Jump to content
IGNORERAD

Guide till Thailändare i Sverige.


Nordsvensk

Recommended Posts

Att kompensera för inkomstbortfallet får du nog kallt räkna med.

Men jag tycker att det känns lite jobbigt att behöva uppfostra en flickvän/fru.

Att kompensera för inkomstbortfallet får du nog kallt räkna med.

Men jag tycker att det känns lite jobbigt att behöva uppfostra en flickvän/fru.

Har betalat både det ena & det andra. Har bla. skickat ner pengar till hennes familj för att rena dricksvattnet & köpt henne en rätt fin bil att köra med här hemma i Sverige.

Snål är jag inte.

Att uppfostra sin partner är ingen höjdare, men så känns det emellanåt...

Vi har å andra sidan väldigt mycket kul i hop & hon anstränger sig verkligen för att det ska fungera.

Hade hon varit svensk hade jag dumpat för länge sedan, men nu är hon inte det så jag får väl ge henne/oss lite mera tid antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nordsvensk

    24

  • andrejsdenruskige

    11

  • Kim

    9

  • Tack och Hej

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du problem med denna typ av lögn så har du problem!

Kanske du skall fråga hur många och var, samt vad de hette.

Som sagt: Jag kräver inte mer av henne än av mig själv.

Jag är inte svartsjukt lagd. Har till och med fått höra av tidigare partners att jag är för lite svartsjuk (om man nu kan vara det).

Hon frågar mig om mitt förflutna, får ärliga svar. Jag ställer liknande frågor tillbaka & får lögner som svar.

Inte helt okej i min värld i alla fall.

Nu är det väldigt stort focus på våra problem.

Jag frågade i ursprungs tråden: Om det finns literatur på thai för någon som vill lära sig om Sverige & svenska seder. Gärna skrivet av en thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vill jag veta vem min fru haft det skönt med tidigare ,hon behöver inte veta vem jag legat i sänghalmen med tidigare. Äktenskap bygger på tillit från den dagen man träffades inte fan behöver man kontrollera hela livet på partnern innan man träffades.Men litar man inte på varandra är det bättre att leva singel kanske.Ps jag kan attrahera kvinnor från olika nationer men inte berättar jag det öppet för min livspartner

Kontrollerar inget. Vi har bara fört ett samtal om tidigare livserfarenheter där jag har talat sanning & hon har ljugit.

Glöm inte att samtalet var på hennes initiativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan..

Ni har väl inga problem?

Du är 35 och hon 25, ni har inte varit med om så mycket i livet.

Lägg dina funderingar åt sidan och försök få ett bra liv tillsammans i stället.

Det du gör nu gräver bara djupare hål pga dina funderingar.

Lev väl och lyckliga istället.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Agående att uppfostra sin partner: Du har rätt. Jag måste uppfostra henne. Låter illa men det är faktiskt sant.

Jag hittade en kurs som verkar passa dig.

Vilka kan gå denna kurs?

Alla kvinnor fr o m ca 19 år ålder kan gå denna kurs.

Även kvinnor som lämnat 20-års åldern kan gå denna kurs om man behöver träna sig själv

och kvinnan från grunden.

Kursupplägg

Frukursen är på sammanlagt 15 timmar fördelade på 12 lektioner á 1 timme och 15 minuter.

3 av lektionerna är teorilektioner. Ägaren väljer själv om frun är med på teorilektionerna eller inte.

Det blir även en hel del teori på de praktiska lektionerna.

Innehåll

Frukursen innehåller många kontaktövningar. Dessa gör att frun blir van vid och tycker

det är kul att ta och bibehålla kontakten med föraren. På så sätt kan vi lättare kommunicera med frun.

Kontakt är en förutsättning för att träna frun.

Ett annat mycket viktigt moment är passivitetsträning. En fru måste kunna koppla av för att må bra.

När vi har genomgångar tränar fruarna på att sitta stilla. De får också välbehövlig vila mellan träningspassen.

Föraren får också lära sig hur man på bästa sätt lär in grunderna i följande moment:

inkallning

stanna

hälsa fint på folk och andra fruar

komma intill på vänster sida (fotposition)

fotgående

förbud (nej-träning)

sitt

ligg

sitt kvar/stilla

Vi provar också sök och spår. Då och då tränar vi trix och konster för att det är så roligt,

bra aktivering och bygger mycket kontakt och lydnad!

På teorilektionerna går vi igenom fruns inomhusträning; hur man bäst lär fruns rumsrenhet,

att vara ensam, att umgås med barn, vad man gör om frun biter på saker, händer, kläder mm,

vad man gör om frun börjar vakta t ex saker och mat, om frun vaktar/larmar vid dörren,

eller om de stjäl mat.

En hel teorilektion ägnar vi åt aktivering — både fysisk och mental — kontra passivitet.

Vad är viktigt att sysselsätta frun med, varför och i vilken mängd.

Här berör vi också ämnet stress.

Både på teorilektionerna och praktikpassen finns tid för frågor och diskussioner!

I kursavgiften ingår kurskompendium och fika.

Pris 1 500 kr

Max 8 st deltagare. Anmälan är bindande. (Se regler för kursanmälan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk.

Du fick faktiskt ett bra men ironiskt svar ovan.

En kvinna,flickvän, fru, livskamrat, uppfostrar man inte.

Dessutom finns det inget som säger att ditt synsätt är det rätta, möjligtvis bara mer accepterat i sverige.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en fru eller en sambo från ett annat land kan det bli språk problem vid inkallning.Aga därför frun eller sambon så individen inte vågar lämna anvisad plats :30: Då först kan sann kärlek och tillit uppstå :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha behövt en boken "hur gör thai", en bok om vett och etikett för Farang.

Nu har jag under 4 års tid dragit ut info med tång från en hustru som tycker att det är självklara saker som man inte behöver förklara...

Den dagen vi flyttar till Sverige kommer jag att hålla dagliga kurser i vett och etikett för thai i Sverige,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha behövt en boken "hur gör thai", en bok om vett och etikett för Farang.

Nu har jag under 4 års tid dragit ut info med tång från en hustru som tycker att det är självklara saker som man inte behöver förklara...

Den dagen vi flyttar till Sverige kommer jag att hålla dagliga kurser i vett och etikett för thai i Sverige,,,,

Skulle nog behövas en kurs för faranger också i Thailand.

Svärmor var inte så glad när jag gick in med skorna för ett antal år sedan :y7:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen i klubben, jag har iofs bara haft två Thai relationer men i båda så fanns lögner, jag tror Thai har en annan syn på lögner än vad vi godtrogna svennar har.

"Alla" ljuger, jo kanske, men det finns ju ibland rädsla för att den bistra sanningen inte passar den genomärige, snygge, rike och arbetsamme farangen!

Så, alternativt skiter man i en bra relation eftrsom farangen inte förutses gilla det liv man levt tidigar, eller håller man tyst om det och fortsätter med det nya liv man har!

Är man sedan 25, har gått på univeritet och har en anställning är det väl inga "sedebrytande" historier utan vanlig ungdomlig förälskelse kryddat med sund kåthet som fått utlopp!

Undras om det finns en smula Leastandianskt tänk i TS bakgrundfråga?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ljuger också ibland...

Då hustrun kommer hem efter en hård dag på jobbet, frågar hon hur många öl jag druckit...

Jag ljuger lite och har mitt bästa änglaleende och säger 2 burkar...fast dagens leverans till soptunnan är 4 burkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade i ursprungs tråden: Om det finns literatur på thai för någon som vill lära sig om Sverige & svenska seder. Gärna skrivet av en thailändare.

Om du nöjer dig med västerländska seder kontra thailändska så finns det faktiskt en bra bok - Thailand fever. En bok skriven på både engelska och thai som på ett bra sätt förklarar vanliga thai/västerländska kulturkrockar liknande de du/ni upplever.

Är nog lika nyttig läsning för dig som för henne.

http://www.bokus.com...Thailand-fever/

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk.

Du fick faktiskt ett bra men ironiskt svar ovan.

En kvinna,flickvän, fru, livskamrat, uppfostrar man inte.

Dessutom finns det inget som säger att ditt synsätt är det rätta, möjligtvis bara mer accepterat i sverige.

Ja något ligger i det ovanstående har skrivit. Kanske borde anmäla henne till kursen, men tycker det är slöseri med tid.

Lånade just ett el halsband med fjärrkontroll av brorsan. Alla ovanstående problem lösta :)

Nej men allvarligt talat: Lögner & ekonomi är vad vi har problem med. Precis som i många andra thai/farang förhållanden. Antingen lär hon sig att acceptera vad jag förklarade för henne redan första dagen vi träfffades eller så blir det att avsluta relationen.

Självklart måste även jag röra mig i hennes riktning, men det handlar inte om att gå halva vägen var, utan hon har längre väg att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att en hel del diskussioner om lögner, ekonomi, etc, etc beror på språkförbistring och kulturskillnader. I början av vår relation dök sådana frågeställningar upp,men visade sig vara rena missförstånd.

Min fru har aldrig varit i Sverige,,,men jag har lärt mig nu att när vi åker...kommer jag att försöka vara övertydlig med allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har flickvän från Thailand som har varit här i 5 månader nu.

Detta inte helt utan konflikter. eller rättare sagt med en hel del konflikter.

När vi träffades, innan vi ens hade inlett ett förhållande gjorde jag med stor övertydlighet klart för henne om vikten av att alltid tala sanning & även att jag inte kommer att supporta henne eller hennes familj med pengar. Försökte till & med att skryta ner mig själv för att undvika missförstånd.

Från min synpunkt: Jag gav henne ett klart alternativ att välja bort en relation med mig om det jag hade att erbjuda inte "föll henne på läppen".

Detta förmedlades även av hennes kusin som talar både svenska & självklart thai.

Har dock börjat tvivla starkt på sanningshalten i kusinens översättning. Har en känsla av att hon bättrade på min image en aning.

Det har nu visat sig att min tjej har ljugit om både det ena & det andra. Saker som hon erkänt efter att ha blivit mycket hårt pressad.

Okej lögnerna har inte varit allt för allvarliga men för mig så är en lögn, en lögn för mycket.

Det har även framkommit att pengar visst är mycket viktigt.

Tro nu inte att jag är helt pantad. Har spenderat mycket tid i Thailand dom senaste 8 åren & har många thailändska vänner.

Kan även tillägga att mina erfarenheter inte är hämtade bara i från Pattaya & Phuket.

Hennes familj har det bra ställt. Dom är inte rika men lever ett helt okej Isan medelklass liv.

Ska sanningen fram så verkar dom riktigt bra när det handlar om relationer, ekonomi & seder.

Min flickvän är arbetsam, kärleksfull, vacker & vi har haft fantastiska stunder tillsammans dom senaste månaderna med små utflykter, camping, fester hos vänner & familj. Hon har även skaffat sig några thailändska vänner här som hon spenderar fritiden med. Bra kvinnor vars män jag ochså känner.

Tyvärr så är hon rejält bortskämd & har som sagt ljugit en hel del för mig.

Detta är något hon inte förnekar.

Hon står för det faktum att nästan alla problem vi har beror på att hon inte varit uppriktig mot mig.

Ska sanningen fram så skulle jag aldrig ha bjudit hit henne om jag vetat vad jag vet i dag, men nu är saken som den är & jag älskar henne.

Jag vet att många av hennes kompisar som bor här i Sverige har haft precis samma problem när dom hade nyanlänt landet.

Blir förbannad när dom inte kan bjuda på sina erfarenheter & ge råd till henne!

Istället talas det runt problemen & många ord blir sagda men inget av substans. Däremot skvallras det en hel del bland thaiarna som bor här i Sverige. Vilket har lett till en del konflikter & en rejäl sållning av vilka som går att lita på & inte.

Är uppriktigt sagt jävligt less på "thai way" när det kommer till att lösa problem eller stötta personer i vänskaps kretsen.

Snacka om andra & bakom ryggen, gärna i oklara termer som lämnar mycket åt fantasin att fylla i är dom bra på verkar det som.

Bra grogrund för ryktes spridning & skvaller.

Något som min flickvän har uppmärksammat & tack & lov föraktar. Har sällan eller aldrig hört henne skvallra om andra människor mer än vardagligt prat.

Grundläggande beskrivning av mig själv:

Ser bättre ut än genomsnittet.

Har sunda relationer till vänner & familj.

Fast arbete & normal "svenne" ekonomi.

Super inte.

Är ej sexuellt avvikande.

Är ej våldsbenägen.

Kan attrahera & upprätthålla en relation till en svensk kvinna.

Har aldrig varit otrogen.

Kan vara något "ältande" till min läggning vilket gör mig till en plåga att leva med antar jag.

Fäster stor vikt vid tillit i ett förhållande.

Denna information för att ni inte ska döma ut mig som en av alla "losers" som åker till Thailand för att "hämta" sig en fru.

Min fråga: Finns det litteratur på thai som ger handfasta råd & information för en tjej (eller kille) som planerar att etablera en relation med en svensk & flytta till landet?

Något som förklarar den svenska kulturen & grunderna i våra värderingar.

Jag har under mina år som besökare i Thailand försökt att lära mig så mycket som möjligt om deras kultur & seder.

Inser att ju mer jag lär mig desto mindre begriper jag.

Håller sakta men säkert på att förvandlas till en thailands hatare. Något jag inte är särskillt glad över...

Skulle kunna fortsätta att skriva mera men det blir för mycket.

Tacksam för svar, råd & synpunkter!

man tackar å bugar var som jag skrivit det själv man försöker att förstå men fattar bara mindre om thai.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja något ligger i det ovanstående har skrivit. Kanske borde anmäla henne till kursen, men tycker det är slöseri med tid.

Lånade just ett el halsband med fjärrkontroll av brorsan. Alla ovanstående problem lösta :)

Nej men allvarligt talat: Lögner & ekonomi är vad vi har problem med. Precis som i många andra thai/farang förhållanden. Antingen lär hon sig att acceptera vad jag förklarade för henne redan första dagen vi träfffades eller så blir det att avsluta relationen.

Självklart måste även jag röra mig i hennes riktning, men det handlar inte om att gå halva vägen var, utan hon har längre väg att gå.

Det är ett långsiktigt arbete du har framför dig. Thailändare har sin kultur långt in i skinnet. Hennes kusin gjorde säkert en egen version utav vad du sa. Nu ska vi inte dra alla thailändare över samma kam, det finns massor med bra thailändare i Sverige, men också en massa konstigheter. För att förenkla ska jag dela upp dom i två kategorier, däremellan finns hela skalan.

Du har dom som i princip bara umgås med andra thailändare.

Samt dom som inte umgås med andra thailändare.

Dom som inte umgås med andra thailändare, är trötta på intrigerna och oviljan att inte vilja anpassa till en ny kultur.

Det är väldigt mycket intriger som försegår i thaikretsarna i Sverige, sanningar och lögner i en salig blandning.

Den andra kategorin är många fler i antal och inriktningar. I många kretsar har du en kultur där du frysses ut om du inte anpassar dig till de spelregler som gäller i gruppen. Spel och låneaffärer är väl det som leder till de flesta problem, och det är väl det som man ska försöka att hålla dom borta från. Sedan finns det ju grupper som öppet jobbar med thaikultur och gör ett fantastiskt jobb med dans för ungdommar etc.

Det jag vill försöka att komma fram till är att lyssnar hon mest på fel thaibekanta får du svårt att få henne att forma sig i nya värderingar. Du kommer själv svårligen att klara av att vara den som påverkar mest om hon dras till fel umgänge, medans rätt umgänge kommer att ge en positiv utveckling i att öppna upp en ny kultur med nya värderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett långsiktigt arbete du har framför dig. Thailändare har sin kultur långt in i skinnet. Hennes kusin gjorde säkert en egen version utav vad du sa. Nu ska vi inte dra alla thailändare över samma kam, det finns massor med bra thailändare i Sverige, men också en massa konstigheter. För att förenkla ska jag dela upp dom i två kategorier, däremellan finns hela skalan.

Du har dom som i princip bara umgås med andra thailändare.

Samt dom som inte umgås med andra thailändare.

Dom som inte umgås med andra thailändare, är trötta på intrigerna och oviljan att inte vilja anpassa till en ny kultur.

Det är väldigt mycket intriger som försegår i thaikretsarna i Sverige, sanningar och lögner i en salig blandning.

Den andra kategorin är många fler i antal och inriktningar. I många kretsar har du en kultur där du frysses ut om du inte anpassar dig till de spelregler som gäller i gruppen. Spel och låneaffärer är väl det som leder till de flesta problem, och det är väl det som man ska försöka att hålla dom borta från. Sedan finns det ju grupper som öppet jobbar med thaikultur och gör ett fantastiskt jobb med dans för ungdommar etc.

Det jag vill försöka att komma fram till är att lyssnar hon mest på fel thaibekanta får du svårt att få henne att forma sig i nya värderingar. Du kommer själv svårligen att klara av att vara den som påverkar mest om hon dras till fel umgänge, medans rätt umgänge kommer att ge en positiv utveckling i att öppna upp en ny kultur med nya värderingar.

Kloka ord.

Hörs på ditt sätt att uttrycka dig att du har hyfsad koll på läget bland thailändare i Sverige.

Hon har "valt" sina vänner nu efter en del sållning. Kloka val så vitt jag kan se.

Framtiden ser ljus ut :)

Förvånas ändå över hur förvånansvärt lite dessa problem tas upp då jag med 100% säkerhet vet att vår situation är långt i från unik.

Jag försöker att vara lösningsorienterad, men det är lätt att bara se problemen.

Min strategi: Se problemen.

Diskutera-Sopa inte under mattan.

Hitta lösningar som fungerar i form av råd, stöd av vänner, litteratur, kommunikation sinsemellan.

Om detta inte fungerar. Avsluta relationen.

Lätt att säga, men svårare att genomföra i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord.

Hörs på ditt sätt att uttrycka dig att du har hyfsad koll på läget bland thailändare i Sverige.

Hon har "valt" sina vänner nu efter en del sållning. Kloka val så vitt jag kan se.

Framtiden ser ljus ut :)

Förvånas ändå över hur förvånansvärt lite dessa problem tas upp då jag med 100% säkerhet vet att vår situation är långt i från unik.

Jag försöker att vara lösningsorienterad, men det är lätt att bara se problemen.

Min strategi: Se problemen.

Diskutera-Sopa inte under mattan.

Hitta lösningar som fungerar i form av råd, stöd av vänner, litteratur, kommunikation sinsemellan.

Om detta inte fungerar. Avsluta relationen.

Lätt att säga, men svårare att genomföra i praktiken.

Är det inte så att du överanalyserar allt och alla som leder till att du hittar på massa onödiga problem som egentligen inte finns.

Är det inte så att du är en perfekt man och vill ha den perfekta kvinnan som egentligen inte finns utom bara i din hjärna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion...Här på MPR förordas av thaikännare ,att som invandrare i Thailand gäller det att lära sig språket och den thailändska kulturen och umgås med thai.

Inte fastna i faranggrupper som häckar utanför 7/11.

Borde väl vara samma regler för thaidamer i Sverige... eller..

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion...Här på MPR förordas av thaikännare ,att som invandrare i Thailand gäller det att lära sig språket och den thailändska kulturen och umgås med thai.

Inte fastna i faranggrupper som häckar utanför 7/11.

Borde väl vara samma regler för thaidamer i Sverige... eller..

Brukar handla på Wararot market eller Nakhorn Pingmarket. Inte så många faranger där inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord.

Hörs på ditt sätt att uttrycka dig att du har hyfsad koll på läget bland thailändare i Sverige.

Hon har "valt" sina vänner nu efter en del sållning. Kloka val så vitt jag kan se.

Framtiden ser ljus ut :)

Förvånas ändå över hur förvånansvärt lite dessa problem tas upp då jag med 100% säkerhet vet att vår situation är långt i från unik.

Jag försöker att vara lösningsorienterad, men det är lätt att bara se problemen.

Min strategi: Se problemen.

Diskutera-Sopa inte under mattan.

Hitta lösningar som fungerar i form av råd, stöd av vänner, litteratur, kommunikation sinsemellan.

Om detta inte fungerar. Avsluta relationen.

Lätt att säga, men svårare att genomföra i praktiken.

Själv tycker jag att det verkar som ni är en bra bit på väg. Trivs man med varandra så verkar det drastiskt att inte ge det en chans och avsluta relationen om det inte uppdagas något mycket allvarligare. Av vad du tidigare nämnt har jag dragit slutsatsen att det inte rör sig om några allvarligare lögner och ekonomiska finter utan småsaker. När ni dessutom kan diskutera saken och komma fram till vad som är rätt och fel finns det stort hopp.

Att leva i ett förhållande är ju att ge och ta. Båda parter må få ett visst utrymme att vara sig själva också, annars blir relationen lite grann som ett fängelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte utgå från en part i ett flerkulturellt förhållande, då är det dömt att misslyckas, lätta lite på stärkkragen och andas frihet så kommer det att gå bra, eller i alla fall öppnar det förutsättningarna för att det ska funka.

Försöker man däremot kväsa den andra parten genom att predika "allt jag gör är moraliskt och etiskt rätt" då går det förr eller senare åt helvete!

Den där liknelsen med att skaffa en hundvalp hade sina poänger, dessbättre är den mänskliga hjärnan konstrurad för kommunikation istället för lydnad, kan vara en nog så viktig tanke!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller henne vid liv dvs att jag betalar för hennes uppehälle, flygbiljetter, grundläggande shopping, har köpt henne en helt okej bil här hemma i Sverige samt skickat ner en slant till hennes familj för att rena driksvattnet. Något som dom inte bad om, men som jag tyckte att jag kunde bidra till.

Angående mognad så är min åsikt att thailändare generellt är minst 10år efter oss. Här menar jag saker som: ekonomi, konflikthantering, relationer etc.

Alla faranger med insikt i ämnet som jag diskuterat saken med har delat min åsikt. Kanske lite en del av charmen med tjej från annat land. Hoppas höra andra åsikter från er här på forumet.

Agående att uppfostra sin partner: Du har rätt. Jag måste uppfostra henne. Låter illa men det är faktiskt sant.

Glöm då inte bort allt positivt som jag ochså skrivit om vår relation. Vi delar mycket & har verkligen roligt tillsammans!

Många thailändare i 20-30 årsåldern kan nog uppfattas som lite omogna pga sociala skäl, framförallt en skola som inte uppmuntrar till kritiskt tänkande och ifrågasättande. Samtidigt känner jag många thailändare som tycker att västerlänningar i den åldern, och även bra mycket äldre personer, är omogna som trots alla de resurser och möjligheter som finns i västvärlden ändå väljer att slacka runt istället för att skaffa sig en riktig utbildning, jobb och familj. Som vanligt är det nog så att myntet har två sidor och vilken sida man tycker är bäst beror på ens egna smak och värderingar. Jag är rädd att "alla de faranger med insikt i ämnet" som du pratat med mestadels har samlat in sin insikt runt det beryktade stenbordet. Om din 25-åriga tjej verkligen mentalt sett är 15 vad skulle det isåfall säga om din mentala status?

Jag vet inte om det finns någon "Guide till Thailändare i Sverige" och även om det skulle finnas så skulle det nog inte hjälpa så mycket, just att "lära" sig hur man ska uppträda i olika miljöer ger nog inte mer än de mest fundamentala floskler som en hyfsant observant person ändå plockar upp på ett par månader. Att umgås och prata med dina svenska vänner, framförallt om de har svenska flickvänner, dina släktingar osv borde ge en bra bild av hur Sverige och svenskar generellt sett tänker och agerar och garanterat väldigt mycket mer värdefullt än en bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte utgå från en part i ett flerkulturellt förhållande, då är det dömt att misslyckas, lätta lite på stärkkragen och andas frihet så kommer det att gå bra, eller i alla fall öppnar det förutsättningarna för att det ska funka.

Försöker man däremot kväsa den andra parten genom att predika "allt jag gör är moraliskt och etiskt rätt" då går det förr eller senare åt helvete!

Den där liknelsen med att skaffa en hundvalp hade sina poänger, dessbättre är den mänskliga hjärnan konstrurad för kommunikation istället för lydnad, kan vara en nog så viktig tanke!

Du har helt klart en poäng & jag tar åt mig en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...