Jump to content
IGNORERAD

Är thailändare rasister ?


Rospigg

Recommended Posts

Jag tror ocksa att radslan att uttala sig om dessa fragor bara okar framlingsfientligheten. Samtidigt ska man inte glomma att valdigt manga manniskor i Sverige, och overallt antar jag, ar tamligen inskrankta och ofta valjer att tro pa berattelser om "utlanningars konstiga beteende". Att diskutera, utan att anvanda onodiga, nedsattande och generaliserande, uttryck kan aldrig vara fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 246
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    23

  • svarten

    15

  • ban99arne

    13

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Guest jing jing

Quote

Jag tror ocksa att radslan att uttala sig om dessa fragor bara okar framlingsfientligheten. Samtidigt ska man inte glomma att valdigt manga manniskor i Sverige, och overallt antar jag, ar tamligen inskrankta och ofta valjer att tro pa berattelser om "utlanningars konstiga beteende". Att diskutera, utan att anvanda onodiga, nedsattande och generaliserande, uttryck kan aldrig vara fel.

Det ligger nog en del i det du skriver.

Hehe jo vi inskränkta ser inte skogen för alla träd som står i vägen. Men jag tycker det är tråkigt att de invandrare och flyktingar som gärna vill integrera sig i svenska samhället skall behöva bli dragna över samma kam som de skitstövlar som inte har något intresse att gå på SFI förutom närvarokontrollen för att få bidrag.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det egentligen för skillnad mellan "sandnegern" och "nysvensken som gör sitt yttersta"?

Jo, "nysvensken" är Mattes flickvän. Sandnegern är en av "de andra". En av sfiaraberna.

En av de lata, de aggressiva, de utnyttjande .. bla bla .. etc.

"Jamen vaddå!", skriker Matte och Jing Jing unisont, "-det är ju så!"

Vissa tar lixom till alla medel för att hålla lågan i liv.

Ena gången är de elaka "de där socialbidragstagande och lata sandnegrerna".

Andra gånger är de elaka "de där rassesvennarna som inte fattar att min fru inte alls är född bakom ett mangoträd".

De enda rättskaffens personerna är ju egentligen Jing Jing och Matte.

Livet är ju bara fööör orättvist, eller hur?

Varför kunde inte Jing Jing födas till en socialbidragstagande etiopier t.ex.

Då hade ju hans liv varit mycket bättre.

Frramför allt han hade sluppit att må så dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Vad är det egentligen för skillnad mellan "sandnegern" och "nysvensken som gör sitt yttersta"?

Jo, "nysvensken" är Mattes flickvän. Sandnegern är en av "de andra". En av sfiaraberna.

En av de lata, de aggressiva, de utnyttjande .. bla bla .. etc.

"Jamen vaddå!", skriker Matte och Jing Jing unisont, "-det är ju så!"

Vissa tar lixom till alla medel för att hålla lågan i liv.

Ena gången är de elaka "de där socialbidragstagande och lata sandnegrerna".

Andra gånger är de elaka "de där rassesvennarna som inte fattar att min fru inte alls är född bakom ett mangoträd".

De enda rättskaffens personerna är ju egentligen Jing Jing och Matte.

Livet är ju bara fööör orättvist, eller hur?

Varför kunde inte Jing Jing födas till en socialbidragstagande etiopier t.ex.

Då hade ju hans liv varit mycket bättre.

Frramför allt han hade sluppit att må så dåligt.

Oj, här var det inte bara en öm tå som vaknade till liv. kanske lite nageltrång också? Om du bara själva förstått hur mycket dina generaliseringar skadar synen på invandrare.o.s.v... tror det är dina egna ord.

Bra inlägg Buzzen.  :great: Nu tror jag alla fattar vad du menar... Vad gillar du mitt 20 års SFI förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Thailandare arrasister for att det inte finns TFI, och inte far man bidrag heller fast man maste vara har 6-7 manader varje ar, och inte nagon hemsprakstidning eller TV nyheter pa svenska.

Visst ar livet orattvist.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu har jag själva inte gått på SFI men jag har av olika käller hört samma sak, nämligen att det finns ganska många som saknar motivation utöver bidragsbiten. Visst skulle det vara otroligt intressant att lite närmare studera vilka det är som finner SFI meningslöst, och varför?

Jag vet ingenting om sfi men kan ändå jämföra hur det är här i England bland de thailändare som jag känner. En del av dem studerar hårt och anstränger sig verkligen för att lära sig lite landet där de bor fast de allra flesta verkar inte ha något intresse alls av att läsa engelska eller överhuvudtaget anstränga sig för att ta sig ur den lilla men hårt sammansvettsade bubblan av thailändare. Knappt någon tittar på engelsk tv förutom när det är fotboll. Istället är det såpor och nyheter från Thailand på internet.

De jag känner är allt från diskare till multimiljonärer. En del är restaurangägare som har tagit med sig sin arbetsgivarmoral från hemlandet. De utnyttar sina landsmän till max och fuskar så mycket de vågar när det gäller skatter och allt de kan tjäna pengar på.

Detta är som sagt min erfarenhet men jag gissar att den inte är speciellt unik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är konstigt att ni som kallar människor för "sandnegrer" eller "sfiaraber", Vad är då era Thailändska fästmöer eller fruar. "Bidragssnylltandethaitjejer" eftersom de lever på Er gubbs.   :Drogar-Dolar(LBG): Hur kan ni snacka skit om vissa människor? Varför är just Thaidamer så befriande från eran rasism men inte "sandnegern" eller "sfiaraben". Nä, skärpning nu. Vi alla är människor som bor på en Planet som vi i Sverige kallar Jorden som snurrar runt en Sol som vi svenskar kallar Solen som snurrar runt Vintergatan som i sin tur rusar mot ett ställe i Universum som jag glömt namnet på som i sin tur rusar mot sitt öde om cirka 7 till 8 miljarder år.

  :Drogar-BigGrin(LBG): gubben   :Drogar-Thinking(LBG):

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben4906: Skillnaden är väl att thaitjejerna inte får bidrag från staten (skattepengar) utan från oss (redan skattad lön) som har en relation med henne.

Låter änna som betalning för sexuella tjänster :party:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Till grundfrågan. Visst förekommer särbehandling och rasism i Thailand.

Till exempel vid Royal Palace.

Vad skulle man säga i Sverige om man plötsligt vid inpassagen till Livrustkammaren skulle finna två köer. Svenskar till vänster, dessa passerar in gratis. Till höger personer med ett osvenskt utseende, dessa måste betala en hundring för att få se det kulturarv som visas. Dessutom synas deras klädsel, är den inte oassande får de gå in till ett förråd och hyra/låna lämplig klädsel. Skulle nog bli ett stort rabalder om detta skedde på Stockholms Slott.

Men i Bangkok på Royal palace går det bra, Thai till vänster de  går in gratis. Farang till höger, klädseln synas och därefter betalar man inträde och blir insläppt. Rasism eller vad då?

Personer med kinesiskt ursprung, Thai/Kineser har långa tider och är delvis ännu satta under poliskontroll och får inte utan vidare resa som de vill. Rasism eller?

Inträde till Nationalparker, Thai billigt. Farang dyrare. Rasism eller?

Lastbilstaxi i Pattaya, Thai billigt. Farang dyrare. Rasism eller? 

Listan kan säkert göras längre, men visst förekommer rasism i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart, du skrev:

Lastbilstaxi i Pattaya, Thai billigt. Farang dyrare. Rasism eller? 

När jag är i Pattaya eller Bangkok så skickar jag fram tjejen så får hon betala, då blir det ingen Farangrasism.  :Drogar-Sick(LBG):

  :crazy: gubben  :crazy:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Till grundfrågan. Visst förekommer särbehandling och rasism i Thailand.

Till exempel vid Royal Palace.

Vad skulle man säga i Sverige om man plötsligt vid inpassagen till Livrustkammaren skulle finna två köer. Svenskar till vänster, dessa passerar in gratis. Till höger personer med ett osvenskt utseende, dessa måste betala en hundring för att få se det kulturarv som visas. Dessutom synas deras klädsel, är den inte oassande får de gå in till ett förråd och hyra/låna lämplig klädsel. Skulle nog bli ett stort rabalder om detta skedde på Stockholms Slott.

Men i Bangkok på Royal palace går det bra, Thai till vänster de  går in gratis. Farang till höger, klädseln synas och därefter betalar man inträde och blir insläppt. Rasism eller vad då?

Personer med kinesiskt ursprung, Thai/Kineser har långa tider och är delvis ännu satta under poliskontroll och får inte utan vidare resa som de vill. Rasism eller?

Inträde till Nationalparker, Thai billigt. Farang dyrare. Rasism eller?

Lastbilstaxi i Pattaya, Thai billigt. Farang dyrare. Rasism eller? 

Listan kan säkert göras längre, men visst förekommer rasism i Thailand.

Nu är det väl så att de exemplen du radar upp inte har så mycket med ras att göra utan mer med medborgarskap. Kan en farang bevisa att han betalar skatt i Thailand kommer han undan med samma pris som Thailändare. När det gäller Grand Palace tycker jag inte alls att det är konstigt. De mest heliga templen finns där och dessutom är klädkraven detsamma för faranger och Thai. Liknande företeelser finns faktiskt på olika håll i Europa.

Att faranger betalar mer än Thai för olika tjänster handlar väl mer om att maximera sina inkomster än ren rasism, även om det ibland är osympatiskt.

Det är nog mycket värre för granbefolkningen och de olika minoriteterna i norr samt som du säger kineser. Såg ett par komiska affischer från 70-talet i en historiebok. På den tiden rådde kommunistfobi och myndigheterna hängde upp affischer som varnade för den kommunistiska ondskan. Affischen jag såg föreställde en kommunist som också var kines. Kommunisterna kontrade med att hänga upp bilder på den onda kapitalisten som förstörde Thailand. Den bilden föreställde också en kines. Kan inte ha varit lätt att vara kines på tiden, men att de fortfarande kontroleras av polisen och har resförbud visste jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

"De mest heliga templen finns där och dessutom är klädkraven detsamma för faranger och Thai."

I Grekland så får du inte gå in med opassande klädsel i deras Kyrkor, i arabvärlden är väl detsamma med klädseln + att kvinnor har egna bönerum om jag inte är helt ute och cyklar.

  :diablo: gubben  :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Vad är det egentligen för skillnad mellan "sandnegern" och "nysvensken som gör sitt yttersta"?

Jo, "nysvensken" är Mattes flickvän. Sandnegern är en av "de andra". En av sfiaraberna.

En av de lata, de aggressiva, de utnyttjande .. bla bla .. etc.

"Jamen vaddå!", skriker Matte och Jing Jing unisont, "-det är ju så!"

Vissa tar lixom till alla medel för att hålla lågan i liv.

Ena gången är de elaka "de där socialbidragstagande och lata sandnegrerna".

Andra gånger är de elaka "de där rassesvennarna som inte fattar att min fru inte alls är född bakom ett mangoträd".

De enda rättskaffens personerna är ju egentligen Jing Jing och Matte.

Livet är ju bara fööör orättvist, eller hur?

Varför kunde inte Jing Jing födas till en socialbidragstagande etiopier t.ex.

Då hade ju hans liv varit mycket bättre.

Frramför allt han hade sluppit att må så dåligt.

God kväll Buzzen, hoppas allt är bra med dig. Satt och funderade på det där med rasism och hur vi svenskar ofta är snabba på att uttala oss om andra nationaliteter.

Funderar egentligen över varför det tycks vara ok, att vara nedlåtande mot en Tysk? Varför gillar vi inte Tyskar i Sverige? Vilken form av rasism kallar vi detta? I varje fall så kan vi ganska öppet visa vad vi tycker om tyskarna, utan att det blir så stort rabalder. Hur kommer detta sig Buzzen? Är du redo att försvara tyskarna på samma sätt som du försvarar slöddret som häckar på SFI för att få sina dagsbidrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

God kväll Buzzen, hoppas allt är bra med dig. Satt och funderade på det där med rasism och hur vi svenskar ofta är snabba på att uttala oss om andra nationaliteter.

Inte för att jag heter Buzzen men jag kan inte hålla käft ändå. Jag är helt övertygad om att vi svenskar inte är snabbare än några andra att uttala oss om andra nationaliteter, var har du fått det ifrån?

Fast jag håller med dig om Tyskar, de får utstå en hel del obefogad skit. Stereotypen av en pedofil i Thailand är ju att han är gubbe, flintis, tjock och tysk. Kanske även passar in på stereotypen av den generella sexköparen. Det anses antagligen vara mer ok att hacka på en tysk eftersom han står högst upp på maktskalan, tillsammans med amerikaner och tex japaner.

Sen är det ju det där med kriget också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte för att jag heter Buzzen men jag kan inte hålla käft ändå. Jag är helt övertygad om att vi svenskar inte är snabbare än några andra att uttala oss om andra nationaliteter, var har du fått det ifrån?

Och sen när blev myNoBuzz svensk? :D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Inte för att jag heter Buzzen men jag kan inte hålla käft ändå. Jag är helt övertygad om att vi svenskar inte är snabbare än några andra att uttala oss om andra nationaliteter, var har du fått det ifrån?

Fast jag håller med dig om Tyskar, de får utstå en hel del obefogad skit. Stereotypen av en pedofil i Thailand är ju att han är gubbe, flintis, tjock och tysk. Kanske även passar in på stereotypen av den generella sexköparen. Det anses antagligen vara mer ok att hacka på en tysk eftersom han står högst upp på maktskalan, tillsammans med amerikaner och tex japaner.

Sen är det ju det där med kriget också...

Nja jag sa inte att vi var snabbare än andra. Däremot kan jag notera att rasism i vissa fall är accepterad. Jag tror inte Buzzen går i taket för att någon skriver "fet tysk jävel" eller något liknande. Men ordet "sandneger" går han igång på.

"Fet tysk jävel" eller "Sandneger"? Som jag ser det är båda rasistiska, men bara det ena kvalificerar dig till rasist om du uttalar det.   :surprised:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog emot en lärling med utlänskt ursprung. Eftersom vi alla gnäller att dom aldrig vill göra något. Så jag försökte ge denna person en bra start i sverige. Men den personen sa något jag aldrig glömmer. Han var väldigt arg på alla bidragstagare som kom den 25 varje månad. Då hade man uppfyllt normen för bidrag.  I mina öron lät det  totalkorkat. Men har hört det från andra också. Och är det så är vi svenskar totalt puckade som accepterar sådant. Vi måste kunna ställa krav. Inte bara vika undan .

Önskar alla en trevlig kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag anser att trådet har spårat ur något. det här trådet handlade om den thauländska rasismen och ingenting annat(fast jag själv tog upp en finnes önskemål om thaifru). Thailand har knappast liknande problem med invandrare som här så jag anser att tala om thairasism är skitsnack. Läs en tidigare tråd om samma ämne: http://www.maipenrai...topic=636.0;all

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Från det ena till det andra,  så tycker jag att gapiga Engelsmän börjar bli värre än Tyskar,

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Funderar egentligen över varför det tycks vara ok, att vara nedlåtande mot en Tysk? Varför gillar vi inte Tyskar i Sverige? Vilken form av rasism kallar vi detta? I varje fall så kan vi ganska öppet visa vad vi tycker om tyskarna, utan att det blir så stort rabalder. Hur kommer detta sig Buzzen? Är du redo att försvara tyskarna på samma sätt som du försvarar slöddret som häckar på SFI för att få sina dagsbidrag?

Mitt inlägg handlade inte om rasism. Läs om inlägget några gånger till. Funkar inte det så kan du alltid testa SFI. :)

Mitt problem med era inlägg handlar om själva hackandet. Det som stör mig är det där självgoda beteendet som alltför

ofta yttrar sig i kritik och ett nedsättande beteende mot andra personer/grupper.

Än är det bartjejer som är lata, pengakåta och beräknande. Än är det lata bidragstagare på SFI'n.

Eller varför inte Tjecker med 575 kr i restförda trängselskatter? :)

Tycker att det är rätt tröttsamt.

Ni har väl ingen aning om de personers situationer och ställningstaganden här i livet, som ni dömmer?

Ni bara tror en massa trams. När hade du t.ex den här diskussionen med en etiopier på SFI sist?

Fast det är klart... när du nu ändå nämner rasism... varför fokuserar du aldrig ditt gnäll på svartarbetande

sjukskrivna finnar? Det är ju ändå den i särklass största invandrargruppen vi pratar om.

Vadan denna skyndsamma medverkan i diskussionen så snart namnet Ahmed nämns?

Och vad får dig att tro att jag försvarar folk (vet inte om de är slödder eller inte eftersom jag inte känner

dem personligen) som häckar på SFI?

Är du verkligen så här enkelspårig?  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och sen när blev myNoBuzz svensk? :D

Tach och bra

minn pokvän skiriver och efter alt hsn läser för mig dså buzzz är inte klar i skallen ellet maldrig varit i Thailand

undrdrar vilket !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Mitt inlägg handlade inte om rasism. Läs om inlägget några gånger till. Funkar inte det så kan du alltid testa SFI. :)

Mitt problem med era inlägg handlar om själva hackandet. Det som stör mig är det där självgoda beteendet som alltför

ofta yttrar sig i kritik och ett nedsättande beteende mot andra personer/grupper.

Än är det bartjejer som är lata, pengakåta och beräknande. Än är det lata bidragstagare på SFI'n.

Eller varför inte Tjecker med 575 kr i restförda trängselskatter? :)

Tycker att det är rätt tröttsamt.

Ni har väl ingen aning om de personers situationer och ställningstaganden här i livet, som ni dömmer?

Ni bara tror en massa trams. När hade du t.ex den här diskussionen med en etiopier på SFI sist?

Fast det är klart... när du nu ändå nämner rasism... varför fokuserar du aldrig ditt gnäll på svartarbetande

sjukskrivna finnar? Det är ju ändå den i särklass största invandrargruppen vi pratar om.

Vadan denna skyndsamma medverkan i diskussionen så snart namnet Ahmed nämns?

Och vad får dig att tro att jag försvarar folk (vet inte om de är slödder eller inte eftersom jag inte känner

dem personligen) som häckar på SFI?

Är du verkligen så här enkelspårig?  :)

Jaha. :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tach och bra

minn pokvän skiriver och efter alt hsn läser för mig dså buzzz är inte klar i skallen ellet maldrig varit i Thailand

undrdrar vilket !!

LOL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på nyheterna förra veckan att regeringen tänker ställa högre krav på invandrare.

Att man får skriva en kontrakt med staten.

Jag hoppas verkligen att det går igenom.

Så få de invandrare som sköter sig mindre skit för vad minoriteten gör.

Det finns alltid någon som vill utnyttja systemet.

Själv tycker jag att det är till största del statens ansvar att se till att täcka alla hål eller i alla fall så många som möjligt. Att man ge rätt signal till medborgare.

Staten försöker ju kontrollera medborgarnas alkoholkonsumtion med högskatt. Sen är det punktskatter lite här och var som kontrollmedel. De är duktiga på att kontrollera sina medborgare. Då kan de lika gärna sätta upp ett bra system för det här problemet. Så att det blir mer integration.

Jag tror att många invandrare vill göra rätt för sig. Men samtidigt finns det de som är lata om utnyttjar systemet. Det finns även svenskar som gör det. Men klart att de har mer rätt att utnyttja systemet eftersom det är deras eget land, eller???

---

På tal om att alla vill utnyttja systemet...

Jag tror vi alla gör det eller försöker i alla fall.

Själv vill jag få ut så mycket föräldrapenning som möjligt.

Andra vill gå ut så mycket sjukpenning som möjligt.

En del både tar sjukpenning och jobbar svart.

En del går på SFI för att inte få avdrag från försörjningsstöd.

---

Jag tror att en del är att staten som de sa på nyheterna ställer större krav.

Men samtidigt så behövs den svenska arbetsmarknaden öppna sig för invandrare också.

Det är ett känt problem att svenska arbetsmarknaden inte släpper in folk med invandrabakgrund på arbetsmarknaden som motsvarar deras kompentens. Det är synd. Lite slöseri med resurser och kompetens.

Tror inte det finns något land som har taxichafförer med högre utbildning än taxichaffiser i Sverige.

Tror inte att det finns något land som har lika många högutbildade städare/städerskor som i Sverige.

---

Det behövs som sagt flera åtgärder för att lösa problemet, inte bara ett.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...