Jump to content
IGNORERAD

Nya förbud


Juha

Recommended Posts

Man har ju läst otaliga gånger på MPR att Chang inte är ett riktigt öl utan elefantpiss, så en eller ett par Chang i baksätet borde inte innebära något lagbrott. :)

Fritz..

Nja, då kommer säkert någon okänd djurskyddslag in ifall man dricker elefantpiss som Chang. Till syvende och sist ska BIB ha sina pengar vid vägkanten när du blivit stoppad!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • Juha

    5

  • Wangthong

    4

  • MaiChai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Occupants of vehicles of any kind who drink alcohol during travel are now subject to six months imprisonment and/or a Bt60,000 fine, the Office of Alcoholic Beverages announced yesterday.

The penalties will also be imposed on drinkers in vehicles parked on sidewalks or shoulders of public roads, including sois, regardless of whether the vehicles are moving, OAB director Samarn Footrakool said.

Passengers of railbased transport who drink are not subject to the penalties, which took effect on Wednesday. Drinking occupants and drivers will be equally liable for such violations. "The only exceptions under this law are occupants of vehicles parked in front of their homes," he said.

Stop Drink Foundation director Theera Watcharapranee said the law would be helpful in reducing road accident casualties associated with drunk driving, but a limit or restriction on sales of alcohol during long holiday breaks would be more supportive of the law. New restrictions on consumption and sale of alcohol in factories will take effect 90 days from Monday's endorsement of a separate law.

Skulle vi kalla något europeiskt land som vill införa likadana lagar, som seriöst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tur att man bor på landet där dessa och andra tidigare införda lagar inte har någon effekt eller påverkan alls.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tur att man bor på landet där dessa och andra tidigare införda lagar inte har någon effekt eller påverkan alls.

Mvh Isan lover

Ja, visst är det en riktig lekstuga. Som fördärvar mer än vad som vore nödvändigt.

Lagar som det inte finns en möjlighet alls att se till att de efterlevs är vansinne. Det verkar som det snart inte finns något vett kvar hos de som bestämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Hmm, då kan jag inte dricka min vanliga Singha koat jai medan jag kör upp till Korat från Pattaya.

Tur det inte är så ofta nu för tiden.

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vi kalla något europeiskt land som vill införa likadana lagar, som seriöst?

Nä knappast och alla dessa tokigheter kan ju inte enbart bero på korruption, utan det måste vara en hel del kork inblandat - som jag ser det.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en liknande lag att "alkoholförtäring under bilfärd är förbjuden" i Zambia när jag jobbade där, dock inga vansinnes böter. Blev stoppad en gång med en burk castle i burkhållaren på instrument brädan och fick stränga förmaningar att det var förbjudet att dricka den när jag körde. OK, men om jag går ur bilen då ? Inga problem, lagen gäller under bil Så jag stegar ut och halsar ölen, bjuder farbror polisen på en och tog väl en till medans vi stod där och snackade en stund, sen var det bara att köra vidare

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh fy fan :666: hur skall man då göra när man åker bil med damen hewwwwww.

Köpa en mugg från starbucks och göma ölen hehe.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Hmm, då kan jag inte dricka min vanliga Singha koat jai medan jag kör upp till Korat från Pattaya.

Tur det inte är så ofta nu för tiden.

MVH Nonki

Var det tillåtet att dricka sprit och köra förut då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det slut med vätskekontrollen mellan Suvvan o Pattis :y11:

Har alltid varit en speciell känsla att stanna till och handla första changen.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Då är det slut med vätskekontrollen mellan Suvvan o Pattis :y11:

Har alltid varit en speciell känsla att stanna till och handla första changen.

Mvh

Amja

Vid en vätskekontroll skall väl vätskan intas så fort som möjligt, alltså på plats där den handlas..svep den och inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det tillåtet att dricka sprit och köra förut då?

Inte sprit men en öl gick bra att klämma. :thumbsup:

MVH Nonki :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, visst är det en riktig lekstuga. Som fördärvar mer än vad som vore nödvändigt.

Lagar som det inte finns en möjlighet alls att se till att de efterlevs är vansinne. Det verkar som det snart inte finns något vett kvar hos de som bestämmer.

Hej

Att lagar som är till för att begränsa alkohol i trafiken är vansinne är det nog inte många som håller med om, men själv tillhör jag den minoritet som tycker att det ska vara ok att köra bil på landet efter ett par öl och speciellt på landet där det är lite trafik och lågt tempo på småvägarna.

Och att Thailand sakta men säkert närmar sig oss i västvärlden när det gäller synen på trafiken får vi nog acceptera, man har ju även på senare år utrustat polisen med alkomtetrar, infört promillegränser i trafiken, infört bälteslag och även hjälmlag på moppar.

Men det tar nog någon eller några generationer till innan dessa lagar etableras och börjar efterlevas på Thailands landsbygd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

men själv tillhör jag den minoritet som tycker att det ska vara ok att köra bil på landet efter ett par öl och speciellt på landet där det är lite trafik och lågt tempo på småvägarna.

och då även i Sverige?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att lagar som är till för att begränsa alkohol i trafiken är vansinne är det nog inte många som håller med om, men själv tillhör jag den minoritet som tycker att det ska vara ok att köra bil på landet efter ett par öl och speciellt på landet där det är lite trafik och lågt tempo på småvägarna.

Och att Thailand sakta men säkert närmar sig oss i västvärlden när det gäller synen på trafiken får vi nog acceptera, man har ju även på senare år utrustat polisen med alkomtetrar, infört promillegränser i trafiken, infört bälteslag och även hjälmlag på moppar.

Men det tar nog någon eller några generationer till innan dessa lagar etableras och börjar efterlevas på Thailands landsbygd.

Mvh Isan Lover

Ytterligare ett dåligt exempel på din syn på lagar och regler..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju som om den här lagen bara är till för att BIB ska kunna klämma ut lite bidrag vid vägkanten. Att föraren inte bör eller ska dricka någon öl eller sprit är ju fullständigt naturlligt-även på vischan-men att man kan straffa passagerarna för att de dricker en öl under färden är ju vansinnigt?

Vad blir nästa steg, man gör alkotest på passagerare som tar en taxi hem från krogen och ger dem böter för att de är fulla?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sprit men en öl gick bra att klämma. :thumbsup:

MVH Nonki :police:

Vitsen är ju att föraren inte ska dricka, det finns en lag redan för detta, men hur många bryr sig (räkna in polisen i frågan)?

Här skapar man då en ny idi*tlag där ingen som överhuvudtaget sitter i ett fordon ska få dricka. Hur stor kommer efterlevnaden av den lagen att bli?

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa av delstaterna i den stora anstalten i väster så finns också lagen som innefattar förbud för passangeraren att inta läskande dryck under färd

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa av delstaterna i den stora anstalten i väster så finns också lagen som innefattar förbud för passangeraren att inta läskande dryck under färd

Fick uppleva det "live" i South Carolina en kväll men som tur var var snutarna på bra humör så det räckte med en varning och att vi lärde oss deras lagar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit på flera fester där bevepnad polis har supit till rätt så rejält och sedan tagit polisbilen därifrån

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...