Jump to content
IGNORERAD

Android nu 4 gånger större än IOS


janne_h

Recommended Posts

Hoppas resten av ditt svammel kändes skönt att skriva.

Nej där får jag faktiskt göra dig besviken.

Intentionen med skapande av tråden var inte att du skulle komma in och smäda mig med dylika låga utryck!

Jag kan bara ta fasta på ordspråket. En gång är ingen gång. 2 gånger är minst en gång för mycket!

Kan du inte hålla dig till sakliga argument utan att bli otrevlig? Bör du nog tänka både 1 och 2 gånger på vad du skriver!

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    19

  • janne_h

    13

  • Bibben

    13

  • noBuzz

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det säljs förvisso fler Andriodtelefoner i världen än iPhones. Det finns många olika android versioner på marknaden och många olika androidtelefoner i olika prisklasser. Om man skall jämföra iPhone med android telefoner, så kan man konstatera att endast de dyraste androidsarna är jämförbara och de utgör endast en liten del av alla android telefoner. Dessutom är de dyraste andriodsarnalika dyra som iPhone.

Apple har höga marginaler på iPhone, det är sant. Samtidigt kostar de lika mycket som toppmodellerna från konkurrenterna, vilka får nöja sig med betydligt mindre marginaler. Dvs. kunderna betalar lika mycket för funktion, oavsett om de köper Android eller Apple. Att Apple har högre marginaler beror på volymfördelar, avancerad logistik samt smart produktplanering.

Det säljs fler Androidtelefoner men de används mindre. Ser man på global internetstatistik ser man att iPhone används lika mycket som Android. Detta beror på olika orsaker bl.a. att många billiga andrioder är för dåliga för att surfa med, för liten skärm, för långsamma etc. En annan stor orsak är att androidtelefoner inte kan uppgraderas på samma sätt som iPhone. För att få senaste versionen på operatisvsystem och appar köper man i Anroidvärlden en ny telefon, medan man i iPhone världen uppgraderar den befintliga. Självklart leder detta till att det säljs fler androider, men man kan fråga sig om konsumenterna tjänar på detta även om androiden skulle vara lite billigare.

Bifogar också lite statistik på mobil internetanvändning i Sverige. Här kan man inte säga att Android är störst i alla fall.

post-3686-0-70665800-1344942130_thumb.jp

/Siamkap

post-3686-0-70665800-1344942130_thumb.jp

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

I USA går det att stämma för vad som helst, och det borde väl du känna till. Xerox insåg väl att man grovt missat en affärsmöjlighet och grep sitt halmstrå. Poängen är att stämningen ogillades.

Behöver jag förklara mer?

Herr Chang har talat.

Poängen att stämningen ogillades är inget bevis för att Apple inte är kopieringsbenäget. Har du läst skälet till att stämningen ogillades? Känner du till bakgrunden? Eller läste du bara artikeln som länkades in av Bibben?

Apple kopierade hela WIMP-konceptet av Xerox. Och Xerox hade inte kopieringsskyddat WIMP, eftersom man inte trodde att det skulle bli så mycket av det.

Innan Jobs besök på Xerox hade Apple ingenting. Så du har dina aktievinster att tacka Jobs kopiering av Xerox. Snyltare där. :wink:

Ännu en som inte förstått skillnaden på att inspireras av något istället för att kopiera det rakt av.

Vad gäller Xerox publicerade Bibben en utmärkt länk tidigare i tråden. Du kanske råkade missa den? Hur som helst, tack så mycket Bibben!

Herr Chang har talat.

På Xerox uppfanns WIMP. På vilket sätt har inte Apple kopierat WIMP rakt av? Man t.o.m berättar om det i artiklar och videos som lagts in här.

Efter Jobs besök hos Xerox stormade han in till de egna utvecklarna och krävde "fönster", "iconer" etc etc. Allt det han sett hos Xerox.

Utan den flagranta kopieringen av alla Xerox uppfinningar så hade Apple inte haft någonting alls. Utan bara varit ett sedan länge begravet äppelskrutt.

Man har hela sin existens att tacka kopieringen av Xerox datorbaserade arbetsprocess.

Och det är rätt löjligt att inte kunna erkänna att Apple "snor", eller "inspireras", av sina konkurrenter. Precis som Samsung och alla andra.

Här en bild på Xerox "Star". 3 år innan den första macen. Känns gränssnittet igen?

xerox-star-interface2.jpg

Innovativt av Jobs. Eller hur? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det säljs förvisso fler Andriodtelefoner i världen än iPhones. Det finns många olika android versioner på marknaden och många olika androidtelefoner i olika prisklasser. Om man skall jämföra iPhone med android telefoner, så kan man konstatera att endast de dyraste androidsarna är jämförbara och de utgör endast en liten del av alla android telefoner. Dessutom är de dyraste andriodsarnalika dyra som iPhone.

Apple har höga marginaler på iPhone, det är sant. Samtidigt kostar de lika mycket som toppmodellerna från konkurrenterna, vilka får nöja sig med betydligt mindre marginaler. Dvs. kunderna betalar lika mycket för funktion, oavsett om de köper Android eller Apple. Att Apple har högre marginaler beror på volymfördelar, avancerad logistik samt smart produktplanering.

Det säljs fler Androidtelefoner men de används mindre. Ser man på global internetstatistik ser man att iPhone används lika mycket som Android. Detta beror på olika orsaker bl.a. att många billiga andrioder är för dåliga för att surfa med, för liten skärm, för långsamma etc. En annan stor orsak är att androidtelefoner inte kan uppgraderas på samma sätt som iPhone. För att få senaste versionen på operatisvsystem och appar köper man i Anroidvärlden en ny telefon, medan man i iPhone världen uppgraderar den befintliga. Självklart leder detta till att det säljs fler androider, men man kan fråga sig om konsumenterna tjänar på detta även om androiden skulle vara lite billigare.

Bifogar också lite statistik på mobil internetanvändning i Sverige. Här kan man inte säga att Android är störst i alla fall.

post-3686-0-70665800-1344942130_thumb.jp

/Siamkap

Vilket jag tycker var ett mycket bra och balanserat inlägg i debatten.

Vilket stärker det jag sagt hela tiden. Att olika människor köper olika telefoner. Inte svårare än så.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här har vi lite statistik på hur telefonförsälningen av samtliga telefoner ser ut i världen

Så har ser listan över de största mobilleverantörerna i världen ut, under andra kvartalet. Marknadsandel i procent inom parantes.

1. Samsung (21,6)

2. Nokia (19,9)

3. Apple (6,9)

4. ZTE (4,3)

5. LG Electronics (3,4)

6. Huawei (2,6)

7. TCL Communications (2,2)

8. HTC (2,2)

9. Motorola (2,2)

10. Research in Motion (1,9)

Källa: Gartner

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är rätt löjligt att inte kunna erkänna att Apple "snor", eller "inspireras", av sina konkurrenter. Precis som Samsung och alla andra.

Klockrent inlägg Buzzen!

Det är ju det som är så tröttsamt att dom flesta vet att alla kopierar eller inspireras av varandra. Ja, utom då Apple som hävdar att dom var först med allt och alla stjäl deras idéer. Men, det är också det som är så kul att se alla dessa försvarstal och undanflykter från Apple och användarna som tror på allt Apple säger är sant. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det grafiska gränssnittet med knappar och överlappande fönster, uppfanns inte på Xerox. Grunderna till detta utvecklades vid Oslo's och Trondheims universitet av bl.a. Tryggve Reensakug och legendaren Kristen Nygaard. Idéerna publicerades först på ICCAS conference, Tokyo, 1973. Xerox la dock ner mycket arbete på att skapa en kommersiell datormiljö runt detta koncept, och engagerade bl.a. Tryggve Reensakug i detta arbete.

Själva grundidéerna var således publika 10 år innan Apple kom med sin Lisa.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple har höga marginaler på iPhone, det är sant. Samtidigt kostar de lika mycket som toppmodellerna från konkurrenterna, vilka får nöja sig med betydligt mindre marginaler. Dvs. kunderna betalar lika mycket för funktion, oavsett om de köper Android eller Apple. Att Apple har högre marginaler beror på volymfördelar, avancerad logistik samt smart produktplanering.

/Siamkap

Kan inte riktigt hålla med om detta. Om jag går in på t ex dustin.se, hittar jag Apples toppmodell för 5646 kr + moms. En HTC One X kostar 4799 kr + moms och en Samsung Galaxy SIII kostar 4684 kr + moms. Eftersom vi tidigare pratade (i alla fall jag) om hur bra telefonerna är, så anser i alla fall jag att du får en mycket bättre telefon om du köper HTC:n eller Samsungen än en iPhone 4S. iPhonen jämför jag hellre med en HTC One V, som på samma ställe kostar 2516 kr + moms. Sanningen kanske är att iPhonen hamnar någonstans mitt emellan. I vilket fall anser jag att iPhonen är för dyr för vad man får. Vill man ändå ha en iPhone bara för att det är en iPhone (och Apple) är det naturligtvis upp till var och en att välja :)

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste det men avstod medvetet från att nämna det av samma anledning som du avstått från att nämna stämningen.

Så värst upphetsad jag dock inte.

Skickat från en android, 4 gånger större än ios, typ.

Och minst 10 ggr bättre också

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt hålla med om detta. Om jag går in på t ex dustin.se, hittar jag Apples toppmodell för 5646 kr + moms. En HTC One X kostar 4799 kr + moms och en Samsung Galaxy SIII kostar 4684 kr + moms. Eftersom vi tidigare pratade (i alla fall jag) om hur bra telefonerna är, så anser i alla fall jag att du får en mycket bättre telefon om du köper HTC:n eller Samsungen än en iPhone 4S. iPhonen jämför jag hellre med en HTC One V, som på samma ställe kostar 2516 kr + moms. Sanningen kanske är att iPhonen hamnar någonstans mitt emellan. I vilket fall anser jag att iPhonen är för dyr för vad man får. Vill man ändå ha en iPhone bara för att det är en iPhone (och Apple) är det naturligtvis upp till var och en att välja :)

/GSt

JAMEN hallå . från samma site - dvs Dustin kl 13.50

Galaxy SIII 16GB -- 4799 + moms

iPhone 4S 16GB -- 4799 + moms

HTC One X 32 GB -- 4799 + moms

Jämföra med HTC One V, enkärning processor, halva skärmupplösningen och 4 GB minne. Nä, jag tror inte det.

/Siamkap

Ändrades av Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAMEN hallå . från samma site - dvs Dustin kl 13.50

Galaxy SIII 16GB -- 4799 + moms

iPhone 4S 16GB -- 4799 + moms

HTC One X 32 GB -- 4799 + moms

/Siamkap

Jag valde toppmodellen eftersom det var den du nämnnde, alltså APPLE IPHONE 4S 32GB SVART - OLÅST 5646 kr. Åtminstone när det gäller HTC:n är det ju 32GB minne.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

:y2:

post-3145-0-41526900-1344946067_thumb.jp

post-3145-0-41526900-1344946067_thumb.jp

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det grafiska gränssnittet med knappar och överlappande fönster, uppfanns inte på Xerox. Grunderna till detta utvecklades vid Oslo's och Trondheims universitet av bl.a. Tryggve Reensakug och legendaren Kristen Nygaard. Idéerna publicerades först på ICCAS conference, Tokyo, 1973. Xerox la dock ner mycket arbete på att skapa en kommersiell datormiljö runt detta koncept, och engagerade bl.a. Tryggve Reensakug i detta arbete.

Själva grundidéerna var således publika 10 år innan Apple kom med sin Lisa.

/Siamkap

Intressant. Det missade dom att lära ut på DSV när man pluggade. :)

Har du någon information om detta? Hittar inget (annat än något om ett fartygssystem), och att Tryggve var med och utvecklade smalltalk på Xerox 1978, när jag googlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju dra paralleller med Blackberry i USA

Där var det ett tag ett socialt "måste" bland landets befolkning, unga som affärsfolk, att ha en Blackberry för det var cool och status

Hur går det för dom idag ?

Här i Europa lyckades dom aldrig "komma in" för där har Apple:s iPhone samma roll

Hur länge skall det hålla ?

Den liknelsen haltar på alla punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]

Intressant. Det missade dom att lära ut på DSV när man pluggade. :)

Har du någon information om detta? Hittar inget (annat än något om ett fartygssystem), och att Tryggve var med och utvecklade smalltalk på Xerox 1978, när jag googlar.[/size]

Överdrev kanske lite om Tryggve, då hans tidigaste publikationer inom området var ganska abstrakta, men handlar om att kunna ha olika vyer av samma system.

Finns lite om detta i boken History of Nordic Computing. Jag sammanfattar lite:

I början av 70-talet var Tryggve var med i/ledde ett systemprojekt för planering av stora båtprojekt Prokon/Plan. Där föddes idéerna om att ha en modell/system med flera vyer, beroende på vilken del av modellen man är intresserad av. Olika vyer eller olika fönster om man så vill.

Hur man tänkte framgår av denna skiss

post-3686-0-14856200-1344949295.png

Konceptet renodlades sedan som en generell konstruktionsmetod (MVC-Model View Controller) för användargränssnsitt av Tryggve när han gästforskade något år på Xerox. Dessa idéer integrerades sedan i utvecklingsmiljön för Smalltalk-80 vilket släpptes av Xerox till allmänheten 1980.

/Siamkap

post-3686-0-14856200-1344949295.png

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]

Överdrev kanske lite om Tryggve, då hans tidigaste publikationer inom området var ganska abstrakta, men handlar om att kunna ha olika vyer av samma system.

Finns lite om detta i boken History of Nordic Computing. Jag sammanfattar lite:

I början av 70-talet var Tryggve var med i/ledde ett systemprojekt för planering av stora båtprojekt Prokon/Plan. Där föddes idéerna om att ha en modell/system med flera vyer, beroende på vilken del av modellen man är intresserad av. Olika vyer eller olika fönster om man så vill.

Hur man tänkte framgår av denna skiss

post-3686-0-14856200-1344949295.png

Konceptet renodlades sedan som en generell konstruktionsmetod (MVC-Model View Controller) för användargränssnsitt av Tryggve när han gästforskade något år på Xerox. Dessa idéer integrerades sedan i utvecklingsmiljön för Smalltalk-80 vilket släpptes av Xerox till allmänheten 1980.

/Siamkap

Intressant att läsa att MVC-modellen som har blivit väldigt populär de senaste åren är betydligt äldre än jag trodde :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att jag läste tråden så kan jag konstatera att äpple är skit.

Ni som har äpple kasta de omedelbart.

Det kan vara direkt skadlig att använda äpple.

Kräv återförsäljarna av äpple på en saftig ersättning för att se har tvingat på er en skitdåligt produkt.

Ni som köpte äpple till era barn ta med barnen till närmaste psykolog för att barn kan ha framtida problem

med sin psykiska hälsa efter den trauma de upplevde genom att ni tvingade på de en skit äpple produkt

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]

Överdrev kanske lite om Tryggve, då hans tidigaste publikationer inom området var ganska abstrakta, men handlar om att kunna ha olika vyer av samma system.

Finns lite om detta i boken History of Nordic Computing. Jag sammanfattar lite:

I början av 70-talet var Tryggve var med i/ledde ett systemprojekt för planering av stora båtprojekt Prokon/Plan. Där föddes idéerna om att ha en modell/system med flera vyer, beroende på vilken del av modellen man är intresserad av. Olika vyer eller olika fönster om man så vill.

Hur man tänkte framgår av denna skiss

post-3686-0-14856200-1344949295.png

Konceptet renodlades sedan som en generell konstruktionsmetod (MVC-Model View Controller) för användargränssnsitt av Tryggve när han gästforskade något år på Xerox. Dessa idéer integrerades sedan i utvecklingsmiljön för Smalltalk-80 vilket släpptes av Xerox till allmänheten 1980.

/Siamkap

Ok, då är jag med. Det är ju rätt logiskt att MVC och gränssnitt utvecklades parallellt och det är säkert klart att det grafiska teamet på Xerox påverkades av modelltänket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa att MVC-modellen som har blivit väldigt populär de senaste åren är betydligt äldre än jag trodde :)

När jag började plugga 1999 var MVC det första det tjatades om på javakurserna. Hade kompisar som började 1995 och redan då var det lite i ropet.

Och det är ju ändå snart 20 år sedan (fan vad gammal man börjar bli).

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa att MVC-modellen som har blivit väldigt populär de senaste åren är betydligt äldre än jag trodde :)

Jo, det är rätt gammalt och lite föråldrat enligt min mening. Detta eftersom det delar upp view (uppvisande av någon form av data) och controller (påverkan av data/kommando). I moderna gränssnitt är många komponenter både view och controller. Ett redigerbart textfält, eller en "värde-slider" visar upp data, men används också för att ändra samma data. En "thumb-nail" visar en bild men fungerar samtidigt som knapp osv.

Själv kallar jag den kombinerade VC komponenten för "frame", en komponent som både kan visa data och påverka data.

Men nu är jag helt utanför ämnet.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är rätt gammalt och lite föråldrat enligt min mening. Detta eftersom det delar upp view (uppvisande av någon form av data) och controller (påverkan av data/kommando). I moderna gränssnitt är många komponenter både view och controller. Ett redigerbart textfält, eller en "värde-slider" visar upp data, men används också för att ändra samma data. En "thumb-nail" visar en bild men fungerar samtidigt som knapp osv.

Själv kallar jag den kombinerade VC komponenten för "frame", en komponent som både kan visa data och påverka data.

Men nu är jag helt utanför ämnet.

/Siamkap

Njae. kontrollern hanterar kommunikationen mellan modellen (t.ex en databas) och vyn(t.ex ett formulär i ett gränssnitt).

En "slider", eller en textarea, ändrar ingen data i systemet. Den bara visar,och "ändrar" en representation av modellens data i gränssnittet.

Ändringen sker först när modellen uppdaterat datan i databasen. T.ex när du har dragit i slidern och sedan klickat "spara".

Och den uppdateringen sker via anrop i kontrollern.

MVC handlar inte om gränssnittsprogrammering utan är en systemutvecklingsmodell.

En "vy" i ett MVC-baserat system behöver heller inte vara ett grafiskt gränssnitt utan kan t.ex bara vara en representerad delmängd av data som andra system får tillgång till via olika accessmetoder. Där wimpbaserade gränssnitt bara är en sorts accessmetod.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

"thumb-nail"

Senast "thumb-nail" var på tapeten här så var det skoj. Kan detta få GudrunMedTriangeln att dra på sig sina högklackade och plinga lite med triangeln igen tro :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Det är grymt imponerande om Apple säljer 20% av alla smarta telefoner även om jag själv föredrar en Androidlur. Det visar att det är en produkt som kunder är nöjda med. Blir 5an bra och det är en nödvändighet för att kunna behålla positionen borde det bli en riktig killer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...