Jump to content
IGNORERAD

Varför är Thailand så jävla kassa i idrott?


Dragos

Recommended Posts

Guest Fredman

Jag tror att den största anledningen beror på motsatsen till varför Sverige är bra på många idrotter (även om det kan vara svårt att vidimera det påståendet under OS).

I Sverige ställer tusentals föräldrar upp med många timmar ideellt arbete varje vecka i deras barns idrottsklubbar. Har själv varit tränare för en av sonens aktiviteter och vikt av två-tre kvällar i veckan för träning samt ett antal helger för cuper och matcher. För egen del så kan jag säga att det är det mest givande jag gjort, än idag kommer de fram till mig på stan och säger saker som "Kommer du ihåg vad kul vi hade på den cupen". Sånt arbete har taget fram många talanger i Sverige och jag tror inte att det är vanligt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dragos

    8

  • acdc

    8

  • Baa

    4

  • Benriach

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur och när skall thailändare hinna med att idrotta när de skall ha mat var tredje timma och däremellan ha en tupplur?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand damvolleybolllag var på näppen att kvala in till OS, dessutom va dom med i WC slutspelet i år och då slog dom bl.a. Kina, PuertoRico och Serbien, tog ett set mot Brasilien..boxarna fick med 4 till OS..pistolskyttet hade en i final (damerna) tyngdlyftardamerna 1 silver och en snöplig 4:e plats m.m...det finns kvaliteter även i Thailand.

Sedan, om man ser till antalet utövare är dom rätt bra i badminton, har haft värdsstjärna i tennis, golfspelare av världsklass...njaaa, kass är ett överord, sett till förutsättningarna vill jag nog hävda motsatsen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har inte Malaysia och Indonesien lika stora ambitioner att få fram världsmästare i thaiboxning som Thailand?

F*n Benriach, du glömde typ... Eru lite på röken ? typ...

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske vi inte ska slå oss alltför hårt på bröstet, jag menar är väl inga världsidrotter vi tagit medalj i.

Säg tex. dubbeltrap och 99 % av svenska folket ser ut som fågelhholkar i ansiktet min farmor sade tex. till mig "kan du inte ställa undan den där stora pistolen"

när jag en gång hängt hagelgeväret över en stolsrygg i köket, eller säg skeet och de flesta förknippar nog det mera med toa besök än idrott-

eller säg triatlon till thailändarna

som gärna tar moppen om dom ska över tio meter bort tror nog att även de ser lika förvånade ut.

Ridning är väl lite mera känt åtminstone av de yngre damerna, de äldre kanske förknippar häst med de riktiga som ju nu är väl mera utrotnings hotade än de svenska vargarna och då menar jag de riktiga som var föregångare till traktorn i jordbruket.

Ändrades av flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bukao Por Pramuk är ju inte så kass varit med i K1 och hans nästa projekt kommer att bli UFC och det kommer att visas något om det den 17 Augusti på Thai tv

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte bevittnat en idrottslektion i en thailändsk

skola, men varför skulle inte dom ha lika stora ambitioner

att få fram duktiga idrottsmän/kvinnor som alla andra nationer?

T ex. Malaysia eller Indonesien i badminton??

Vet inte riktigt vad skillnaden skulle vara med tex. Malaysia och Indonesien men antar att 60 minuter knäböj i veckan på skolidrotten inte inspirerar till idrott på fritiden heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Om vi ska jämföra Thailand med Sverige så skulle det vara kul att se några stela svenskar försöka sig på Sepak takraw :giggle:

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har bevittnat en idrottslektion i en thailändsk skola någon gång tror jag du skulle vara iaf lite mindre fundersam.

Riktigt trevliga idrottslektioner i vår skola(Thai) iaf, inte på nått sätt sämre än de jag hade under skoltiden.

Ska försöka fota lite under veckan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ute på min dagliga joggingrunda. Idag träffade jag 1cyklist och 2 joggare. Normalstatistik. Kan vissa dagar maxa till 5. Thai är inte mycket för fysisk aktivitet. Speciellt inte männen. Kvinnorna är lite bättre. Thailändsk variant av Friskis och Svettis ,kvällstid, på stormarknadernas parkeringsplatser brukar vara välbesökta...av kvinnor

Det som har hänt de senaste åren i Chiang Mai, är att det växt upp en hel del nya bollplaner.Fotboll är inne...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tycker jag inte att det är speciellt konstigt. Och jämförelsen med lilla Sverige haltar ganska mycket.

Som exempel så har ju Sverige fött fram ett antal Musikgenier efter det glada 70 talet där man uppmuntrade till att spela instrument genom kommunala musiksskolan mm.

Samma sak vad gäller idrott så har kommunerna satsat ganska mycket pengar till idrottsanläggningar vilket i sig gör att det är mer lockande att syssla med idrott. Samt att staten gärna stödjer föreningslivet genom bidrag till sport.

Om man jämför detta med Thailand så är det ju inte lika ofta som stat och kommun bidrar till någon idrott ö.h.t.

Samt att efter skolan åka hem och hjälpa till hemma kan för många barn vara mer högprioriterat än att träna idrott varjë dag efter skolan. Vilket i princip gör idrott till en klassfråga. och utbudet av presumtiva talanger sjunker markant.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

I Sverige satsas det årligen 1,7 miljarder ( riksidrottsförbundet ) skattekronor plus en okänd antal miljarder av sponsorkronor årligen.

Det har resulterat i 3 silver och en guld medalj för Sveriges del tills nu.

Någon som vet hur mycket satsas det årligen på idrott i Thailand? de har en silver medalj.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har för korta ben, för klena armar och för tjocka magar.Enkelt! :giggle:

Mvh. borje222

Inte alls så, det är nätet som är för högt placerat. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

I Sverige satsas det årligen 1,7 miljarder ( riksidrottsförbundet ) skattekronor plus en okänd antal miljarder av sponsorkronor årligen.

Det har resulterat i 3 silver och en guld medalj för Sveriges del tills nu.

Någon som vet hur mycket satsas det årligen på idrott i Thailand? de har en silver medalj.

Vad har sverige fått guld i för sport?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

De har för korta ben, för klena armar och för tjocka magar.Enkelt! :giggle:

Mvh. borje222

Nu var det väl inte MPR:are som skulle analyseras :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ute på min dagliga joggingrunda. Idag träffade jag 1cyklist och 2 joggare. Normalstatistik. Kan vissa dagar maxa till 5. Thai är inte mycket för fysisk aktivitet. Speciellt inte männen. Kvinnorna är lite bättre. Thailändsk variant av Friskis och Svettis ,kvällstid, på stormarknadernas parkeringsplatser brukar vara välbesökta...av kvinnor

Det som har hänt de senaste åren i Chiang Mai, är att det växt upp en hel del nya bollplaner.Fotboll är inne...

Hej

Vet inte var du bor men där jag bor så är det massor av cyklister och joggare varje dag säkert 100 talet cyklister 30 talet joggare, vi pratar ofta med dom och för en tre veckor tror var det en hel del av dom som sprang maraton i Pataya.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Från ett vetenskapligt perspektiv är frågan faktiskt väldigt intressant.

Forskarna är helt övertygade att en nations framgångar i sport beror i första hand på ett antal politiska och socioekonomiska faktorer. De modeller som används i forskningen verkar vara rätt så tillförlitliga. Det går att i princip att förutsäga hur många medaljer ett land tar med väldig hög precision. Så har det iaf varit med tidigare prognoser som har infallit nästan perfekt.

SVT har faktiskt visat ett inslag i detta ämne i någon nyhetssändning häromdagen. Här finns det intressant läsning:

http://www.eurekaler...b-ogr072412.php

http://aktuell.ruhr-...pm00251.html.en

Och ungefär så här kommer medaljligan att se ut efter OS 2012 i London är slut:

https://docs.google.zkzOWUxYzZlMGNj

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...