Jump to content
IGNORERAD

Rättegång Apple mot Samsung


Herr Chang

Recommended Posts

Var du lugn, Google kommer säkert att få sitt så småningom. Jag vet inget om Apples strategi, man kanske väljer att stämma andra företag först, till exempel LG och Sony. Lyckas det kan man till slut gå på Google. Först vill man dock nog helt eliminera beroendet av Google, till exempel kartor som nu ersätts av Apples egen teknologi. Bara min teori.

Vad gäller varumärket Apple så är det numera Apple som äger det. Apple köpte varumärket av Apple Records, som förutom pengar dessutom fick rätten att fortsätta använda det namnet.

Herr Chang har talat.

Är du på riktigt? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,4k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    226

  • janne_h

    93

  • andrejsdenruskige

    65

  • Sam sip sam

    63

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är du på riktigt? :)

Kan ställa samma fråga för vi har inte sett några bildbevis på att du existera :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du på riktigt? :)

Är det argumenten som tryter, eller vad?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till intervju med en av jurymedlemmarna:

http://news.cnet.com/8301-13579_3-57500358-37/exclusive-apple-samsung-juror-speaks-out/

Manuel Ilagan berättar en del om hur det gick till juryn kom fram till utslaget. Bland annat nämner han de interna email mellan toppchefer på Samsung. Där framförs åsikten att Samsung bör kopiera Apple för att nå framgång. Detta vägde tungt när juryn övervägde. Och säkert även när juryn kommer fram till att Samsung avsiktligt kopierat Apple.

Apples bilder på Samsungs mobiler före och efter iPhone vägde också tungt.

Dessutom tyckte han att de av Samsungs toppchefer som vittnade via videolänk egentligen inte svarade på de frågor som ställdes.

Bara några exempel, läs resten i länkad artikel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer väl alla bolag som handlar med frukten apple att stämmas om de inte byter namn på produkten.

Jag ger mig fan på att inget av dessa bolag har någon patent på namnet som de kan åberopa! :crazy:

Tur att vi stavar med Ä, men det är ju bara en skillnad på två prickar så vi klarar oss nog inte i en USA domstol.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Varför inte? Sju miljarder gånger tre. Det är ju bara löjligt att hålla på att sälja telefoner, när man kan stämma företag istället :-)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit emot och är fortfarande emot stämningar för jag anser att pengarna kunde spenderats på något bättre.

Men samtidigt ska rätt vara rätt och har man ett patent ska ingen gå in och bryta mot det och det gäller Apple med.

Att komma med argument med att Apple själva har "stulit" sin design eller funktioner håller inte om inte det finns patent som dom brutit emot.

Har dom ska dom betala punkt slut och nu har Samsung brutit mot patent och då ska dom betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer väl alla bolag som handlar med frukten apple att stämmas om de inte byter namn på produkten.

Jag ger mig fan på att inget av dessa bolag har någon patent på namnet som de kan åberopa! :crazy:

Tur att vi stavar med Ä, men det är ju bara en skillnad på två prickar så vi klarar oss nog inte i en USA domstol.

Knappast.

Däremot kommer man givetvis stämma någon som med sitt namn försöker framstå som datorföretaget Apple. Eller på annat sätt försöker åka snålskjuts på Apples mycket välkända varumärken.

http://www.appleinsider.com/articles/12/05/22/apple_remains_most_valuable_global_brand_with_19_growth_to_183_billion.html

Lite roande hur en del kinesiska företag försöker åka snålskjuts på iPhone:

http://www.geekologie.com/2012/02/iphone-branded-tabletop-stoves-confiscat.php

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu betänker att Apple till stor del har allmänheten som målgrupp för sina produkter, så tror jag att det är väldigt viktigt för deras del att de hanterar den här vinsten med stor ödmjukhet, men som vi alla vet så är ju inte ödmjukhet amerikanarnas bästa gren, så det kan ju bli lite spännande att följa Apples framtida utveckling.

Människans natur är ju som den är och brukar sällan tillåta några träd att växa till himlen och kanske särskilt om det är amerikanska träd.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu betänker att Apple till stor del har allmänheten som målgrupp för sina produkter, så tror jag att det är väldigt viktigt för deras del att de hanterar den här vinsten med stor ödmjukhet, men som vi alla vet så är ju inte ödmjukhet amerikanarnas bästa gren, så det kan ju bli lite spännande att följa Apples framtida agerande.

Människans natur är ju som den är och brukar sällan tillåta några träd att växa till himlen och kanske särskilt om det är amerikanska träd.

Men frågan är hur medveten allmänheten är och hur mycket dom bryr sig om utfallet av domen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men frågan är hur medveten allmänheten är och hur mycket dom bryr sig om utfallet av domen?

Japp!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp!

Verkligen ett uttömmande svar :)

Tror att det är mestadels teknik intresserade som verkligen bryr sig men om det spelar roll vid val att telefon är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen ett uttömmande svar :)

Tror att det är mestadels teknik intresserade som verkligen bryr sig men om det spelar roll vid val att telefon är en annan sak.

Ja vad ska jag säga?

Jag vet inte hur medveten och intresserad allmänheten är, men om intresset och medvetandet är tillräckligt stort så är psykologi och känslor en faktor att räkna med.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan tanke som slagit mig är. Då Google är störst på sök. Så kan man ju inte hålla för otroligt att dom ser till att sänka rankingen på siter/sidor som skriver om Apple i förlägningen.

Hur lagligt detta kan vara har jag sen ingen aning om?

Men helt klart är att det är en gigant dom ger sig på om dom skulle gå direkt på Google?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan tanke som slagit mig är. Då Google är störst på sök. Så kan man ju inte hålla för otroligt att dom ser till att sänka rankingen på siter/sidor som skriver om Apple i förlägningen.

Hur lagligt detta kan vara har jag sen ingen aning om?

Men helt klart är att det är en gigant dom ger sig på om dom skulle gå direkt på Google?

Mvh Janne

Jag tror inte att Google skulle försöka något sådant.

Amerikanska myndigheter verkar vara ganska på hugget vad gäller missbruk av marknadsdominans vilket Google onekligen har.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska jag säga?

Jag vet inte hur medveten och intresserad allmänheten är, men om intresset och medvetandet är tillräckligt stort så är psykologi och känslor en faktor att räkna med.

Om man tittar på MS som skaffat sig ganska mycket badwill genom åren så är det frågan om det egentligen har drabbat dom så mycket. I det fallet så har det viserligen inte funnits så många alternativ till mjukvarujätten. De som klagar på att MS har för dyra priser och en monopolställnig går säkert inte över till Apple. Linux har fortfarande för hög tröskel och svårt att använda för icke troende. Frågan är i längden hur det kommer att se ut.

På mobilsidan ser det lite annorlunda ut, där finns det betydligt flera som konkurerar om köparnas gunst så där kan det kanske vara en nackdel. Knappast någon nackdel i USA för Apple tror jag, men över resten av globen kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

När nu Apple vann i första instansen funderar man om Samsung känner sig tvingade att höja priserna på de komponenter som Apple köper av dem?

Har precis börjat läsa boken om Steve Jobs och det första som slår mig är hur Apple skall kunna fortsätta sin eriksgata när slavdrivaren och designfreaket Jobs inte finns längre.

Minns det var en kvinna som delade Jobs intresse för snygga och avskalade lösningar,undrar om hon är kvar senare i boken eller om det kommer visa sig att Jobs fick fram några lärljungar som är lika ihärdiga att få det se rätt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också läst boken, och tycker nog att författaren väljer att understryka Steve Jobs dåliga sidor väl mycket.

Men enligt uppgift fick författaren fria händer, och Steve Jobs ville inte ens läsa något när manuset närmade sig färdig status.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också läst boken, och tycker nog att författaren väljer att understryka Steve Jobs dåliga sidor väl mycket.

Men enligt uppgift fick författaren fria händer, och Steve Jobs ville inte ens läsa något när manuset närmade sig färdig status.

Herr Chang har talat.

Om han skrivit 50/50 om bra och dåligt så vet du väl vad man kommer ihåg mest?....det dåliga :)

Ska lyssna som talbok och för min del bryr jag mig inte om hans dåliga sidor för hans påverkan på hela industrin överskuggar det.

Och då menar jag positiv påverkan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han skrivit 50/50 om bra och dåligt så vet du väl vad man kommer ihåg mest?....det dåliga :)

Ska lyssna som talbok och för min del bryr jag mig inte om hans dåliga sidor för hans påverkan på hela industrin överskuggar det.

Och då menar jag positiv påverkan :)

Har inte ,ska inte läsa boken ,men hört att han var en skitgris och använde droger :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ,ska inte läsa boken ,men hört att han var en skitgris och använde droger :rolleyes:

Och? Jaha?

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker varken om skitgrisar eller människor som håller på med droger

Jaha och det är viktigt i denna tråd för att?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...