Jump to content
IGNORERAD

Vad kan Iphone som inte Android kan ?


Songkran

Recommended Posts

Eftersom du uppenbarligen inte läser det jag länkar så får jag väl kopiera in vad som stod där. Inbyggt i iphone, jo tjena :rotfl:

Bluetooth och Wi-Fi

Dessa två protokoll är antagligen några av de som används mest bland iPhone användare, men de är också de som kan dra onödigt mycket batteri om man inte aktivt använder dem. Så, använder du inte aktivt din Bluetooth eller WiFi-anslutning rekommenderar vi att du stänger av den och sätter på den när du väl behöver den. Gör du inte detta så kommer dessa att ständigt leta efter WiFi-nät/Bluetooth-anslutningar, vilket drar en hel del batteri. För att stänga av/sätta på dessa protokoll gör du följande:

Bluetooth: Inställningar –> Allmänt –> Bluetooth –> Av/På

Wi-Fi: Inställningar –> Wi-Fi –> Av/På

Jaha... Men ändå finns det hur mycket som helst att läsa om detta fenomen att när du låser iPhonen, så kopplas wifi ur.

T.ex. här: https://discussions.apple.com/message/18581716#18581716

Det finns mera på Google.

Att sedan bl.a. andra inställningar drar igång wifi (push o.d.) är ju inte direkt relaterat till att wifi kopplas ur när du låser telefonen.

Så din länk är ju bra till alla som vill spara på batteri, helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 615
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    36

  • Herr Chang

    30

  • andrejsdenruskige

    24

  • Tommy

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

När jag är i Norge så har jag alltid på WiFi i min iP4.

Men jag anvåander den aldrig under arbetstid men i lägenheten så blir det lite tptk, mail o skype.

Batteriet håller i ca 8-9 dagar. Men 90% så är den i stand-by

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en usel funktion imo... så om du är hemma och inte använder telefonen så märker du inte ifall du får email bl.a. för att du inte använder telefonen och wifi är inaktiverat? Måste säga att HOX är sjukt bra när telefonen är i viloläge så dra den fan knappt nånting på batteriet även när wifi är på. Men när man leker med den så suger den som satan! :)

Som sagt... Wifi är av, men kan aktiveras av vissa funktioner även i låst läge.

Som t.ex. när man får mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som du kan uttala dig om telefoner du ej har.

Anledningen till att den drar mindre med wifi har att göra med hur bra det mobila nätet jobbar. Det avgörande hur mycket batteri den drar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Antingen är du korkad eller så gör du dig till bara??

Jag har både en Samsung och en iPhone och båda sparar ström om jag stänger av Wifi.

Men du har väl någon hemmagjort Android variant som inte fungerar så bra verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en usel funktion imo... så om du är hemma och inte använder telefonen så märker du inte ifall du får email bl.a. för att du inte använder telefonen och wifi är inaktiverat? Måste säga att HOX är sjukt bra när telefonen är i viloläge så dra den fan knappt nånting på batteriet även när wifi är på. Men när man leker med den så suger den som satan! :)

Ja det är väl vida kännt att apfån är en usel manick

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Antingen är du korkad eller så gör du dig till bara??

Jag har både en Samsung och en iPhone och båda sparar ström om jag stänger av Wifi.

Men du har väl någon hemmagjort Android variant som inte fungerar så bra verkar det som.

Så länge du slår av 3g så sparar du också batteri.

Mest batteri sparar man dock när man slår av telefonen. Det är bara rykten jag hört och har ingen länk till påståendet.

Jag törs alltså inte säga att det stämmer med 100% säkerhet. Det är något ni får prova på egen risk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi backar bandet lite så började slå av/på wifi diskussionen med att jag skrev att det är betydligt smidigare på en Samsung mot en iphone, varpå Lappen direkt började svamla om batteritider och att man aldrig behövde slå/av på.. Janne hakade på om hur bra det var med att aldrig slå av/på och så kommer du in och svamlar om att 3G drar mer ström än wifi. Alltså, själva diskussionen grundade sig i att det var smidigare att slå av/på wifi på en Samsung och anledningen till att man bör slå av/på wifi efter om man använder sig av det är att det spar batteri att slå av det om du inte har tillgång till ett nätverk.

Vadå svamla om batteritider? Det är sant att stänga av Wifi så spar man ström eller är det svammel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du slår av 3g så sparar du också batteri.

Mest batteri sparar man dock när man slår av telefonen. Det är bara rykten jag hört och har ingen länk till påståendet.

Jag törs alltså inte säga att det stämmer med 100% säkerhet. Det är något ni får prova på egen risk.

Vill jag spara riktigt med ström så slår jag över till flygplansläget,sänker ljusstyrkan till 0% och lägger den i en byrålåda men då har jag ingen nytta av den . :crazy:

Ändrades av Jocko
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Kan rekommendera denna appen (den längst ner) som man kör som widget. Den är både snygg och riktigt praktisk genom ett tryck så har man wifi, 3G, Bluetooth och en annan massa funktioner som man kan välja genom en liten touch. :)

https://play.google.C5zd2l0Y2hlcyJd

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du uppenbarligen inte läser det jag länkar så får jag väl kopiera in vad som stod där. Inbyggt i iphone, jo tjena :rotfl:

Bluetooth och Wi-Fi

Dessa två protokoll är antagligen några av de som används mest bland iPhone användare, men de är också de som kan dra onödigt mycket batteri om man inte aktivt använder dem. Så, använder du inte aktivt din Bluetooth eller WiFi-anslutning rekommenderar vi att du stänger av den och sätter på den när du väl behöver den. Gör du inte detta så kommer dessa att ständigt leta efter WiFi-nät/Bluetooth-anslutningar, vilket drar en hel del batteri. För att stänga av/sätta på dessa protokoll gör du följande:

Bluetooth: Inställningar –> Allmänt –> Bluetooth –> Av/På

Wi-Fi: Inställningar –> Wi-Fi –> Av/På

Vad jag förstår använder iPhone 5 och andra nyare smartphone Bluetooth 4.0 som är väldigt strömsnål.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_low_energy

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jaha... Men ändå finns det hur mycket som helst att läsa om detta fenomen att när du låser iPhonen, så kopplas wifi ur.

T.ex. här: https://discussions.581716#18581716

Det finns mera på Google.

Att sedan bl.a. andra inställningar drar igång wifi (push o.d.) är ju inte direkt relaterat till att wifi kopplas ur när du låser telefonen.

Så din länk är ju bra till alla som vill spara på batteri, helt klart.

Så om man lämnar sitt hem där man har tillgång till wifi och åker å tex jobbar 12-13 timmar eller hälsar på någon och har där inte tillgång till något wifi nätverk men ändå använder telefonen några timmar under dagen så behöver man alltså inte koppla ur wifi för att spara batteri? För vad är det för mening med att ha en smartphone om man inte använder den annat än i hemmet där man har wifi och all annan tid ska den ligga låst i fickan.. Har du wifi påslaget och du pratar i telefonen en timme så söker ju telefonen under den timmen hela tiden efter ett nätverk att ansluta.

Hur svårt kan det va att förstå att det spar batteri att slå av wifi ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vad jag förstår använder iPhone 5 och andra nyare smartphone Bluetooth 4.0 som är väldigt strömsnål.

http://en.wikipedia.ooth_low_energy

Problemet med batteritiden är skärmen. Den dra överlägset mest.. och ju större skärm ju ber dra den. 67% av min batteritid idag är från skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen är du korkad eller så gör du dig till bara??

Jag har både en Samsung och en iPhone och båda sparar ström om jag stänger av Wifi.

Men du har väl någon hemmagjort Android variant som inte fungerar så bra verkar det som.

Nu blir du så där exalterad bara för att du tror att du besitter den enda sanningen..

I nyare telefoner som i S3 t.ex så går wifi i viloläge och drar minimalt med ström när man lämnasr huset.

I äldre telefoner som min gamla Desire HD, eller din samsung som exempel så saknas den funktione. Då desire HD,n drar mera ström när man aktiverar Wifi.

Ska du nu vända ditt uttalande om korkad eller göra sig till mot dig själv nu?

Har ingen aning om IP5? Men det skulle inte förvåna mig om även den utvecklats på den fronten?

Vart du lika upprörd när bilar kom med direktinsprutning som standard?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med batteritiden är skärmen. Den dra överlägset mest.. och ju större skärm ju ber dra den. 67% av min batteritid idag är från skärmen.

Jo det vet jag och mitt inlägg var en kommentar till den länk som Knasen postade.

http://www.wiphone.se/2011/01/tips-hur-du-sparar-batteri-pa-din-iphone/

För i praktiken skulle jag aldrig märka om jag stänger av eller sätter på Bluetooth på batteritiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir du så där exalterad bara för att du tror att du besitter den enda sanningen..

I nyare telefoner som i S3 t.ex så går wifi i viloläge och drar minimalt med ström när man lämnasr huset.

I äldre telefoner som min gamla Desire HD, eller din samsung som exempel så saknas den funktione. Då desire HD,n drar mera ström när man aktiverar Wifi.

Ska du nu vända ditt uttalande om korkad eller göra sig till mot dig själv nu?

Har ingen aning om IP5? Men det skulle inte förvåna mig om även den utvecklats på den fronten?

Vart du lika upprörd när bilar kom med direktinsprutning som standard?

Jag tänker inte kommenterar dina inlägg mer i framtiden för jag tycker du är en jävla skitstövel som förtjänar en spark i arslet...förstått.

Så nu kan ni stänga av mig men nu har jag fått lufta mina åsikter om idi*ten..

Tack för mig.

Ändrades av Jocko
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man lämnar sitt hem där man har tillgång till wifi och åker å tex jobbar 12-13 timmar eller hälsar på någon och har där inte tillgång till något wifi nätverk men ändå använder telefonen några timmar under dagen så behöver man alltså inte koppla ur wifi för att spara batteri? För vad är det för mening med att ha en smartphone om man inte använder den annat än i hemmet där man har wifi och all annan tid ska den ligga låst i fickan.. Har du wifi påslaget och du pratar i telefonen en timme så söker ju telefonen under den timmen hela tiden efter ett nätverk att ansluta.

Hur svårt kan det va att förstå att det spar batteri att slå av wifi ???

Wifi funkar väl inte heller när du pratar i telefon?

För mig är det också ointressant om jag har 26 eller 3 procent när jag på kvällen kopplar till laddaren.

Har dock mindre än 1% innan jag börjar ladda, så blir det ju värre. Men det händer sällan numera eftersom jag stängt av 3G.

Just nu har jag 31%. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Och som svar på trådtiteln då?

Apple kan dra mer batteri än en Android?

Det tror jag inte nån påstått. Alla som äger eller ägt en smartphone oavsett märke vet att akilleshälen är just batteritiden på samtliga telefoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Wifi funkar väl inte heller när du pratar i telefon?

För mig är det också ointressant om jag har 26 eller 3 procent när jag på kvällen kopplar till laddaren.

Har dock mindre än 1% innan jag börjar ladda, så blir det ju värre. Men det händer sällan numera eftersom jag stängt av 3G.

Just nu har jag 31%. :)

Vad trevligt att det för dig är ointressant hur lite batteri du har när du stoppar i laddarn, men det var väl inte riktigt det diskussionen gällde.. Så ja, som du tidigare var inne på, svammel :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt att det för dig är ointressant hur lite batteri du har när du stoppar i laddarn, men det var väl inte riktigt det diskussionen gällde.. Så ja, som du tidigare var inne på, svammel :rotfl:

Ingen har väl på allvar trott att tråden varit annat än svammel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat. Jag tror aldrig att jag har haft BT aktiverat i min telefon.

Vad använder ni BT till?

För att synka med bilstereon så när det ringer svarar jag med den och använder den som handsfree.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat. Jag tror aldrig att jag har haft BT aktiverat i min telefon.

Vad använder ni BT till?

Min BT kopplas ihop automatiskt med bilstereon.

Ganska praktiskt.

Och jag orkar inte stänga av BTn när jag går ut ur bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...