Jump to content
IGNORERAD

Den stora snustråden


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Ge Mig ett tips Brukar ju Snusa Vid 20.00 finns det nåt typ happy Days? ???? ???? ????

Ett tips.

Be att få en puss efter middan "somtam konstig fisksås ,så la jag av att snusa efter 25 år.

Nästan sanning men har inte snusat på 3år men "smugglat lite till Jomtien.

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    38

  • hamnoi

    38

  • Kollba

    35

  • omarama

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett tips.

Be att få en puss efter middan "somtam konstig fisksås ,så la jag av att snusa efter 25 år.

Nästan sanning men har inte snusat på 3år men "smugglat lite till Jomtien.

Mvh jrk

Passa Dig smuggla träffade 2 Fransoser som smugglat Patè 10 år??+

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt ner mitt snusbakande då jag efter visst besvär lyckats gått över till smurfblöjor.. Inte en lössnus sen i början på januari, känns nästan som att man slutat snusa då suget efter en rejäl lössnus infinner sig varje dag :)

Snälla Knasen... Så kan man väl bara inte göra..

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten...

Hur många av er som läser i den här tråden bor i Thailand och tillverkar eget ?

Själv har jag, som sagt, precis börjat men jag skulle vara intresserad av att utbyta erfarenheter om tobak (sorter, handla var, odla själv mm. mm.) och tillbehör typ smakämnen. Handla var ? Mixa hur ? Vilka smakar vad ? Jag bor i Isans djupa skogar så jag har inte tillgång till Bangkoks eller Pattayas sortiment.

De som bor kvar i Sverige kan ju beställa hela snussatser och smakämnen hur de vill men vi andra utlokaliserade har lite större svårigheter.

Om någon är intresserad av att dela med sig av erfarenheter så bidrar jag gärna med vad jag lär mig efter hand (även om jag just nu är novis).

Om 2 dagar är det dags att skyffla i bikarbonat och sen skall det lagras ett par veckor, men det är självklart att jag kommer att plocka en prilla då och då för att testa.

Just nu går jag på ren strimlad tobak eftersom sista prillan lades in i morse och det svenska Generalsnuset är definitivt och oåterkalleligen slut.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Förresten...

Hur många av er som läser i den här tråden bor i Thailand och tillverkar eget ?

Själv har jag, som sagt, precis börjat men jag skulle vara intresserad av att utbyta erfarenheter om tobak (sorter, handla var, odla själv mm. mm.) och tillbehör typ smakämnen. Handla var ? Mixa hur ? Vilka smakar vad ? Jag bor i Isans djupa skogar så jag har inte tillgång till Bangkoks eller Pattayas sortiment.

De som bor kvar i Sverige kan ju beställa hela snussatser och smakämnen hur de vill men vi andra utlokaliserade har lite större svårigheter.

Om någon är intresserad av att dela med sig av erfarenheter så bidrar jag gärna med vad jag lär mig efter hand (även om jag just nu är novis).

Om 2 dagar är det dags att skyffla i bikarbonat och sen skall det lagras ett par veckor, men det är självklart att jag kommer att plocka en prilla då och då för att testa.

Just nu går jag på ren strimlad tobak eftersom sista prillan lades in i morse och det svenska Generalsnuset är definitivt och oåterkalleligen slut.

Jag googla på skoj och fick upp denna sida...www.gandalf.com

Där fanns det recept på hur man gör.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten...

Hur många av er som läser i den här tråden bor i Thailand och tillverkar eget ?

Själv har jag, som sagt, precis börjat men jag skulle vara intresserad av att utbyta erfarenheter om tobak (sorter, handla var, odla själv mm. mm.) och tillbehör typ smakämnen. Handla var ? Mixa hur ? Vilka smakar vad ? Jag bor i Isans djupa skogar så jag har inte tillgång till Bangkoks eller Pattayas sortiment.

De som bor kvar i Sverige kan ju beställa hela snussatser och smakämnen hur de vill men vi andra utlokaliserade har lite större svårigheter.

Om någon är intresserad av att dela med sig av erfarenheter så bidrar jag gärna med vad jag lär mig efter hand (även om jag just nu är novis).

Om 2 dagar är det dags att skyffla i bikarbonat och sen skall det lagras ett par veckor, men det är självklart att jag kommer att plocka en prilla då och då för att testa.

Just nu går jag på ren strimlad tobak eftersom sista prillan lades in i morse och det svenska Generalsnuset är definitivt och oåterkalleligen slut.

Du skall inte stirra dig blind på hur många dagar har gått, utan kolla på snuset om det har blivit färdigbakat(mörkt/svart).

Jag har bakat eget snus i över 3 år nu och fast än jag bakar i samma ugn så tar det ibland 5dagar och ibland 6 eller t.o.m 7dagar innan det är klart.

Och har du gått tom på snus så skippa den strimlade tobaken, ta ur en halv dosa ur din sats och snusa, 10ggr bättre en ren tobak :)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte stirra dig blind på hur många dagar har gått, utan kolla på snuset om det har blivit färdigbakat(mörkt/svart).

Jag har bakat eget snus i över 3 år nu och fast än jag bakar i samma ugn så tar det ibland 5dagar och ibland 6 eller t.o.m 7dagar innan det är klart.

Och har du gått tom på snus så skippa den strimlade tobaken, ta ur en halv dosa ur din sats och snusa, 10ggr bättre en ren tobak :)

Lycka till!

Jag har kört strimlad tobak sen slutet av december. Först 50/50 med General men efterhand som antalet dosor minskat så har det blivit 80/20 och 90/10 och nu 100.

Sen räcker inte en halv dosa någonstans för mig. När jag kör 100% snus så är det 2 dosor om dagen...

Tillverkar du i Thailand eller Sverige ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört strimlad tobak sen slutet av december. Först 50/50 med General men efterhand som antalet dosor minskat så har det blivit 80/20 och 90/10 och nu 100.

Sen räcker inte en halv dosa någonstans för mig. När jag kör 100% snus så är det 2 dosor om dagen...

Tillverkar du i Thailand eller Sverige ?

Både och.

 

edit: Och se till att det är fuktigt medans du bakar i ugnen(ibland får man fylla på med lite vatten) och sen när snuset är färdigbakat och du blandar i t.ex pottaska så skall du justera fuktigheten i snuset genom att köra utan lock/locket på glänt i ugnen tills det blir lagom torrt.

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Både och

För att referera till mitt tidigare inlägg: Vad använder du för tobak och om du använder smaktillsatser var hittar du dem ? I Thailand alltså.

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att referera till mitt tidigare inlägg: Vad använder du för tobak och om du använder smaktillsatser var hittar du dem ? I Thailand alltså.

Jag kör vanlig thaitobak köpt på marknaden, jag tar den dyraste sorten(bäst kvalitet) för 250-300B/kilo

 

ps. jag editerade mitt förra svar samtidigt som du svarade på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör vanlig thaitobak köpt på marknaden, jag tar den dyraste sorten(bäst kvalitet) för 250-300B/kilo

 

ps. jag editerade mitt förra svar samtidigt som du svarade på det

Du menar samma strimlade tobak som jag köper på marknaden här ?

Eller hittar du tobaksblad ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar samma strimlade tobak som jag köper på marknaden här ?

Eller hittar du tobaksblad ?

Idag köper jag den strimlade, men tidigare så odlade jag egen tobak(funkar bra de kalla månaderna) som jag strimlade själv.

Vill du ha hela tobaksblad så brukar det alltid finnas någon i närområdet(i Isaan) som odlar själv för eget bruk, fråga dig fram hos de äldre i byn så vet de säkert.

Sen kan du åka förbi och "tigga" lite frön av han/hon som du kan starta en egen odling med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag köper jag den strimlade, men tidigare så odlade jag egen tobak(funkar bra de kalla månaderna) som jag strimlade själv.

Vill du ha hela tobaksblad så brukar det alltid finnas någon i närområdet(i Isaan) som odlar själv för eget bruk, fråga dig fram hos de äldre i byn så vet de säkert.

Sen kan du åka förbi och "tigga" lite frön av han/hon som du kan starta en egen odling med.

Jag tog med mig lite frön som jag köpte samtidigt som jag köpte "Prillans" snuspaket.

Jag har bara inte haft möjlighet att så ännu.

Kör du någon smaktillsats eller bara ren tobak (och salt i vattnet) ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog med mig lite frön som jag köpte samtidigt som jag köpte "Prillans" snuspaket.

Jag har bara inte haft möjlighet att så ännu.

Kör du någon smaktillsats eller bara ren tobak (och salt i vattnet) ?

Jag kör ren tobak utan smaktillsatser, ja förutom salt i vattnet då.

Jag är inte säker på att de svenska tobaksfröna funkar, men prova för all del, jag har dåliga erfarenheter med andra svenska frön(grönsaker)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ren tobak utan smaktillsatser, ja förutom salt i vattnet då.

Jag är inte säker på att de svenska tobaksfröna funkar, men prova för all del, jag har dåliga erfarenheter med andra svenska frön(grönsaker)

Frun satte gurkfrön från sverige för ett par veckor sedan och de växer så att man kan se det dag från dag...

 

De frön jag har är en "samplingspott" av 6 olika sorter. Nån borde ju funka...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun satte gurkfrön från sverige för ett par veckor sedan och de växer så att man kan se det dag från dag...

 

De frön jag har är en "samplingspott" av 6 olika sorter. Nån borde ju funka...

Det är ju bara att prova och hoppas på det bästa, men snart så blir det för varmt... sen får du vänta till sep-okt innan du kan börja igen.

Det kanske kan funka om man lägger ett tak(spänn ett tak av det svarta plast finmaskiga "nätet" som finns att köpa) så att det blir skugga, jag har aldrig provat det själv ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att prova och hoppas på det bästa, men snart så blir det för varmt... sen får du vänta till sep-okt innan du kan börja igen.

Det kanske kan funka om man lägger ett tak(spänn ett tak av det svarta plast finmaskiga "nätet" som finns att köpa) så att det blir skugga, jag har aldrig provat det själv ännu.

Jag har redan köpt 100 meter som jag skall ha till mina orkidéer... Men jag kan inte bygga iordning det förrän huset är klart eftersom det kör diverse lastbilar fram och tillbaka på tomten.

Det värsta hittills var betongbilen som skulle komma kl 9 men istället kom kl 14 med en annan chaufför eftersom den första var så full att han glömt oss... Sen var han som kom dit inte helt nykter han heller...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Om man får uppleva den dagen när man blir långliggare mao pensionär. Då kommer jag röka istället... billigt i Thailand och fan så mycket tuffare! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får uppleva den dagen när man blir långliggare mao pensionär. Då kommer jag röka istället... billigt i Thailand och fan så mycket tuffare! :)

Om det är tufft att dra på sig lungcancer eller att förgifta andra människor kan ju diskuteras...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att prova och hoppas på det bästa, men snart så blir det för varmt... sen får du vänta till sep-okt innan du kan börja igen.

Det kanske kan funka om man lägger ett tak(spänn ett tak av det svarta plast finmaskiga "nätet" som finns att köpa) så att det blir skugga, jag har aldrig provat det själv ännu.

En fråga till förresten...

Använder du bikarbonat eller natriumkarbonat ?

I Flashbacks snustråd pratade de bara om natriumkarbonat, men i den här tråden pratas det om bikarbonat.

Såvitt jag kan förstå omvandlas bikarbonat till natriumkarbonat om man löser det i vatten och det gör man ju när man mixar det med våt tobak...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Om man får uppleva den dagen när man blir långliggare mao pensionär. Då kommer jag röka istället... billigt i Thailand och fan så mycket tuffare! :) Om det är tufft att dra på sig lungcancer eller att förgifta andra människor kan ju diskuteras...
Den där ironiskylten är visst ett måste. :D Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bikarbonat, natriumkarbonat, pottaska, soda -det är i praktiken samma saker, dvs det är basgörande ämnen av olika styrka. Om man vet och kan mäta basiskiteten kan man t.om. använda caustiksoda! Själv använder jag bikarbonat, eftersom jag har tillgång till det i jobbet. Det går utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till förresten...

Använder du bikarbonat eller natriumkarbonat ?

I Flashbacks snustråd pratade de bara om natriumkarbonat, men i den här tråden pratas det om bikarbonat.

Såvitt jag kan förstå omvandlas bikarbonat till natriumkarbonat om man löser det i vatten och det gör man ju när man mixar det med våt tobak...

Jag använder pottaska som jag löser i ljummet vatten och blandar i det ca 1 dag innan snuset är färdigbakat.

Och tänk på att snuset är en färskvara om du inte blandar i nått konserveringsmedel, så jag lagrar det i kylen ca 2-3v och sedan fryser jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där ironiskylten är visst ett måste. :D Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag var faktiskt inte helt säker, men jag är glad att var ironi,...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bikarbonat, natriumkarbonat, pottaska, soda -det är i praktiken samma saker, dvs det är basgörande ämnen av olika styrka. Om man vet och kan mäta basiskiteten kan man t.om. använda caustiksoda! Själv använder jag bikarbonat, eftersom jag har tillgång till det i jobbet. Det går utmärkt.

Kaustiksoda vågar jag mig inte på eftersom jag hoppas att leva åtminstone 20 år till om kropp o hjärna funkar, och då behöver jag ju ha kvar läpparna, men jag förstår hur du menar.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...