Jump to content
IGNORERAD

Den stora snustråden


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Clirre och hamnoi har ju köpt snussatser och gjort eget snus, Tommy tror jag det var som gjorde helt eget snus i Thailand + att det då och då dyker upp frågor om snustillgång mm. tycker jag motiverar en egen tråd istället för att det ska ploppa upp nya trådar eller inlägg i andra trådar som sedan faller i glömska.

Eftersom jag själv är sugen på att prova en snussats så får ni gärna lägga in tips på var man beställer grejer, hur man smaksätter, hur man tillverkar en egen liten snusugn osv. Ja allt som har med snus och snustillverkning att göra helt enkelt.

Så sätt igång och dela med er av era snuskunskaper eller ställ frågor som någon kunnig förhoppningsvis är snäll och besvarar, finns många sköna tusenlappar att tjäna på detta..

Och så vill jag bara påpeka att snus är livsmedel ifall någon känner sig lite klåfingrig angående forumdel :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    38

  • hamnoi

    38

  • Kollba

    35

  • omarama

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och jag som snusar påssnus,hur gör jag eget snus?Kanske ett par strumpbyxor att klippa i lämpliga påsstorlekar?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag som snusar påssnus,hur gör jag eget snus?Kanske ett par strumpbyxor att klippa i lämpliga påsstorlekar?

Samma här så jag betraktar detta som en viktig fråga,

kanske finns att köpa det där dom gör te-påsar av, sen hur stänga ?

Carlssons limm ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hann före Knasen. Tänkte jag skulle få lite mer kött på benen innan jag skulle skriva något.

Men jag brukar ju yttra mig om allt möjligt som jag inte har en susning om så varför ändra på det..

Här köpte jag mitt snus..http://snus2.se/. Men det finns många nätbutiker att välja på.

Och den här satsen står i kylen och gottar till sig nu...http://snus2.se/index.php/prillan-lossnus-fin-snussats.html.

Jag googlade runt lite innan och läste recensioner om olika snussatser innan jag slog till.

Den jag köpte kostade 279 inkl extra glycerol... En tjuga dyrare på nätet ,och ger ca2,5kg snus vilket motsvarar ca 60 dosor köpesnus då dessa bara innehåller 42gram.

Besparingen för snusande själv borde bli ca 2500kr/2 månader. Eller 1250kr/månad om man så vill.

Att göra själva snuset är hur lätt som helst ,bara att läsas innantill.

Jag köpte till en extra påse glycerol som jag hade läst gör snuset lite mer lättkramat och inte så smuligt.

Problemet var egentligen lukten vid blandning och även bakning, som inte föll i god jord hos frugan.

Ungstemperaturen skall vara 90 grader vilket inte är det lättaste då alla ugnar pendlar i temperatur.

Min låg mellan 80-95 grader, detta verkar dock inte ha påverkat resultatet...har bara provsmakat en prilla än så länge som dock gav mersmak.

Det man behöver. Snussats, elvisp, ugn, en ugnstermometer, en större bunke/spann för blandningen som kan slängas eller bara användas för snus och tomdosor av plast.

Kan man göra själva blandningen på utsidan så slipper man mycket lukt...är även bra att låta blandningen svalna mellan bakningarna för att slippa lukt.

Läste att stekpåsar runt själva byttorna när dom bakas i ugnen var kanon för att slippa lukt. Det skall testas nästa gång.

Jag har inte smaksatt mitt snus men jag gillar en "ren snussmak" typ göteborgsprima,röda lacket,Ld ,så jag tror mitt blir bra.

Det finns ju smaker och satser för att efterlikna General,Rapé,Ettan mm.

Det får bli ett senare projekt att experimentera med det...jag gillar ju även Generalsnus så det skall nog provas ivf.

Återkommer när jag snusat upp en dosa eller tre, kommer nog att börja på min sats på måndag då har den stått 5 dagar efter bakning. Rekommenderat är 5-7 dagar.

Jag kanske fryser in snusen i mindre "portioner" oxå vi får se, det tar en del plats i kylen .

Lycka till med era bak och kom gärna med tips/Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här så jag betraktar detta som en viktig fråga,

kanske finns att köpa det där dom gör te-påsar av, sen hur stänga ?

Carlssons limm ?

Och jag som snusar påssnus,hur gör jag eget snus?Kanske ett par strumpbyxor att klippa i lämpliga påsstorlekar?

Såhär http://snus2.se/index.php/prillan-portionsnus-snussats.html

Tror inte förtjänsten är lika stor men det går/Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

F*n 11 kronor dosan är jo skitbilligt kan testa ,smakar det ok, så har

man en ny hobby :thumbsup:

Det är rätt kul att gör göra sitt eget och förtjänsten motsvarar två biljetter Gbg-Bkk/år för min del.

Man kan ju inte gnälla på att det är dyrt o snusa ivf..blir nog det billigaste nöjet framöver :nyam: /Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en polare som grossar & säljer snussatser ska kolla lite info med Han!

Kan vara nyttigt om han kan sälja billigt till vänner?

Har slutat snusat efter Happy Days någon som kommer ihåg??????

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en del på nätet om eget snus men tänker försöka sluta innan jag flyttar till Thailand. Inte för att jag vet hur det skall gå till eftersom jag snusat i 43 år och de 30 senaste åren dragit i mig 2 dosor General om dagen...

En sak som jag läste var att man behöver inte hålla hög temperatur. Det duger tydligen lika bra med lägre (tex. 50C) men då får man baka i flera dagar. Och många tillverkar tydligen egen ugn av en låda frigolit med en vanlig 25-60W glödlampa som värmekälla.

Men sen har tydligen skattemyndigheterna (eller vilken myndighet det nu var) kommit fram till att en snussats är likvärdigt med snus och skall alltså punktbeskattas precis som färdigt snus... Flera av leverantörerna har tom slutat med satser eller höjt priset så att förtjänsten med att göra eget snus blir marginell.

Nån som vet om det finns rätt sorts tobak att köpa i Thailand förresten ifall jag nu inte klarar av att sluta ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag använder snusbolaget.se och dom har också sattser för portionsnus

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag läste en del på nätet om eget snus men tänker försöka sluta innan jag flyttar till Thailand. Inte för att jag vet hur det skall gå till eftersom jag snusat i 43 år och de 30 senaste åren dragit i mig 2 dosor General om dagen...

En sak som jag läste var att man behöver inte hålla hög temperatur. Det duger tydligen lika bra med lägre (tex. 50C) men då får man baka i flera dagar. Och många tillverkar tydligen egen ugn av en låda frigolit med en vanlig 25-60W glödlampa som värmekälla.

Men sen har tydligen skattemyndigheterna (eller vilken myndighet det nu var) kommit fram till att en snussats är likvärdigt med snus och skall alltså punktbeskattas precis som färdigt snus... Flera av leverantörerna har tom slutat med satser eller höjt priset så att förtjänsten med att göra eget snus blir marginell.

Nån som vet om det finns rätt sorts tobak att köpa i Thailand förresten ifall jag nu inte klarar av att sluta ?

Tack för infon jasså myndigheten har fåt syn på kryphålet :sFduh: Bäst å beställa x antal sattser :52:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tack för infon jasså myndigheten har fåt syn på kryphålet :sFduh: Bäst å beställa x antal sattser :52:

Snart jagar dom väl snusbagare som dom jagar hembrännare :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om det finns rätt sorts tobak att köpa i Thailand förresten ifall jag nu inte klarar av att sluta ?

Det skall finnas har en polare som gör eget

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon jasså myndigheten har fåt syn på kryphålet :sFduh: Bäst å beställa x antal sattser :52:

Säkrast att du kollar själv.

Det fanns några som diskuterade om man delade upp satserna så att man sålde tobak för sig, glycerol för sig osv, så kanske man kunde kringgå skatten.

Det är runt en månad sedan jag kollade så jag vet inte vad som hänt på området.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skall finnas har en polare som gör eget

Såg en diskussion om detta någonstans. Bla så är det ju inte helt okänt att bekämpningsmedel används flitigt i thailändska odlingar...

Fast å andra sidan börjar man bli så gammal att man får tänka: Något skall man ju dö av...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Snart jagar dom väl snusbagare som dom jagar hembrännare :rotfl:

Ja helt klart .Offra nästa Thairesa å köp på dig ett lass tomt har du ju :bs_spam::shout::lol:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en diskussion om detta någonstans. Bla så är det ju inte helt okänt att bekämpningsmedel används flitigt i thailändska odlingar...

Fast å andra sidan börjar man bli så gammal att man får tänka: Något skall man ju dö av...

Gör en egen liten odling så är du säker :thumbsup:

Hur tror du stora tobaksodlare gör för att driva ekonomiskt ? :police:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkrast att du kollar själv.

Det fanns några som diskuterade om man delade upp satserna så att man sålde tobak för sig, glycerol för sig osv, så kanske man kunde kringgå skatten.

Det är runt en månad sedan jag kollade så jag vet inte vad som hänt på området.

Jag har googlat en del innan och inte sett något om det...alla handlare jag kikade på har fortfarande kanonpriser på snussatser.

Men det är klart...ju fler som börjar med det så ser ju svinen(staten) att det finns pengar att tjäna, så det kommer säkert något skit av det/Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har googlat en del innan och inte sett något om det...alla handlare jag kikade på har fortfarande kanonpriser på snussatser.

Men det är klart...ju fler som börjar med det så ser ju svinen(staten) att det finns pengar att tjäna, så det kommer säkert något skit av det/Hn

Jag minns att det stod om det på flera av de websidor som säljer snussatser men nu hittar jag bara lite snabbt denna:

http://www.ingosnus.se/

Det jag läste om en dom och kommentarerna på leverantörernas sidor var det som fick mig att lägga ner projektet med att tillverka eget.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. HN, du måste skoja när du säger att röda lacket är gott? :)

Akta dig så du inte blir avstängd nu

Hå hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. HN, du måste skoja när du säger att röda lacket är gott? :)

Nu är det inte ofta jag snusar det...började med det snuset en gång i tiden :) .

Men om jag får välja på röda lacket,grovsnus,rapé,ettan...så blir det en röda lacket så jag skojar icke :P .

Gammalt gott hederligt gubbsnus, Min nya favorit efter Gbg prima är faktiskt LD, kanonsnus till lägre pris än Gbg prima.

Körde general en herrans massa år... Nu har jag varierat med Gbg Prima,general och LD.

Portionssnus så kör jag alltid Gbg Rapé.

Skål på dig WT/Hn som snart skall slå upp en liiiiten wirre

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Nu är det inte ofta jag snusar det...började med det snuset en gång i tiden :) .

Men om jag får välja på röda lacket,grovsnus,rapé,ettan...så blir det en röda lacket så jag skojar icke :P .

Gammalt gott hederligt gubbsnus, Min nya favorit efter Gbg prima är faktiskt LD, kanonsnus till lägre pris än Gbg prima.

Körde general en herrans massa år... Nu har jag varierat med Gbg Prima,general och LD.

Portionssnus så kör jag alltid Gbg Rapé.

Skål på dig WT/Hn som snart skall slå upp en liiiiten wirre

Jag snusar kronan nu, den känns som en mix av general och grov. Röda lacket var väldigt längesen jag provade... men det jag minns var att man kunde rulla en prilla i handen och den blev hård som en sten. :)

Skål på dig, HN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snusar kronan nu, den känns som en mix av general och grov. Röda lacket var väldigt längesen jag provade... men det jag minns var att man kunde rulla en prilla i handen och den blev hård som en sten. :)

Skål på dig, HN!

Ok har aldrig smakat kronan,tror jag såg den första gången på Phi-phi för 350 baht dosan .

Precis det var därför den var en bra nybörjar snus, lättkramat och satt som en fläskläpp :) skål./Hn som smuttar på en BenRiach :nyam:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...