Jump to content
IGNORERAD

Rättegång Apple mot Samsung


Herr Chang

Recommended Posts

Vad dig beträffar kan man lika gärna avskaffa patentsystemet, eller vadå?

Herr Chang har talat.

Ja och speciellt det total havirerade systemet i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,4k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    226

  • janne_h

    93

  • andrejsdenruskige

    65

  • Sam sip sam

    63

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja och speciellt det total havirerade systemet i USA.

Det vore säkert uppfriskande för hela branschen.

Men så länge systemet gäller kan man väl knappast begära att Apple ensidigt ska avstå från att använda det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske fel ställe att posta i men nu gör jag det.

Apples kraftiga ras: Minus 100 miljarder dollar

NEW YORK På mindre än två månader har Apple tappat närmare 100 miljarder dollar (ca 675 miljarder kronor) i börsvärde. Ytterligare ras är att vänta hävdar en expert och anklagar företaget för att ha tappat all innovationsförmåga.

För mindre än sex månader sedan talades det vitt och brett bland analytiker och experter om att Apple skulle bli det första börsföretaget någonsin att nå ett värde över 1000 miljarder dollar.

År efter år hade aktien lyft kraftigt sedan början av januari 2009.Men nu har börsuppgången börjat hacka betänkligt.

Aktien visar visserligen fortfarande plus 32 procent sedan årsskiftet, men har under de senaste månaderna drabbats hårt då investerarna dumpat it-bolaget.

Från toppnivån den 21 september – samma dag som den senaste Iphone-modellen släpptes – har aktien rasat från 705 dollar till torsdagens 537 dollar.

På fredagen återhämtade sig Apple något – till 547 dollar. Jeff Gundlach, ansedd vd på investeringsföretaget DoubleLine, säger nu till CNBC att ytterligare ras kan vara att vänta.

Han sätter ett riktmärke på 425 dollar per aktie för nästa år.

– Jag tycker det finns en övertro på Apples aktie. Det är ytterligare bara en av alla saker som det finns en besatthet runtomkring.

Och det verkar som att det i alla möten jag deltar i finns någon som äger en aktie.

Men mannen som skapade alla produkter är, vilket jag har sagt om och om igen, inte där längre, säger Jeff Gundlach och syftar på Steve Jobs som gick bort förra året.

Jeff Gundlach, som själv har blankat aktien, passar på att ge en specifik känga till Apples nya läsplatta, Ipad Mini. – Jag förbluffas verkligen över den här mini Ipad-saken.

Som om det vore någon form av innovation. När du bara ändrar i storleken på dina produkter så är du inte särskilt nyskapande.

Apple har varnat för att deras utgifter kommer att öka under det kommande kvartalet, vilket lär sätta spår i vinsten.

Under det senaste kvartalet gjorde it-bolaget från USA en vinst på 8,2 miljarder dollar.

Företaget är ännu också världens högst värderade börsföretag med sina 548 miljarder dollar. Oljeaktören Exxon Mobile innehar andraplatsen med 418 miljarder dollar.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske fel ställe att posta i men nu gör jag det.

Apples kraftiga ras: Minus 100 miljarder dollar

NEW YORK På mindre än två månader har Apple tappat närmare 100 miljarder dollar (ca 675 miljarder kronor) i börsvärde. Ytterligare ras är att vänta hävdar en expert och anklagar företaget för att ha tappat all innovationsförmåga.

För mindre än sex månader sedan talades det vitt och brett bland analytiker och experter om att Apple skulle bli det första börsföretaget någonsin att nå ett värde över 1000 miljarder dollar.

År efter år hade aktien lyft kraftigt sedan början av januari 2009.Men nu har börsuppgången börjat hacka betänkligt.

Aktien visar visserligen fortfarande plus 32 procent sedan årsskiftet, men har under de senaste månaderna drabbats hårt då investerarna dumpat it-bolaget.

Från toppnivån den 21 september – samma dag som den senaste Iphone-modellen släpptes – har aktien rasat från 705 dollar till torsdagens 537 dollar.

På fredagen återhämtade sig Apple något – till 547 dollar. Jeff Gundlach, ansedd vd på investeringsföretaget DoubleLine, säger nu till CNBC att ytterligare ras kan vara att vänta.

Han sätter ett riktmärke på 425 dollar per aktie för nästa år.

– Jag tycker det finns en övertro på Apples aktie. Det är ytterligare bara en av alla saker som det finns en besatthet runtomkring.

Och det verkar som att det i alla möten jag deltar i finns någon som äger en aktie.

Men mannen som skapade alla produkter är, vilket jag har sagt om och om igen, inte där längre, säger Jeff Gundlach och syftar på Steve Jobs som gick bort förra året.

Jeff Gundlach, som själv har blankat aktien, passar på att ge en specifik känga till Apples nya läsplatta, Ipad Mini. – Jag förbluffas verkligen över den här mini Ipad-saken.

Som om det vore någon form av innovation. När du bara ändrar i storleken på dina produkter så är du inte särskilt nyskapande.

Apple har varnat för att deras utgifter kommer att öka under det kommande kvartalet, vilket lär sätta spår i vinsten.

Under det senaste kvartalet gjorde it-bolaget från USA en vinst på 8,2 miljarder dollar.

Företaget är ännu också världens högst värderade börsföretag med sina 548 miljarder dollar. Oljeaktören Exxon Mobile innehar andraplatsen med 418 miljarder dollar.

FUD från blankare som har ett intresse av att kursen sjunker. Apples finanser är mycket sunda, och det gör att aktien når sin rätta nivå förr eller senare.

Jag är inte det minsta oroad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Domare tittar på Samsungmålet igen

Samsung har begärt att rättegången mot Apple tas om på grund av vad företaget anser är jäv hos en jurymedlem, och domaren har nu gått med på att ta upp saken.

I oktober lämnade Samsung in en ansökan om att ta om hela den utdragna rättegången mellan företaget och Apple, där Apple vann ett rekordstort skadestånd för Samsungs intrång på flera patent i iPhone och iPad. Ansökan baseras på att Velvin Hogan, juryns ordförande, för knappt 20 år sedan var inblandad i en juridisk tvist med Seagate som numera till stor del ägs av Samsung, vilket företaget menar betyder att Hogan är jävig.

Potentiella jurymedlemmar måste innan tillsättningen lämna uppgifter om andra processer de varit inblandade i de senaste 10 åren, men Hogan berättade således inte om tvisten han var inblandad i, och säger nu att han gissar att Samsung kände till den och valde att inte ta upp den för att ”ha en utväg om rättegången inte gick deras väg”.

Lucy Koh, domaren i fallet, har i vilket fall som helst nu gått med på att titta på Samsungs klagomål, även om det inte betyder att hon kommer godkänna den. Enligt Gomo News är det inte särskilt troligt att rättegången tas om, eftersom amerikansk lag inte lämnar utrymme för att ifrågasätta hur en jury har nått sitt beslut.

http://www.gomonews.com/judge-to-re-examine-jury-foremans-role-in-apple-v-samsung-trial/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+GomoNews+%28GoMo+News%29

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det som någon påstod var gratis.

Apple får betala dyrt för klockstöld

Apple får punga ut med 141 miljoner kronor för att olovligt ha kopierat schweiziska statsjärnvägarnas berömda perrongklocka.

Apple får betala dyrt för klockstöld

I senaste versionen av Apples mobila operativsystem OS 6 ligger en klocka på skrivbordet som till utseendet är förvillande lik den berömda urtavlan som finns på schweiziska

statsjärnvägarnas SBB perrongklockor.

Urtavlan fick sitt utseende 1944 av Hans Hilfiker och har hyllats som en av de främsta symbolerna för 1900-talets design.

Särskilt utmärkande är sekundvisaren som har formen av en stoppspade.

SBB har inget emot att formgivningen används av andra, men reglerar användningen genom licensavtal.

Samtal inleddes redan i september och SBB framhöll då att man inte ville bötfälla det amerikanska datorföretaget,

utan att man var stolta över att ett företag som Apple valde den schweiziska designen.

Men nu rapporterar tidningen Tages Anzeiger att Apple betalar SBB 141 miljoner kronor. Det ska enligt SBB närmast röra sig om ett

licensavtal som reglerar under vilka omständigheter och hur länge som Apple kan använda järnvägsklockan.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja det som någon påstod var gratis.

Apple får betala dyrt för klockstöld

Apple får punga ut med 141 miljoner kronor för att olovligt ha kopierat schweiziska statsjärnvägarnas berömda perrongklocka.

Apple får betala dyrt för klockstöld

I senaste versionen av Apples mobila operativsystem OS 6 ligger en klocka på skrivbordet som till utseendet är förvillande lik den berömda urtavlan som finns på schweiziska

statsjärnvägarnas SBB perrongklockor.

Urtavlan fick sitt utseende 1944 av Hans Hilfiker och har hyllats som en av de främsta symbolerna för 1900-talets design.

Särskilt utmärkande är sekundvisaren som har formen av en stoppspade.

SBB har inget emot att formgivningen används av andra, men reglerar användningen genom licensavtal.

Samtal inleddes redan i september och SBB framhöll då att man inte ville bötfälla det amerikanska datorföretaget,

utan att man var stolta över att ett företag som Apple valde den schweiziska designen.

Men nu rapporterar tidningen Tages Anzeiger att Apple betalar SBB 141 miljoner kronor. Det ska enligt SBB närmast röra sig om ett

licensavtal som reglerar under vilka omständigheter och hur länge som Apple kan använda järnvägsklockan.

Hade jag varit Apple så hade jag köpt rättigheten att t.o.m använda deras märke och göra en exakt kopia av klockan.

Eller kanske deal med Rolex, Glashütte, Hublot, Tag Heuer eller något märke som är roligt.

Kanske hade kostat, men lite kul hade det varit. Och framför allt så hade det säkert bara varit kaffepengar för Apple ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir Apples produkter ännu dyrare.

Samsung höjer priset till Apple.

Karma heter det.

http://www.prisjakt._straffar_apple

Samsung vet att Apple överger dom som leverantör... ett sista försök att klämma pengar ur Apple.

Förhoppningsvis tillverkar TSMC inom ett år de flesta av de CPU Apple behöver. Karma heter det.

För övrigt undrar jag varför du tror att Apple kommer att höja priset på sina produkter? Till skillnad från många losers i branschen har Apple mycket goda marginaler på sitt sortiment.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samsung vet att Apple överger dom som leverantör... ett sista försök att klämma pengar ur Apple.

Förhoppningsvis tillverkar TSMC inom ett år de flesta av de CPU Apple behöver. Karma heter det.

För övrigt undrar jag varför du tror att Apple kommer att höja priset på sina produkter? Till skillnad från många losers i branschen har Apple mycket goda marginaler på sitt sortiment.

Herr Chang har talat.

Ja ca 2000 kronor per såld telefon.

Men det verkar du inte ha lika kul att kommentera. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ca 2000 kronor per såld telefon.

Men det verkar du inte ha lika kul att kommentera. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vad menar du med det? Jag tycker det är sunt att ett företag har bra vinstmarginal på sina produkter. Vad gör du själv i din verksamhet, jobbar till självkostnad eller så att du kan ta ut lön som motsvarar existensminimum?

Jag jämför priset med produktens kvalitet, huruvuda det är stor marginal eller inte är ganska ointressant för mig.

Men Applehatarna verkar tycka att allt ska vara gratis... är det fult att tjäna pengar?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med det? Jag tycker det är sunt att ett företag har bra vinstmarginal på sina produkter. Vad gör du själv i din verksamhet, jobbar till självkostnad eller så att du kan ta ut lön som motsvarar existensminimum?

Jag jämför priset med produktens kvalitet, huruvuda det är stor marginal eller inte är ganska ointressant för mig.

Men Applehatarna verkar tycka att allt ska vara gratis... är det fult att tjäna pengar?

Herr Chang har talat.

Jämförelsen var. Ju på prisjakt då man jämförde. Sgs3 mot iphone.

Inte riktigt jämförbart enligt ditt sätt att framhålla det på.

Lite som jag skulle vara. 50% dyrare än mina kollegor för tjänster. På samma tid...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen var. Ju på prisjakt då man jämförde. Sgs3 mot iphone.

Inte riktigt jämförbart enligt ditt sätt att framhålla det på.

Lite som jag skulle vara. 50% dyrare än mina kollegor för tjänster. På samma tid...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ditt axiom tycks vara att S III är likvärdig iPhone 5 då du jämför priser. Till mig anmäla avvikande mening... man får vad man betalar för.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt axiom tycks vara att S III är likvärdig iPhone 5 då du jämför priser. Till mig anmäla avvikande mening... man får vad man betalar för.

Herr Chang har talat.

Inte om man köper Apple. För då går en stor del till företaget rejäla övervinst. (Som du dock inte direkt oväntat tycker är jättebra.)

Kan dock inte annat än gratulera Apple till att sälja en, förvisso bra produkt, till rent rövarpris. Även om jag privat föredrar produkter som ger valuta för pengar för mig istället för aktieägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyhet som HC säkert gillar från MacWorld

Apple rankas som mest innovativt

4a982a2a.jpgAv Mikael Markander | 1169835368.png

LISTA Den amerikanska elektronikjätten toppar lista över innovativa företag, detta trots att man lägger mindre pengar på forskning än konkurrenterna.

För tredje året i rad har Apple utsetts till världens mest innovativa företag av det amerikanska konsultföretaget Booz & Company.

Nästan 80 procent av de tillfrågade nämnde Apple som ett av de tre mest innovativa företagen. Som jämförelse nämndes tvåan Google ”endast” av 43 procent.

Att Apple hamnar högst upp på listan kan förvåna en del, särskilt som företaget lägger mindre pengar på forskning och utveckling än sina närmaste konkurrenter.

De tio mest innovativa företagen enligt undersökningen:

  • 1. Apple
  • 2. Google
  • 3. 3M
  • 4. Samsung
  • 5. General Electrics
  • 6. Microsoft
  • 7. Toyota
  • 8. Procter & Gamble
  • 8. IBM
  • 10. Amazon

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man köper Apple. För då går en stor del till företaget rejäla övervinst. (Som du dock inte direkt oväntat tycker är jättebra.)

Kan dock inte annat än gratulera Apple till att sälja en, förvisso bra produkt, till rent rövarpris. Även om jag privat föredrar produkter som ger valuta för pengar för mig istället för aktieägarna.

För all del. Det är ju upp till var och en att bedöma om en specifik produkt är värd sitt pris.

Även om du kanske inte tror mig, tycker jag Apples produkter är värda pengarna, oavsett om jag är aktieägare eller ej.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyhet som HC säkert gillar från MacWorld

Apple rankas som mest innovativt

4a982a2a.jpgAv Mikael Markander | 1169835368.png

LISTA Den amerikanska elektronikjätten toppar lista över innovativa företag, detta trots att man lägger mindre pengar på forskning än konkurrenterna.

För tredje året i rad har Apple utsetts till världens mest innovativa företag av det amerikanska konsultföretaget Booz & Company.

Nästan 80 procent av de tillfrågade nämnde Apple som ett av de tre mest innovativa företagen. Som jämförelse nämndes tvåan Google ”endast” av 43 procent.

Att Apple hamnar högst upp på listan kan förvåna en del, särskilt som företaget lägger mindre pengar på forskning och utveckling än sina närmaste konkurrenter.

De tio mest innovativa företagen enligt undersökningen:

  • 1. Apple
  • 2. Google
  • 3. 3M
  • 4. Samsung
  • 5. General Electrics
  • 6. Microsoft
  • 7. Toyota
  • 8. Procter & Gamble
  • 8. IBM
  • 10. Amazon

Undra på vilken plats Apple skulle komma om det var en tidning som hete Samsung world som skrivit artikeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

För övrigt undrar jag varför du tror att Apple kommer att höja priset på sina produkter?

Tja... för den som har något som helst förståelse för ekonomi så kan två saker hända när priser på komponenter höjs;

1. Slutproduktens pris måste höjas för att kompensera för prishöjningen på komponenterna

2. marginalen minskar

Vilket val Apple gör har jag ingen aning om men mitt tips blir minskade marginaler. Svårt att på kort sikt höja priserna.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ditt axiom tycks vara att S III är likvärdig iPhone 5 då du jämför priser. Till mig anmäla avvikande mening... man får vad man betalar för.

Herr Chang har talat.

Inte alls! man får vad man TROR att man betalar för. Jämför Levis jeans, Louis Vitton, Carl Lagerfeldt och andra. Du betalar massor för märket; inget annat.

Samma sak med Apple produkter...det finns många som gått på deras reklam men det är förståeligt för det kan vara svårt att skilja på verklig kvalitet och det som reklammakarna säger är bra kvalitet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyhet som HC säkert gillar från MacWorld

Apple rankas som mest innovativt

4a982a2a.jpgAv Mikael Markander | 1169835368.png

LISTA Den amerikanska elektronikjätten toppar lista över innovativa företag, detta trots att man lägger mindre pengar på forskning än konkurrenterna.

För tredje året i rad har Apple utsetts till världens mest innovativa företag av det amerikanska konsultföretaget Booz & Company.

Nästan 80 procent av de tillfrågade nämnde Apple som ett av de tre mest innovativa företagen. Som jämförelse nämndes tvåan Google ”endast” av 43 procent.

Att Apple hamnar högst upp på listan kan förvåna en del, särskilt som företaget lägger mindre pengar på forskning och utveckling än sina närmaste konkurrenter.

De tio mest innovativa företagen enligt undersökningen:

  • 1. Apple
  • 2. Google
  • 3. 3M
  • 4. Samsung
  • 5. General Electrics
  • 6. Microsoft
  • 7. Toyota
  • 8. Procter & Gamble
  • 8. IBM
  • 10. Amazon

I antal patent är det stabilt IBM i topp följt av Samsung sedan 2006.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_top_United_States_patent_recipients#2010.5B2.5D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... för den som har något som helst förståelse för ekonomi så kan två saker hända när priser på komponenter höjs;

1. Slutproduktens pris måste höjas för att kompensera för prishöjningen på komponenterna

2. marginalen minskar

Vilket val Apple gör har jag ingen aning om men mitt tips blir minskade marginaler. Svårt att på kort sikt höja priserna.

Det tål att tänka på vad 20% prishöjning egentligen ger för effekt. Apple publicerar inga siffror på vad varje ingående komponent kostar, men det finns gott om personer med viss insikt som kan göra kvalificerade gissningar:

http://eetimes.com/e...omes-in--167-50

Här ser vi då att komponentkostnaden för en iPhone 5 16 GB beräknas till $167,50. Vad jag vet är det endast CPU som köps från Samsung, och den beräknas kosta $28. 20% prishöjning innebär $5,60 högre pris. Någon som på fullt allvar tror att Apple kommer att höja sina priser på grund av det? Eller att Apple inte förmår förhandla till sig samma sänkning av pris från andra leverantörer? Det finns en del rabatter att få om man beställer 50 miljoner...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls! man får vad man TROR att man betalar för. Jämför Levis jeans, Louis Vitton, Carl Lagerfeldt och andra. Du betalar massor för märket; inget annat.

Samma sak med Apple produkter...det finns många som gått på deras reklam men det är förståeligt för det kan vara svårt att skilja på verklig kvalitet och det som reklammakarna säger är bra kvalitet.

Jaså... åtminstone jag tycker mig kunna urskilja riktig kvalitet och är beredd att betala för den.

Snyggt av dig att omyndigförklara alla som köper Apple... argumenten tryter uppenbarligen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...