Jump to content
IGNORERAD

Den stora snustråden


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Eldade nog på lite för hårt den här gången, blev väldigt torrt. Men jag testade tipset jag läste någonstans med en gurkskiva i dosan över natten och då blev det perfekt gällande fuktighet :thumbsup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    38

  • hamnoi

    38

  • Kollba

    35

  • omarama

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Eldade nog på lite för hårt den här gången, blev väldigt torrt. Men jag testade tipset jag läste någonstans med en gurkskiva i dosan över natten och då blev det perfekt gällande fuktighet :thumbsup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gurkskivor kan du även lägga på ögonen över natten så blir du 10 år yngre på morgonen.PS funkar inte när man passerat 60 år :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Gurkskivor kan du även lägga på ögonen över natten så blir du 10 år yngre på morgonen.PS funkar inte när man

passerat 60 år :thumbsup:

Är du säker

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

100% funkar inte ens på dig

Han behöver väl inga gurkskivor, han har ju lyft sig med klädnypor :crazy:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Avregistrerad clion

Dags för en resa till Frölunda och inhandla en ny satts :ele:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och snusar på mitt första Svenskahemslöjdssnus, det var en sats Kobra snus , fin malet.

Jag körde helt efter receptet och använde bara de tillsatser som följde med i satsen, och vatten förstås.

Det blev ganska bra och min gamla trogna kylbox var som klippt och skuren för kobras plastlådor, båda fick plats samtidigt, skulle inte gått om de varit ens 2mm större.

Nästa gång köper jag nog medelgrovt, det fina är för fint och sen kommer jag att tillsätta lite mer bikarbonat, eller motsv, detta är lite svagt, skall nog köra lite längre i ugnen också, 48-72 timmar kanske.

Nån skrev att han körde med bara vatten och sprit, måste vara spriten som bränner då, bikarbonaten drar ut nikotinet ur den blöta tobaken så att den kan göra nytta i kroppen.

Om snuset blir för blött som för clion, så låt det stå kvar i ugnen ett tag till, lätta lite på locket så att fukten kan försvinna, blir det för torrt så häll på lite vatten och mixa/vispa igen.

Jag tror att snuset blir bättre av längre tid i ugnen, men bara för att det var vad jag fick fram när jag letade efter mitt första recept, egentligen är nog den första bakningen till för att snuset skall bli jämt fuktigt och torka lite, och den andra för att torka och låta bikarbonaten få tid dra ut nikotinet, att köra utan bikarbonat eller liknande tror jag inte alls på, då smakar snuset bara Blöt, salt, tobak, testa att lägga undan lite innan ni tillsätter bikarbonaten, och låt det baka lika länge som det med bikarbonat, så kan ni smaka själva.

Nåja 2,5kg snus snabbt och smidigt, det är bra, kan bli bättre, får se om 2 månader eller så.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ni som gjort eget snus.

Nån som testat att köra utan glycerol och vad är i så fall skillnaden ?

Jag funderar på att göra eget i Thailand och bikarbonat lär ju finnas (enligt frun) men jag vet inte om man enkelt kan hitta glycerol där...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nu är det ju inget svar på Kolbas fråga .Jo mina sattser har ju blivigt lite blöta :ahh: :ahh: :go: Men det är bara till å torka skiten på GP ett dygn eller så sen sitter det so :thumbsup: m en smäck i truten

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte GP folkpartistisk ?

Snuset måtte smaka fan efter det...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som gjort eget snus.

Nån som testat att köra utan glycerol och vad är i så fall skillnaden ?

Jag funderar på att göra eget i Thailand och bikarbonat lär ju finnas (enligt frun) men jag vet inte om man enkelt kan hitta glycerol där...

Glömde att tillsätta glycerol en gång men det blev ganska bra ändå, något "torrare" men helt ok.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha fuktigt och "kramriktigt". Både snus o fruntimmer...

Vet inte om det finns något som kan ersätta glycerol eller om det går att hitta i Thailand.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du anstränger dig lite så har jag svårt att se att du inte ska kunna hitta det i Thailand - det finns ju det mesta om man bara letar lite.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Är inte GP folkpartistisk ?

Snuset måtte smaka fan efter det...

Det var det jag mistänkte.Du är bror med Thorsten F :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag mistänkte.Du är bror med Thorsten F :thumbsup:

Snusar han också folkpartistiskt ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du anstränger dig lite så har jag svårt att se att du inte ska kunna hitta det i Thailand - det finns ju det mesta om man bara letar lite.

Eftersom jag kommer att bo i de djupa Isanskogarna så är det lite mer osäkert.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Snusar han också folkpartistiskt ?

Nä han nyttjar bara det rinnande proletär blodet

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

I denna tråd har inget hänt på några månader..

Tillverkar ni fortfarande eget snus ?

 

Själv har jag efter mycket om och men äntligen fått ihop en ugn och efter att ha läst stora snustråden på Flashback, bestämt mig för att köra 50 C i 5 dagar - precis som Ljunglöf gjorde en gång i världen när han skapade Ettan.

 

Sen var det flera på Flashback som skrev att "andra bakningen" inte alls behövs, men vad som är viktigt för konsistensen är att vispa både länge och väl efter bakningen. Minst 15 minuter och sen lagra snuset innan man använder det. Ett par veckor i rumstemp eller det dubbla i kylen.

 

Jag lyckades hitta en kylbox som har hårdplast invändigt, sen tog jag ett par bitar armeringsjärn för att hålla uppe gallret som plastboxen står på. Jag hade med mig en lamphållare från Sverige eftersom den är gängad i botten och jag hade ingen aning om ifall jag kunde hitta något liknande här. Sen köpte jag en dimmer på Clas Ohlson som faktiskt håller samma standard som elprylar man köper i Thailand = skit. Men om man svär snällt åt den och lirkar lite så funkar den ibland.

Ugnstermometern däremot (även den från Sverige) verkar funka ok.

Startade med en 40 W lampa och ingen dimmer varvid temperaturen raskt sprang upp till 75 C, men eftersom testet utfördes med fuktig jord så var det ingen större katastrof. Med hjälp av dimmern så fick jag ner tempen men den vart istället instabil eftersom dimmern inte klarar att reglera lägre spänningsnivåer. Bytte till 25 watts lampa och nu verkar det funka.

Hade med mig 3 Prillan stark från Sverige, men använder bara en halv sats åt gången ifall det skulle skita sig fullständigt.

3 dagar kvar i ugen och sen skall det lagras ett par veckor...

 

Så här ser det ut:

 

post-8936-0-03325000-1363696325_thumb.jp

 

post-8936-0-25791200-1363696356_thumb.jp

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

La en order på buysnus.com idag yhe2u7e2.jpg 22.82 SEK per dosa i snittpris inkl. Frakt. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att 23:- / per dosa är åt helvete trots att det är halva priset mot i Sverige.

Tobaken här kostar runt 300 baht / kg och tid har jag hur mycket som helst eftersom jag inte kan börja bygga upp min trädgård förrän huset är färdigbyggt. Att experimentera fram ett bra hemgjort snus under den tiden är både en hobby och ett nöje.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Jag tycker att 23:- / per dosa är åt helvete trots att det är halva priset mot i Sverige. Tobaken här kostar runt 300 baht / kg och tid har jag hur mycket som helst eftersom jag inte kan börja bygga upp min trädgård förrän huset är färdigbyggt. Att experimentera fram ett bra hemgjort snus under den tiden är både en hobby och ett nöje.
Pyssla på det är nog en trevlig sysselsättning. Du får uppdatera med resultatet! Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har lagt ner mitt snusbakande då jag efter visst besvär lyckats gått över till smurfblöjor.. Inte en lössnus sen i början på januari, känns nästan som att man slutat snusa då suget efter en rejäl lössnus infinner sig varje dag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt ner mitt snusbakande då jag efter visst besvär lyckats gått över till smurfblöjor.. Inte en lössnus sen i början på januari, känns nästan som att man slutat snusa då suget efter en rejäl lössnus infinner sig varje dag :)

 

Åfan, försöker med lägga ner lössnuset som ett steg i min långsiktiga plan på att bli snusfri :crazy: .

 

Kör Ld nu, 189kr/stock men köpte en stock billig lössnus(X2) oxå, 1 lös på morgonen och en på kvällen o resten portion.

 

Börjar faktiskt vänja mig vid portionen , det är trots allt mindre än halva snusmängen man åt förut i dom dosorna 20gram mot 50gram.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan, försöker med lägga ner lössnuset som ett steg i min långsiktiga plan på att bli snusfri :crazy: .

 

Kör Ld nu, 189kr/stock men köpte en stock billig lössnus(X2) oxå, 1 lös på morgonen och en på kvällen o resten portion.

 

Börjar faktiskt vänja mig vid portionen , det är trots allt mindre än halva snusmängen man åt förut i dom dosorna 20gram mot 50gram.

Ge Mig ett tips Brukar ju Snusa Vid 20.00 finns det nåt typ happy Days?????????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...