Jump to content
IGNORERAD

Dom fälld mot 16-åring som orsakade dödsolycka


MPR Nyheter

Recommended Posts

Fan vad ni är blodstörstiga. Det är synd om flickan men framförallt de anhöriga till de som förolyckades.

Oberoende om flickans föräldrar är rika eller inte så är det nog trafikmoralen bland Thailands förare som är den indirekta orsaken till olyckan.

Många kör som om det är deras sista dag i jordelivet, eller som frugan säger: antingen kör du sakta och försiktigt så INGET händer eller kör så fort att vi alla verkligen dör, förhoppnings kommer nästa liv att bli bättre.

Jag vet inte hur det gick till men det spörs att minibusen strax innan flera gånger bytt fil rakt framför flickan, om det nu ligger någon sanning i detta anser jag själv att hon t.o.m egentligen kanske är helt oskyldig.

Eller kanske hon med berått mod trängde sig fram = skyldig utav bara fan, vilket är nu sanningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    17

  • andrejsdenruskige

    10

  • Tallviking

    9

  • Sam sip sam

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fan vad ni är blodstörstiga. Det är synd om flickan men framförallt de anhöriga till de som förolyckades.

Oberoende om flickans föräldrar är rika eller inte så är det nog trafikmoralen bland Thailands förare som är den indirekta orsaken till olyckan.

Många kör som om det är deras sista dag i jordelivet, eller som frugan säger: antingen kör du sakta och försiktigt så INGET händer eller kör så fort att vi alla verkligen dör, förhoppnings kommer nästa liv att bli bättre.

Jag vet inte hur det gick till men det spörs att minibusen strax innan flera gånger bytt fil rakt framför flickan, om det nu ligger någon sanning i detta anser jag själv att hon t.o.m egentligen kanske är helt oskyldig.

Eller kanske hon med berått mod trängde sig fram = skyldig utav bara fan, vilket är nu sanningen.

Njaää, 100 sanningen är ju svår att få fram då det inte finns (konstigt) några vittnen, men efter en massa dribblande och beskyllngar från div.poliser och tekniker visade det sig vara flickstackarn som hade kommit fel och gick med för hög fart över i den andra körbanan där pickisen(enligt något nu försvunnet vittne) stod mer eller mindre stilla.

Sanningen, den så sägenomsusade i Thailand lär vi aldrig få reda på, i alla fall inte den riktiga utan den mest lönsamma!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad vems var felet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kanske det var Flickans hmmmmmmmmmmmmmmmmmm Själv jag önskar jag det var Thailands

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja..

Handen på hjärtat, hur ansvarsfulla var ni själv vid 16 års ålder? Vad vet en 16 åring om orsak och verkan. Nio människor miste tragiskt livet men det var ju ingen planerad gärning.

Tycker det är helt rätt med villkorlig dom. Vet inte om systemet med samhällstjänst finns i Thailand? Att toppa den villkorliga domen med 6 månaders samhällstjänst mellan 05.00 - 07.00 i 5 dagar i veckan. Gärna något där man ser lite av samhällets avigsidor hade väl varit det bästa.

Att sätta en tonåring på ett långt fängelsestraff tror jag varken samhället eller hon skulle bli bättre av.

Vad är det för föräldrar som förser en körkortslös 16åring med en bil?

Dom om några borde straffas på något sätt.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon hade körkort som hon fått i Californien där 16 år är gränsen för att ta körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon hade körkort som hon fått i Californien där 16 år är gränsen för att ta körkort

Tja vad ska man säga?

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan det vara som är så ini helvete kontroversiellt i att hennes föräldrar har skapat denna varelse till en sextonårig slyna som ouppmärksamt är ute och kör i bangkoktrafiken med sin (eller mammas) Honda Civic?

Bra fråga!Jag passar.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad kan det vara som är så ini helvete kontroversiellt i att hennes föräldrar har skapat denna varelse till en sextonårig slyna som ouppmärksamt är ute och kör i bangkoktrafiken med sin (eller mammas) Honda Civic?

Kontroversiellt? Tycker det är tragiskt!

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, antar att det är nåt/några borttagna inlägg här.

Men vem fan har sagt nåt om att hon kommer gruppvåldta's?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är helt rätt med villkorlig dom. Vet inte om systemet med samhällstjänst finns i Thailand? Att toppa den villkorliga domen med 6 månaders samhällstjänst mellan 05.00 - 07.00 i 5 dagar i veckan. Gärna något där man ser lite av samhällets avigsidor hade väl varit det bästa.

Håller med! Då vet hon exakt vilka fruktansvärda påföljder det blir om hon återigen skulle få för sig att sätta sig bakom ratten och råka köra ihjäl 9 personer till...

Denna voltan hon får nu blir ett avskräckande exempel för alla!

Förresten, kan någon ta ner en av dom som satt i minivanen och blev hängandes under bron...

9 döda, vilkorlig dom, samhällstjänst... Ja, jösses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratar alltså om en 16-åring som orsakar en allvarlig trafikolycka-straffet i Sverige hade inte blivit så värst annorlunda men för att det är i Thailand så vill vissa se ett barn dömas till ett långt fängelsestraff med någon sort våldtäktsgaranti?

Det är trots att ett barn vi pratar om oavsett hennes föräldrars status...

Naturligtvis bör föräldrarna ta den största ekonomiska smällen då de försett henne med en bil-i den felaktiga (?) tron om att ett US körkort gäller för en Thai i Thailand.

Jag vill också minnas att flickan och hennes föräldrar bad om ursäkt till offrens familjer i samband med olyckan.

Gå till er själva en stund, om er 16-åriga dotter orsakar en allvarlig trafikolycka med dödlig utgång-vill ni att hon ska spärras in med ett gäng pedofiler under 10-15 år?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ärligt talat att det i huvudsak beror på att ditt förslag på bestraffning rent av äcklar mig. Uppfattar dig som en hatisk person med mycket tvivelaktig kvinnosyn.

Krävs en sådan person för att komma på något så sadistiskt som din kommentar.

Jaha, nu var det ju inte meningen att du skulle ta det bokstavilgt talat. Men eftesom du gjorde detta, så får jag väl be om ursäkt. Vad beträffar min kvinnosyn, så hade jag sagt detsamma om det hade varit en man som orsakade olyckan.

Jag blev bara lite upprörd över att hon inte (i praktiken) fick något straff alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, nu var det ju inte meningen att du skulle ta det bokstavilgt talat. Men eftesom du gjorde detta, så får jag väl be om ursäkt. Vad beträffar min kvinnosyn, så hade jag sagt detsamma om det hade varit en man som orsakade olyckan.

Jag blev bara lite upprörd över att hon inte (i praktiken) fick något straff alls.

Tack Nemo, men mig behöver du inte be om ursäkt. Alla har rätt till uttrycka sig så som dom finner lämpligt och uttrycka sina åsikter.

Jag reagerade igår av flera anledningar och får erkänna att viss av min argumentation var rätt tunn på sina ställen. "Påhejad av äldre killar" är lika mycket ett antagande som att tjejen inte skulle vara ångerfull. Dvs, helt taget ur luften.

Oavsett så kravstår det faktum att det värsta straffet är nog att bära med sig en sådan här traumatiskt upplevelse för resten av sitt liv, och veta att man (hur det nu ligger till) har varit vållande till att beröva 9 människor om livet. När man är 16 har man förmodligen ganska många år kvar att leva, så det blir ett långt straff.

Inte bara på MPR, men även i svensk kvällspress och i öht i sammhället så är folk jäkligt snabba på att dömma folk som verkar haft turen (eller oturen beroende hur man ser på det) att födas i en förmögen familj. Avundsjukan är jäkligt dåligt maskerad.

"Dom tjänar mest" hit, och "krockade i LYXBIL" dit läser man varje vecka. Det verkar som att Svensken gillar att gotta sig i när det går åt pipan för folk som har pengar.

Tycker det är fel att göra skillnad på folk och folk. Särskilt när det rör sig om en vid den tiden 16 årig flicka.

Straffa föräldrarna ordentligt om någon.

En 16 årig Thailändska är inget annat än ett barn så därav min reaktion.

Tror inte att straffet hade blivit annorlunda i Sverige.

En 16 årig Emma Janson ifrån Avesta krockar med Pappas V70 och har ihjäl en 9 personer.

Vad tror ni straffet hade blivit? Livstid? Hade det kanske gapats efter hårdare bestraffning om Emma hette Stenbeck i efternamn?

Själv är jag uppväxt i en högst ordinär Svensk arbetarklassfamilj så skyddar inte någon överklass för att jag själv är del av den.

Ta inte åt dig personligen Nemo om du inte tycker att du uttryckt kommentarer som rört hennes bakgrund, det här blir mer en generell kommentar på det som skrivits av somliga.

Ledsen om jag glider ifrån huvudämnet lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawiden har troligtvis helt rätt.

Är ganska säker på att i Sverige hade straffet för 16 åringen inte blivit hårdare, kanske något annorlunda, dessutom hade föräldrarna undgått allt ansvar, trots att flickan inte är myndig men över 15 år = samhället hade erbjudits sig att gå in och stötta.

Hur sedan försäkringsbolagen agerat är en annan fråga.

Denna olycka är som alla, en stor tragedi för de omkomnas anhöriga.

Misstag kan vi väl alla göra och gör väl, eller?

Oberoende om det var en eller tio som dog, ska väl straffet inte vara annorlunda, sammalunda om det är en fattig eller rik. Dessutom kanske det inte blir så farligt i slutänden, har de omkomna bara levt ett skötsamt liv kommer de i nästa att bli belönade - Buddas tes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon ska få ett antal månaders samhällstjänst långt borta från föräldrarna. T.ex i udon hos barnhemmet för föräldrar lösa barn. Medans föräldrarna ska straffas. Hur och vilken omfattning är upp till domstolen. Att det är föräldrarnas ansvar är utom all tvivel enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ansvar ska föräldrarna ta.En stor ersättning till offrens familjer är det minsta.Och samhällstjänst till flickan p.g.a. ålder.Om straffet skulle blivit fängelse så finns det väl kvinnofängelser i Thailand oxå,så någon gruppvåldtäkt tror jag inte vi behöver spekulera om.Hur som helst så är detta en oerhört tragisk händelse men tyvärr inte ovanlig i den hysteriska trafiken där.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Förresten, känner till minst två svenskar som orsakat bilolyckor med dödlig utgång i Thailand. De har onekligen gott om flis också. Är de också bortskämda överklasslynor som förtjänar att gruppvåldtas?

Om dom blivit dömda till fängelse kan jag nog tänka mig att det finns en del "rumskamrater" som tycker dom förtjänar det. Men iom att dom har gott om flis så slipper dom nog det tack ock lov.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inga minderåriga skall dömmas till fängelse.

Då föräldrarna är ansvariga för sina barn så kanske det är dem som borde straffas istället?

Eller vad tycker ni?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så att minibussen trillade ner från motorvägen och föll ett antal meter ned?

Annars hade väll skadan blivit mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar nästan som om en del tycker att det är ett värre brott att kalla en 16-åring för slyna än att denna 16-åring kört ihjäl 9 pers...

Om man är sosse och kvinna, då ser man förövaren som offret, inte tvärtom! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...