Jump to content
IGNORERAD

Man ska vara försiktig med skaldjur


acdc

Recommended Posts

Jodå, det är precis lika gott som ketchup till tunna pannkakor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    15

  • Jive

    11

  • Poffa

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Helt fel har du inte, räkor växer faktiskt bättre i sydsluttningar, problemet är bara att få vattnet att rotera tillbaks till sin utgångspungt i norr.

Och till Unken vill jag säga att om du kan ta dej till Big-C eller Macro - på andra sidan stan från ditt håll, du vet - så har jag för mej att det finns färska rödbetor där, bara köpa med en dunk ättika och socker och koka in. Har du frugans tillstånd att bege dej hit ner till syndens näste, så på friendship shop i pattis, strax övanför tukcom, eller vid sidan om flygbussarna i jomtien, finns det både felix rödkål och rödbetor, flora från sve kaviar, räkost,ädelost,hummerost och löksill plus en hel del andra godbitar från sve

Stort tack - arkiverat och lagrat denna information. För övrigt så är din gissning väldigt fel...MAKRO och Big C ligger på min sida stan...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack - arkiverat och lagrat denna information. För övrigt så är din gissning väldigt fel...MAKRO och Big C ligger på min sida stan...

uncen...

Min också, Alltså söder om stan.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det var P3 som skrev någonstans att det var viktigt att ha en bra rubrik som skapar intresse.

Det tycker jag att jag lyckats värdigt bra med, mina trådar är välbesökta vilket man inte kan säga om topp tiors trådar. Jag får tacka för visat intresse!

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå räkor så tycker jag det är stor skillnad på räkor från saltvatten och odlade sötvattens räkor!

Tapatalk

Tjena!

Bäst räkor finns ca 4-5 km från Herr Poffas hem. Levande. Koka upp ca 4-5 liter vatten,5-6 nävar grovsalt,massor av dill,lite socker,en halv chang(60cl)

Låt koka 5-10 min. Tippa i räkorna,låt koka upp,stäng av värmen.Spadet ska med. In i kylskåpet över natten. Dagen efter njut av räkor som smakr kräftor.

mmmmmmmmm och garanterat ingen magsjuka :thumbsup:

post-8709-0-58946900-1344675737.jpg

post-8709-0-58946900-1344675737.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Bäst räkor finns ca 4-5 km från Herr Poffas hem. Levande. Koka upp ca 4-5 liter vatten,5-6 nävar grovsalt,massor av dill,lite socker,en halv chang(60cl)

Låt koka 5-10 min. Tippa i räkorna,låt koka upp,stäng av värmen.Spadet ska med. In i kylskåpet över natten. Dagen efter njut av räkor som smakr kräftor.

mmmmmmmmm och garanterat ingen magsjuka :thumbsup:

Jösses secket snålvatten...

tack - uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

OCH.Det ÄR gott, även i Thailand!

Jag gör pytt ofta (nåja) på lite korvbitar, bacon, carré och skinka, och rödbetor finns att köpa, liksom ägg!

LEVE DEN SVENSKA NATIONALRÄTTEN!

Gör du pytt på John le ____?

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du pytt på John le ____?

T.

Det vet man aldrig, kollar inte fläskbitarna så noga!

Jag tror dock att det kan smaka en smula unket om just den Carrén!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom goaste räkor jag ätit i Thailand, var på en restaurant i Chumphae!

Kanonrestaurant där man sitter i små paviljonger runt en damm.

Det hänger en bit järnvägsräls som man får slå på när man vill beställa och dom kommer med en gammaldags paketcykel.

Var lite orolig för mina kontanter då halva släkten var med, inklusive exets två MYCKET hungriga söner, kändes som hela menyn beställdes.

Kunde pusta ut når allt gick på 1300battingar (inkl ett gäng öl) :crazy:

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Käkar minst 3-4 splashout på seafood per resa i Thailand...

Slår pyttipanna 9 dagar i veckan ..

5eeaaa7e-b45b-09b2.jpg

5eeaaa7e-b46c-9ccb.jpg

5eeaaa7e-b47c-ac9b.jpg

5eeaaa7e-b490-de08.jpg

5eeaaa7e-b4af-2cc4.jpg

5eeaaa7e-b4c0-1bbb.jpg5eeaaa7e-b4f8-a5bc.jpg

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Käkar minst 3-4 splashout på seafood per resa i Thailand...

Slår pyttipanna 9 dagar i veckan ..

5eeaaa7e-b45b-09b2.jpg

5eeaaa7e-b46c-9ccb.jpg

5eeaaa7e-b47c-ac9b.jpg

5eeaaa7e-b490-de08.jpg

5eeaaa7e-b4af-2cc4.jpg

5eeaaa7e-b4c0-1bbb.jpg5eeaaa7e-b4f8-a5bc.jpg

Med vänlig hälsning,

Såg fint ut, men min Thai är begränsad, så var ligger det?

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Såg fint ut, men min Thai är begränsad, så var ligger det?

Mvh

Amja

Min med .. :) Ligger på motorvägen mellan BKK och Hua Hin vid tror det 12 km vägstolpen från BKK..

Kan ta reda på mer exakt om det är av intresse..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min med .. :) Ligger på motorvägen mellan BKK och Hua Hin vid tror det 12 km vägstolpen från BKK..

Kan ta reda på mer exakt om det är av intresse..

Med vänlig hälsning,

Undrade bara om det kunde vara Sri Racha, där finns en massa fina seafoodställen.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Vad jag vet är att detta någonstans på motorvägen mellan BKK och Hua Hin ..

Och jag tror att infarten ligger vid kilometersten 12 ... Men minnet är gott men kort ...

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del, och då kan jag bara svara för Isaan samt restauranter runt Jomtien och söder därifrån som jag har besökt alltså. Och det är att thai är bland de mest talangfulla människor som finns när det gäller att misshandla seafood.

Jag själv är uppfödd på västkusten och har förmånen att ha fått smaka på seafood "at it´s best", och då komma hit ner, där thai torrgrillar sin seafood, undviker allt salt som finns, och sedan doppar den i sina anrättningar som är så starka så att själva smaken av basvaran är försvunnen sedan lång tid.

Tar man själva köttet på seafoodmaten och stoppar i mun så är det en riktigt förlamande besvikelse faktiskt. Det känns nästan som om det skulle ha funnits lagar emot att vissa människor icke skulle få hantera seafood. Så för min del, tala om hur himla god seafooden är i Thailand, är bara bläh och snack!!!

Detta är mina egna tankar...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del, och då kan jag bara svara för Isaan samt restauranter runt Jomtien och söder därifrån som jag har besökt alltså. Och det är att thai är bland de mest talangfulla människor som finns när det gäller att misshandla seafood.

Jag själv är uppfödd på västkusten och har förmånen att ha fått smaka på seafood "at it´s best", och då komma hit ner, där thai torrgrillar sin seafood, undviker allt salt som finns, och sedan doppar den i sina anrättningar som är så starka så att själva smaken av basvaran är försvunnen sedan lång tid.

Tar man själva köttet på seafoodmaten och stoppar i mun så är det en riktigt förlamande besvikelse faktiskt. Det känns nästan som om det skulle ha funnits lagar emot att vissa människor icke skulle få hantera seafood. Så för min del, tala om hur himla god seafooden är i Thailand, är bara bläh och snack!!!

Detta är mina egna tankar...

uncen...

Jag kan hålla med om att grillad seafood ofta grillas för hårt men samtidigt, att gå in på en bra seafood restaurant i Thailand och beställa grillad seafood är lite som att gå på en restaurant i Milano och beställa snabbmakaroner med ketchup och sedan säga "italienare är för bedrövliga på pasta".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju inte så berest men en liten utflykt gjorde jag tillsammans med sonen för några år sedan, vi åkte tåg söderut från HuaHin:s turisttråkiga matliv och fann massor med trevliga små genuint inhemska smårestauranter utefter kusten där man serverade allt man fiskat upp under dagen och,,,jo,,,jag gillar fisk o skaldjur som är vällagat och det fick vi, massor och billigt!

Så visst finns det smultronställen, tror att det är mängden portioner som avgör kvaliteten i många fall!

Matglade Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att grillad seafood ofta grillas för hårt men samtidigt, att gå in på en bra seafood restaurant i Thailand och beställa grillad seafood är lite som att gå på en restaurant i Milano och beställa snabbmakaroner med ketchup och sedan säga "italienare är för bedrövliga på pasta".

Jag tycker det är skitroligt att läsa dina inlägg - du kan verkligen "få till det", men den här gången blev det lite på Uncens bekostnad och det var inte såå kul.

Visst finns det enstaka restauranger som kan anrätta goda seafoodrätter, men allmänt taget så är det bedrövligt hur liten kunskap och fantasi thailändarna har om hur man kan laga goda seafoodrätter på varierade sätt.

Uncen har helt rätt i sitt inlägg!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är skitroligt att läsa dina inlägg - du kan verkligen "få till det", men den här gången blev det lite på Uncens bekostnad och det var inte såå kul.

Visst finns det enstaka restauranger som kan anrätta goda seafoodrätter, men allmänt taget så är det bedrövligt hur liten kunskap och fantasi thailändarna har om hur man kan laga goda seafoodrätter på varierade sätt.

Uncen har helt rätt i sitt inlägg!

Bestaller man grillad seafood sa ar den ofta for hart grillad, det skrev jag att jag haller med om. Att bestalla grillad seafood, framforallt om man ar vid havet, tycker jag dock tyder pa lite dalig fantasi, framforallt om man vet med sig att man inte gillar det.Just thailandares formaga att tillaga rakor pa hundra olika satt ar ju sjalva behallningen och om nagot ar det val svenskar och svenska restauranter som dar saknar fantasi. Det ar bara att titta pa Mamma..bilder, ingen sondergrillad mat dar. Man grillar bara seafoos om man inte vet hur man ska tillaga den eller ar osaker pa om den ar frasch.Jag hade ingen avsikt att vara otrevlig mot uncen, jag bara tycker han har fel I sitt pastaende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestaller man grillad seafood sa ar den ofta for hart grillad, det skrev jag att jag haller med om. Att bestalla grillad seafood, framforallt om man ar vid havet, tycker jag dock tyder pa lite dalig fantasi, framforallt om man vet med sig att man inte gillar det.Just thailandares formaga att tillaga rakor pa hundra olika satt ar ju sjalva behallningen och om nagot ar det val svenskar och svenska restauranter som dar saknar fantasi. Det ar bara att titta pa Mamma..bilder, ingen sondergrillad mat dar. Man grillar bara seafoos om man inte vet hur man ska tillaga den eller ar osaker pa om den ar frasch.Jag hade ingen avsikt att vara otrevlig mot uncen, jag bara tycker han har fel I sitt pastaende.

Exakt och det är därför den varianten är den mest vanligt förekommande i den thailändska vardagen.

Intressant det du säger, "thailändarnas förmåga att tillaga räkor på hundra olika sätt". Där har jag något att försöka upptäcka. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det jag tycker är synd med Seafood på Thailändska restauranger är: Fisk och skaldjur är oftast överkokt,stekt eller friterat för länge. Ofta har dom ju fisk m.m levande.personligen tycker jag det är tråkigt när dom har tillgång till så fantastiska råvaror. Det är en konst att tillaga Seafood rätt. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det jag tycker är synd med Seafood på Thailändska restauranger är: Fisk och skaldjur är oftast överkokt,stekt eller friterat för länge. Ofta har dom ju fisk m.m levande.personligen tycker jag det är tråkigt när dom har tillgång till så fantastiska råvaror. Det är en konst att tillaga Seafood rätt. :thumbsup:

Thailändarna har ju en liten egenhet när det gäller räkor - de låter, så gott som alltid, skalets "stjärt" sitta kvar när den serveras och jag antar att det är för att ha något att hålla i när man skall doppa den smaklösa räkan i någon kryddstark sås.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt och det är därför den varianten är den mest vanligt förekommande i den thailändska vardagen.

Intressant det du säger, "thailändarnas förmåga att tillaga räkor på hundra olika sätt". Där har jag något att försöka upptäcka. :)

I rattvisans namn bor man ju da jamfora applen med applen. Ater man fisk pa en lunchrestaurant I Sverige far man ocksa nagot som inte ens paminner om fisk. Det ar panerat till oigenkannlighet och/eller gomt I nagon fet sas, oftast helt oatligt om du fragar mig och formodligen gor de sa for att de inte kan tillaga den eller att det blir for dyrt. Bestaller man seafood pa en allman thairestaurang ar det oftast ingen hojdare men pa en renodlad seafood restaurang ar det oftast valdigt bra. Skulle jag mot formodan bestalla grillad seafood skulle jag dock saga till "lattgrillad" for sakerhets skull.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

I rattvisans namn bor man ju da jamfora applen med applen. Ater man fisk pa en lunchrestaurant I Sverige far man ocksa nagot som inte ens paminner om fisk. Det ar panerat till oigenkannlighet och/eller gomt I nagon fet sas, oftast helt oatligt om du fragar mig och formodligen gor de sa for att de inte kan tillaga den eller att det blir for dyrt. Bestaller man seafood pa en allman thairestaurang ar det oftast ingen hojdare men pa en renodlad seafood restaurang ar det oftast valdigt bra. Skulle jag formodan bestlla grillad seafood skulle jag dock saga till "lattgrillad".

Jag får intrycket att vi egentligen tycker ganska lika, men att vi baserar vårt tyckandet utifrån olika stora erfarenhetsbanker (och där kommer jag nog till korta). Det här ämnet är typiskt ett sådant, som lämpligast bör diskuteras över ett bord med duk och med var sitt glas vitt vin i näven. Då kan man få fram sina nyanser utan att få huvudvärk av att hitta rätt formuleringar i text. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får intrycket att vi egentligen tycker ganska lika, men att vi baserar vårt tyckandet utifrån olika stora erfarenhetsbanker (och där kommer jag nog till korta). Det här ämnet är typiskt ett sådant, som lämpligast bör diskuteras över ett bord med duk och med var sitt glas vitt vin i näven. Då kan man få fram sina nyanser utan att få huvudvärk av att hitta rätt formuleringar i text. :)

Det har du nog ratt I men aven ett rangligt plastbord med ett gang Singha och god seafood I South Pattaya skulle nog funka ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...