Jump to content
IGNORERAD

Dom fälld mot 16-åring som orsakade dödsolycka


MPR Nyheter

Recommended Posts

Stod det inte i tidningarna att hon körde om Vanen (som troligtvis själv körde 80-100 km/h) på fel sida (innerfil) på tollway:en och hon själv höll betydligt högre hastighet ?

Sedan har jag för mig jag läste då det hände att vanen bytte fil just då hon körde om så hon träffade vanens ena bakhörn med sitt framhörn.

Kör en van in i en betongmur i 100 km/h blir det ganska stora skador..

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    17

  • andrejsdenruskige

    10

  • Tallviking

    9

  • Sam sip sam

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

t

Det har du ju helt rätt i och det var inte menat som någon pekpinne utan bara spelade lite på ordet otroligt!

Hela den här historien är så absurd att den förmodligen uppfattas som osann eller påskarvad, dessvärre är sanningen en annan, hon har ju faktiskt blivit dömd som vållande, det är väl bara straffet i sig som upprör de flesta, nog hade det varit mer accepterad dom om det funnits lite mer "straff" än villkorlig dom och retroaktivt indraget körkort i 7 år!

Sitter och funderar på hur man kan få körkortet retroaktivt indraget...? :police: Tösen är ju bara 16 år? Du menar la att hon får vänta i 7 år, eller hur?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stod det inte i tidningarna att hon körde om Vanen (som troligtvis själv körde 80-100 km/h) på fel sida (innerfil) på tollway:en och hon själv höll betydligt högre hastighet ?

Sedan har jag för mig jag läste då det hände att vanen bytte fil just då hon körde om så hon träffade vanens ena bakhörn med sitt framhörn.

Kör en van in i en betongmur i 100 km/h blir det ganska stora skador..

Vad som egentligen hände får vi nog aldrig riktigt reda på för det svängde friskt i pressen varefter fler experter och utredare uttalade sig, först var det på ena sättet sedan stod familjens advokat och uttalade något helt annat..men fakta kvarstår, hon blev dömd, och det säger väl i alla fall något om vållandefrågan.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och funderar på hur man kan få körkortet retroaktivt indraget...? :police: Tösen är ju bara 16 år? Du menar la att hon får vänta i 7 år, eller hur?

Hon får inget körkort före hon fyller 25 år enl domen

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och funderar på hur man kan få körkortet retroaktivt indraget...? :police: Tösen är ju bara 16 år? Du menar la att hon får vänta i 7 år, eller hur?

Ibland blir det fel...indragningen gäller ju tills hon blir 25 år! Nu är hon arton så 7:an stämde ju i alla fall! :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som egentligen hände får vi nog aldrig riktigt reda på för det svängde friskt i pressen varefter fler experter och utredare uttalade sig, först var det på ena sättet sedan stod familjens advokat och uttalade något helt annat..men fakta kvarstår, hon blev dömd, och det säger väl i alla fall något om vållandefrågan.

I Thailand vet man aldrig vad man skall tro om ett rättsutlåtande..

Läste du någonstans att hon körde på en stillastående pickup på tollwayen, eller var fick du det ifrån ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Muhammed hade "nog" kommit lindrigare undan än Sophie

Läste en forskningsrapport för några år sedan som tydligt visade att personer med invandrarbakgrund och i från mindre bemedlade hem straffas hårdare och bedöms som mindre trovärdiga i svenska domstolar. Så nej jag tror att Muhammed hade fått ett hårdare straff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som egentligen hände får vi nog aldrig riktigt reda på för det svängde friskt i pressen varefter fler experter och utredare uttalade sig, först var det på ena sättet sedan stod familjens advokat och uttalade något helt annat..men fakta kvarstår, hon blev dömd, och det säger väl i alla fall något om vållandefrågan.

Det är mycket svängningar här må jag säga. Står du fast vid dina tidigare påståenden om att det var en pickup och inte en Van som hon rammade ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand vet man aldrig vad man skall tro om ett rättsutlåtande..

Läste du någonstans att hon körde på en stillastående pickup på tollwayen, eller var fick du det ifrån ?

De första nyheterna var ju som oftast lite förvirrade, men när dimmorna skingrat sig var den officiella (från flickans advokat) att ombyggnaden av "pickupen" var så dåligt gjord att det var därför passagerarna slungats iväg så långt, alltså kunde hon inte dömmas för vållande till andras död utan bara för ovarsamhet!

Om det är en ombyggd pickup eller ej kan jag ju inte veta men detta var den officiella nyheten då!

Är det någon som läst domen? Är hon dömd som vållande i dödsolyckan eller blev det advokatens ovarsamhet som godtogs? Skulle ju sprida ett visst ljus över domens storlek bl.a.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket svängningar här må jag säga. Står du fast vid dina tidigare påståenden om att det var en pickup och inte en Van som hon rammade ?

Fritz..

Jag bara rekapitulerar minnet käre Fritz, men enl. utredarna då, för två år sedan, var det en ombyggd pickup, så då måste man väl tro det, eller?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir det fel...indragningen gäller ju tills hon blir 25 år! Nu är hon arton så 7:an stämde ju i alla fall! :crazy:

:ok: Fattar det men kunde inte låta bli :ange:

Ändrades av Roi Et Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt att man inte skall dra för stora växlar på hennes ålder. Du är ju i sig ett bevis på att intellektuell mognad inte nödvändigtvis är åldersbetingat.

Men hjälp nu en PK-stofil. Hur hänger en tonårstjejs eventuellt (för du har ju inte en aning) aktiva sexliv ihop med bilolyckan orsakad av henne? Förstår fortfarandet inte varför du benämner henne som "slyna".

I vanliga fall brukar folk på forumet beklaga sig över de klena straffen i Sverige och nu lanseras plötsligt tankar om att hon hade fått ett annat straff i Sverige. Ja, en 16-åring hade dömts till ungdomsvård snarare än vilkorligt iaf men att tro att straffet skulle varit strängare är nog tveksamt.

Som jag skrev till någon annan. Ibland känns det som denna tragedi är vissa MPR:ares våta dröm. En tjej från överklassen som begår ett brott blir som ett Kinderägg, 3 önskningar i 1 och en chans att utlopp för såväl klasshat, kvinnoförakt och blodtörst på en och samma gång.

Hade faktiskt väntat mig att det skulle komma något i just den mognadsnivån från dig, att du dessutom fortfarande lägger ner mer tid på att analysera ordet slyna, som var min definition av den som körde ihjäl 9 personer, och kopplar ihop det med klasshat, kvinnoförakt, blodtörst, våta drömmar, aktivt sexliv..osv.

Ja, det visar väl ganska tydligt hur vilsen du är under den stora stenen du befinner dig, men kämpa på så kanske tvångstankarna släpper en vacker dag, tyvärr kommer det nog att dröja väldigt länge.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara rekapitulerar minnet käre Fritz, men enl. utredarna då, för två år sedan, var det en ombyggd pickup, så då måste man väl tro det, eller?

Mja, man måste inte blint tro på vad utredare kommit fram till för två år sen bara för att det passar in i vad man själv tror, speciellt inte om det kommer fram nya fakta som säger motsatsen.

ongeluk%20van.jpg

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, man måste inte blint tro på vad utredare kommit fram till för två år sen bara för att det passar in i vad man själv tror, speciellt om det kommer fram nya fakta som säger motsatsen.

ongeluk%20van.jpg

Fritz..

Nu är jag ju ingen expert på van eller ombyggd pickup eller en ombyggd postbil heller, men om man nu får en nyhet serverad så skall den nagelfaras innan man får yttra sig var det så du menade? Jag har inte följt denna händelse, men när den nu kom på tapeten använde jag mig av den enda information jag har och det är vad som sades på nyheterna då. Om det är fel så är det inget jag tänker gå i tagelskjorta för, fakta kvarstår, 9 människor miste livet därför att en sextonåring, utan körkort absolut måste ut och trafikera motorvägen! Men det kanske är OK, bara det är en Van hon kör på!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju ingen expert på van eller ombyggd pickup eller en ombyggd postbil heller, men om man nu får en nyhet serverad så skall den nagelfaras innan man får yttra sig var det så du menade? Jag har inte följt denna händelse, men när den nu kom på tapeten använde jag mig av den enda information jag har och det är vad som sades på nyheterna då. Om det är fel så är det inget jag tänker gå i tagelskjorta för, fakta kvarstår, 9 människor miste livet därför att en sextonåring, utan körkort absolut måste ut och trafikera motorvägen! Men det kanske är OK, bara det är en Van hon kör på!

Hon hade körkort. Det vara bara inte giltigt i Thailand men funkar helt OK på motorvägarna i Kalifornien där hon tog det.

I Thailand får man inte köra bil förrän man är 18. Oavsett om man har körkort eller inte

Så här ser en sådan van ut i oskadat skick

post-3404-0-23815000-1346586369_thumb.jp

post-3404-0-23815000-1346586369_thumb.jp

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon hade körkort. Det vara bara inte giltigt i Thailand men funkar helt OK på motorvägarna i Kalifornien där hon tog det.

I Thailand får man inte köra bil förrän man är 18. Oavsett om man har körkort eller inte

Är det inte giltigt så är det väl samma sak som man inte har ngt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte giltigt så är det väl samma sak som man inte har ngt ?

Att ha ett körkort innebär ju att man faktisk gått i körskola, i hennes fall i Kalifornien vilket vida överstiger kraven för att få körkort i Thailand dessutom

Så jämfört med en tjej som inget körkort har alls är den en väsentlig skillnad

Kanske inte i juridisk syn men i kompetenssyn

tyvärr hjälpte det inte i det här fallet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ett körkort innebär ju att man faktisk gått i körskola, i hennes fall i Kalifornien vilket vida överstiger kraven för att få körkort i Thailand dessutom

Så jämfört med en tjej som inget körkort har alls är den en väsentlig skillnad

Kanske inte i juridisk syn men i kompetenssyn

tyvärr hjälpte det inte i det här fallet.

Ja så är det riktigt ,men som du säger juridiskt gäller det ej

ps tack för ett bra svar utan påhopp ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag ute efter att hälla bensin på någonting som jag inte vet någonting om.Men nog tycker jag att bilderna tyder på att mina kompisar

minibusschaufförerna kan ha haft ett finger med i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ett körkort innebär ju att man faktisk gått i körskola, i hennes fall i Kalifornien vilket vida överstiger kraven för att få körkort i Thailand dessutom

Så jämfört med en tjej som inget körkort har alls är den en väsentlig skillnad

Kanske inte i juridisk syn men i kompetenssyn

tyvärr hjälpte det inte i det här fallet.

Men det ju faktiskt lite skillnad på vägar, trafikrytm, fordonsstandard, trafikkantmognad och moral mellan Kalifornien och Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som har åkt med en minibuss i Thailand vet väl om att det kan gå undan och att kryssa sig fram mellan filerna i 120-160 kilometer i timmen ses som fullt normalt av de flesta thai som kör. Stöter man då emot någon eller någonting i dessa hastigheter så blir det en rejäl smäll och kör man dessutom på en väg 20 meter upp i luften finns ju risken att något av fordonen kan rasa ner på marken.

Hon var 16 år gammal och att hon inte hade thailändskt körkort var väl anledningen till att hon inte sprang ifrån olycksplatsen och gömde sig-något som verkar mer regel än undantag i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det ju faktiskt lite skillnad på vägar, trafikrytm, fordonsstandard, trafikkantmognad och moral mellan Kalifornien och Thailand.

Japp. Även Sverige skiljer sig på motsvarande sätt som Kalifornien från Thailand

Men många svenskar och kalifornienbor kör dagligen i Thailand..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju ingen expert på van eller ombyggd pickup eller en ombyggd postbil heller, men om man nu får en nyhet serverad så skall den nagelfaras innan man får yttra sig var det så du menade? Jag har inte följt denna händelse, men när den nu kom på tapeten använde jag mig av den enda information jag har och det är vad som sades på nyheterna då. Om det är fel så är det inget jag tänker gå i tagelskjorta för, fakta kvarstår, 9 människor miste livet därför att en sextonåring, utan körkort absolut måste ut och trafikera motorvägen! Men det kanske är OK, bara det är en Van hon kör på!

Jag uttryckte mig tydligen otydligt vilket fick dig att missuppfatta mitt inlägg. Nu lämnar jag tråden.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Även Sverige skiljer sig på motsvarande sätt som Kalifornien från Thailand

Men många svenskar och kalifornienbor kör dagligen i Thailand..

Jo jag vet och det är också många som blir tagna på sängen här när de kommer hit och råkar illa ut.

En viss allmän mental mognad hjälper till för att klara sej i olika miljöer och det är väl därför man har satt olika åldersgränser för att få delta aktivt i respektive trafikmiljö.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet och det är också många som blir tagna på sängen här när de kommer hit och råkar illa ut.

En viss allmän mental mognad hjälper till för att klara sej i olika miljöer och det är väl därför man har satt olika åldersgränser för att få delta aktivt i respektive trafikmiljö.

18 år gäller nog i de flesta länder i världen. Oavsett hur trafiksituationen ser ut

Några ställen har 16 år. Kalifornien och särskilt Los Angeles är en extremt biltät trafikplats som nog avsevärt ger mer träning än t.ex Mockfjärd eller t.om Stockholm

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...