Jump to content
IGNORERAD

Billig resa till Thailand


Guest lars60

Recommended Posts

GammalDansken

Quote

GD

Njaaäää, jag skrev ju gissning. Har Du nån annan idé, inte för jag bryr mig men all kunskap är ju kunskap.

Baa

Hetsa inte upp dig, din gissning var ju en jättebra förklaring på motsatsen till det som efterfrågades :-)

Och jo, jag hade en annan gissning som du kan se lite längre upp.

Att flygbolagen föredrar att sälja genom resebyråerna och därför inte vill konkurrera.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lars60

    26

  • GammalDansken

    17

  • måne

    12

  • andresthlm

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Quote

Hej,

Är ju inte superviktigt att få reda på varför visa resebyråer är billigare än flygbolagen själva. Men jag funderar på om det är något lurt med dessa byråer. Annars tackar jag och tar emot, köper ju där det är billigast.  :mdr:

Kanske fel tråd att ställa denna frågan men har någon erfarenhet av Resecentrumgruppen? De är billigast just nu för min resa (1500 kr billigare än flygbolaget självt). Har läst recensioner på nätet (något år gamla dock) om att de för på avgifter efter att man godkänt totalbeloppet och köpet. Någon som vet?

Marlon

Varifrån och när ska du åka ut o hem så kan jag testa om det är inkl. alla avgifter.

Ibland är det billigare att välja ett alternativ som ser ut att vara dyrare just p.g.a.

av dessa förgrymmade avgifter som de lägger på i sista sekunden.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Marlon, de är nog alla ok. En reseagent som har fuffens för sig åker nog ganska snabbt ur branschen. Men det är ett känt faktum att flygbolagen själv ogärna säljer lågprisbiljetter under sitt eget namn. Tänk på affärsflyget etc. Det är ungefär samma princip där som med märkesvaror. Man låter andra sköta lågprisförsäljning, ibland under ett annat namn för att hålla sitt varumärke uppe. För flygbolagen handlar det om att man har släppt ut stora kontingent på "marknaden" för ett visst pris. Samma marknad säljer naturligtvis både över och under detta pris, beroende på situationen. Då kan det uppstå situationer att restplatser måste reas ut till lägre priser, i regel när bara kort tid återstår till flygplanets avfärd. Flygbolaget har då redan fått betalt, men andra aktörer sitter då på osålda biljetter.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varifrån och när ska du åka ut o hem så kan jag testa om det är inkl. alla avgifter.

Ibland är det billigare att välja ett alternativ som ser ut att vara dyrare just p.g.a.

av dessa förgrymmade avgifter som de lägger på i sista sekunden.

mvh GD

Hej GammalDansken,

Tar tacksamt emot hjälp. Har PM:at detaljerna till dig.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju i princip samma fenomen som när internetsajter säljer hotellrum billigare än om man själv går in på hotellet och vill boka rum.

Inget fel på varken flygresan eller hotellrummet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang,

Nä, det har du helt rätt i. Men man vill ju inte bli lurad av någon resebyrå man aldrig hört talas om. Har mest erfarenhet av tjänsteresor, då är det Amex som tar hand om allt och då vet man att det funkar.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygbolagen säljer ut sina biljetter till det pris som dom måste ha.. En agentur är outsoursing ifrån flygbolagetssida. Dom klipper en massa onödiga avgifter som dom har när dem själva står för försäljningen. Plus att dessa agenturer står för egen PR. Folk är ju inte lika intresserad nu för tiden av vilket flygbolag dem reser med så länge priset är rätt. En agentur förmedlar biljetterna till det pris det enskilda flygbolaget har råd att sälja för.

Folk vill inte enbart gå till ett flygbolag för att se priset från ett endaste flygbolag. Dom samlar därför dem biljetter som flygbolaget har kvar och säljer dem hos en agentur för lägre pris eftersom denna typ av passagerar inte söker efter ett specefikt flygbolag.

Det är min teori ett priskrig helt enkelt. Flygbolagen söker hjälp att få så många biljetter sålda och säljer därför till ett lägre pris dem biljetter dom inte kan få sålda.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,

jag åker ner i vår 2010 till Thailand. Det jag undrar över är vad det kan tänkas kosta med en flygbiljett BKK-Filippinerna tur/retur, kommer kanske stanna där 3 - 5 dar. I provinsen: Zamboanga del norte och i staden: Sindangan. Ligger det långt från Manilla? Pratat med en kille som har Filippinsk fru och han sa att det är rätt så fint i just den delen av landet. Någon som har erfarenhet av den provinsen?

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben jag har varit nere i södra Mindanao otroligt fint där nere flög ner från Manila till General Santos

sen bil upp till South Cutabato. Det fanns knappt en viting där jag stötte på ett par pensionärer från USA.

Mat, boende transporter är mycket billigt jag var runt på 3 ställen där och rummen kostade mellan 500-700peso.

Det här var för 3-4år sen men prisbilden är nog den samma idag.

Men vill du ha tips om just Zamboanga så ska du besöka Destination Philippines forum han som driver det är ju

medlem här på MPR och där har du många experter på just Filippinerna.

http://destphil.se/

Lägg ner Ghana satsa på Zamboanga Gubben he he

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du ska åka till Filippierna Gubben..har själv varit där ett par gånger.

Zamboanga ligger ganska långt från Manila(ca 2 tim med flyg) och jag kan rekommendera skottsäker väst.

Trivs du längst ner i södra Thailand kommer du att gilla Zamboanga..same same

:suicide:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde tillägga att det kan bli problem med försäkringsfrågan om något skulle hända.

På grund av det försämrade säkerhetsläget i regionen avråder Utrikesdepartementet från och med 2007-10-29 från alla resor till Mindanao och Sulu-arkipelagen.

Provinsen Zamboanga ligger på Mindanao.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Helv*te vad billigt!

Bara handla!!!

Visst är det..

Eller varför inte via Hongkong med Lufthansa - samma datum också från Göteborg...

(När man tittat lite på Hongkong åker man vidare till Bangkok med Air Asia för typ 800 kr (2,5 tim)

/GD

post-3917-125009356832_thumb.jpg

post-3917-125009356832_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...