Jump to content
IGNORERAD

Den stora snustråden


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    38

  • hamnoi

    38

  • Kollba

    35

  • omarama

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Vad blandar man i för att det ska bli bra snus?

Hälsningar

När vi blir vana så kanske det blir en Lördas dosa smaksatt med Mekong eller en Fredas dosa ala Hong Tong

Eftersom jag är halv pensionär (jobbar 4 dars vecka)Så är det Fredag för mig i dag .grabbarna är utfodrade och jag väntar bara tills Hamnoi har duschat färdigt och teater föreställningen kan börja

post-3713-0-86074700-1345736354.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt snus verkar inte bli något vidare bra,funderar på kasta skiten och försöka lägga av helt.

Blir det så ska jag starta en "hata alla snusare-tråd" a'la Smilet :D

Du köpte väl cobra satsen ? När jag läste lite recentioner om olika snussatser så har jag för mig att många inte var så nöjda med det.

Prillans snussatser fick däremot toppbetyg och det var därför jag valde det.

Tråkigt att du inte är nöjd men sluta för fan inte o snusa, får ångest av all "rediga" jävlar som lyckas med det :giggle: /Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Prövade själv att göra snus för ca 1år sedan.

Förutom att frugan förbjuder mig att fortsätta att använda ugnen för dylika experiment (lukta faan (så gott o förhållande till hemmes torkade firre/ bläckfisk)

Snuset i sig var lite kryddat i Generalens smak.

Tyvärr så höll inte mitt tandkött för detta då jag trodde att sista stunden var kommen när jag snusade detta. Det var faan värre än första gången.

Hela jävla munnen brann o pliggarna satt helt löst, så jag slutade bums.

Jag lät det bero ett par veckor o snusade normalt, för att igen pröva hembrygden. Samma resultat, Tandköttet skrumpna ihop o jag kände pliggarnas rötter me tungan..

Kanske dålig tobak/ förmkt av ngt??

C;D

Sannolikt för mycket basämne, bikarbonat eller vad Du nu använde. Snus skall vara lätt basiskt, eftersom det är förutsättningen för extraktion av nicotin. Men bara måttligt, ca ph 8-8,5.

Det tror jag också, för mycket bakpulver eller vad ni kallar det vita pulvret, bikarbonat är det iaf.

När jag gjorde eget snus i Thailand använde jag 40 gram Bakpulver till 600gram tobak, mer än så så bränner det bra under läppen, det var bara att skaffa en bra våg.

Nu är inte ditt inlägg direkt glasklart men om det är om snussatser i Göteborg så hittade jag ett ställe som sålde på Wieselgrensplatsen.

Tror dom hade fyra olika som alla skulle ge 2.5 kg färdigt snus..alla kostade under trehundra.

Som bonustips ritar jag in det världsberömda Whoopsie daise ochså,så ni vet var ni ska fira erat eventuella köp :17:

post-4401-0-61568700-1344891493_thumb.pn

Köpte en snussats idag tvärsöver gatan från Stigs Center på Hisingen, 270 spänn för 1 Kg mald tobak och tillsatser, skall ge ungefär 50 50grams dosor snus, det blir 2.5Kg ungefär.

Jag har min gamla "ugn" från Thailand i Sverige, alltså min kylbox, det beror väl mest på att frugan skulle ha med sej en massa fryst special-fisk senast vi var i Bkk i våras.

Men ivf min ugn finns redo!

Skall bli kul att testa igen!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad blandar man i för att det ska bli bra snus?

Hälsningar

Du bor ju i Thailand så jag letade fram ett par länkar där några gjort eget snus i Thailand..

http://www.maipenrai...nus-i-Thailand/

http://nonkisthaihor...topic.php?p=629

Läs tråden på Nonkisthaihörna, där finns en massa tips, som jag och andra lagt in, där finns även bilder på min snusugn!

Svaret på vad man blandar i är för 600gram Tobak: 100gram salt 40gram bakpulver eller liknande och vatten i 2 omgångar, totalt 6-8 deciliter, blir det för torrt blanda i mer vatten, blir det för blött så kör det ett tag till i ugnen.

Jag körde ca 70graders temp i 3-4dar sen blanda i bakpulver och lite mer vatten, 1 dag till i ugnen klart!

Går att snusas direkt, kanske blir lite bättre med tiden, men det är ett stort kanske...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Du köpte väl cobra satsen ? När jag läste lite recentioner om olika snussatser så har jag för mig att många inte var så nöjda med det.

Prillans snussatser fick däremot toppbetyg och det var därför jag valde det.

Tråkigt att du inte är nöjd men sluta för fan inte o snusa, får ångest av all "rediga" jävlar som lyckas med det :giggle: /Hn

Bra svar Rejäla karar snusar

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det tror jag också, för mycket bakpulver eller vad ni kallar det vita pulvret, bikarbonat är det iaf.

När jag gjorde eget snus i Thailand använde jag 40 gram Bakpulver till 600gram tobak, mer än så så bränner det bra under läppen, det var bara att skaffa en bra våg.

Köpte en snussats idag tvärsöver gatan från Stigs Center på Hisingen, 270 spänn för 1 Kg mald tobak och tillsatser, skall ge ungefär 50 50grams dosor snus, det blir 2.5Kg ungefär.

Jag har min gamla "ugn" från Thailand i Sverige, alltså min kylbox, det beror väl mest på att frugan skulle ha med sej en massa fryst special-fisk senast vi var i Bkk i våras.

Men ivf min ugn finns redo!

Skall bli kul att testa igen!

MVH Tommy

Fan ja stelna till :lazy::swoon: Har Omaroma en käring .Va fan e glasögonen :whoco5::giggle: Ååå Tommy :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fan den första satsen blev jäkligt bra sitter perfekt :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu behöver jag inte köpa snus förrän april-maj :)

Sätt igång o baka nu så jag får en recension innan jag skall köpa en ny sats :) //Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Sätt igång o baka nu så jag får en recension innan jag skall köpa en ny sats :) //Hn

Nja, har ju så mkt kvar av den första satsen.. Vänta nog en månad innan det är dags..Men jobbarpolarn som gjort eget förut tyckte den här satsen var bättre än den finkorniga :thumbsup:

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej the snockers :crazy: Min andra snussatts blev misslyckad .Nu blanda jag ju till den på en Lörda eftermiddag :nono: tillsammans med några stänkare innanför västen :nyam::drinks: Tyvärr blev det blött snus (för mycket vatten ) eller så hade jag den i ugnen för lite tid

Nåväl skam den som ger sig .prova å torka ut snusen till börja med :_russian:

post-3713-0-41037800-1346775402.jpg

gårdagens tidning :giggle:

post-3713-0-44501900-1346775685.jpg

bäst å få till en rejäl torkning

post-3713-0-30056500-1346775846.jpg

eftersom det blev lite flått i truten så får jag köra lite damsnus i några dar :mda:

post-3713-0-10189100-1346775666.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej the snockers :crazy: Min andra snussatts blev misslyckad .Nu blanda jag ju till den på en Lörda eftermiddag :nono: tillsammans med några stänkare innanför västen :nyam::drinks: Tyvärr blev det blött snus (för mycket vatten ) eller så hade jag den i ugnen för lite tid

Nåväl skam den som ger sig .prova å torka ut snusen till börja med :_russian:

post-3713-0-41037800-1346775402.jpg

gårdagens tidning :giggle:

post-3713-0-44501900-1346775685.jpg

bäst å få till en rejäl torkning

post-3713-0-30056500-1346775846.jpg

eftersom det blev lite flått i truten så får jag köra lite damsnus i några dar

Efter 2 dagars torkning så blev snuset perfekt :giggle::wacko::rules: Ja ja får la följa de slaviskt nästa gång .Kann man blanda i lite Gin i stälet för vatten :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

post-3713-0-41052500-1346952313.jpg

Efter 2 dagars torkning så blev snuset perfekt :giggle::wacko::rules: Ja ja får la följa det slaviskt nästa gång .Kann man blanda i lite Gin i stälet för vatten :giggle:

post-3713-0-41052500-1346952313.jpg

:thumbsup::ok:

post-3713-0-92173500-1346952644.jpg

Till tillsammans med Vita månan

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i Kambodja och köpte under många år på nätet direkt av Swedish Match men plötsligt blandade sig tullen i det och skulle ha sjukt mycket i tullavgift så jag bestämde mig för att göra själv.

Kollade på nätet och provade mig fra, efter några olika recept men blev inte nöjd med resultatet så jag gjorde en egen variant.

Ta ett halvkilo mörk tobak (hos mig kostar det $3 på marknaden), lägg ut det i solen ca två timmar, det ska bli riktigt torrt.

Gnugga det genom en ganska fin sil, värm vatten och rör ner ca 8% salt, smaksätt med två korkar konjak eller likör, häll över direkt medans vattnet är varmt och blanda väl till önskad fuktighet.

Jag har snusat i 43 år och är mkt kräsen men det här snuset är toppen

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bor i Kambodja och köpte under många år på nätet direkt av Swedish Match men plötsligt blandade sig tullen i det och skulle ha sjukt mycket i tullavgift så jag bestämde mig för att göra själv.

Kollade på nätet och provade mig fra, efter några olika recept men blev inte nöjd med resultatet så jag gjorde en egen variant.

Ta ett halvkilo mörk tobak (hos mig kostar det $3 på marknaden), lägg ut det i solen ca två timmar, det ska bli riktigt torrt.

Gnugga det genom en ganska fin sil, värm vatten och rör ner ca 8% salt, smaksätt med två korkar konjak eller likör, häll över direkt medans vattnet är varmt och blanda väl till önskad fuktighet.

Jag har snusat i 43 år och är mkt kräsen men det här snuset är toppen

Nu är det bara ett problem .

Vi har ju inte den värmen i sverige . Så har du nåt förslag :blush2: Ska vi köra med Uv lampor och Thai fläktar :_russian: alla tipps är välkomna

Själv så blev min andra satts misslyckad då jag var i gasen under bageriet.

Men skam den som ger sig Torkade snuset på GP och efter nån dag så vart det OK skulle de bli för torrt så är det bara å stänka i lite konjak eller Gin Själv kör jag just för tillfället med Sofiero 7.5 :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jösses vad sugen man vart o pröva igen.

Nästa gång kör jag som Tommy, dvs frigolitlådan o lampa. Jag kommer helt säkert hålla mig till håltimmarna på jobbet för att fixa detta o dessutom ha grejerna i fläktrummet så att typ 2500pers kan lukta på grejerna.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Herre jösses vad sugen man vart o pröva igen.

Nästa gång kör jag som Tommy, dvs frigolitlådan o lampa. Jag kommer helt säkert hålla mig till håltimmarna på jobbet för att fixa detta o dessutom ha grejerna i fläktrummet så att typ 2500pers kan lukta på grejerna.

C;D

Vill du bli avskedad :rotfl::giggle: :giggle: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i Kambodja och köpte under många år på nätet direkt av Swedish Match men plötsligt blandade sig tullen i det och skulle ha sjukt mycket i tullavgift så jag bestämde mig för att göra själv.

Kollade på nätet och provade mig fra, efter några olika recept men blev inte nöjd med resultatet så jag gjorde en egen variant.

Ta ett halvkilo mörk tobak (hos mig kostar det $3 på marknaden), lägg ut det i solen ca två timmar, det ska bli riktigt torrt.

Gnugga det genom en ganska fin sil, värm vatten och rör ner ca 8% salt, smaksätt med två korkar konjak eller likör, häll över direkt medans vattnet är varmt och blanda väl till önskad fuktighet.

Jag har snusat i 43 år och är mkt kräsen men det här snuset är toppen

Låter ju intressant att det uppskattas av en gammal snusare utan att genomgå dom två värmebehandlingarna som leverantörerna av snussatserna föreslår.

Dom rekommenderar ju att man ska värmebehandla i 24 timmar efter att ditt snus är färdigt (fermentering/konservering) men det steget kanske inte behövs om man förbrukar snuset ganska snabbt.

Efter det ska man ju blanda i natriumkarbonat ( det är ju då snusmassan blir varm och en stickande lukt sprider sig ) vet inte vad den processen gör för snuset.

Därefter skall man ju värmebehandla i ytterligare 12 tim - och varför då? Du skippar ju dom här stegen, lever fortfarande och är nöjd med resultatet!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju intressant att det uppskattas av en gammal snusare utan att genomgå dom två värmebehandlingarna som leverantörerna av snussatserna föreslår.

Dom rekommenderar ju att man ska värmebehandla i 24 timmar efter att ditt snus är färdigt (fermentering/konservering) men det steget kanske inte behövs om man förbrukar snuset ganska snabbt.

Efter det ska man ju blanda i natriumkarbonat ( det är ju då snusmassan blir varm och en stickande lukt sprider sig ) vet inte vad den processen gör för snuset.

När man slår på det varma saltvattnet sprider sig en stickande lukt några minuter, vet inte om det konserveras då men mitt håller fint tills det tar slut, drygt två månader. Gjorde på ett helt kilo i början men det blev lite konstig lukt på slutet.

Skulle aldrig komma på tanken att tillsätta konserveringsmedel el, dyl. Snuset är mycket starkt, jag tar ungefär halv pris mot General som jag snusade förut. Har provat med en ljusare och mildare tobak men blev ej nöjd med smaken då

Därefter skall man ju värmebehandla i ytterligare 12 tim - och varför då? Du skippar ju dom här stegen, lever fortfarande och är nöjd med resultatet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då har man bakat en ny sats.

Denna gången körde jag på knasen linje och köpte prillan grov istället för fin. http://www.snusbolag...r-55-dosor.html

Jag körde dubbla satser när jag ändå var igång= 5kg snus :nyam: .

Jag hade lite högre temperatur i ugnen den här gången då förra baket blev för blött, nu låg jag mellan 90-105 grader och det gjorde s(n)usen.

Lät oxå baket svalna mellan blandningarna och elvispade allt lite längre än förra gången.

Snuset blev perfekt i fuktighet men det här var mycket mer svårbakat, köpte inget extra glycerol den här gången vilket jag skulle gjort med facit i hand.

Men jag köpte mig även en prismaster så det spelar inte så stor roll, den ligger gott under läppen.

Smakmässigt så känner jag ingen skillnad men det här luktar bättre vilket sannolikt beror på att jag bakat den här satsen bättre.

Jag hade ju bestämt mig för att prova en sats med smaksättning av bergamott ,men det försvann från mitt minne vid beställningen :13: .

Får bli nästa gång istället..för nu har man snus för 4månader i kyl/frys till en kostnad av ca 700kr :) //Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ja då var andra satsen i ugnen och den här gången är jag ledig och kan hålla koll på ugnstemperaturen bättre, Prillan Grov denna gång.. Skulle ha tänkt på det här någon timme tidigare för nu får jag stå och röra i sista påsen imorgon natt vid halvtretiden :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då var andra satsen i ugnen och den här gången är jag ledig och kan hålla koll på ugnstemperaturen bättre, Prillan Grov denna gång.. Skulle ha tänkt på det här någon timme tidigare för nu får jag stå och röra i sista påsen imorgon natt vid halvtretiden :rotfl:

Planering är A och O.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...