Jump to content
IGNORERAD

Rättegång Apple mot Samsung


Herr Chang

Recommended Posts

1. A

2. L

3. L

4. T

Något mer du vill veta? :)

Som sagt icke trovärdig eftersom du inte kan bygga upp dina påståenden med bevis och eftersom det är du som kommer med anklagelserna ligger bevisbördan på dina axlar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,4k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    226

  • janne_h

    93

  • andrejsdenruskige

    65

  • Sam sip sam

    63

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

'

Läs själva utan Apples glasögon så fattar du nog.

Samsung var dömda på förhand?

Ja

Självklart!

Hälsar pigge01

Jaså? Nu bad jag om exakt förklaring om varför och på vilket sätt? Appleglasögon duger inte.

För det är väl inte så att du indirekt medger att det inte rådde någon tvekan om Samsungs skuld?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden är att dom har sett allt bevismaterial som bägge parterna lagt fram.

Så vi kan med säkerhet säga att dom vet mer än vad några tomtar (dvs vi) på ett forum vet :)

Ja förvisso, om man inte orkat plöja igenom allt material som vad jag förstår är offentlig handling.

Det orkade inte jag, och jag avundas inte juryn ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Nu bad jag om exakt förklaring om varför och på vilket sätt? Appleglasögon duger inte.

För det är väl inte så att du indirekt medger att det inte rådde någon tvekan om Samsungs skuld?

Herr Chang har talat.

Du har Apple i din portfölj, HerrChang.

Detta se jag som att du är partisk.

Sedan kommer mycket skit från USA.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förvisso, om man inte orkat plöja igenom allt material som vad jag förstår är offentlig handling.

Det orkade inte jag, och jag avundas inte juryn :wink:

Herr Chang har talat.

Tror du verkligen att någon av dessa raketforskare skulle satt sig in i bevismaterialet om dom fått det serverat på ett fat? :)

Innan rättegången ens började hade dom sin uppfattning klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har Apple i din portfölj, HerrChang.

Detta se jag som att du är partisk.

Sedan kommer mycket skit från USA.

Hälsar pigge01

Menar du att jurymedlemmarna har aktier i Apple eller att Herr Chang satt i juryn? :)

Det sista är bara för underbart alltså...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden är att dom har sett allt bevismaterial som bägge parterna lagt fram.

Så vi kan med säkerhet säga att dom vet mer än vad några tomtar (dvs vi) på ett forum vet :)

Det är helt sant och de vet garanterat mer än mig eftersom jag har varit ganska ointresserad av detta målet :)

Hoppas bara att inte Apple och Samsung kunde välja bort jurymedlemmar. För i så fall hade Apple valt bort alla som någonsin ägt nån annan telefon än iPhone och Samsung hade valt bort alla som någonsin ägt en Apple produkt. Kvar hade varit ett gäng som vetat mindre om detta än min mormor. ( inte för att jag vill tala illa om min mormor på något sätt :) )

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutändan bestämmer konsumenterna,,sen kan man tjafsa hur mycket man vill hur din bil är lik min bli o vad som finns i den..

Ändrades av Rogigoal

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt sant och de vet garanterat mer än mig eftersom jag har varit ganska ointresserad av detta målet :)

Hoppas bara att inte Apple och Samsung kunde välja bort jurymedlemmar. För i så fall hade Apple valt bort alla som någonsin ägt nån annan telefon än iPhone och Samsung hade valt bort alla som någonsin ägt en Apple produkt. Kvar hade varit ett gäng som vetat mindre om detta än min mormor. ( inte för att jag vill tala illa om min mormor på något sätt :) )

Vet inte med säkerhet men läste någonstans att både Apple och Samsung varit med och valt jury.

Och att dom försökte välja personer som aldrig haft en smartphone hur man nu ska lyckas med det :)

Men tror att det vara bara två st i juryn som hade tidigare erfarenhet av smartphone.

Men ta denna information med en nypa salt för jag vet inte om den är sann till 100%

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

HC du verkar ta denna rättegång djupt personligt, och förmodligen på större allvar än jurmedlemmarna.. Ingen här kan veta huruvida Apple har haft nytta av vara ett amerikanskt bolag när rättegången hålls i USA; hur juryn väljs ut etc. En hel del kommer nog från diverse deckare, även från dig. Men visst kan ett domslut bli som en fotbollsmatch, det är bedömmningar som avgör, rätt som det är avgör Maradonna med "guds hand".

Min inputt ifågan är inte iphone / android - kör just android men har ingen åsikt vad som är bäst och är personligen ingen mobilfantast.

Dock jobbar jag i hemeletronikbranschen sedan ca 17 år tillbaks, jag har år ut och år in sett liknande produkter, både till specar och design lanserats ungefär samtidigt från olika leverantörer. Från en utomstående verkar det det nästan äckligt planerat och som en kartell. Detta gäller asiatiska bolag, näst intill uteslutet japanska.

Jag tror att Apples amerikanska ursprung måste vägas in, de har inte samma affärskultur som de asiatiska med kanske en underförstådd samverkan, utbyte av erfarenheter etc - utan väljer att gå den helt amerikanska vägen med stämning för det minsta lilla försök till intrång i ett patent. Så för min del tror jag att detta är mer en krock av affärskultur än något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HC du verkar ta denna rättegång djupt personligt, och förmodligen på större allvar än jurmedlemmarna.. Ingen här kan veta huruvida Apple har haft nytta av vara ett amerikanskt bolag när rättegången hålls i USA; hur juryn väljs ut etc. En hel del kommer nog från diverse deckare, även från dig. Men visst kan ett domslut bli som en fotbollsmatch, det är bedömmningar som avgör, rätt som det är avgör Maradonna med "guds hand".

Min inputt ifågan är inte iphone / android - kör just android men har ingen åsikt vad som är bäst och är personligen ingen mobilfantast.

Dock jobbar jag i hemeletronikbranschen sedan ca 17 år tillbaks, jag har år ut och år in sett liknande produkter, både till specar och design lanserats ungefär samtidigt från olika leverantörer. Från en utomstående verkar det det nästan äckligt planerat och som en kartell. Detta gäller asiatiska bolag, näst intill uteslutet japanska.

Jag tror att Apples amerikanska ursprung måste vägas in, de har inte samma affärskultur som de asiatiska med kanske en underförstådd samverkan, utbyte av erfarenheter etc - utan väljer att gå den helt amerikanska vägen med stämning för det minsta lilla försök till intrång i ett patent. Så för min del tror jag att detta är mer en krock av affärskultur än något annat.

Just det där är det en till som kommit fram till och han skriver om det här.

http://alltommac.se/artiklar/apple-vann-over-samsung/

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att jurymedlemmarna har aktier i Apple eller att Herr Chang satt i juryn? :)

Det sista är bara för underbart alltså...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Portfölj = Aktieportfölj

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang har aktier i Apple!

Och är därför partisk.

Hälsar pigge01

Ja men nu var han inte med och dömde i detta mål så om han äger aktier eller inte spelar ingen roll för utgången av målet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men nu var han inte med och dömde i detta mål så om han äger aktier eller inte spelar ingen roll för utgången av målet :)

Nej bara i debatten här på MPR.se.

Han ser med sina Apple glasögon.

Och vinklar sina inlägg, på sitt sätt.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har Apple i din portfölj, HerrChang.

Detta se jag som att du är partisk.

Sedan kommer mycket skit från USA.

Hälsar pigge01

Jotack, visst är jag partisk bland annat pga aktieinnehav. Är det någon som försökt förneka det? Vart vill du komma?

Min enkla fråga var vad exakt det skulle vara för fel på rättegången. Du kanske inte fattade riktigt?

Det är för all del lite smickrande om du tror att jag från Sverige med mina aktier kunde påverka rättegången, men jag kan försäkra dig att så är inte fallet. På hedersord!

Mycket skit från USA duger för övrigt inte som argument.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej bara i debatten här på MPR.se.

Han ser med sina Apple glasögon.

Och vinklar sina inlägg, på sitt sätt.

Hälsar pigge01

Ja men nu var det inte det det gällde utan du skrev så här.

Samsung var dömda på förhand?

Ja

Då svarade Herr Chang

Jaså? Nu bad jag om exakt förklaring om varför och på vilket sätt?

På det svarade du

Du har Apple i din portfölj, HerrChang.

Detta se jag som att du är partisk

Som inte alls är ett svar på hans fråga

Edit: För långsam :)

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej bara i debatten här på MPR.se.

Han ser med sina Apple glasögon.

Och vinklar sina inlägg, på sitt sätt.

Hälsar pigge01

Jaha, tack så mycket Captain Obvious. Läs lite mer noggrant innan du svarar nästa gång. Bara en rekommendation i all välmening!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jotack, visst är jag partisk bland annat pga aktieinnehav. Är det någon som försökt förneka det? Vart vill du komma?

Min enkla fråga var vad exakt det skulle vara för fel på rättegången. Du kanske inte fattade riktigt?

Det är för all del lite smickrande om du tror att jag från Sverige med mina aktier kunde påverka rättegången, men jag kan försäkra dig att så är inte fallet. På hedersord!

Mycket skit från USA duger för övrigt inte som argument.

Herr Chang har talat.

Juryns utslag är till ett USA företags fördel.

Och du ska inte inbilla mig att detta inte spelat roll.

Kan du garantera är jurymedlemmarna är opartiska i denna rättegång?!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Juryns utslag är till ett USA företags fördel.

Hälsar pigge01

Jaha och det är ditt bevis på att juryn är partiskt?

Så om dom hade dömt till Samsungs fördel hade dom automatiskt varit opartisk?

Med det resonemanget innebär att alla rättegångar som hålls i Usa är i dina ögon redan avklarad på förhand.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag varit borta några timmar och just läst ikapp.

Min lilla besvikelse över utebliven seriös kritik mot domslutet kvarstår.

Rätta mig om jag har fel, men det verkar som att det enkla faktum att rättegången hölls i USA är det främsta argumentet. Ja minsann, de flesta verka tycka att självklart förlorar Samsung när Apple spelar på hemmaplan.

Ynkligt. Finns ingen bättre bortförklaring? Samsung var dömda på förhand?

Vad exakt var fel i rättegången? Jag undanber mig som sagt fortsatta svepande generaliseringar om att Samsung inte behandlades rättvist. Vilket är en mycket enkel och därmed bekväm slutsats.

Jag köper den inte. Kom igen nu, försök beskriva på vad sätt Samsung automatiskt var i underläge?

Svammel om att USA självklart gynnar amerikanska företag kommer jag att ignorera. Visa istället exakt hur Apple favoriserades? Att Apple vann är inte bevis för det. Ska det var så svårt att förstå?

Gör nu ett riktigt försök att visa hur Samsung behandlades ojämlikt. Att domare Lucy Koh skulle vara partisk är så löjligt att det faller på sin egen orimlighet.

Herr Chang har talat.

Snälla HC kanske är dax för dig att inse att det här inte är lika intressant för andra som det är för dig. Jag vet att det är troligen är den bästa dagen i ditt liv, men personligen så tröttnade jag på alla patenttvister flera år sedan. Men eftersom det här är ditt favorit ämne så skulle det vara intressant att höra din analys på de senaste målen för Apple vs Samsung i Tyskland, Apple vs Samsung i England , Apple vs Samsung i Korea, de andra Apple vs Samsung målen i USA, Apple vs Nokia i USA, Apple vs Kodak i USA, Apple vs HCT i USA, Apple vs HCT i Europa, Apple vs Motorola i USA osv. osv. och det uppkommande Apple vs Motorola i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt sant och de vet garanterat mer än mig eftersom jag har varit ganska ointresserad av detta målet :)

Hoppas bara att inte Apple och Samsung kunde välja bort jurymedlemmar. För i så fall hade Apple valt bort alla som någonsin ägt nån annan telefon än iPhone och Samsung hade valt bort alla som någonsin ägt en Apple produkt. Kvar hade varit ett gäng som vetat mindre om detta än min mormor. ( inte för att jag vill tala illa om min mormor på något sätt :) )

Jodå, Både Apple och Samsung hade ett antal veto att inlägga mot kandidater dom inte gillade. Exakt hur många vet jag inte, tre var kanske. Dock inte hela juryn. Även domaren kan anse någon olämplig.

Berätta gärna vem som du tycker ska anses som opartisk? Någon med stor kunskap om mobilbranschen?

Tillåt mig småle i så fall. Du och jag har uppenbarligen ganska olika åsikter om rättssystem.

Men jag skulle gärna se en förklaring från dig angående varför det svenska systemet skulle vara bättre än det amerikanska. En fråga som du försökte glida undan när jag svarat på din fråga.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla HC kanske är dax för dig att inse att det här inte är lika intressant för andra som det är för dig. Jag vet att det är troligen är den bästa dagen i ditt liv, men personligen så tröttnade jag på alla patenttvister flera år sedan. Men eftersom det här är ditt favorit ämne så skulle det vara intressant att höra din analys på de senaste målen för Apple vs Samsung i Tyskland, Apple vs Samsung i England , Apple vs Samsung i Korea, de andra Apple vs Samsung målen i USA, Apple vs Nokia i USA, Apple vs Kodak i USA, Apple vs HCT i USA, Apple vs HCT i Europa, Apple vs Motorola i USA osv. osv. och det uppkommande Apple vs Motorola i USA.

Du kan med andra ord inte svara på min fråga? OK.

Varför försöker du blanda bort korten med andra rättegångar?

Får jag något svar på min fråga angående svenskt vs amerikanskt rättsväsende?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag om någon är väl medveten om det. Det är så det amerikanska rättssystemet fungerar. Du kanske också är medveten om att juryn är mycket noggrant utvald där båda parter fått lika möjligheter till stort inflytande av exakt vem som väljs.

Ja, jag föredrar detta system jämfört med det svenska. En domare plus ett antal nämndemän, lekmän främst utsedda på ofta tveksamma politiska grunder. Inte ens svenska domare gillar detta system vad jag sett och hört. Parterna i målet har bara att acceptera vem ett visst parti tycker är lämplig att representera folkviljan.

Herr Chang har talat.

Det kanske är ett bättre system än det svenska. Men därifrån är det långt att påstå att inte Samsung haft någon nackdel av att rättegången hållits i USA. Även om parterna har möjlighet att påverka valet av nämndemän, så är USA ett av de mest nationalistiska länder på jorden. Att tro att det inte påverkar utslaget att motparten är från Asien och att Apple är en av de de stora viktiga företagen i USA, då är man inte så klarsynt.

Jaså? Nu bad jag om exakt förklaring om varför och på vilket sätt? Appleglasögon duger inte.

För det är väl inte så att du indirekt medger att det inte rådde någon tvekan om Samsungs skuld?

Herr Chang har talat.

Hur många i Sverige, tror du kan svara på den frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan med andra ord inte svara på min fråga? OK.

Varför försöker du blanda bort korten med andra rättegångar?

Får jag något svar på min fråga angående svenskt vs amerikanskt rättsväsende?

Herr Chang har talat.

Jag är inte en doktorerad jurist i Amerikansk och Svensk lag, så jag kan inte svara på den frågan. Jag har inte skrivit nått om det heller i den tråden, så vet inte vad du hänger upp dig på. Det ända jag har gjort är att jämföra en inkallad jurymedlem med en lekman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Som sagt icke trovärdig eftersom du inte kan bygga upp dina påståenden med bevis och eftersom det är du som kommer med anklagelserna ligger bevisbördan på dina axlar :)

Icke Trovärdig, bygga upp bevis ??? Tror du att du sitter i rättsal och pläderar eller? Snacka om att geeksen fått hybris :rotfl: Jobbar så jag har lite svårt att hinna med att ta din hink och spade i sandlådan för att jävlas med dig, men det var ju någon som la upp en tube för nån vecka sen om hur lite apple uppfunnit.. Titta på den!

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...