten många Svenskar lever i Thailand och hur uppebart det är att man kan leva två helt olika liv med helt olika förutsättningar i detta ojämlika land med sina stora klyftor.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du funderat på vad som skulle hända om inga piratkläder tillverkas ?

Skulle alla som tillverkar piratkläder gå arbetslösa ?

Skulle alla kunder som köper piratkläder gå nakna ?

Skulle folk sluta köpa kläder ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du funderat på vad som skulle hända om inga piratkläder tillverkas ?

Skulle alla som tillverkar piratkläder gå arbetslösa ?

Skulle alla kunder som köper piratkläder gå nakna ?

Skulle folk sluta köpa kläder ?

Hej

Själv är jag fullständigt övertygad om att många miljoner lågutbildade och fattiga skulle få svårt med sin försörjning och att fler inte minst barn skulle få gå och lägga sig hungriga.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag fullständigt övertygad om att många miljoner lågutbildade och fattiga skulle få svårt med sin försörjning och att fler inte minst barn skulle få gå och lägga sig hungriga.

Mvh Isan lover

Varför då ?

För att alla skulle sluta köpa kläder ?

Vad bygger du din "övertygelse" på för argument och slutledningar ?

Är världens fattiga "beroende" av piratkopiering ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror samtliga styrande i landet, kungafamiljen, militar o polis samt regeringstjansteman av samtliga kulorer ar emot den utjamning som da skulle efterstravas!

Nu atergar jag till viktigare saker!

Var skrev jag det,,, nu lagger jag ner, ingen bra ide att provocera

Tycker det är precis det du skriver.

Att kungafamiljen är emot utjämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför då ?

För att alla skulle sluta köpa kläder ?

Vad bygger du din "övertygelse" på för argument och slutledningar ?

Är världens fattiga "beroende" av piratkopiering ?

Hej

Ja jag är fullständigt övertygad om att miljontals familjer jorden runt är helt beroende av piratkopior för sin försörjning, och det finns inte alls någon uppsjö av alternativ för dessa, du kan åka till vilken storstad som helst i u-länder och se dessa människor, följ med dom hem och se hur dom lever så kanske du förstår t.ex i, Bombay, Manilla, Karachi, Jakarta eller Bangkoks slum, för många av dessa är piratkopiorna livlinan och helt avgörande för deras existens och den sidan av saken måste också med i debatten.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är fullständigt övertygad om att miljontals familjer jorden runt är helt beroende av piratkopior för sin försörjning, och det finns inte alls någon uppsjö av alternativ för dessa, du kan åka till vilken storstad som helst i u-länder och se dessa människor, följ med dom hem och se hur dom lever så kanske du förstår t.ex i, Bombay, Manilla, Karachi, Jakarta eller Bangkoks slum, för många av dessa är piratkopiorna livlinan och helt avgörande för deras existens och den sidan av saken måste också med i debatten.

Mvh Isan Lover

Så om fattiga människor runt om i världen inte längre kan gå klädda i kopior av Gucci, Prada och Lacoste så slutar dom köpa kläder och går nakna och därigenom förlorar en massa människor jobbet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...