Jump to content
IGNORERAD

Utreder korrupta politiker - kan förflyttas


MPR Nyheter

Recommended Posts

Visst har du rätt i detta, väldigt mycke problem blev det i alla fall, det jag avsåg att försöka förmedla var just detta att "genomärliga"nordor har i många fall svårt att förstå hur man så blint tror på överheten och dess totala avsaknad av människovärdesbedömningar vi är uppväxta med.

I tider av TV (visserligen censurerad men sattelitkanalerna visar ju dekadansen i väst ganska öppet numera, i tider av internet är det svårare att bromsa influenser utifrån, det kanske är därför man skapat ytterligare "problem" genom att slöa ner utbyggnaden för risbybefolkningen, vad vet jag?

Tråkigt är det att se och uppleva hur korruptionen tagit ny fart senaste tiden, det kändes som om den var på väg år rätt håll ett tag, men nu går man öppet ut och kräver avgifter som hamnar rätt ner i ficka på vederbörande, drabbades alldeles nyss detta själv och vad göra, jo betala för att inte familj o släkt ska få ett helsike med överheten!

Tråkigt är också att Thailand styrs från Dubai av en förrymd brottsling via fullständigt inkompetenta människor, när någon visar handlingkraft och vill bekämpa korruptionen bland högre statstjänstemän plockas han bort

och ersätts av en mot regeringen lojal knähund, för att säkerställa att rånandet av Thailand kan fortsätta ostört.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 216
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    52

  • Roi Et Perra

    16

  • MaiChai

    12

  • Poffa

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tråkigt är också att Thailand styrs från Dubai av en förrymd brottsling via fullständigt inkompetenta människor, när någon visar handlingkraft och vill bekämpa korruptionen bland högre statstjänstemän plockas han bort

och ersätts av en mot regeringen lojal knähund, för att säkerställa att rånandet av Thailand kan fortsätta ostört.

Jag tror inte man ska överreagera på korruptionsfaran, den finns naturligtvis och kommer dessvärre att finnas ett bra tag till om den ens försvinner helt, den påstås ju vara en del av kuturen, men den har funnits och dränerat systemet i landet så länge att det å något sätt verkar ha uppkommit ett terrorbalansliknande tillstånd.

De som tillskansar sig dessamultisummor ser ju i alla fall till att pengarna i många fall genererar mer pengar i form av mer eller mindre ljusskygga hanteringar i såväl turism (hotell e.t.c.) som industri.

Grekerna hade en helt annan fallucka att slå ut sprintara på!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man ska överreagera på korruptionsfaran, den finns naturligtvis och kommer dessvärre att finnas ett bra tag till om den ens försvinner helt, den påstås ju vara en del av kuturen, men den har funnits och dränerat systemet i landet så länge att det å något sätt verkar ha uppkommit ett terrorbalansliknande tillstånd.

De som tillskansar sig dessamultisummor ser ju i alla fall till att pengarna i många fall genererar mer pengar i form av mer eller mindre ljusskygga hanteringar i såväl turism (hotell e.t.c.) som industri.

Grekerna hade en helt annan fallucka att slå ut sprintara på!

Jag tror inte jag överreagerar, jag tror att vi bara ser toppen på isberget. Ta bara bygget av Suvarnabhumi Flygplatsen, ena landningsbanan har fått stänga 55 ggr i år för reperationer, detta pga undermåligt material.

Den är dessutom för liten som flygplats redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag överreagerar, jag tror att vi bara ser toppen på isberget. Ta bara bygget av Suvarnabhumi Flygplatsen, ena landningsbanan har fått stänga 55 ggr i år för reperationer, detta pga undermåligt material.

Den är dessutom för liten som flygplats redan.

Visst är det så. men intet nytt under solen, detta har och kommer dessvärre att fortgå, men även de snikna männen har nog fattat att kommer inga nya kulor och sätter fart på ruljansen så hjälper inga "sidoinkomster" heller.

Att Suvvan är för liten kan man väl knappast skylla korruptionen för! Snarare en återhållsamhet i den annars så stora övertron på allt Thailänskt!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Anledningarna till att jag tror att möjligheterna till att korruptionen kan komma att sänkas under PT,s ledning är dessa.

1. Det är en valfråga för PT, och misslyckas man med den så tappar man förtroende hos väljarna.

2. PT,s väljarbas utgörs till allra största delen av dom grupper i samhället och dom områden som har minst att tjäna på korruptionen, nämligen fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum.

3. Och man har en historia av kampanjer mot korruption som inleddes när Thai Rak Thai bildades, och då upplevde vi krafttag lokalt mot myndigheternas korruption.

Men jag är inte så blåögd att jag tror att det inte finns korrumperade politiker i PT, det gör det naturligtvis precis som i alla andra partier i landet, men detta relativt nya parti säger ju sig stå för något nytt inom den Thailändska politiken och jag hoppas att ledningen har kraften att ta tag i korruptionen och åtminstone får den att minska mätbart under mandatperioden, t.ex med ett antal procent.

Mvh Isan Lover

Det finns väl inte något parti, sedan absolut monarki avskaffades, som inte haft minskad korruption som en valslogan? TRT gjorde insatser lokalt mot korruption och det är givetvis något människor uppskattar i sin vardag, helt klart bra gjort. Thailand föll dock som land i korruptionsindex under TRTs tid vid makten och även om den typen av statskorruption inte känns lika jobbig för befolkningen i sin vardag så är den givetvis än mer skadlig för landet.

Du vill så gärna tro att Mr T är en reinkarnerad Hjalmar Branting att du har svårt att ta åt dig vad som egentligen händer. Visst, TRT hängde upp några "klagomålsbrevlådor" och avskedade, med stort mediapådrag, ett par alkoholiserade rektorer; precis som de nu river några hotell på Koh Samet inför hela den Thailändska pressen. Mr T är ruggigt bra på att känna av vad "vanligt folk" vill ha och hur de ska serveras smörjan, en thailändsk version av Bert Karlsson helt enkelt, men med en intelligens, råhet och avsaknad av moral som skulle få Bertan att rodna.

Under TRTs första mandatperiod så genomförde de ett antal positiva projekt och vårdade bilden av ett ansvartagande och nytänkande parti, den här gången försöker de inte ens försköna sina egentliga syften utan tar vid där de slutade förra gången. En fortsatt svag världskonjunktur och ett extremt segregerat samhälle brukar inte vara en bra kombo och i ett land med en kultur av feodalherresponsrade upplopp så ser det väl inte alltför bra ut. Thailändare är dock generellt sett ganska timida och tålmodiga och nu är det ju den mindre aggressiva rikemansätten som sitter i opposition så stubinen är kanske lite längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. men intet nytt under solen, detta har och kommer dessvärre att fortgå, men även de snikna männen har nog fattat att kommer inga nya kulor och sätter fart på ruljansen så hjälper inga "sidoinkomster" heller.

Att Suvvan är för liten kan man väl knappast skylla korruptionen för! Snarare en återhållsamhet i den annars så stora övertron på allt Thailänskt!

En bild säger mer än tusen ord(om den inte är "photoshoppad")

post-9848-0-40553100-1347114660.jpg

post-9848-0-40553100-1347114660.jpg

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl inte något parti, sedan absolut monarki avskaffades, som inte haft minskad korruption som en valslogan? TRT gjorde insatser lokalt mot korruption och det är givetvis något människor uppskattar i sin vardag, helt klart bra gjort. Thailand föll dock som land i korruptionsindex under TRTs tid vid makten och även om den typen av statskorruption inte känns lika jobbig för befolkningen i sin vardag så är den givetvis än mer skadlig för landet.

Du vill så gärna tro att Mr T är en reinkarnerad Hjalmar Branting att du har svårt att ta åt dig vad som egentligen händer. Visst, TRT hängde upp några "klagomålsbrevlådor" och avskedade, med stort mediapådrag, ett par alkoholiserade rektorer; precis som de nu river några hotell på Koh Samet inför hela den Thailändska pressen. Mr T är ruggigt bra på att känna av vad "vanligt folk" vill ha och hur de ska serveras smörjan, en thailändsk version av Bert Karlsson helt enkelt, men med en intelligens, råhet och avsaknad av moral som skulle få Bertan att rodna.

Under TRTs första mandatperiod så genomförde de ett antal positiva projekt och vårdade bilden av ett ansvartagande och nytänkande parti, den här gången försöker de inte ens försköna sina egentliga syften utan tar vid där de slutade förra gången. En fortsatt svag världskonjunktur och ett extremt segregerat samhälle brukar inte vara en bra kombo och i ett land med en kultur av feodalherresponsrade upplopp så ser det väl inte alltför bra ut. Thailändare är dock generellt sett ganska timida och tålmodiga och nu är det ju den mindre aggressiva rikemansätten som sitter i opposition så stubinen är kanske lite längre.

Ifall jag inte missminner mig så genomförde Thaksin marknadsundersökningar i hela Thailand av vad folk ville ha utav sina politiker innan han utformade TRT´s policys. Lite som Coca Cola testar en ny läsk på marknaden innan man börjar massproduktion. Kontrollera media och känna hur vindarna blåser har alltid varit hans signum.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag inte missminner mig så genomförde Thaksin marknadsundersökningar i hela Thailand av vad folk ville ha utav sina politiker innan han utformade TRT´s policys. Lite som Coca Cola testar en ny läsk på marknaden innan man börjar massproduktion. Kontrollera media och känna hur vindarna blåser har alltid varit hans signum.

Han sa också "Jag är så rik, jag behöver inte berika mig på korruption.

Thaksin ljuger varje gång han öppnar munnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förut med risk för att upprepa mig, säger jag det igen.

Thailand lever i mångt och mycket kvar i ett feodal samhälle.

Den vanlige arbetaren/bonden skall göra en djupare "wai" för någon som är högre i ställning.

Det ligger inte i dom styrandes intresse att utbilda folket eller tillåta ett kritiskt/eget tänkande.

"Skomakare bliv vid din läst"

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

...

TRT gjorde insatser lokalt mot korruption och det är givetvis något människor uppskattar i sin vardag, helt klart bra gjort. Thailand föll dock som land i korruptionsindex under TRTs tid vid makten och även om den typen av statskorruption inte känns lika jobbig för befolkningen i sin vardag så är den givetvis än mer skadlig för landet..

..

Bra inlägg. Men skulle gärna diskutera ovanstående lite. Korruptionsindex är ju en sammanvägning av ett tiotal olika enkäter som går ut och frågar beställare och köpare hur de upplevt korruptionen den senaste tiden. Indexet borde ju då, tycker man, ha både lokal som nationell förankring och det känns lite svårt att se hur indexet kan öka för ett "land" samtidigt som lokal korruption minskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg. Men skulle gärna diskutera ovanstående lite. Korruptionsindex är ju en sammanvägning av ett tiotal olika enkäter som går ut och frågar beställare och köpare hur de upplevt korruptionen den senaste tiden. Indexet borde ju då, tycker man, ha både lokal som nationell förankring och det känns lite svårt att se hur indexet kan öka för ett "land" samtidigt som lokal korruption minskar.

Min teori om detta kan väl vara att mycket av TRT's insatser mot korruption vände sig mot tjänstemän i kommunal, och statlig verksamhet i uppdrag som gällde vanliga människors kontakt med myndigheterna. Exempelvis märkte den vanlige Somchai av att han inte längre behövde betala över och under bordet om han ville ha vatten inkopplat till sitt hus. Detta var ju något gemene thai var glada över allt gick så mycket enklare, köerna minskade markant. Allt gick så mycket snabbare när tjänstemännen inte skulle fördröja det ena och det andra för att kunna få mera pengar i näven.

Själv tyckte jag också att man märkte mindre av polisens ökade penningbehov i slutet på månaden. Före korruptionsinsatserna var det något som man märkte av så fort man var ute på vägarna, på samma sätt som nu för tiden. Fast nu för tiden verkar det som all time high.

När det gällde storföretagens upphandlingar har jag ingen insyn i hur de drabbades. Förmodligen var det väl opraktiskt för storföretagaren Thaksin om de skulle drabbas av mindre korruption, så därför var kanske kampanjen inte riktad åt det hållet.

Detta är alltså egna observationer och upplevelser från tiden före, under och efter TRT's antikorrupptionskampanj. Baserat på egna intryck samt bekantas (både falanger och thai) intryck under den tiden. Alltså väldigt subjektivt.

Hur kan det tänkas stämma med de index som ligger till grund för den nationella korruptionen?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg. Men skulle gärna diskutera ovanstående lite. Korruptionsindex är ju en sammanvägning av ett tiotal olika enkäter som går ut och frågar beställare och köpare hur de upplevt korruptionen den senaste tiden. Indexet borde ju då, tycker man, ha både lokal som nationell förankring och det känns lite svårt att se hur indexet kan öka för ett "land" samtidigt som lokal korruption minskar.

Jag vet inte hur viktningen mellan vad "folk i byn" och företagare etc fungerar i dessa undersökningar. Jag har aldrig hört någon thailändare påstå att "vardagskorruptionen" minskade under TRTs tid vid makten men IL påstår ju ofta det och snäll som jag är så väljer jag att tro på honom.

Rent generellt anser jag att "vardagskorruption" skulle kunna minska samtidigt som statskorruption ökar. Om folk ute i byarna slipper en hundrabahting då och då vid mindre trafikförseelser samt färre småavgifter vid diverse myndighetskontakter så kan säkert det upplevas som en förbättring även om 100-tals miljarder snotts från statskassan. Att de hundrabahtingarna de tjänat på minskad lokal korruption är mycket mindre än de tusenbathingar de inte fått i form av bättre skola, vägar etc kan kännas som en förbättring förklaras väl med det gamla ordstävet "Bättre en fågel i handen än tio i skogen" :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man sket ju i de andra vallöftena som att ändra/ta bort LM lagarna, ge alla 300 baht i minimilön, öka medias friheter och stoppa översvämningar så varför skulle man inte skita i detta vallöfte, trovärdigheten är ju ändå som bortblåst för PT?

Hej

Det där stämmer inte riktigt, minimilönen har redan höjts till 300 baht i flera provinser, förändringar av LM lagarna blockeras av Generalerna, PAD och Demokratiska politiker och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att göra något där nu utan att riskera en ny kupp, vad det gäller media så återstår det väl att se om någon förändring kommer till under mandatperioen, och översvämmningarna har man ju vidtagit åtgärder emot, men förmodligen behövs det mer åtgärder än vad som är möjligt att genomföra på ett år om man ska kunna bli riktigt säkra mot övesvämmningar, det är ju naturkrafterna och vädret som avgör hur det slutar i år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thailändska folket verkar ha en annan uppfattning än oraklet från Nong Khai.

Bangkok, Sept 6 – The Yingluck Shinawatra government has failed to deliver its promised crackdown on corruption, according to a poll at Bangkok's Dhurakij Pundit University (DPU)

DPU research centre director Kiat-anan Luankaew said the government’s anti-corruption performance received 4.6 of a total 10 points, describing corruption as a deep-rooted culture in Thai society, particularly in the political and public sectors.

The only anti-corruption alternative left is to strengthen the public sector, in cooperation with the media, to strenuously follow the performance of politicians and government officials while educating the public on the cancerous nature of corruption.

“Lessons learned from Australia, Singapore and Hong Kong prove that it is a curable problem if we persistently fight against it,” he said.

The survey on corruption in Thailand was conducted Aug 26-Sept 4 and announced Wednesday on the eve of National Anti-Corruption Day. A total of 1,028 people in 20 provinces were questioned in the poll.

Asked if corruption is a vital problem for Thailand, 88.3 per cent of the respondents agreed that it was serious while 7.2 per cent said it was not and 4.5 per cent said they were not sure.

In dividing graft to three categories: political, state and private sectors, 81.9 per cent, 72.5 per cent and 54.7 per cent of the respondents said corruption has increased in the political, state and private sectors.

In addition, the respondents predicted increasing corruption rates next year with 72.2 per cent, 65.5 per cent and 50.1 per cent of respondents seeing more corruption in the political, state and private sectors. (MCOT online news)

1. Om det sitter någon jobbig jävel på posten som utredare av korruption (som verkligen utreder), omplacera till någon inaktiv tjänst. Ersätt istället med någon som gärna får ha samma politiska rödfärgade solglasögon (så inte korruptionen syns så mycket) eller ännu bättre, om det finns någon i släkten som vill ha ett nytt jobb.

2. PT får väl höja sitt valbidrag (eller vad man kan kalla det) till 250 bht istället.

Hej

Tack för undersökningen, och det skulle vara roligt att se hela undersökningen så att man kan se hur t.ex dom 4,6 av 10 möjliga i korruptionsbekämpning står sig mot juntan och Apishits år vid makten, är det högre eller lägre nu med Yingluck?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det verkar inte finnas någon större vilja hos thailändarna att komma ifrån korruptionssystemet.

2/3 och ökande är för systemet.

http://www.thaivisa.me-in-Thailand/

Hej

Ja visst är det ett sorgligt faktum att ca 2/3 av Thailands befolkning tycker att det är ok med korruption, detta resultat har man ju fått gång på gång i olika undersökningar, men jag tycker ändå att regeringen har med korruptionsbekämpning på sin agenda och som vallöfte.

I samma undersökning uppgav 60% av dom statsanställda som tillfrågades i offentliga sektorn att korruption var ok, och man ansåg att landets regeringar alltid var korrupta, så korruption är ett gigantiskt problem i landet, och man upplever ingen skillnad beroende på regeringens färg eller politiska hemvist.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att söka på webben via tex Google. Den här undersökningen var ju på vad nuvarande har lyckats ( eller kanske mer misslyckats) med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns väl inte något parti, sedan absolut monarki avskaffades, som inte haft minskad korruption som en valslogan? TRT gjorde insatser lokalt mot korruption och det är givetvis något människor uppskattar i sin vardag, helt klart bra gjort. Thailand föll dock som land i korruptionsindex under TRTs tid vid makten och även om den typen av statskorruption inte känns lika jobbig för befolkningen i sin vardag så är den givetvis än mer skadlig för landet.

Du vill så gärna tro att Mr T är en reinkarnerad Hjalmar Branting att du har svårt att ta åt dig vad som egentligen händer. Visst, TRT hängde upp några "klagomålsbrevlådor" och avskedade, med stort mediapådrag, ett par alkoholiserade rektorer; precis som de nu river några hotell på Koh Samet inför hela den Thailändska pressen. Mr T är ruggigt bra på att känna av vad "vanligt folk" vill ha och hur de ska serveras smörjan, en thailändsk version av Bert Karlsson helt enkelt, men med en intelligens, råhet och avsaknad av moral som skulle få Bertan att rodna.

Under TRTs första mandatperiod så genomförde de ett antal positiva projekt och vårdade bilden av ett ansvartagande och nytänkande parti, den här gången försöker de inte ens försköna sina egentliga syften utan tar vid där de slutade förra gången. En fortsatt svag världskonjunktur och ett extremt segregerat samhälle brukar inte vara en bra kombo och i ett land med en kultur av feodalherresponsrade upplopp så ser det väl inte alltför bra ut. Thailändare är dock generellt sett ganska timida och tålmodiga och nu är det ju den mindre aggressiva rikemansätten som sitter i opposition så stubinen är kanske lite längre.

Hej

Jag är glad att du inte förnekar TRT,s åtgärder mot korruption, även om du tycker att dom var för små och utnyttjades medialt, men just detta med att få ut budskapet att korruption inte är ok och att det kan få negativa konsekvenser för dom inblandade tror jag är jätteviktigt, får man se och höra sparkade rektorer och andra statsanställda som sparkas p.g.a av korruption så väcker det förhoppningsvis en viss oro hos övriga, och det är det samma med dom som mutar sig till bygglov och markköp i nationalparker, tvingas dom chavottera i pressen och riva sina nybyggda turistanläggningar så är ju budskapet ifrån regeringen tydligt och det borde få en positiv påverkan, dom inblandade riskerar ju att straffas och man förlorar dom pengar som har satsats, det borde ha en preventiv påverkan och det är nog den som regeringen är ute efter tillsammans med lite PR för sina åtgärder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha med något som vallöfte på sin politiska agenda är väl ganska stor skilland jämfört med att göra något konkret för att motverka problemet och inte bara något som ser bra ut för att ragga röster.

Den sittande regeringen har väl knappast gjort nåt som kan kallas konkreta insatser för att stoppa korruptionen i Thailand.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min teori om detta kan väl vara att mycket av TRT's insatser mot korruption vände sig mot tjänstemän i kommunal, och statlig verksamhet i uppdrag som gällde vanliga människors kontakt med myndigheterna. Exempelvis märkte den vanlige Somchai av att han inte längre behövde betala över och under bordet om han ville ha vatten inkopplat till sitt hus. Detta var ju något gemene thai var glada över allt gick så mycket enklare, köerna minskade markant. Allt gick så mycket snabbare när tjänstemännen inte skulle fördröja det ena och det andra för att kunna få mera pengar i näven.

Själv tyckte jag också att man märkte mindre av polisens ökade penningbehov i slutet på månaden. Före korruptionsinsatserna var det något som man märkte av så fort man var ute på vägarna, på samma sätt som nu för tiden. Fast nu för tiden verkar det som all time high.

När det gällde storföretagens upphandlingar har jag ingen insyn i hur de drabbades. Förmodligen var det väl opraktiskt för storföretagaren Thaksin om de skulle drabbas av mindre korruption, så därför var kanske kampanjen inte riktad åt det hållet.

Detta är alltså egna observationer och upplevelser från tiden före, under och efter TRT's antikorrupptionskampanj. Baserat på egna intryck samt bekantas (både falanger och thai) intryck under den tiden. Alltså väldigt subjektivt.

Hur kan det tänkas stämma med de index som ligger till grund för den nationella korruptionen?

Hej

Håller med dig helt i din beskrivning att TRT's insatser mot korruption till största delen vände sig mot tjänstemän i kommunal, och statlig verksamhet i uppdrag som gällde vanliga människors kontakt med myndigheterna, och detta fick ju högst märkbara effekter, jag tycker att detta var ett oerhört smart sätt att påvisa för väljarna att korruptionsbekämpning är bra och viktig, och att man kan få ett bättre och effektivare samhälle för allmännheten genom att ingripa mot tjänstemanna korruptionen.

Som ett första steg tycker jag att satsningen var helt rätt, men man bör även ingripa på allvar mot dom stora giganterna som politiker, militär, överklass och näringsliv, först då blir effekterna riktigt mätbara i statistiken.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det där stämmer inte riktigt, minimilönen har redan höjts till 300 baht i flera provinser, förändringar av LM lagarna blockeras av Generalerna, PAD och Demokratiska politiker och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att göra något där nu utan att riskera en ny kupp, vad det gäller media så återstår det väl att se om någon förändring kommer till under mandatperioen, och översvämmningarna har man ju vidtagit åtgärder emot, men förmodligen behövs det mer åtgärder än vad som är möjligt att genomföra på ett år om man ska kunna bli riktigt säkra mot övesvämmningar, det är ju naturkrafterna och vädret som avgör hur det slutar i år.

Mvh Isan Lover

Det stämmer inte riktigt, 7 av 77 provinser har fått de nya minimilönerna, knappast en majoritet eller hur? Yingluck-inte generalerna- har gått utt och deklarerat att hon aldrig tänker ändra LM lagarna. 400 extra miljoner har anslagits till media övervakning och censur samt att ett warroom mot LM brott har inrättats. Sen var det översvämmningar förra året och verkar bli så även i år, alltså har PT inte uppfyllt något av sina vallöften fullt ut eller knappt alls...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte riktigt, 7 av 77 provinser har fått de nya minimilönerna, knappast en majoritet eller hur? Yingluck-inte generalerna- har gått utt och deklarerat att hon aldrig tänker ändra LM lagarna. 400 extra miljoner har anslagits till media övervakning och censur samt att ett warroom mot LM brott har inrättats. Sen var det översvämmningar förra året och verkar bli så även i år, alltså har PT inte uppfyllt något av sina vallöften fullt ut eller knappt alls...

New minimum monthly salary for university graduates is expected to begin in January 2012 for civil service workers. Prime Minister Yingluck declined to comment specifically on when the 300-baht minimum daily wage hike would be implemented.terad 17Utalandet kommer från en artikel i siiaonline. daterad 17 aug. 2011.

http://www.siiaonlin...scal-priorities

  • Regeringen har skrotat lönehöjningen 15.000 THB till nyutbildade Akademiker. Garantilönen 300 THB har helt riktigt införts i 7 provinser, under valkampanjen sjöng dom en annan visa.

  • Regeringen lovade att alla som köper sitt "första" hus skall få räntefria lån i tre år. ej genomfört

  • Regeringen lovade en skatterabatt på 100 000 THB till alla som köer sin första bil.ej genomfört

  • Regeringen lovade en läsplatta till alla elever, ändrades till "förstaklassare" På ett år har 55000 plattor nått Thailand så det fattas bara 10 945 000 st utav dom utlovade 11 000 000 st

  • Regeringen lovade prisgaranti på ris, genomfört på skattebetalarnas bekostnad.

  • Regeringen lovade kriditkort till bönderna, utfört, men lån skall betalas tillbaka.

  • Regeringen lovade att sänka bolagsskatten för företagen. 1000%genomfört.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte riktigt, 7 av 77 provinser har fått de nya minimilönerna, knappast en majoritet eller hur? Yingluck-inte generalerna- har gått utt och deklarerat att hon aldrig tänker ändra LM lagarna. 400 extra miljoner har anslagits till media övervakning och censur samt att ett warroom mot LM brott har inrättats. Sen var det översvämmningar förra året och verkar bli så även i år, alltså har PT inte uppfyllt något av sina vallöften fullt ut eller knappt alls...

Så vitt jag förstår så är du dåligt uppdaterad . Vad jag läser mig till så skall resterade provinser 70st få 300bht januari.

Nu kan det väl möjligt överklagas, detta vet jag inget om.

g inget om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag förstår så är du dåligt uppdaterad . Vad jag läser mig till så skall resterade provinser 70st få 300bht januari.

Nu kan det väl möjligt överklagas, detta vet jag inget om.

g inget om.

Mycket möjligt, det sista jag läste var efter att regeringen motvilligt infört 300 baht i de 7 av totalt 77 provinser som redan tidigare hade högst löner var att de andra provinserna skulle komma "senare" vilket ju är ett vagt begrepp.

Men du har alltså lästa att det ska införas i resternade provinser i januari 2013?

Har du lust att dela med dig av den länken?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag förstår så är du dåligt uppdaterad . Vad jag läser mig till så skall resterade provinser 70st få 300bht januari.

Nu kan det väl möjligt överklagas, detta vet jag inget om.

g inget om.

Januari 2012 :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt IL så gör de röda rätt även fast de har fel.

Du verkar ju lika indoktrinerad som befolkningen i Nordkorea.

Fyfan vad sne jag blir när jag läser inlägg från dig, skärp dig så att du får nån gnutta trovärdighet.

Hört talas om OBJEKTIVITET ?

Objektiv här på MPR, gud vad tråkigt det skulle bli.?! :)

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...