Khun Ken Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 (ändrad) http://englishnews.thaipbs.or.th/farmers-march-Bangkok/ Nu kommer risbönderna till Bangkok också, kan bli trångt på gatorna här snart….Utdrag ur Utdrag ur artikeln. Ledaren Kittisak Ratanawarahal, ordförande i Nätverket för Northern Farmers, sadeatt bönder från Phichit, Nakhon Sawan, Sukhothai, Kamphaengpet och Phitsanulok kommer att marschera in i huvudstaden med sina gård lastbilar. De kommer inte för att begära sina pengar nu, utan för att störta övergångsregeringen. Vem skall MPR´s röda påhejare då stötta? Regeringen eller dom fattiga risbönderna? Ändrades Januari 16, 2014 av Khun Ken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 Övergången från ris-odlar samhälle var/är oundviklig. Man kan inte ha miljoner människor odla ris på ett par futtiga rai. Totalt omdömmeslöst att gå in och suventionera det där med statskassan eftersom det är bara att elda på en katastrof. Däremot genialt om du behöver mycket röster en enda gång och aldrig mer. Om dom gula bara kunde haft vett att sitta still i båten istället för att springa runt och ställa till problem så hade makten kommit till dom som ett brev på posten utan att dom behövt lyfta på röven. Istället är den en soppa nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 Övergången från ris-odlar samhälle var/är oundviklig. Man kan inte ha miljoner människor odla ris på ett par futtiga rai. Totalt omdömmeslöst att gå in och suventionera det där med statskassan eftersom det är bara att elda på en katastrof. Däremot genialt om du behöver mycket röster en enda gång och aldrig mer. Om dom gula bara kunde haft vett att sitta still i båten istället för att springa runt och ställa till problem så hade makten kommit till dom som ett brev på posten utan att dom behövt lyfta på röven. Istället är den en soppa nu. Kl.ockrent offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tamdai Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 Övergången från ris-odlar samhälle var/är oundviklig. Man kan inte ha miljoner människor odla ris på ett par futtiga rai. Totalt omdömmeslöst att gå in och suventionera det där med statskassan eftersom det är bara att elda på en katastrof. Däremot genialt om du behöver mycket röster en enda gång och aldrig mer. Om dom gula bara kunde haft vett att sitta still i båten istället för att springa runt och ställa till problem så hade makten kommit till dom som ett brev på posten utan att dom behövt lyfta på röven. Istället är den en soppa nu. När Thaksin blev utkastad så förlorade han ansiktet och en hel hög pengar, jag tror inte alls att klanen skulle ha tappat makten eller ens funderat på ett nyval om inte protesterna kommit igång. Och fortfarande, det är inte de gula som trängs på gatorna, samt det är fortfarande ytterst tveksamt om klan Thaksin släpper greppet om makten. De har ingen anledning att göra det förrän de blir handgripligen utkastade, vilket kan hända dock. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 När Thaksin blev utkastad så förlorade han ansiktet och en hel hög pengar, jag tror inte alls att klanen skulle ha tappat makten eller ens funderat på ett nyval om inte protesterna kommit igång. Och fortfarande, det är inte de gula som trängs på gatorna, samt det är fortfarande ytterst tveksamt om klan Thaksin släpper greppet om makten. De har ingen anledning att göra det förrän de blir handgripligen utkastade, vilket kan hända dock. I Sverige bröts klasserna upp efter kriget och alla kunde göra "klassresa". Samhället lät dom göra denna resa för att rikemansbarnen räckte inte till för att fylla alla vakanser för ingenjörer / chefer etc som behövdes i ett samhälle som skulle konkurera internationellt. Så man var pragmatisk och utbilade alla som hade kapaciteten för att fylla behovet, inkl kvinnor. Flexibel / pragmatisk / snabb. Inte Thailands paradgrenar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 Övergången från ris-odlar samhälle var/är oundviklig.Man kan inte ha miljoner människor odla ris på ett par futtiga rai.Totalt omdömmeslöst att gå in och suventionera det där med statskassan eftersom det är bara att elda på en katastrof.Däremot genialt om du behöver mycket röster en enda gång och aldrig mer.Om dom gula bara kunde haft vett att sitta still i båten istället för att springa runt och ställa till problem så hade makten kommit till dom som ett brev på posten utan att dom behövt lyfta på röven.Istället är den en soppa nu.Du har en viss poäng. Men jag är inte säker på att du har rätt i alla fall. Om inte regeringen skulle avgått. Och övergått till en provisorisk expeditionsministär. Så hade man kunnat fortsätta att dölja och trixa med lån som skulle täcka upp. Idag så är dom möjligheterna att trixa in pengar att trixa med är kraftigt begränsade. Därav så är möjligheten att få fram pengar på grund av den uppkommna situationen kraftigt begränsad. Så jag tror att folk hade fortsatt att gå på PTP, s bluff. Om dom inte blivit tvingade att avgå. Så demokraterna, s agerande har nog inte varit helt utan vinst ur deras perspektiv. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 16, 2014 Dela Inlagd Januari 16, 2014 Skit i politiken! Svärmor och 4 av hennes vänner är överlyckliga... Det finns gratis mat att hämta, bara att åka till nån av de många matställen som erbjuder fri mat till protestanterna. Tanten har inte pröjsat för käket de senaste veckorna! Och det skall enligt henne vara riktigt bra mat. Det finns ingen som helst kontroll på om de som äter gratis verkligen har demonstrerat, bara att dyka upp å "Kin Kao". Lite lätt moraliskt förkastligt, tycker kanske nån? Det ger jag fasen i, jag beöver ju inte skicka så mycket stålar denna månaden (fast det har jag inte sagt till frugan...). Skojar mest, vi har just skickat lite extra så att Svärmor och en av hennes bröder som är heltids-munk skall kunna åka på "Pilgrimsresa" till Indien, i Buddhas fotspår. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tamdai Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 (ändrad) Finns ju några på forumet som hyllat detta risstöd och berättat hur bra det är för bönderna, dessa bönder som inte får betalt alls längre och i slutändan kommer förlora på risstödet då de nu måste låna pengar av lokala lånehajar för att överleva. http://www.bangkokpost.com/breakingnews/389953/down-to-last-few-grains-of-rice Och vilken överraskning, massor med ministrar i sittande regering har snott åt sig en massa pengar som skulle gått till bönderna, samt att Yingluck självfallet i vanliga ordning kör huvudet i sanden och inte gör något alls, alltså INGET överhuvudtaget! http://www.bangkokpost.com/news/politics/389944/nacc-targets-pm-in-rice-probe Hela risindustrin i Thailand är förnärvarande körd, ingen export och inga pengar att betala bönderna, men rislager som ruttnar motsvarande 10 års förbrukning, bra gjort och jag antar att man i Dubai äter potatis. Är det bara jag som blir genuint förbannad på de MPR-idi*ter som försvarat denna idi*ti? Ändrades Januari 17, 2014 av Tamdai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Finns ju några på forumet som hyllat detta risstöd och berättat hur bra det är för bönderna, dessa bönder som inte får betalt alls längre och i slutändan kommer förlora på risstödet då de nu måste låna pengar av lokala lånehajar för att överleva. http://www.bangkokpost.com/breakingnews/389953/down-to-last-few-grains-of-rice Och vilken överraskning, massor med ministrar i sittande regering har snott åt sig en massa pengar som skulle gått till bönderna, samt att Yingluck självfallet i vanliga ordning kör huvudet i sanden och inte gör något alls, alltså INGET överhuvudtaget! http://www.bangkokpost.com/news/politics/389944/nacc-targets-pm-in-rice-probe Hela risindustrin i Thailand är förnärvarande körd, ingen export och inga pengar att betala bönderna, men rislager som ruttnar motsvarande 10 års förbrukning, bra gjort och jag antar att man i Dubai äter potatis. Är det bara jag som blir genuint förbannad på de MPR-idi*ter som försvarat denna idi*ti? Men, men…EU´s jordbruksstöd går ju också med förlust vill jag minnas var ett av argumenten som framfördes varför det här risstödsprogrammet var så lyckat. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Men, men…EU´s jordbruksstöd går ju också med förlust vill jag minnas var ett av argumenten som framfördes varför det här risstödsprogrammet var så lyckat. Ja EU´s jordbruksstöd är ett stöd till livsmedelsindustrin. För livsmedelsindustrin betalar like mycket mindre till bönderna som dom får i subvention. En subvention som kanaliseras till dom stora bolagen genom bönderna. Men visst det är sjukt. Dock så är det ett mer intrimmat system som ryms i budget (tyvärr) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Korruptionspriset går till:RISPROGRAMMET Writer: Veera Prateepchaikul Position: Former Editor http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/390079/revelations-about-the-blatantly-corrupt-rice-scheme-show-how-shameless-greedy-these-crooks-masquerading-as-politicians-and-govt-officials-really-are-says-b-veera-b Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Jag har i alla fall köp 20kg Royal Umbrella Thai Jasmine Rice i dag... Är jag en bov som Köpt Taksinskt ris eller är det otaxat ris tro? Men hur som så har jag bidragit till att det är 20kg mindre ris i det Thailändska lagret... Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Den uppenbara lösningen för regeringen hade ju klart varit att dumpa allt det lagrade riset på världsmarknaden för att få in pengar till att betala sina väljare…öhh, risbönderna. Visserligen skulle de ju får WTO och alla andra internationella handelsorganisationer men då är det ju bara att säga -- The WTO is not my father... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zwa Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Jag har i alla fall köp 20kg Royal Umbrella Thai Jasmine Rice i dag... Är jag en bov som Köpt Taksinskt ris eller är det otaxat ris tro? Men hur som så har jag bidragit till att det är 20kg mindre ris i det Thailändska lagret... Hur luktar det? Vi köpte en liten påse Umbrella här innan jul som inte var så fräsch, men kan ju ha andra orsaker. Lite tveksam nu när det blivit dags att köpa en ny stor, några märken har sannolikt några procent "fulris" ispätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Januari 17, 2014 Dela Inlagd Januari 17, 2014 Hur luktar det? Vi köpte en liten påse Umbrella här innan jul som inte var så fräsch, men kan ju ha andra orsaker. Lite tveksam nu när det blivit dags att köpa en ny stor, några märken har sannolikt några procent "fulris" ispätt. Det var finris, datummärkning i botten säger prod 03-2013 och håller till 03-2015. Smaka bra... och kostade 289kr Förra gången köpte vi på andra sidan vägen borta vid gamla Göfab, nått skabbigt muslimställe. Det riset var också okey.Phoenix Brand Super Special...Bangsue Chia Meng Rice Mill... Men som sagt skabbigt och massa folk och kö. Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Januari 18, 2014 Dela Inlagd Januari 18, 2014 Risodlarna hotar med "the final showdown" om deras krav inte tillmötesgås. http://www.nationmultimedia.com/politics/Rice-farmers-threaten-final-showdown-if-demands-no-30224637.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 18, 2014 Dela Inlagd Januari 18, 2014 Risodlarna hotar med "the final showdown" om deras krav inte tillmötesgås.http://www.nationmultimedia.com/politics/Rice-farmers-threaten-final-showdown-if-demands-no-30224637.htmlJoey tempest och Europe är inhyrda har jag hört för vara med å lira. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Januari 19, 2014 Dela Inlagd Januari 19, 2014 Joey tempest och Europe är inhyrda har jag hört för vara med å lira. Det blir ettt Filipino coverband till slut... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Januari 21, 2014 Dela Inlagd Januari 21, 2014 Joey tempest och Europe är inhyrda har jag hört för vara med å lira. Här har risbönder tagit sitt liv och du behagar skämta! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Januari 21, 2014 Dela Inlagd Januari 21, 2014 Risbönder lämnar in en stämningsansökan mot regeringen för missade betalningar. http://en.isnhotnews.com/?p=40372 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Januari 21, 2014 Dela Inlagd Januari 21, 2014 Regeringen Yingluck skall försöka låna 130 miljarder THB för att betala risbönderna? Kan en "Caretaker" regering lagligt låna 130 miljarder? När och hur skall man betala tillbaka pengarna? Vem vill låna ut pengar till en bankrutt, korrupt regering? Dom försöker med alla medel att undvika att få in arga/upprörda risbönder till Bangkok. PTP måste inse att dom skapat en icke hållbar situation. Man kan inte köpa 500 THB och betala 1000 THB, inte hållbart i längden. http://www.bangkokpost.com/news/local/390756/govt-to-push-on-with-rice-scheme-loan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Januari 22, 2014 Dela Inlagd Januari 22, 2014 Varför i h-e rear de inte bara ut riset de har i lagren? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Januari 22, 2014 Dela Inlagd Januari 22, 2014 Varför i h-e rear de inte bara ut riset de har i lagren? De har försökt. Men uppköparna vet att regeringen sitter i en rävsax och de bjuder lågt. Mycket lågt. Så lågt att regeringen inte törs sälja till de erbjudna priserna eftersom att det kan leda till åtal om de säljer till det priset. Och tiden talar dessutom för uppköparna så de har inte bråttom. Varför göra en förvisso bra affär idag när man kan göra en jättebra affär i morgon. Eller kanske övermorgon. "Som man bäddar får man ligga" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Januari 22, 2014 Dela Inlagd Januari 22, 2014 De har försökt. Men uppköparna vet att regeringen sitter i en rävsax och de bjuder lågt. Mycket lågt. Så lågt att regeringen inte törs sälja till de erbjudna priserna eftersom att det kan leda till åtal om de säljer till det priset. Och tiden talar dessutom för uppköparna så de har inte bråttom. Varför göra en förvisso bra affär idag när man kan göra en jättebra affär i morgon. Eller kanske övermorgon. "Som man bäddar får man ligga"Som nam na!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Januari 22, 2014 Dela Inlagd Januari 22, 2014 Varför i h-e rear de inte bara ut riset de har i lagren? Jag tror att dom skulle få svårt att skänka bort riset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu