Jump to content
IGNORERAD

Luktfri gasol?

noBuzz

Recommended Posts

Har precis installerat vår nya gasspis och inser att jag inte trivs så värst bra med gasollukten. :)

Finns luktfri gasol att köpa eller är det lag på att det måste tillsättas luktämne för att upptäcka läckage?

Det finns ju bra gasvarnare nuförtiden så jag tycker ju att folk borde kunna få köpa luktfri gasol.

Någon som vet vad som gäller och har tips på hur man hanterar problemet?

(Förutom de vanliga grejerna bra ventilation och att stänga av tuberna när de inte används)

Dela på andra sajter

Har precis installerat vår nya gasspis och inser att jag inte trivs så värst bra med gasollukten. :)

Finns luktfri gasol att köpa eller är det lag på att det måste tillsättas luktämne för att upptäcka läckage?

Det finns ju bra gasvarnare nuförtiden så jag tycker ju att folk borde kunna få köpa luktfri gasol.

(Förutom de vanliga grejerna bra ventilation och att stänga av tuberna när de inte används)

Tror det finns för jag har aldrig märkt någon gasollukt. Jag skulle nog bli lite nervös om det börjar lukta gasol, har du läckagetestat?

Dela på andra sajter

Brinnande gasol har ingen lukt! Känner du att det lukta så har du en läcka!

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

Är inte lukten till för att upptäcka läcka?

Jag skulle springa ut med min familj om det luktade gas.

Med luktfri så skulle man fluga ut eller bara somna in för gott.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Gasol i sitt ursprungs utförande är luktfri, men på grund av explosions och kvävnings risken så tillsätts luktämne, en internationell bestämmelse, så den lär du inte kunna ändra på. Gasol är inte giftigt men har en tyngre densitet än omgivande luft och fyller därför utrymme underfrån och upp, tränger undan luften och dess syre och förosakar därför kvävningsdöd hos sovande personer. Det är därför som husvagnar måste vara försedda med bottenventiler som inte går att stänga. Luktar det gasol så stäng tuben och vetilera lokalen, därefter blanda såpvatten eller vanligt diskmedel med vatten och öppna tuben och pensla på med vätskan på alla kopplingar och gaskranar, börjar det bubbla så har du en läcka i den kopplingen, byt koppling eller packning, om inte så byt alla slangar, men var noga med att du får gasslang som är godkänd för gasol, vanligen orange, finns även i TH, gasen äter mämligen upp slangen innefrån, gummit ruttnar helt enkelt av gasolen och det uppstår mikroskopiska porer som läcker ut gas. Vid rätt blandning så kan är gasol hög explosiv och kan tom blåsa ut tegel väggar. Rätt hanterad så är gasol en både säker och ganska billig energi källa, det är c:a 30 år sedan vi byta ut all acetylen utrustning på jobbet mot just gasol.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Blanda tvål vatten och pensla på alla kopplingar och sen rör, om det bubblar så läcker de. Annars kan man tryck testa installation av en fackman.

Dela på andra sajter

Stod och lekte med tändningen på brännarna och det var nog därifrån läckaget kom som skapade lukten.

Slangen är en orange gasslang för gasol med pressade kopplingar. Och kopplingen till spisen är tätad med locktite precis som det ska.

Ska göra ett läcktest med såpa men tror inte att det är det.

Är mer inne på att det är gasen från brännarna, som hinner släppas ut innan den antänds, som luktar.

Dela på andra sajter

Lämpligt tillbehör vid start av gasspis

post-5577-0-61979000-1347173683.jpg

Ja det där är ju ett bra tips på hur man hanterar problemet! :)

Dela på andra sajter

Nu fattar jag som att TS problem är i Sverige.

Vi har en spis modell TEKA här i Thailand...Den har ingen säkerhetständning, dvs man kan öppna gasen utan att tända. Minns att i min husbil i Sverige, gick det inte att öppna gasen utan tändning.

Har råkat komma åt reglagen vid spisrengörning på spisen här i Thailand och gas har läckt ut i köket...

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...