Jump to content
IGNORERAD

Den stora snustråden


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Jag använder pottaska som jag löser i ljummet vatten och blandar i det ca 1 dag innan snuset är färdigbakat.

Och tänk på att snuset är en färskvara om du inte blandar i nått konserveringsmedel, så jag lagrar det i kylen ca 2-3v och sedan fryser jag det.

Var hittar man det i Thailand om man bor i de djupa Isanskogarna ? Jag hade tänkt att köra med bikarbonat som faktiskt finns att få i affärerna här men är lite osäker på mängden.

En av dem som verkade veta mest om snustillverkning i Flashbacks snustråd sade att det bästa var att låta snuset mogna i rumstemp ett par veckor istället för att låta det vila runt 4 veckor i frysen. Har du dåliga erfarenheter av det eller ?

Idag rörde jag om igen i snussatsen och det har mörknat betydligt, så jag tror att det kanske tom blir färdigt imorgon - dvs. på angiven tid, 5 dagar. Slängde i lite extra vatten, eller rättare sagt lite te eftersom det var vad som fanns närmast tillhands.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    38

  • hamnoi

    38

  • Kollba

    35

  • omarama

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai
I denna tråd har inget hänt på några månader..

Tillverkar ni fortfarande eget snus ?

 

Själv har jag efter mycket om och men äntligen fått ihop en ugn och efter att ha läst stora snustråden på Flashback, bestämt mig för att köra 50 C i 5 dagar - precis som Ljunglöf gjorde en gång i världen när han skapade Ettan.

 

Sen var det flera på Flashback som skrev att "andra bakningen" inte alls behövs, men vad som är viktigt för konsistensen är att vispa både länge och väl efter bakningen. Minst 15 minuter och sen lagra snuset innan man använder det. Ett par veckor i rumstemp eller det dubbla i kylen.

 

Jag lyckades hitta en kylbox som har hårdplast invändigt, sen tog jag ett par bitar armeringsjärn för att hålla uppe gallret som plastboxen står på. Jag hade med mig en lamphållare från Sverige eftersom den är gängad i botten och jag hade ingen aning om ifall jag kunde hitta något liknande här. Sen köpte jag en dimmer på Clas Ohlson som faktiskt håller samma standard som elprylar man köper i Thailand = skit. Men om man svär snällt åt den och lirkar lite så funkar den ibland.

Ugnstermometern däremot (även den från Sverige) verkar funka ok.

Startade med en 40 W lampa och ingen dimmer varvid temperaturen raskt sprang upp till 75 C, men eftersom testet utfördes med fuktig jord så var det ingen större katastrof. Med hjälp av dimmern så fick jag ner tempen men den vart istället instabil eftersom dimmern inte klarar att reglera lägre spänningsnivåer. Bytte till 25 watts lampa och nu verkar det funka.

Hade med mig 3 Prillan stark från Sverige, men använder bara en halv sats åt gången ifall det skulle skita sig fullständigt.

3 dagar kvar i ugen och sen skall det lagras ett par veckor...

 

Så här ser det ut:

 

attachicon.gifIMG_1673.JPG

 

attachicon.gifIMG_1675.JPG

 

Varför inte skippa dimmern och istället använda termostat/termokontakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skippa dimmern och istället använda termostat/termokontakt?

Jovisst. Om jag kunde hitta en bra termostat.

Nu skall jag erkänna att jag ansträngde mig inte till 100% att hitta någon när jag ännu var kvar i Sverige utan tänkte att det skulle duga med en dimmer och manuell handpåläggning. Och det funkar faktiskt, för nu när jag hittat rätt effekt på lampan och rätt läge på dimmern så har snuset hållit 47-53 grader. Variationen beror på ändrad rumstemp dag/natt.

Att hitta en termostat här kan jag nog glömma eftersom de större byggvaruhusen i grannstaden  (Home-hit, Home-dit och Vadsadedu) inte ens kan fixa fram en dimmer till takfläkten...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man det i Thailand om man bor i de djupa Isanskogarna ? Jag hade tänkt att köra med bikarbonat som faktiskt finns att få i affärerna här men är lite osäker på mängden.

En av dem som verkade veta mest om snustillverkning i Flashbacks snustråd sade att det bästa var att låta snuset mogna i rumstemp ett par veckor istället för att låta det vila runt 4 veckor i frysen. Har du dåliga erfarenheter av det eller ?

Idag rörde jag om igen i snussatsen och det har mörknat betydligt, så jag tror att det kanske tom blir färdigt imorgon - dvs. på angiven tid, 5 dagar. Slängde i lite extra vatten, eller rättare sagt lite te eftersom det var vad som fanns närmast tillhands.

 

När jag bakade mitt snus sist så gjorde jag 5kg på en gång.Lät det gotta till sig i kylen i ca 5 dagar innan jag började snusa det.

2kg åkte in i frysen och 3kg i kylen.

 

Märkte absolut ingen skillnad på första och sista prisen, så det där med att det är en färskvara som ska förbrukas inom en månad efter bakning

ger jag inte mycket för.

 

Hur det blir av att mogna i rumstemepratur har jag ingen erfarenhet av.

Hoppas det smakar //Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bakade mitt snus sist så gjorde jag 5kg på en gång.Lät det gotta till sig i kylen i ca 5 dagar innan jag började snusa det.

2kg åkte in i frysen och 3kg i kylen.

 

Märkte absolut ingen skillnad på första och sista prisen, så det där med att det är en färskvara som ska förbrukas inom en månad efter bakning

ger jag inte mycket för.

 

Hur det blir av att mogna i rumstemepratur har jag ingen erfarenhet av.

Hoppas det smakar //Lp

Det var som fan... Jag trodde du var för sur för att prata med mig...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som fan... Jag trodde du var för sur för att prata med mig...

 

Hahaha,inte då.

Om jag någon gång blir sur här på forumet..vilket iofs händer ibland så är det borta på en halvtimma.

 

Att vara långsint har aldrig varit något för mig och igår var jag inte ens sur.

Nä fy fan för o gå omkring o sura man mår ju bara dåligt av det själv. 

 

Trevlig kväll//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha,inte då.

Om jag någon gång blir sur här på forumet..vilket iofs händer ibland så är det borta på en halvtimma.

 

Att vara långsint har aldrig varit något för mig och igår var jag inte ens sur.

Nä fy fan för o gå omkring o sura man mår ju bara dåligt av det själv. 

 

Trevlig kväll//Lp

Jag kan hålla med dig  att man mår dåligt själv av det.

Men jag skulle uppskatta om du höll en lite lägre profil, åtminstone vid första inlägget, och inte tillskriver mig egenskaper och attribut som du rimligtvis inte kan veta något om.

 

Bortsett från det så tackar jag för att du delar med dig av dina snuserfarenheter...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig  att man mår dåligt själv av det.

Men jag skulle uppskatta om du höll en lite lägre profil, åtminstone vid första inlägget, och inte tillskriver mig egenskaper och attribut som du rimligtvis inte kan veta något om.

 

Bortsett från det så tackar jag för att du delar med dig av dina snuserfarenheter...

 

Fan Kollba, man måste få svänga till det lite ibland utan att du går i taket. 

Det blir så mycket roligare då(tycker jag), det är ju inte så att alla tror att du hinkar lao kao och käkar risråtta bara för att jag svänger ihop

ett halvtyket inlägg om det.

 

Jag håller den profil/stil jag brukar hålla och har inga planer på att ändra den, ibland småtyken och ibland snäll beroende på vad för inlägg/person jag besvarar.

Jag har fått uppfattningen om att du själv inte lindar in det i bomull och därför kan ta ett lite hånfullt inlägg på rätt sätt

 

Svaret blev som det blev pga av att du tyckte att alla som inte anpassar sig fanimej kan hålla sig hemma.

Tråkigt (för mig) att du tog det på fel sätt men sånt är livet.

 

Och så finns alltid "ignorera knappen", inget jag använder mig av själv för jag tycker alla skribenter har något läsvärt att bjuda på ibland.

 

Inga hard feelings från min sida ivf och jag får min beskärda del av skit själv,  och det får man väl ta med tanke på min stil här på mpr.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Kollba, man måste få svänga till det lite ibland utan att du går i taket. 

Det blir så mycket roligare då(tycker jag), det är ju inte så att alla tror att du hinkar lao kao och käkar risråtta bara för att jag svänger ihop

ett halvtyket inlägg om det.

 

Jag håller den profil/stil jag brukar hålla och har inga planer på att ändra den, ibland småtyken och ibland snäll beroende på vad för inlägg/person jag besvarar.

Jag har fått uppfattningen om att du själv inte lindar in det i bomull och därför kan ta ett lite hånfullt inlägg på rätt sätt

 

Svaret blev som det blev pga av att du tyckte att alla som inte anpassar sig fanimej kan hålla sig hemma.

Tråkigt (för mig) att du tog det på fel sätt men sånt är livet.

 

Och så finns alltid "ignorera knappen", inget jag använder mig av själv för jag tycker alla skribenter har något läsvärt att bjuda på ibland.

 

Inga hard feelings från min sida ivf och jag får min beskärda del av skit själv,  och det får man väl ta med tanke på min stil här på mpr.

Nej, jag lindar inte in i bomull om den jag diskuterar med inte heller gör det. Problemet med ett hånfullt inlägg från dig är att vi inte tidigare diskuterat på detta viset, så jag visste inte hur mycket som var allvar och hur mycket som var för att retas.

Jag erkänner att jag tänder lätt, men då kompenseras det kanske av att jag avskyr gräl och taggar ner lika lätt.

Och min uppfattning om att det är gäster i ett land (eller invandrare om du hellre vill det) som skall anpassa sig står fast. Det är fel att ställa krav på ett land där man är gäst att de skall förändra saker så att det blir som i Sverige (eller Somalia eller Irak eller vad fan som helst) 

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bakade mitt snus sist så gjorde jag 5kg på en gång.Lät det gotta till sig i kylen i ca 5 dagar innan jag började snusa det.

2kg åkte in i frysen och 3kg i kylen.

 

Märkte absolut ingen skillnad på första och sista prisen, så det där med att det är en färskvara som ska förbrukas inom en månad efter bakning

ger jag inte mycket för.

 

Hur det blir av att mogna i rumstemepratur har jag ingen erfarenhet av.

Hoppas det smakar //Lp

Jag lät en sats stå i svalen för att lagra sig och sen fick burken stå kvar där och jag fyllde på min dosa dagligen.

Men efter ett tag(minns inte riktigt hur länge, kanske 6-7v) så började snuset att mögla och smaka mögel, så efter det så fryser jag alltid in snuset efter att det lagrat sig.

 

ps. köp 1 dosa snus av någon Thaitillverkare, jag köpte av thaisnus för flera år sedan. De dosorna var av plast och helt täta(man kan t.o.m bada med dosan) och jag har kvar samma dosa än idag och den används dagligen, helt suverän :)

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lät en sats stå i svalen för att lagra sig och sen fick burken stå kvar där och jag fyllde på min dosa dagligen.

Men efter ett tag(minns inte riktigt hur länge, kanske 6-7v) så började snuset att mögla och smaka mögel, så efter det så fryser jag alltid in snuset efter att det lagrat sig.

 

ps. köp 1 dosa snus av någon Thaitillverkare, jag köpte av thaisnus för flera år sedan. De dosorna var av plast och helt täta(man kan t.o.m bada med dosan) och jag har kvar samma dosa än idag och den används dagligen, helt suverän :)

Jag köpte på mig 20 plastdosor med skruvlock samtidigt som jag köpte snussatserna innan jag flyttade.

Jag antar att det är dylika du pratar om ? Just nu använder jag en dosa för att ha strimlad tobak i men om allt går vägen så kommer jag snart att ha snus iden istället.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte på mig 20 plastdosor med skruvlock samtidigt som jag köpte snussatserna innan jag flyttade.

Jag antar att det är dylika du pratar om ? Just nu använder jag en dosa för att ha strimlad tobak i men om allt går vägen så kommer jag snart att ha snus iden istället.

Nej det är inte skruvlock, jag vet att vikingsnus körde med samma plastdosor för några år sedan, idag har jag ingen koll, men de kanske har kvar samma plastdosor än idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gogglade fram en bild, jag har likadan plastdosa som på fotot fast ofärgad(genomskinlig)

 

post-10138-0-60230700-1363889095.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gogglade fram en bild, jag har likadan plastdosa som på fotot fast ofärgad(genomskinlig)

 

attachicon.gifsnus.jpg

Problemet med skruvgänga är att det tar alldeles för lång tid innan man kan öppna dosan och kan lägga in en snus... :giggle:

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Måste få göra lite reklam för www.buysnus.com Product Size Qty Price Amount Göteborgs Rapé White Portion 10 pack 1 281.00 SEK 281.00 SEK Odens Extra Strong Liquorice Portion 1 pack 2 21.76 SEK 43.52 SEK 1 random can of snus 1 pack 1 0.00 SEK 0.00 SEK Göteborgs Rapé White Portion 1 pack 4 0.00 SEK 0.00 SEK Amount: 324.52 SEK Shipping cost: 64.00 SEK Order total: 388.52 SEK Beställde 17 dosor i tisdags och leveransen är delad på 4 paket, tror att det är en service för att leta sig genom tullen lättare. Idag lördag, fyra dagar senare kom första leveransen med 5 dosor. Priset kan man inte klaga på heller. Det är alltid ngn kampanj på gång och köper man till kampanjpris och ser till att beställa precis så många dosor man får in i ett fraktpris så letar snittpriset ner sig till ca 22 kronor. Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall någon är intresserad...

 

Nu är mitt snus färdigbakat. Jag hade ingen möjlighet att ta han om sista mixningen igår (efter 5 dagar) så jag lät det stå en dag extra på vinst och förlust.

Så idag körde jag i bikarbonat enligt receptet, och vispade hela eländet i 20 minuter med elvisp efter rekommendation på Flashbacks snustråd. Och killen där hade rätt: konsistensen blev en helt annan efter vispningen. Glycerolet struntade jag tills vidare i. När det hela var klart så var det lite för fuktigt så jag bytte till 40 W lampan och lät det stå utan lock på plastbyttan och utan lock på ugnen i 2 timmar. För 10 minuter sedan stängde jag av och lade in en testprilla.

 

Jesus jävlar ! Det sved till under läppen som första gången jag snusade för 43 år sedan och skallen började rotera. Var tvungen att att spotta ut prillan efter 2 minuter och istället lägga in en bunt strimlad tobak annars hade jag varit tvungen att spy och sen lägga mig...

Jag hann inte ens känna efter hur det smakade...

 

Jag skall prova en prilla till imorgon och sen skall det hela få stå i en dryg vecka i rumstemp och mogna innan jag börjar använda det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Körde färdigt min fjärde sats snus för 3 dagar sedan.

Vispade bara i 10 minuter efter att ha lagt i bikarbonat. Snuset var lagom fuktigt men smulade sig bara när jag ville krama en prilla så jag funderade på om jag bakat för hårt och om jag skulle ha i mer vatten.

Igår tog jag fram hela eländet ur kylen och körde 10 minuter till med elvispen utan att tillsätta vatten.

Det blev som en dröm: Mjukt, lättkramat och sitter som en amöba under läppen.

Om inte förr så vet jag nu hur viktigt det är att vispa snuset både länge och väl efter att ha tillsatt bikarbonat.  Minst 20 minuter.

Någon bakning efter att ha tillsatt bikarbonat har jag aldrig gjort och det verkar inte behövas.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev som en dröm: Mjukt, lättkramat och sitter som en amöba under läppen.

 

Nu blev det ju tydligen bra, annars brukar jag tillsätta lite extra glycerol om jag vill ha det mer kramvänligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Nu blev det ju tydligen bra, annars brukar jag tillsätta lite extra glycerol om jag vill ha det mer kramvänligt..

Samma här, och det är viktigt att man krossar en del av tobaken till puder i mortel för att det skall bli bra

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Körde färdigt min fjärde sats snus för 3 dagar sedan.

Vispade bara i 10 minuter efter att ha lagt i bikarbonat. Snuset var lagom fuktigt men smulade sig bara när jag ville krama en prilla så jag funderade på om jag bakat för hårt och om jag skulle ha i mer vatten.

Igår tog jag fram hela eländet ur kylen och körde 10 minuter till med elvispen utan att tillsätta vatten.

Det blev som en dröm: Mjukt, lättkramat och sitter som en amöba under läppen.

Om inte förr så vet jag nu hur viktigt det är att vispa snuset både länge och väl efter att ha tillsatt bikarbonat.  Minst 20 minuter.

Någon bakning efter att ha tillsatt bikarbonat har jag aldrig gjort och det verkar inte behövas.

Prova att baka 1dag efter att du lagt i "sodan" det gör att du frigör nikotinet ifrån tobaken.

Testa nästa gång och återkom med ditt svar om hur du tyckte skillnaden vart

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att baka 1dag efter att du lagt i "sodan" det gör att du frigör nikotinet ifrån tobaken.

Testa nästa gång och återkom med ditt svar om hur du tyckte skillnaden vart

 

Det finns tillräckligt mycket nikotin ändå.

Om jag inte har snusat på 10-12 timmar så snurrar det till i skallen när jag tar första prillan.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Då är det väl bara att sälja i hela Eu eller.

Anars får vi väl stoppa inport av Alkolhaltiga drycker från Frankrike o Tyskland 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...