Jump to content
IGNORERAD

Man ska vara försiktig med skaldjur


acdc

Recommended Posts

Det har du nog ratt I men aven ett rangligt plastbord med ett gang Singha och god seafood I South Pattaya skulle nog funka :wink:

Ett PM och jag sitter där!

Ganska spännande att på plats kolla den pågående omvandlingen av "strandpromenaden" längs Beachroad.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    15

  • Jive

    11

  • Poffa

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det har du nog ratt I men aven ett rangligt plastbord med ett gang Singha och god seafood I South Pattaya skulle nog funka :wink:

Eller varför inte ett stenbord, det är ju då de verkliga expeterna kommer till tals!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte ett stenbord, det är ju då de verkliga expeterna kommer till tals!

utanför 7/11? en hederlig svensk kräftskiva i hörnet soi Diana, soi Buakhao! :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

utanför 7/11? en hederlig svensk kräftskiva i hörnet soi Diana, soi Buakhao! :-)

Jag är på.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på.

Jag också. Under förutsättning att vi slippar hattar och haklappar o.dyl. Blir liksom besvärligt att föra en diskussion på expertnivå iförd nån fånig papphatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta ett par veckor bara så jag har hunnit flytta upp. Vore jätteskoj att göra!

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag också. Under förutsättning att vi slippar hattar och haklappar o.dyl. Blir liksom besvärligt att föra en diskussion på expertnivå iförd nån fånig papphatt.

Jag haller helt med, hur ska man kunna ha nagon trovardighet I dylik utstyrsel. Nej, sporsmal angaende thailandska angelagenheter samt angelagenheter I Thailand avhandlas bast I Faranguniform, dvs Singhalinne, fargglada shorts och Foppatofflor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller helt med, hur ska man kunna ha nagon trovardighet I dylik utstyrsel. Nej, sporsmal angaende thailandska angelagenheter samt angelagenheter I Thailand avhandlas bast I Faranguniform, dvs Singhalinne, fargglada shorts och Foppatofflor.

Helsike också. Jag äger varken något linne, shorts eller Floppatofflor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller helt med, hur ska man kunna ha nagon trovardighet I dylik utstyrsel. Nej, sporsmal angaende thailandska angelagenheter samt angelagenheter I Thailand avhandlas bast I Faranguniform, dvs Singhalinne, fargglada shorts och Foppatofflor.

Man får kanske beställa tid hos TatooJack redan nu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån gång i de första veckorna i oktober ska jag till ambassaden i BKK, en avstickare till stenbordsbyn skulle kanske passa under förutsättning att det duger med Changlinne!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del, och då kan jag bara svara för Isaan samt restauranter runt Jomtien och söder därifrån som jag har besökt alltså. Och det är att thai är bland de mest talangfulla människor som finns när det gäller att misshandla seafood.

Jag själv är uppfödd på västkusten och har förmånen att ha fått smaka på seafood "at it´s best", och då komma hit ner, där thai torrgrillar sin seafood, undviker allt salt som finns, och sedan doppar den i sina anrättningar som är så starka så att själva smaken av basvaran är försvunnen sedan lång tid.

Tar man själva köttet på seafoodmaten och stoppar i mun så är det en riktigt förlamande besvikelse faktiskt. Det känns nästan som om det skulle ha funnits lagar emot att vissa människor icke skulle få hantera seafood. Så för min del, tala om hur himla god seafooden är i Thailand, är bara bläh och snack!!!

Detta är mina egna tankar...

uncen...

Stämmer till 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får säga en sak :)

Pyttipanna är gott i Sverige.i Thailand är thaimat gott :crazy:

I Thailand är thai mat så förbanat stark kryddat att man känner inte smaken. Varför det då. Ju för thaimat är inte gott. För 100 år sen var svenskt mat starkt kryddat, för att dölja den rutna smaken. :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är thai mat så förbanat stark kryddat att man känner inte smaken. Varför det då. Ju för thaimat är inte gott. För 100 år sen var svenskt mat starkt kryddat, för att dölja den rutna smaken. :ahh:

när man har vant sej vid den tuffa kryddningen så kommer det fram andra smaker.

Thaimat är väldigt gott!

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är thai mat så förbanat stark kryddat att man känner inte smaken. Varför det då. Ju för thaimat är inte gott. För 100 år sen var svenskt mat starkt kryddat, för att dölja den rutna smaken. :ahh:

Ja du jag vet inte vilka restauranger du käkar på eller du hur van du är vid kryddad mat.

Men jag tycker inte maten man får på en turistort är stark alls utan då ska man gå till en för enbart thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Bäst räkor finns ca 4-5 km från Herr Poffas hem. Levande. Koka upp ca 4-5 liter vatten,5-6 nävar grovsalt,massor av dill,lite socker,en halv chang(60cl)

Låt koka 5-10 min. Tippa i räkorna,låt koka upp,stäng av värmen.Spadet ska med. In i kylskåpet över natten. Dagen efter njut av räkor som smakr kräftor.

mmmmmmmmm och garanterat ingen magsjuka :thumbsup:

Var ju mors dag i går och kåken full av thailändare som bl.a. skulle käka räkor så jag testade receptet. Ja nästan. Jag bytte ut Changen mot öl.

Räkorna blev skitgoda och thailändarna uttalade ett ytterst samstämmigt "kem" (salt), så jag fick ha räkorna alldeles för mig själv.

M.a.o en fullkomlig succé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån gång i de första veckorna i oktober ska jag till ambassaden i BKK, en avstickare till stenbordsbyn skulle kanske passa under förutsättning att det duger med Changlinne!

Jag måste få fråga dig Baa om du vet följande. jag har alltid åkt till Ambassaden i Bangkok och fått min bekräftelse på min inkomst, så jag kan ordna med mitt uppehållstillstånd hemma på min immigration. Nu skall jag ändå ner till Pattaya/Jomtien början september, kan man inte stövla in på svenska konsultatetn där och få bekräftelsen lika gärna där?? De som bor där får ju det vet jag.. Min fråga är, tror du jag är lika välkommen också, så slipper jag ju att åka till hellvittet på denna jord Bangkok!!!

tacksam för din hjälp

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ju mors dag i går och kåken full av thailändare som bl.a. skulle käka räkor så jag testade receptet. Ja nästan. Jag bytte ut Changen mot öl.

Räkorna blev skitgoda och thailändarna uttalade ett ytterst samstämmigt "kem" (salt), så jag fick ha räkorna alldeles för mig själv.

M.a.o en fullkomlig succé.

Tjena!

Underbart! Glömde tillägga att jag kokar ca 2 kg räkor på det viset...men det tror jag Poffa vet om! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste få fråga dig Baa om du vet följande. jag har alltid åkt till Ambassaden i Bangkok och fått min bekräftelse på min inkomst, så jag kan ordna med mitt uppehållstillstånd hemma på min immigration. Nu skall jag ändå ner till Pattaya/Jomtien början september, kan man inte stövla in på svenska konsultatetn där och få bekräftelsen lika gärna där?? De som bor där får ju det vet jag.. Min fråga är, tror du jag är lika välkommen också, så slipper jag ju att åka till hellvittet på denna jord Bangkok!!!

tacksam för din hjälp

uncen...

Om jag får svara, så tror jag absolut att du kan göra det, men om du skall hämta ut bekräftelsen på samma konsulat, så får du vänta tre dagar efter inlämnandet.

Alternativt kan ambassaden skicka bekräftelsen till din hemadress, så slipper du vänta i Jomtien/Pattaya.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får svara, så tror jag absolut att du kan göra det, men om du skall hämta ut bekräftelsen på samma konsulat, så får du vänta tre dagar efter inlämnandet.

Alternativt kan ambassaden skicka bekräftelsen till din hemadress, så slipper du vänta i Jomtien/Pattaya.

Klart du får svara. menar du att KONSULATET kan skicka bekräftelsen hem till mig några dagar senare??? Det skulle ju funka skitbra.

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du får svara. menar du att KONSULATET kan skicka bekräftelsen hem till mig några dagar senare??? Det skulle ju funka skitbra.

uncen.

Nä, så menar jag inte, utan..

Om du lämnar din hemadress på konsulatet samtidigt som du lämnar dina inkomstuppgifter, så borde Ambassaden kunna skicka sitt bekräftelsebrev direkt till din hemadress istf till konsulatet.

Denna möjlighet kan du ju lätt kolla när du lämnar in dina uppgifter på konsulatet, men jag kan iaf inte se någon anledning till att du skulle bli nekad hjälp på konsulatet.

Tillägg:

Du kanske inte känner till det, men det funkar så att de uppgifter som du lämnar på konsulatet, skickar konsulatet vidare till ambassaden i Bkk, som sedan returnerar sitt stämplade brev till konsulatet (eller möjligen då till din hemadress).

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, så menar jag inte, utan..

Om du lämnar din hemadress på konsulatet samtidigt som du lämnar dina inkomstuppgifter, så borde Ambassaden kunna skicka sitt bekräftelsebrev direkt till din hemadress istf till konsulatet.

Denna möjlighet kan du ju lätt kolla när du lämnar in dina uppgifter på konsulatet, men jag kan iaf inte se någon anledning till att du skulle bli nekad hjälp på konsulatet.

Tillägg:

Du kanske inte känner till det, men det funkar så att de uppgifter som du lämnar på konsulatet, skickar konsulatet vidare till ambassaden i Bkk, som sedan returnerar sitt stämplade brev till konsulatet (eller möjligen då till din hemadress).

Tjena!

Tidigare gjorde jag samma sak men på Svenska konsulatet i ChangMai. Där skriver dom ut och stämplar intyget samma dag. Brukar ta 20-30 min.

Skickas inget till Bangkok. Allt arkiveras på konsulatet i ChangMai. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad är det för intyg man behöver för kräftor??

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tidigare gjorde jag samma sak men på Svenska konsulatet i ChangMai. Där skriver dom ut och stämplar intyget samma dag. Brukar ta 20-30 min.

Skickas inget till Bangkok. Allt arkiveras på konsulatet i ChangMai. :thumbsup:

Det handlar nog om bemanning/organisation på resp. konsulat och befogenheter därefter.

Jag har fått intrycket att konsulatet i Pattaya bemannas av skolungdom som skall ha praktikerfarenhet och de byts ut med jämna och täta mellanrum.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för intyg man behöver för kräftor??

Med vänlig hälsning,

Snapscertifikat! :17:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt och det är därför den varianten är den mest vanligt förekommande i den thailändska vardagen.

Intressant det du säger, "thailändarnas förmåga att tillaga räkor på hundra olika sätt". Där har jag något att försöka upptäcka. :)

Jag reviderar, 101 olika sätt ska det vara. Varianten med sparris, morötter, vitlök, ostronsås och svenska kantareller tror jag frugan just uppfann :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...