Jump to content
IGNORERAD

Hur många har emigrerat till 100% ?


acdc

Recommended Posts

Japp, det stämmer bra det.

2823 kr/mån undantages från beskattning, detta kan man ju betrakta som ett 'grundavdrag' och då hamnar man ju i alla fall på plussidan vid en utflyttning.

Gäller dock endast statlig pension och garantipension. Inte privat eller tjänstepension som jag tolkar informationen från Skatteverket.

/ Joe

Mja, jag tolkar det som att man även får avdraget på privata pensionsförsäkringar. Kopierar in från sidan jag länkade till.

[size=5][size=5]Skattepliktiga inkomster[/size][/size]

Pensioner

Skattepliktig inkomst är

• inkomstgrundad ålderspension*

• garantipension*

• efterlevandepension och efterlevandestöd*

• barnpension

• pension på grund av anställning eller

uppdrag hos svenska staten eller hos

svensk kommun

• enskild tjänstepension från Sverige

• belopp som betalas ut från privat

pensionsförsäkring från Sverige

• belopp som betalas ut från pensionssparkonto

fört av ett svenskt pensionssparinstitut

eller av utländskt instituts

fi lial i Sverige enligt lagen om individuellt

pensionssparande.

[size=2][size=2]* Observera: Ersättningarna beskattas endast[/size][/size]

[size=2][size=2]till den del de för varje månad sammanlagt[/size][/size]

[size=2][size=2]överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.[/size][/size]

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    26

  • Nypan

    14

  • Poffa

    11

  • chiangmai

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mja, jag tolkar det som att man även får avdraget på privata pensionsförsäkringar. Kopierar in från sidan jag länkade till.

[size=5][size=5]Skattepliktiga inkomster[/size][/size]

Pensioner

Skattepliktig inkomst är

• inkomstgrundad ålderspension*

• garantipension*

• efterlevandepension och efterlevandestöd*

• barnpension

• pension på grund av anställning eller

uppdrag hos svenska staten eller hos

svensk kommun

• enskild tjänstepension från Sverige

• belopp som betalas ut från privat

pensionsförsäkring från Sverige

• belopp som betalas ut från pensionssparkonto

fört av ett svenskt pensionssparinstitut

eller av utländskt instituts

fi lial i Sverige enligt lagen om individuellt

pensionssparande.

[size=2]* Observera: Ersättningarna beskattas endast[/size]

[size=2]till den del de för varje månad sammanlagt[/size]

[size=2]överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.[/size]

Kolla var stjärnan finns.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har emigrerat till 0 %

Jag är bosatt i stockholmstrakten och är här nere på semester.

Sedan 6 år tillbaka :D

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har emigrerat till 0 %

Jag är bosatt i stockholmstrakten och är här nere på semester.

Sedan 6 år tillbaka :D

Hoppas du har trevligt på din semester... en liten flykt från varddagen :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har emigrerat till 0 %

Jag är bosatt i stockholmstrakten och är här nere på semester.

Sedan 6 år tillbaka :D

Om jag vore i din sits, så skulle jag radera detta inlägget kvickt som tusan. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du har trevligt på din semester... en liten flykt från varddagen :thumbsup:

Jag har det kanoners på min semester.

Spelar golf, nästan varje dag, klockan 06.00.

Handlar lite god mat (och dryck).

Kollar MPR

Ligger på altansoffan och läser en, ibland, god bok.

Kollar TV.

Lagar till all den goda maten jag inhandlat.

Glufsar i mig den.

Sedan, Plats i korgen, solly, bingen menar jag ju.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju hur mycket det egentligen lönar sig med utskrivning.

Vi tar ditt exempel på 13000/mån = 156000/år

Grundavdrag 36200

Vi förutsätter att inga ränteutgifter skall betalas i Sverige

Inget grundavdrag vid SINK

Vellinge kommun, skattesats 29%

Vanlig skatt: 156000-36200 = 119800/12=9983/mån, 9983*0.29=2895 i skatt, 13000-2895=10105 kr ut per månad utan sink

SINK skatt: 156000 = 156000/12=13000/mån, 13000*0.25=3250 i skatt, 13000-3250=9749 kr ut per månad med sink

I detta exempel så förlorar man alltså 356 kr/mån = 356*4.56=1623 baht per månad vid sink skatt

Slutsats: Ingen ekonomisk mening alls att skriva ut sig!! Tvärtom!!

(Ändra 0.29 till valfri skattesats beroende på var ni skulle skattat om ni inte varit utskrivna. Vid skatt på 33% och uppåt så sparar man några kronor med sink, allt under 33% är ren förlust.)

(Alla siffror avrundade till jämna tal för enkelhetens skull)

/ Joe

Du har fel till omed mycket fel. När jag säger att du får ca 1000 kr mer får du tro mig. egen erfarenhet. Nu är det så att man gör ett grund avdrag, innan man drar 25%.. Levde här utan sink i två år, när jag fick sink fick jag tusaen kroner mer, så jag förlorade 24tusen kr under två år, efter som jag inte förstod att man skulle söka sink.

Men upp till dig att tro. Jag lever ju som vanligt med verkligheten. Men se till att inte vilseleda folk så att de förlorar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du har fel till omed mycket fel. När jag säger att du får ca 1000 kr mer får du tro mig. egen erfarenhet. Nu är det så att man gör ett grund avdrag, innan man drar 25%.. Levde här utan sink i två år, när jag fick sink fick jag tusaen kroner mer, så jag förlorade 24tusen kr under två år, efter som jag inte förstod att man skulle söka sink.

Men upp till dig att tro. Jag lever ju som vanligt med verkligheten. Men se till att inte vilseleda folk så att de förlorar pengar.

Mer eller mindre exakt för mig med. Jag "tjänade" runt 1.100:- på att få SINK.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag något om denna rabatt eller grundavdrag. http://www.skattever...19114/44106.pdf

Tydligen gäller rabatten även för pengar från privata pensionsförsäkringar vilket jag inte trodde att det gjorde.

[size=2][size=2]Observera: Ersättningarna beskattas endast[/size][/size]

[size=2][size=2]till den del de för varje månad sammanlagt[/size][/size]

[size=2][size=2]överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp[/size][/size]

[size=2][size=2]Fritz..[/size][/size]

I så fall betalar jag för mycket i skatt med mina 25%.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel till omed mycket fel. När jag säger att du får ca 1000 kr mer får du tro mig. egen erfarenhet. Nu är det så att man gör ett grund avdrag, innan man drar 25%.. Levde här utan sink i två år, när jag fick sink fick jag tusaen kroner mer, så jag förlorade 24tusen kr under två år, efter som jag inte förstod att man skulle söka sink.

Men upp till dig att tro. Jag lever ju som vanligt med verkligheten. Men se till att inte vilseleda folk så att de förlorar pengar.

Jag tror inget alls, jag undersöker och sammanställer information.

Något grundavdrag finns INTE vid sink skatt, detta är fakta och har inget med tro att göra.

Om du scrollat lite uppåt så ser du att Fritz och jag grävt lite djupare och hittat något som liknar ett grundavdrag på 2823 kr/mån vid statlig pension utomlands.

Kanske gör jag om beräkningen senare och ser vilka siffror det blir, eller gör du det och publicera, då kan du komplettera med den kommunalskatt du betalade eftersom det är en okänd variabel för mig just nu.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer eller mindre exakt för mig med. Jag "tjänade" runt 1.100:- på att få SINK.

uncen...

När du deklarerade inkomst på vanligt sätt(utan SINK), fick du tillbaka på skatten då ??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

När du deklarerade inkomst på vanligt sätt(utan SINK), fick du tillbaka på skatten då ??

/ Joe

Ja, det gällde inkomståret 2008, så 2009 fick jag tillbaka 9.000:- ungefär.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla var stjärnan finns.

/ Joe

Nu är det jäkligt tungt, måste erkänna att du har rätt och jag fel !! ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det jäkligt tungt, måste erkänna att du har rätt och jag fel !! :wink:

Fritz..

Kan bara bli bättre efter en sådan pers :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel till omed mycket fel. När jag säger att du får ca 1000 kr mer får du tro mig. egen erfarenhet. Nu är det så att man gör ett grund avdrag, innan man drar 25%.. Levde här utan sink i två år, när jag fick sink fick jag tusaen kroner mer, så jag förlorade 24tusen kr under två år, efter som jag inte förstod att man skulle söka sink.

Men upp till dig att tro. Jag lever ju som vanligt med verkligheten. Men se till att inte vilseleda folk så att de förlorar pengar.

Var det länge sen du fick Sinkskatt ? Du kan ju få det beviljat upp till fem år i efterhand. Läs längst ner på denna sida.

http://www.skattever...3080002583.html

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det länge sen du fick Sinkskatt ? Du kan ju få det beviljat upp till fem år i efterhand. Läs längst ner på denna sida.

http://www.skattever...3080002583.html

Fritz..

Hej !

Detta har jag försökt med men det sket sig ordentligt, svaret blev du kunde själv ha ansökt tidigare så skyll dig själv, har någon ett prejudikat så meddela mig.

Lugna ner er nu ungdomar !!!!!!!!!!

Nu har gubben kollat sin sink skattebetalning från 2012 02 15 från pensionsmyndigheten, Jag har tex 2xx.000 kr. i pension / år fribeloppet är då C.a 40 000/ år.Exempel

Min sink skatt blir då 25 %

2xxx000

-40 000

=160000

Jag betalar 25% på 160.000

Skatt 40.000 / år

Siffrorna är bara EXEMPEL (Min pension är min sak.) Förlåt men detta stämmer om ni kollar era siffror.

Har dessutom annan privat pension som jag får, och där har jag bett skattemynd. meddela utbetalarna att jag har sink, så jag betalar 25 % där med

Och ändå så får man ingen sjukvård.

Ni som fortfarande jobbar: be er arbetsgivare betala fullt på er privata pensions insättning, det gör ingen skillnad för honom. Men för er, för när ni tar ut er pension så betalar ni i bästa fall som jag 25% på denna pension, hade ni tagit ut denna summa i lön så hade ni betalat minst 33% på samma pengar. Troligen mycket mycket mer, samtidigt har ni ju det lite bättre en tid som Pensionär.

Ett annat sätt att spara pengar och det är att gå ur Svenska Kyrkan, där finns det pengar att tjäna.

Måste göra senast i Okt. varje år annars så får du betala ett är till, skriv ett brev bara till kyrkan som du tillhör i din församling, begär utträde med omedelbar verkan så skrivs du ut sista dec.

Meddela person nr samt namn och adress, har du nyligen flyttat skriv både till gamla och nya församlingen.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inget alls, jag undersöker och sammanställer information.

Något grundavdrag finns INTE vid sink skatt, detta är fakta och har inget med tro att göra.

Om du scrollat lite uppåt så ser du att Fritz och jag grävt lite djupare och hittat något som liknar ett grundavdrag på 2823 kr/mån vid statlig pension utomlands.

Kanske gör jag om beräkningen senare och ser vilka siffror det blir, eller gör du det och publicera, då kan du komplettera med den kommunalskatt du betalade eftersom det är en okänd variabel för mig just nu.

/ Joe

Du har såååååååååååå fel så läs mitt inlägg ovan #116 , detta är verkligheten om man har sink.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju hur mycket det egentligen lönar sig med utskrivning.

Vi tar ditt exempel på 13000/mån = 156000/år

Grundavdrag 36200

Vi förutsätter att inga ränteutgifter skall betalas i Sverige

Inget grundavdrag vid SINK

Vellinge kommun, skattesats 29%

Vanlig skatt: 156000-36200 = 119800/12=9983/mån, 9983*0.29=2895 i skatt, 13000-2895=10105 kr ut per månad utan sink

SINK skatt: 156000 = 156000/12=13000/mån, 13000*0.25=3250 i skatt, 13000-3250=9749 kr ut per månad med sink

I detta exempel så förlorar man alltså 356 kr/mån = 356*4.56=1623 baht per månad vid sink skatt

Slutsats: Ingen ekonomisk mening alls att skriva ut sig!! Tvärtom!!

(Ändra 0.29 till valfri skattesats beroende på var ni skulle skattat om ni inte varit utskrivna. Vid skatt på 33% och uppåt så sparar man några kronor med sink, allt under 33% är ren förlust.)

(Alla siffror avrundade till jämna tal för enkelhetens skull)

/ Joe

Du skriver och läser som " Fan läser sin bibel"

Det finns inget grundavdrag men ett FRIBELOPP i stället, som avgår INNAN dina 25 % dras i skatt.

DU HAR FEL ACCEPTERA DET !!!!!!!

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

,,,

Grund avdraget finns inte kvar, då du har sink, men det utgår ett fribelopp i stället, det står nämnt på mina uppgifter från P M, som dom skickar ut då jag förlänger mitt O - A Visa

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

"Emigrerat" låter så oåterkalleligt; Karl-Oskar emigrerade till Amerika men jag har bara "flyttat" till Thailand. Karl-Oskar, precis som många av dagens flyktingar, visste att han aldrig kunna återvända men jag åker ju till Sverige flera gånger om året och dessutom kan jag närsomhelst flytta tillbaka så någon emigrant kommer jag aldrig kalla mig.

I vilket fall flyttade jag hit när jag var 26 och skrev ut mig ganska snart därefter. Jag hann bara skatta 2 år i Sverige så diskussionen för och emot SINK är inget jag behöver ta ställning till.

Även om jag inte betalar inkomstskatt i Sverige och aldrig kommer få någon pension så känns det bra att jobba för ett svenskt företag och genom mitt jobb dra in lite exportinkomster och skapa svenska jobb för att därigenom betala tillbaka allt det jag fått gratis av det svenska samhället en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver och läser som " Fan läser sin bibel"

Det finns inget grundavdrag men ett FRIBELOPP i stället, som avgår INNAN dina 25 % dras i skatt.

DU HAR FEL ACCEPTERA DET !!!!!!!

Sätt på korken igen, du har redan påpekat det.

Tror han besvara dig när han har tid annars kan du ju pm:a om du är så ivrig :) ./Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

,,,

Grund avdraget finns kvar även då du har sink, det står nämnt på mina uppgifter från P M, som dom skickar ut då jag förlänger mitt O - A Visa

Ursäkta, att jag kallade fribeloppet för grundavdrag det var fel.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så du säger att du är utskriven och betalar full skatt.. Hur gör man då?? Får man fylla i ett dokument

där man speciellt BER att få betala full skatt TROTS att man skall betala 25% skatt? ???

Vore kul att veta faktiskt...

uncen.

Har inte sagt att jag är utskriven från Sverige.

Den stack jag är med att dra strå till, står där.

De flesta verkar, som du, vara villiga att gå till excesser för att undvika just det och vinnaren i tävlingen här,

är han som betalar minst, utan att för den sakens skull ge avkall på svensk sjukvård den dagen den eventuellt behövs.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Detta har jag försökt med men det sket sig ordentligt, svaret blev du kunde själv ha ansökt tidigare så skyll dig själv, har någon ett prejudikat så meddela mig.

Lugna ner er nu ungdomar !!!!!!!!!!

Nu har gubben kollat sin sink skattebetalning från 2012 02 15 från pensionsmyndigheten, Jag har tex 2xx.000 kr. i pension / år fribeloppet är då C.a 40 000/ år.Exempel

Min sink skatt blir då 25 %

2xxx000

-40 000

=160000

Jag betalar 25% på 160.000

Skatt 40.000 / år

Siffrorna är bara EXEMPEL (Min pension är min sak.) Förlåt men detta stämmer om ni kollar era siffror.

Har dessutom annan privat pension som jag får, och där har jag bett skattemynd. meddela utbetalarna att jag har sink, så jag betalar 25 % där med

Och ändå så får man ingen sjukvård.

Ni som fortfarande jobbar: be er arbetsgivare betala fullt på er privata pensions insättning, det gör ingen skillnad för honom. Men för er, för när ni tar ut er pension så betalar ni i bästa fall som jag 25% på denna pension, hade ni tagit ut denna summa i lön så hade ni betalat minst 33% på samma pengar. Troligen mycket mycket mer, samtidigt har ni ju det lite bättre en tid som Pensionär.

Ett annat sätt att spara pengar och det är att gå ur Svenska Kyrkan, där finns det pengar att tjäna.

Måste göra senast i Okt. varje år annars så får du betala ett är till, skriv ett brev bara till kyrkan som du tillhör i din församling, begär utträde med omedelbar verkan så skrivs du ut sista dec.

Meddela person nr samt namn och adress, har du nyligen flyttat skriv både till gamla och nya församlingen.

få sinkskatt på gamla privata pensionsförsäkringar fint ,, vi gamla fick ju ett skatteavdrag på 90 procent vid det förra skattesystemet då marginalskatten var hög. jag personligen tycker sink på 25% är inget o klaga på

Link to comment
Dela på andra sajter

få sinkskatt på gamla privata pensionsförsäkringar fint ,, vi gamla fick ju ett skatteavdrag på 90 procent vid det förra skattesystemet då marginalskatten var hög. jag personligen tycker sink på 25% är inget o klaga på

pensionspar endast med max tillåtet avdrag som är över brytgränsen. avdrag högre än skatten vid pension. övrigt spar görs vad ni tycker är lämpligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...